2011-01-19, 10:56
Medlem
sommarlovs avatar
Asbest.
2011-01-19, 18:11
Medlem
Illrar, gummi och polyester
2011-01-19, 18:45
Medlem
GalFisks avatar
Skumgummi, ylle, vakuum!
2011-01-19, 21:52
Medlem
wääuus avatar
Vispad grädde, stickad tröja mm. mm.
2011-01-20, 09:22
Medlem
AKUT PROBLEM!

Jag behöver hjälp med att kunna förstå och förklara vidare denna fråga:

"Vid förbränning av propan (C3H8) bildas koldioxid och vatten. Den koldioxid som bildas leds ner in kalkvatten. Då får man en fällning av kalciumkarbonat. Reaktionerna sker enligt formlerna :

C3H8(l) + 02(g) > CO2(g) + H2O(l)

CO2(g) + Ca(OH)2(aq) > CaCo3(s) + H2O(l)

Om man förbränner 5,5 g propan. Beräkna massa av det kalciumkarbonat som fälls ut."

tack för svar!
2011-01-20, 11:50
Medlem
Hej, jag håller på att skriva en labbrapport och behöver lite tips på vad jag kan diskutera i diskussionen. Vi har testat fyra olika ämnen, tre alkoholer samt ett kolväte och förbränt dessa. Sedan har den frigjorda energin ur dessa reaktioner fått värma upp vatten. Sedan har jag räknat ut hur mycket energi sm frigjordes, och sen gjrt om det till J/mol osvosv. Jag ahr även räknat ut hur mycket koldioxid som släpps ut per substansmöngd av ämnena som ger 1MJ. hursomhelst, är inne på diskussionen nu och funderar på vad jag kan diskutera. Har redan skrivit om vilket som är mest energirikt, och vilket som är mest miljövänligt och blablabla. Vad finns det mer? Har tänkt på resurser av ämnet kanske? Ekonomi, framställning osvosv. Någon som kan komma med fler idéer?
2011-01-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonDenIllvillige
AKUT PROBLEM!

Jag behöver hjälp med att kunna förstå och förklara vidare denna fråga:

"Vid förbränning av propan (C3H8) bildas koldioxid och vatten. Den koldioxid som bildas leds ner in kalkvatten. Då får man en fällning av kalciumkarbonat. Reaktionerna sker enligt formlerna :

C3H8(l) + 02(g) > CO2(g) + H2O(l)

CO2(g) + Ca(OH)2(aq) > CaCo3(s) + H2O(l)

Om man förbränner 5,5 g propan. Beräkna massa av det kalciumkarbonat som fälls ut."

tack för svar!

Du räknar ut molmassan av propan. Sedan räknar du ut substansmängden eftersom du har både massa och molmassa. Sedan ser du på substansmängdförhållandena. 1 mol propan ger 1 mol koldioxid.
Andra formeln-

1 mol koldioxid ger 1 mol kalciumkarbonat. Du har ju substansmängden för koldioxid (samma som propan). Sedan räknar du ut molmassan för kalciumkarbonat och DÅ kan du räkna ut massan för kalciumkarbonat!
2011-01-20, 13:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus-99
Hej, jag håller på att skriva en labbrapport och behöver lite tips på vad jag kan diskutera i diskussionen. Vi har testat fyra olika ämnen, tre alkoholer samt ett kolväte och förbränt dessa. Sedan har den frigjorda energin ur dessa reaktioner fått värma upp vatten. Sedan har jag räknat ut hur mycket energi sm frigjordes, och sen gjrt om det till J/mol osvosv. Jag ahr även räknat ut hur mycket koldioxid som släpps ut per substansmöngd av ämnena som ger 1MJ. hursomhelst, är inne på diskussionen nu och funderar på vad jag kan diskutera. Har redan skrivit om vilket som är mest energirikt, och vilket som är mest miljövänligt och blablabla. Vad finns det mer? Har tänkt på resurser av ämnet kanske? Ekonomi, framställning osvosv. Någon som kan komma med fler idéer?

Vet inte om du inkluderade att diskutera varför ett visst ämne är mer energirikt än ett annat, det är ju relevant i alla fall och säkert något läraren avsett. Diskutera även vilka specifika bindningar det är som utgör skillnaden. Anledningen till att det blir som det blir i allt du diskuterar tycker jag är viktigt att ha med i diskussionen. Återkom gärna med frågor om det är något ytterligare du funderar över.
2011-01-20, 20:38
Medlem
Naturkunskap B uppgifter

Läser nu naturkunskap B och jag har mycket svårt att förstå det som står i våran gammalmodiga lärobok och även det som står på internet. Skulle vilja ha hjälp med dessa frågor och att få dom förklarade så att en halvdum normal människa förstår. Det handlar inte om att jag vill ha svaren på uppgifterna, vill bara vara förberedd inför vad som komma skall på kursen.

Detta är den första uppgiften vi fått:

1. Berätta om hur en atom med atomnumret 9 och atomvikten 19 ser ut. Vilka delar, hur många
och vilka laddningar har delarna i atomen? Vilket ämne snackar vi om?

2. Hur går det till när en positiv och en negativ jon bildas? Varför bildas jonerna? Ge exempel.

3. Vilken laddning (även en siffra) har en litiumjon? .. en bromjon? .. en calciumjon?

4. Vad heter bindningen som håller ihop joner av olika laddning?

5. Hur och varför bildas en kovalent bindning (elektronparbindning)?
2011-01-20, 21:17
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyboy
Läser nu naturkunskap B och jag har mycket svårt att förstå det som står i våran gammalmodiga lärobok och även det som står på internet. Skulle vilja ha hjälp med dessa frågor och att få dom förklarade så att en halvdum normal människa förstår. Det handlar inte om att jag vill ha svaren på uppgifterna, vill bara vara förberedd inför vad som komma skall på kursen.

Detta är den första uppgiften vi fått:

1. Berätta om hur en atom med atomnumret 9 och atomvikten 19 ser ut. Vilka delar, hur många
och vilka laddningar har delarna i atomen? Vilket ämne snackar vi om?

2. Hur går det till när en positiv och en negativ jon bildas? Varför bildas jonerna? Ge exempel.

3. Vilken laddning (även en siffra) har en litiumjon? .. en bromjon? .. en calciumjon?

4. Vad heter bindningen som håller ihop joner av olika laddning?

5. Hur och varför bildas en kovalent bindning (elektronparbindning)?

1. Atomnumret indikerar att det finns 9 protoner i kärnan och eftersom en atom alltid är neutral finns det även 9 elektroner runt den. Är du verkligen säker att det står atomvikt och inte masstal? Masstal 19 indikerar att kärnan består av 19 nukleoner och eftersom vi vet att 9 av dem är protoner så är alltså resterande 10 neutroner.

2. Joner bildas när en metall och en ickemetall ingår en jonförening. Det gör dem eftersom de vill uppfylla oktettregeln. Det som händer är att ena metallen lämnar över en eller flera elektroner till ickemtallen vilket resulterar i att ena blir positivt och andra negativt laddad och de attraherar då varandra. Attraktionskraften som håller dem samman är en jonförening.

3. Är inte helt säker på denna då jag läser kemi a första terminen nu. Men antar att det är såhär: Li+, Br-, Ca2+ Men som sagt. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera detta.

4. Jonbindning/Jonförening.

5.När icke metaller delar elektroner för att uppfylla oktettregeln.
2011-01-20, 21:18
Medlem
* Obs med t ex O2-menar jag O med laddningen 2-. Laddning skrivs upphöjt t h, men jag är lat
1. Atomnumret 9 syftar på antalet protoner i atomens kärna. Alltså, du vet att den har 9 protoner(+ laddade), kollar man i periodiska systemet så ser man att ämne #9 är Flour (F), som har två elektronskal med totalt 9 elektroner i sig (- laddade) varav 7 är valenselektroner (yttersta skalet). Protonerna är alltid positivt laddade och har laddningen 1+. Tillsammans med de oladdade neutronerna bildar de atomens kärna. Neutronernas funktion är att hålla ihop kärnan, eftersom alla plusladdningarna annars hade stött bort varandra. De mycket små, negativt laddade elektronerna rör sig runt kärnan och har laddningen 1−.

2. Alla ämnen "strävar" efter att fylla sitt valensskal, antingen genom att plocka upp elektroner eller att släppa ifrån sig. Exempelvis natrium (Na) har i vanligt tillstånd 1st valenselektron, lättast för Na att uppnå fullt yttre skal är att släppa ifrån sig den elektronen, därför betecknas den i jonform Na+. Lite dåligt förklarat, men googla oktettregeln!

3. Litium (Li) +1 Betecknas bara Li+, Brom (Br) -1 Betecknas bara Br-, Kalcium (Ca) 2+ Ca2+.

4. Jonbindning, en positiv jon attraherar en negativ jon, ett salt bildas, exempelvis Na+ och Cl- bildar NaCl.

5. Alla grundnämnen vill likna ädelgaser (fullt valensskal) , om en syreatom (O2-) och två st väteatomer (H+) slår sig samman och delar sina elektroner så får bägge fullt antal elektroner i sitt yttersta skal, och blir nöjda.

Hoppas det hjälpte något och att jag inte skrivit nått galet! /J.
2011-01-20, 22:09
Medlem
Osthuss avatar
Blir fan inte klok på oxidationstal, varför ändras talet från det första röda till det andra?

http://i52.tinypic.com/11s37m0.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in