2008-10-07, 18:19
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag har en bok i kemi A och där står det på s. 234 ett exempel på beräkning i termokemi. Det är alltså 1 kg vatten som kyls av från 90C till 21C och man skall ta reda på hur många J som avges.

Det kan jag göra men det som förvirrar mig skitmycket och dom har inte förklarat det någonstans är dom här grejerna : K^-1 och kg^-1

Jag tänkte först att det var temperaturskillnaden eller vikten på ämnet men icke, jag får rätt svar när jag helt ignorerar dessa.

Vad är det för nåt jag kan inte plugga kemi i lugn och ro!

(90-21)C*4,18J/(gC)*1000g = 288420J = 288,42KJ

Nu kan du återgå till att plugga kemi i lugn o ro

Missade att du undrade vad som menades med K^-1 och kg^-1
K^-1= 1/K, K är alltså Kelvin, det utläses per kelvin, det kan jämföras med att vatten har densiteten 1kg/dm^3 vilket är samma sak som 1kg*dm^-3, hoppas att du är med på hur jag menar.
Senast redigerad av YellowLemon 2008-10-07 kl. 18:26.
2008-10-07, 19:36
Medlem
Kan väl inte vara rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av jasen
...
ks=[c]*[c]^2
[0.0021]*[0.0021]^2= 9.7*10^-9

Tyvärr så stämmer ej detta svar utan det skall bli ~5*10^22.

Vad har det blivit för fel?

Se här:http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_hydroxide

"Solubility in water: 0.185 g/100 cm3
Ksp = 7.9 × 10−6"

Lösligheten är alltså angiven per 100 cm3, inte per liter!
2008-10-07, 21:38
Medlem
Citat:
Finns det något sätt att räkna ut hur stark koncentration en vätska är i mol/dm3 utifrån procenthalten och utan att använda sig av densiteten?
T.ex. om man har en liter 30%-ig saltsyra, hur många mol/dm3 blir det?

Jag har tidigare räknat ut den ungefärliga koncentrationen genom att räkna ut volymen 100%igt ämne och sen med hjälp av densiteten fått ut massan och sedan substansmängd och koncentration.

Men det känns som om det inte är så noggrannt och dessutom krångligt. Speciellt när det inte är alla gånger man kan få reda på densiteten.

Nej egentligen inte. eftersom när vi pratar om 30%-ig saltsyra är det alltid Massprocenten och inte Volymprocent. I beräkningar med Massprocent är naturligtvis densiteten central, och du kommer inte runt detta.
2008-10-09, 19:07
Medlem
Artiqs avatar
Basiskt, surt eller neutralt?

Hejsan, jag har några frågor om vattnets pH och hur växter, ljus och hoppkräftor kan påverka dess surhetsgrad.

Om du tillsätter BTB i vatten med koldioxid i, vad för färg får vattnet?

Vad händer om du sedan lägger i en växt och låter det stå en dag?
Kommer växten ta upp syreatomer från fosfatet och blir då vattnet mer surt?

Vad händer om du lägger i hoppkräftor istället och låter det stå en dag?

Blir det någon skillnad om du låter det stå i mörker eller ljust?

Tack i förhand, Artiq
2008-10-09, 23:21
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
Hejsan, jag har några frågor om vattnets pH och hur växter, ljus och hoppkräftor kan påverka dess surhetsgrad.

Om du tillsätter BTB i vatten med koldioxid i, vad för färg får vattnet?

Vad händer om du sedan lägger i en växt och låter det stå en dag?
Kommer växten ta upp syreatomer från fosfatet och blir då vattnet mer surt?

Vad händer om du lägger i hoppkräftor istället och låter det stå en dag?

Blir det någon skillnad om du låter det stå i mörker eller ljust?

Tack i förhand, Artiq

koldioxid som är löst i vatten bildar kolsyra:
CO2 + H20<-->H2CO3

vilket deprotoneras via jämviktsreaktionen
H2CO3 + H2O<-->HCO3- + H3O+
HCO3+ + H2O<--> CO3 2- + H3O+

lösningen blir alltså gul vid närvaro av BTB (sur)

Växten binder koldioxiden i vattnet och därmed borde lösningen bli grön eftersom den inte längre är sur utan neutral

Hoppkräftorna förbrukar ju syrgas genom cellandning och bildar koldioxid vilket gör den sur, gul

om du låter det stå mörkt så kan ju växten inte utföra nån fotosyntes och därmed inte binda nån koldioxid. så pH borde förbli konstant

Kan inte se nån anledning till att hoppkräftorna påverkas av ljus.

hoppas att du fattar vad jag menade med formlerna och att det jag skrivit stämmer, har inte använt BTB på åratal så har inte nån jättekoll på hur dom olika färgerna ser ut exakt, men googlade de och hoppas det stämmer, det kan vara så att den blir lite mer orange-gul än gul.
2008-10-11, 15:23
Medlem
Mr Chatterboxs avatar
Kan stärkelse brytas ner i vatten?

Hej!
Jag håller på med en labb om amylas, och har lite funderingar om aktiveringsenergin.
Amylas sänker aktiveringsenergin för reaktionen mellan vatten och stärkelse, men kan stärkelse brytas ner i vatten utan något enzym? Jag vet att det är lösligt i vatten, men inte om bindningarna bryts.
2008-10-11, 15:42
Bannlyst
Är det polärt eller opolärt ?
2008-10-11, 18:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Potatisstärkelse kan brytas ner till druvsocker av enbart vatten. Men för att detta skall vara möjligt krävs att man kokar det. Först "rullar" stärkelsen ut sig och vätskan tjocknar, det blir krämigt. Kokar man nu vidare så bryts stärkelsekedjorna ned till druvsocker och krämen blir vätska igen (söt).

Samma sak sker även med stärkelsen i potatisar, om man fryser dem utan att först ha värmebehandlat dem. Dock är inte sönderfallet lika fullständigt då. Men fullt tillräkligt för att potatisen skall smaka mycket sött.

Har ingen kunskap om detta gäller fler stärkelsearter än just potatisstärkelse.
2008-10-12, 10:02
Medlem
Otroligs avatar
Hej! Skulle någon kunna förklara två saker för mig, har glömt lite angående redoxreaktioner och hur de går till. Förklara gärna väldigt simpelt.

1. Fehlings prov: Säg att man har en hexos med koppa(II)rsalt. När hexosen efterhand reagerar med saltet uppstår en röd fällning. Förklara hur det går till!

2. Säg en alkohol som oxideras och blir en aldehyd och senare en karboxylsyra. Varför blir det såhär och vad exakt händer i stegen?

Tack på förhand!
2008-10-14, 17:04
Medlem
Zinkys avatar
Ett sätt att minska försurningen av gruvavfallsdammar är att tillsätta släckt kalk (Ca(OH)2 (s)). Då kalken löses i det sura vattnet i avfallsdammen sker reaktionen:

Ca(OH)2(s) + 2H+® Ca2+ + 2H2O
Beräkna reaktionsentalpin och avgör om reaktionen är exoterm/endoterm och om vattnet kommer att värmas/kylas p.g.a. reaktionen

All hjälp uppskattas smile Tack på förhand!
Senast redigerad av Zinky 2008-10-14 kl. 17:39.
2008-10-15, 00:12
Medlem
N3G3Rs avatar
Hjälp med kemi-uppgift. Syra lösningar och MOL.

man skulle bestämma ättiksyrahalten i ett flytande prov vars massa var 15,03 gram.
Efter spädning med lite vatten och tillsats av några droppar fenolftalein titrerade man provet med NaOH vars koncentration
var 0,25 mol/dm3. Omslag till roa färg kom när 22,3 ml NaOH hade förbrukats. Bestäm masshalten ättiksyra i provet!

Reaktionsformel: CH2.COOH(aq) + NaOH(aq) -> H2O + CH2.COONa(aq)

(aq)=aqua form.

Hjälp mig bestämma masshalten ättiksyra i provet.

Hört från en källa att svaret ska bli 2,2%. Men måste ha en lite mer utförlig redovisning varför detta blir svaret.

Tack så mycket.
2008-10-15, 14:55
Medlem
M3E30.s avatar
jag skulle behöva hjälp med dessa:

uppgift 1: Skriv formeln för reaktionen mellan en silvernitratlösning och en kaliumkloridlösning.

Uppgift 2: En lösning av kopparklorid får genomgå elektrolys. Skriv formlerna för anod- och katodreaktion och summaformeln.

Uppgift 3: Ange oxidationstalet för a) koppar i Cu2 O b) Kväve i NO3 - c) Vätgas H2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in