Sitter med kemi som jag inte förstår mig på efter en hel dags studerande. Man ska beskriva en reaktion mellan natrium och vatten. Det står att alkalimetaller gärna avge en valenselektron. Intresseklubben antecknar. VARFÖR vill dom det? Det står att när natrium reagerar med vatten bildas vätegas H2, OH- och Na+(aq). Varför blir det + och -?. Är det så att natriumet avger sin valenselektron till vattnet som då blir negativt laddad(-) och natriumet blir positivt(+)?
Någon som kan beskriva denna reaktionen ordentligt åt mig, om ni ska försöka krångla till det med svåra ord så skriv inte.
Li(s) + H20(l) -> H2(g) + OH-(aq) + Li(aq)
Ja, jag har redan sökt efter fakta. Har suttit och läst på wikipedia men kan bara inte koppla ihop det.
Notera att den korrekta formeln lyder:
2Li(s) + 2H20(l) -> H2(g) + 2OH-(aq) + 2Li+(aq)
Allting i naturen strävar efter att vara så stabila som möjligt. Ett enkelt exempel på detta är att man kan ställa upp en burk sten på en hylla (ge potentiell energi till föremålet). Föremålet kommer därefter försöka göra av med energin till övriga delar av systemet, det vill säga ramla ner.
På mer eller mindre samma sätt skiter litiumatomen i den där yttersta valenselektronen, det kräver mer att ha den kvar än vad omgivningen kräver. Studerar man denna reaktion upptäcker man att det avges värme, en form av energi, när ämnena reagerar. Man ser alltså att burken har ramlat ner.
Som någon sa tidigare så strävar atomerna efter att nå ädelgasstruktur. Vad innebär då detta? Ädelgasstruktur, har man upptäckt, är den mest stabila fomen en atom kan anta. Notera att "den mest stabila formen" inte nödväntigtvis innebär helt stabil.Du kan kolla upp oktettregeln, om du vill, på wikipedia.
Till reaktionen!
Li(s) möter vatten och blir till Li+ + e- (vilket är stabilare än Li)
Elektronen finns inte fritt särskilt länge, om alls då den går direkt till vattenmolekylen.
Vidare är jag inte speciellt säker, så ta det med en nypa salt! (Nej, jag är inte från Göteborg.)
Li+ + OH- ⇔ LiOH är ett salt
Skulle kunna tänka mig att Li+ binder bättre till OH-, än vad H3O+ binder till OH-. Notera att 2H2O naturligt delar sig till H3O+ + OH-. Därmed finns H3O+ och e- tillsammans. e- fastnar och släpper fri en H-atom, som snabbt som fan letar upp en annan H och bildar H2
Måste det vara skoluppgift? Känns onödigt att starta en tråd för en sådan här simpel fråga.
Vatten + citronsyra + metallföremål, vad bildar det för gas? Det bubblar ordentligt när man använder varmvatten och jag fick lite hosta när jag andades in ångorna. Farligt?
Måste det vara skoluppgift? Känns onödigt att starta en tråd för en sådan här simpel fråga.
Vatten + citronsyra + metallföremål, vad bildar det för gas? Det bubblar ordentligt när man använder varmvatten och jag fick lite hosta när jag andades in ångorna. Farligt?
Troligtvis bara vätgas. Finns inte så mycket annat det kan bli farlig gas utav då det finns väte, syre, kol och metall. Vätgas tror jag inte är särskilt farlig.
Troligtvis bara vätgas. Finns inte så mycket annat det kan bli farlig gas utav då det finns väte, syre, kol och metall. Vätgas tror jag inte är särskilt farlig.
Härligt, körde på nu med nästan 100-gradigt vatten och citronsyra. Jäklara vad det bubblar, det ser ut som det vore någon sci-fi-syra.
Tenta imorgon och jag är helt förvirrad vad gäller buffertlösningar!
På ett ställe står det att man ska ha svag syra (den svaga syran är alltså bufferten i detta fall) i en lösning och skulle man hälla i en stark syra kommer den starka korresponderade basen att ta hand om dessa H+.
Lägger man i en stark bas kommer den svaga syran (bufferten) avge dessa H+ till den starka basen som då blir en svag korresponderande syra.
Men sen på wikipedia står det att en buffert fungerar bäst vid om pKa är densamma som bufferten och lösningen man häller i??
Hur ska en t.ex. en stark syra som har pka 2 kunna neutraliseras med en lösning som också har värdet pka 2 (pka 2 är väl en syra också?)? Den blir ju väl bara mycket mer surare då?
Är helt förvirrad! Någon som kan hjälpa mig lite att förstå detta bättre? Tack!