* Obs med t ex O2-menar jag O med laddningen 2-. Laddning skrivs upphöjt t h, men jag är lat
1. Atomnumret 9 syftar på antalet protoner i atomens kärna. Alltså, du vet att den har 9 protoner(+ laddade), kollar man i periodiska systemet så ser man att ämne #9 är Flour (F), som har två elektronskal med totalt 9 elektroner i sig (- laddade) varav 7 är valenselektroner (yttersta skalet). Protonerna är alltid positivt laddade och har laddningen 1+. Tillsammans med de oladdade neutronerna bildar de atomens kärna. Neutronernas funktion är att hålla ihop kärnan, eftersom alla plusladdningarna annars hade stött bort varandra. De mycket små, negativt laddade elektronerna rör sig runt kärnan och har laddningen 1−.
2. Alla ämnen "strävar" efter att fylla sitt valensskal, antingen genom att plocka upp elektroner eller att släppa ifrån sig. Exempelvis natrium (Na) har i vanligt tillstånd 1st valenselektron, lättast för Na att uppnå fullt yttre skal är att släppa ifrån sig den elektronen, därför betecknas den i jonform Na+. Lite dåligt förklarat, men googla oktettregeln!
3. Litium (Li) +1 Betecknas bara Li+, Brom (Br) -1 Betecknas bara Br-, Kalcium (Ca) 2+ Ca2+.
4. Jonbindning, en positiv jon attraherar en negativ jon, ett salt bildas, exempelvis Na+ och Cl- bildar NaCl.
5. Alla grundnämnen vill likna ädelgaser (fullt valensskal) , om en syreatom (O2-) och två st väteatomer (H+) slår sig samman och delar sina elektroner så får bägge fullt antal elektroner i sitt yttersta skal, och blir nöjda.
Hoppas det hjälpte något och att jag inte skrivit nått galet! /J.