2011-11-22, 17:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Sedan till någon som läst organisk kemi på högskola: Kurslitteratur? någon som kan bistå med en lista på kurslitteratur? ännu bättre vore en link för å få tag på denna bok i typ pdf eller så via nätet så man kan bläddra lite i den innan man skickar iväg en beställning......Just det tips på var denna mystiska bok går att inhandla billigast möjligt(är väll kanske på universitetet,beg)...
Pm går minst lika bra

Mc Murrys är bra, har både den och facit
2011-11-22, 18:04
Medlem
uffwess avatar
Organisk kemi - Kemi B

1. Varför kallas området organisk kemi?

2. Jamför kolvätenas kokpunkt (Vad beror skillnaden på?)

3. Vad är en isomer? Rita upp alla isomererna hos pentan. / Kan fixa det själv men blir glad även om ni hjälper så att jag inte gör fel

4. Namnge följande molekyler

a) CH3 (trean ska vara litet sydväst om H)
b) CH3-CH2 (-"-, tvåan -"-)
c) CH-CH
_______
d) CH3 igen? :S
e) CH3 ännu en gång? :S

5. Ange strukturformel för 2,2,4 - trimetylpentan. Alla atomer skall sättas ut.

6. Ange strukturformeln för trans-2buten och cis-2-buten.

7. Beskriv alkaner, alkener och alkyners egenskaper. (tex reaktion med brom)

8. Varför ritar man en ring ibland inne i bensenmolekylen? (för att det är cyklobensen)?

VG-Frågor

9. Argumentera utifrån egna åsikter om fördelar och nackdelar med att utvinna oljan från Serengeti (olje rollspel som vi gjorde i klassen). Avsluta med att berätta om du tycker fördelarna eller nackdelarna överväger. Motivera noga!

10. Du får en färglös vätska som din lärare påstår är ett kolväte. Diskutera vilka metoder som du laborativt ska använda och vilka fördelar och nackdelar de metoderna har.

11. Konstruera en egen fråga som du svarar på och bedömer själv (som har med detta avsnittet att göra). (Ta hjälp av målen för kursen och betygskriterierna)

Lycka till!

Den som hjälper mig är fan en Gud!
Senast redigerad av uffwes 2011-11-22 kl. 18:16.
2011-11-22, 18:27
Medlem
BullzeyePrOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Är du säker på att det står PCI5 och inte PCl5 (dvs ett litet L istället för ett stort i)?

Ser nu att det står fosforpentaklorid, var noga med att skriva ut rätt förening.

0,041 = [Cl2][PCl3]/[PCl5]

Initialkoncentrationen av fosforpentaklorid vet du.
Du har också reaktionsformeln som visar att det bildas lika mycket av Cl2 och PCl3 som det åtgår PCl5.

Du kan då sätta upp att
[Cl2] = x
[PCl3] = x
[PCl5] = 4,0E-3 - x

Du använder dig av den här principen helt enkelt. Posta gärna vad du gjort och hur du gjort det så vi ser om det är rätt eller fel.

Ja, det är PCl och inte PCI. Precis så gjorde jag, men vet inte hur jag ska komma vidare efter det. Det värde på variabel x jag får fram gäller väl för både PCl3 och Cl2? Rent matematiskt kärvar mina kunskaper lite, när jag ställer upp jämviktsekvationen:

((x/v) * (x/v)) / (4E-3-x)/v)) - kan jag förkorta bort ett v i täljare och nämnare här? Har fått fram lite olika svar de gånger jag försökt lösa uppgiften, men detta svaret verkar mest rimligt:

x = 3,33E-3. Hur går jag vidare här ifrån?
Senast redigerad av BullzeyePrO 2011-11-22 kl. 18:34.
2011-11-22, 18:47
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullzeyePrO
Ja, det är PCl och inte PCI. Precis så gjorde jag, men vet inte hur jag ska komma vidare efter det. Det värde på variabel x jag får fram gäller väl för både PCl3 och Cl2? Rent matematiskt kärvar mina kunskaper lite, när jag ställer upp jämviktsekvationen:

((x/v) * (x/v)) / (4E-3-x)/v)) - kan jag förkorta bort ett v i täljare och nämnare här? Har fått fram lite olika svar de gånger jag försökt lösa uppgiften, men detta svaret verkar mest rimligt:

x = 3,33E-3. Hur går jag vidare här ifrån?

((x/v) * (x/v)) / (4E-3-x)/v)) -->
x^2/v^2 / (4*10^-3 -x )/v -->
x^2/v / (4*10^-3 - x)

[Cl2] = x
[PCl3] = x
[PCl5] = 4*10^-3 - x

Jag får det till 0,0225...

b)
Lös ut V ur ekvationen
x^2/v / (4*10^-3 - x) = 0,041

där x = 3*10^-3
2011-11-22, 19:19
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffwes
1. Varför kallas området organisk kemi?

Det som kännetecknar organisk kemi är att varje molekyl innehåller en eller flera kol.

Citat:
6. Ange strukturformeln för trans-2buten och cis-2-buten.

Den där ska du kunna, sjukt enkel. Använd läroboken för att veta vad skillnaden på cis/trans är sen ritar du en av varje

Citat:
7. Beskriv alkaner, alkener och alkyners egenskaper. (tex reaktion med brom)

Nå? Vad händer då du tillsätter Br_2 till dom tre? Det står i din lärobok annars

Citat:
8. Varför ritar man en ring ibland inne i bensenmolekylen? (för att det är cyklobensen)?

Dom sträcken du vet, är dubbelbindningar. Dom är inte alltid på ett ställe utan "hoppar runt", ritar man cirklen så ser man lättare att bensen inte bara ser ut på en av dom tre möjliga formerna (om du har dubbelbindningar och inte cirkel).

11. Konstruera en egen fråga som du svarar på och bedömer själv (som har med detta avsnittet att göra). (Ta hjälp av målen för kursen och betygskriterierna)[/quote]

Fråga: Rita upp den generella mekanismen för en ester.
Svar: Det bör stå i din bok annars kan jag hjälpa dig

Orkade inte dom andra frågorna, men det är hyffsat enkelt, det mesta, om inte allt, står i din lärobok. Det bör göra det iallafall, annars är google superbt!
2011-11-23, 09:32
Medlem
Snavbergs avatar
Har fått en labb i skolan, och då mina kunskaper inom naturkunskap är nästintill obefintliga skulle jag behöva er hjälp. Labben ska utföras i eftermiddag, så det är lite akut. Copy-pastear in den här under:
Toxicitetstest
Bakgrund
Vissa ämnen har många nyttiga användningsområden för oss människor, tex inom industri och medicin, men när de kommer ut i naturen kan de orsaka stora skador på organismer. Dessa ämnen brukar klassas som miljögifter. Dessa ämnen brukar klassas som miljögifter.
Ett enkelt sätt att testa om ett ämne är giftigt för organismer är att undersöka ämnets effekt på grobarheten hos frön. Metoden är också bra för att jämföra toxiciteten (giftigheten) för olika ämnen.
Syfte: Att undersöka hur levande organismer påverkas av främmande ämnen i naturen.

Material: alfa-frön, burk med lock, papper att odla på, vatten, metallsalter i droppflaskor, tejp. Fröna ska gro i en vecka.
1. Formulera en frågeställlning för försöket. Det ska vara en fråga som du får svar på genom att utföra experimentet.
Frågeställning:
2. Skriv en hypotes, dvs vad du tror kommer hända under försöket.

Hypotes:
3. Bestäm hur ni ska pröva frågeställningen genom att besvara följande frågor:
a) Hur ska experimentet gå till? OBS. Fröna får inte torka ut
b) Hur ska ni avgöra om fröna växte sämre med giftet än utan?
c) Hur ska ni läsa av experimentet nästa vecka? Hur ska ni statistiskt säkerställa att resultatet är trovärdigt? (Hur många frön ska ni undersöka?)
2011-11-23, 13:26
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det känns som det är ungefär ett lika vitt begrepp som thinner/förtunning på svenska. Toluen, xylene eller kanske isopropanol fungerar?

Jag inriktar mig mot analytisk kemi men har åtminstone läst några grundkurser i organisk kemi. Vi hade "Organic Chemistry" av McMurry och "Experimental Organic Chemistry" av Harwood, Moody och Percy.

Om man vill ha nya billiga böcker brukar man få leta runt lite för att hitta billigast möjligt. Från Sverige brukar det variera mellan Bokus och Adlibris, Lycknis har varit billiga någon gång också. Om du kan tänka dig att beställa från utlandet rekommenderar jag att du tar en titt på alibris (notera avsaknad av d).

Tackar för hjälpen....
Har slängt en blick i mcmurrys, tror det var 7 utgåva, organic chemistry, den verkar vara vad jag söker. Inte så krystad å full av fikonspråk utan snarare användarvänlig, antar att det är standardboken om man börjar läsa organisk kemi.

Ja lacquer thinner var en svår nöt, men det är nog som du säger bara att substituera. Bara hålla koll på polariteten.
2011-11-23, 13:35
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Har slängt en blick i mcmurrys, tror det var 7 utgåva, organic chemistry, den verkar vara vad jag söker. Inte så krystad å full av fikonspråk utan snarare användarvänlig, antar att det är standardboken om man börjar läsa organisk kemi.

Den är jätte lättläst
2011-11-23, 18:24
Medlem
NickaNyfikens avatar
Hur blir natriumsulfat och koppar kopparsulfat? Förklara med både text och kemisk formel. (Halp? )
2011-11-23, 20:27
Medlem
Hejsan! Skulle behöva hjälp med lite kemi.

1)
10,0 g koppar får reagera med 5,0 g svavel. Hur mycket dikopparsulfid kan teoretiskt bildas?

2)
Nickel kan framställas ur nickeloxid genom reaktion med kol varvid det bildas kolmonoxid. Vilken massa har det nickel som fås ur 150 kg nickeloxid om utbytet är 75%?

3)
Hur många gram zinkoxid får man när 12,0 g zink får brinna i syrgas?

Tack på förhand
2011-11-23, 20:43
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Hejsan! Skulle behöva hjälp med lite kemi.

1)
10,0 g koppar får reagera med 5,0 g svavel. Hur mycket dikopparsulfid kan teoretiskt bildas?

2)
Nickel kan framställas ur nickeloxid genom reaktion med kol varvid det bildas kolmonoxid. Vilken massa har det nickel som fås ur 150 kg nickeloxid om utbytet är 75%?

3)
Hur många gram zinkoxid får man när 12,0 g zink får brinna i syrgas?

Tack på förhand

Såhär ska du räkna, sifferarbetet och atom/molekylvikterna kan du ta reda på själv (wikipedia eller ett periodiskt system):

1. räkna ut hur många mol koppar och svavel du har. Det kommer gå åt exakt dubbelt så många mol koppar som svavel, så räkna sen ut vilket ämne som kommer ta slut först. Om svavlet tar slut först får du lika många mol Cu2S som du har svavel; om kopparn tar slut först får du hälften så många mol Cu2S som du har mol koppar (jag hoppas du förstår varför det blir hälften).

2. Räkna ut antalet mol nickeloxid. Om varje molekyl nickeloxid innehåller en nickelatom, kommer du få lika många mol nickel gånger 75%. När du vet antalet mol, kan du räkna ut antalet kg.

3. Räkna om 12 gram Zn till mol, ren räknar du om 12 mol ZnO till gram.
2011-11-23, 22:58
Medlem
xanax99s avatar
Ännu en fråga....

glacial acetic acid? vad är detta? enligt mitt stora hatobjekt wikipedia så är gaa undiluted acetic acid dvs outspädd ättiksyra men...... outspädd ättiksyra är i min värd acetic anhydride dvs ättiksyraanhydrid så.....
Vad är då gaa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in