2008-12-11, 23:11
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
aa ok, tack. Kan du första också ?

Aa du är inne på helt rätt spår där. Den har helt enkelt lättare för att ta upp elektroner. Som du har skrivit kräfs det alltså mindre energi för att bilda zink är det krävs för att bilda kalcium.
2008-12-11, 23:14
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Kan ngn förklara varför det är farligt att förvara kolväten och vad för säkerhetsåtgärder man bör vidta?

Hittar det fan ingen stans

Varför det är farligt att förvara kolväten är ju att dom är brandfarliga samt att flera är explosiva. Ta t.ex. bensin som exempel, det är ju inte så att man ställer en dunke under sängen. Sedan kan vi ta metan som exempel vilken är en gas i rumstemperatur, om det bilr en läcka så föreligger det en explosionsrisk vid antändning. Hoppas att detta räcker som svar annars är det bara att fråga vidare.

Edit: Missade att du också frågade om säkerhetsåtgärder har inte någon jättekoll på det men sunt förnuft säger ju att man inte ska ha några enorma mängder på samma ställe samt att det definitivt inte skall förvaras för varmt eller i närheten an öppen eld. Tror det står säkerhetsåtgärden på tuber och dylikt.
Senast redigerad av YellowLemon 2008-12-11 kl. 23:18.
2008-12-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Varför det är farligt att förvara kolväten är ju att dom är brandfarliga samt att flera är explosiva. Ta t.ex. bensin som exempel, det är ju inte så att man ställer en dunke under sängen. Sedan kan vi ta metan som exempel vilken är en gas i rumstemperatur, om det bilr en läcka så föreligger det en explosionsrisk vid antändning. Hoppas att detta räcker som svar annars är det bara att fråga vidare.

Edit: Missade att du också frågade om säkerhetsåtgärder har inte någon jättekoll på det men sunt förnuft säger ju att man inte ska ha några enorma mängder på samma ställe samt att det definitivt inte skall förvaras för varmt eller i närheten an öppen eld. Tror det står säkerhetsåtgärden på tuber och dylikt.

Tack mannen har fan hjärnsläpp idag så :/ men tack, nu kan jag komma in på rätt spår
2008-12-12, 02:17
Bannlyst
Hjälp med enkla(för er andra) kemifrågor

Häll lite vatten i en E-kolv tillsätt några droppar BTB. Vilket är pH-värdet?
Lägg en bit svavel i en förbränningsked och antänd den i en gaslåga. Låt svavlet brinna i kolven. Skaka därefter kolven och notera förändringar i pH. Tillsätt lite pulveriserad kalk i vattnet och notera pH-värdet. Vilka slutsatser drar du?
2008-12-12, 12:14
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkcorazon
Häll lite vatten i en E-kolv tillsätt några droppar BTB. Vilket är pH-värdet?
Lägg en bit svavel i en förbränningsked och antänd den i en gaslåga. Låt svavlet brinna i kolven. Skaka därefter kolven och notera förändringar i pH. Tillsätt lite pulveriserad kalk i vattnet och notera pH-värdet. Vilka slutsatser drar du?

pH värdet är netutralt (7) om det bara är vanligt vatten. Förbränning av svavel bildar svaveldioxider:
S (s) + O2 (g) → SO2 (g)
2 SO2 (g) + O2 (g) → 2 SO3 (g)

SO3 (g) reagerar sedan med vatten och bildar svavelsyra.

SO3 (g) + H2O (l) → H2SO4 (aq)
H2O (l) + H2SO4 (aq)→ H3O+ + HSO4-
HSO4- + H2O → H3O+ + SO42-
Vilken gör att det blir surt i lösningen.

När du sedan tillsätter kalk vet inte riktigt vilken kalk du menar. Om det är kalciumhydroxid (släckt kalk) så blir det basiskt därför att det är en bas helt enkelt.
Ca(OH)2 (aq) → Ca2+ + 2OH-

Om du nu menar bränd kalk (CaO) så reagerar den helt enkelt med vatten och bildar släckt kalk. Sedan blir det som ovan.

Det är bara att fråga på om du har några fler frågor...
Lycka till/ YellowLemon
2008-12-12, 15:32
Medlem
Gimcors avatar
Räkna ut pH vid blanding av saltsyra och magnesium

Som rubriken säger så är det så att jag behöver lite hjälp med en kemiuppgift och hoppas att ni kan hjälpa mig

Frågan lyder såhär:
Du har 1 cm^3 saltsyra i ett provrör. pH-värdet för saltsyran är 1,6021 och den är fullstänidgt protolyserad. Du tillsätter 0,003 gram magnesium i denna lösning. Räkna ut pH-värdet efter reaktionen.

Själv så fick jag fram att lösningen borde bli neutral, alltså pH 7, men det känns som om jag är ute och cyklar

Tack på förhand!
2008-12-12, 16:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimcor
Som rubriken säger så är det så att jag behöver lite hjälp med en kemiuppgift och hoppas att ni kan hjälpa mig

Frågan lyder såhär:
Du har 1 cm^3 saltsyra i ett provrör. pH-värdet för saltsyran är 1,6021 och den är fullstänidgt protolyserad. Du tillsätter 0,003 gram magnesium i denna lösning. Räkna ut pH-värdet efter reaktionen.

Själv så fick jag fram att lösningen borde bli neutral, alltså pH 7, men det känns som om jag är ute och cyklar

Tack på förhand!

Jag får det också till att den borde vara neutral, dvs att magnesiumet är i överskott.

Mg + 2H+ ==> Mg2+ + H2
Motjoner kan också skrivas med i formeln.

10^-pH = 10^-1,6021 = 0,025mol/liter = 2,5*10^-5mol/cm3
0,003g magnesium = 0,003/24,305=0,000123431=1,234*10^-4 mol Mg
2,5*10^-5 - 2*1,234*10^-4 < 0. dvs pH kommer bli neutral. Magnesium kan också reagera med vatten och bilda magnesium hydroxid och vätgas.

Detta är vad jag tror i alla fall.
2008-12-13, 20:50
Medlem
Har ett litet problem med en labbrapport jag skriver just nu... En av uppgifterna innebar att man skulle lösa jodkristaller i avjonat vatten och sedan undersöka konduktiviteten. Den ledde enligt resultaten jag skrivit ner ström. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför? Måste inte det finnas fria joner i en lösning för att den skall leda ström? En jodkristall innehåller väl bara jodmolekyler? Inga andra? Jag är sjukt förvirrad...

(Kanske kan tillägga att kemi inte är mitt älsklingsämne, kanske därför jag framstår som efterbliven :P)
2008-12-13, 22:27
Medlem
rockets avatar
Jod disproportionerar likt andra halogener i vattenlösning enligt:

I2 + H2O <=> HOI + H+ + I-

Bildad hypojodit är dock inte särskilt stabil och disproportionerar i ett par steg till jodat:

3 I2 + 3 H2O <=> IO3- + 5 I- + 6 H +

Där har du dina joner.
2008-12-13, 23:53
Medlem
Tack så otroligt mycket
2008-12-14, 01:29
Medlem
Nu har jag en sådandär halvdum fråga igen... Jag är överhuvudtaget inte van vid att skriva labbrapporter. Håller nu på att skriva en om elektrolys av kopparklorid... Jag kan överhuvudtaget inte förstå vad det är som skall tas upp i "Diskussion" Har läst rapporter skrivna av andra, men ingen diskussion verkar finnas i dessa.
2008-12-14, 16:14
Medlem
FlyingMachines avatar
Hur går det till när man förutser vilka produkter som bildas av reaktanterna?

Säg att jag har en hel jävla drös med ämnen, och jag slänger ner dem i en låda och skakar utav bara den. Hur kan jag veta i förväg vilka ämnen som kommer bildas? Alternativt om jag bill ha ett ämne, hur vet jag vilka ämnen jag ska blanda för att få det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in