2009-01-15, 17:48
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Hej alla! Har några frågor jag inte klarar av på en inlämningsuppgift och jag blir tokig.. Någon snäll själ som kan kika på dessa 3 frågor tro?

1. PVC är en viktig plast, Vilken är monomeren som bildar polymeren PVC. Skriv också formeln.

2 Visa även med en formel hur PVC-molekylen är uppbyggd.

3 Varför glaserar man föremål av porslin och keramik?

Tacksam för hjälp!

Ser att jag skrev dit fel frågor.. här är de jag behövde hjälp med.

a) Vad är plast?
b) Man brukar dela in plasterna i tre huvudgrupper. Vilka är dessa?
c) Vad är det som skiljer grupperna åt?
d) Ge exempel på en plast från var och en av de olika grupperna.
3. Varför glaserar man föremål av porslin och keramik?

1. PVC är en viktig plast, Vilken är monomeren som bildar polymeren PVC. Skriv också formeln.

2 Visa även med en formel hur PVC-molekylen är uppbyggd.

Kan jag så dessa behövs alltså inte svaras på..
2009-01-15, 17:53
Medlem
Hej, skulle behöva lite hjälp med en skol uppgift.

1. Skriv formeln för när svavelsyra löses i vatten.
2. Skriv formeln för när ammoniak löses i vatten.

3. Skriv reaktionsformeln då valfri metall reagerar med en stark syra samt när en metallhydroxid reagerar med en stark syra. (kan ej använda samma svar som judemust )

4. Se reaktionsformeln nedan: om du har 0,3 mol K2MnO4 hur många mol vatten krävs för att all K2MnO4 skall reagera? Hur många mol av KMO4, MnO2 och KOH bildas då.

3 K2MnO4 + 2 H2O --> 2 KMnO4 + MnO2 + 4 KOH (Detta är en MVG fråga)

5. Balansera dessa formler:
a) Kalcium reagerar med saltsyra
b) Magnesium reagerar med brom
c) Järn reagerar med syre och bildar järn(III)oxid
d) Aluminiumoxid reagerar med saltsyra
e) Kaliumhydroxid ragerar med svavelsyra
f) Dekan (C10H22) reagerar med syrgas varvid vatten och koldioxid bildas

Jag är MYCKET tacksam om någon kan hjälpa mej med detta

MVH Richen.
Senast redigerad av Richen 2009-01-15 kl. 18:11.
2009-01-15, 19:30
Medlem
Seanbanan2s avatar
Hej, liten fråga från en NV etta som undrar,

Hur vet man att molekylen är en dipol?

Hur vet man ett ämnes strukturformel?

tack på förhand!
2009-01-15, 22:09
Medlem
Carbonites avatar
Lillebrodern behöver hjälp med en kemi lab dom har gjort. De gjorde två olika experiment.

Den ena handlar om att man ska lägga en värmeljus i en skål med vatten tända det, sedan ställa ett glas ovanpå. Då slocknar ljuset och suger in vatten i glaset så att nivån stiger. Vad är det som händer?? varför sugs det in vatten i glaset??

(Känner igen det här så mycket men kommer in ihåg varför det händer som det gör)

Den andra är att dom värmer en ölburk (aluminumburk) som innehåller en liten mängd vatten under eld tills vattnet börjar koka, sedan vänder de på burken med öppningen nedåt i en skål med kallt vatten. Då imploderar burken och knölas ihop. (det är samma precip antar jag men jag vet inte riktigt varför, känns som något som är väldigt enkelt)

Hoppas att ni kan hjälpa min lillebror när inte jag kan.
Skulle vara bra om ni kunde skriva någon snitsig formel för dessa också, men kanske lite svårt när man knappt använder några kemikalier...

Skickar med uppgiften också:

http://geting.se/viewimage.php?image=145607-DSC03214.JPG

Tack på förhand
2009-01-15, 23:15
Medlem
Naturvetarens avatar
Tryckförändringar, i det första fallet förbränns kolföreningar med syret och på så sätt förändras trycket i glaset, vatten sugs in. I det andra fallet har man först vattenånga och när den kylls av hastigt och kondenseras, bang så imploderar burken.
2009-01-18, 16:33
Medlem
bertans avatar
Läser Kemi A och har en uppgift som ska skickas in ikväll. Frågorna ser enkla ut när jag kollar på dem, men jag lyckas inte alls med att formulera något sorts svar..

2) Socker och vatten
a. Beskriv skillnaden mellan smält och löst socker.
b. Ta reda på strukturen för en sockermolekyl och förklara varför socker löser sig så lätt i vatten.

4) Varför kan metaller smidas och valsas, medan fasta jonföreningar (salter) är hårda och spricker? Ge förklaring utifrån vilken typav bindningar du hittar i respektive material.

Samt om någon vänlig själ kan förklara på ett enkelt sätt hur en mikrovågsugn fungerar.

Tacksam för svar!
2009-01-18, 21:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertan
Läser Kemi A och har en uppgift som ska skickas in ikväll. Frågorna ser enkla ut när jag kollar på dem, men jag lyckas inte alls med att formulera något sorts svar..

2) Socker och vatten
a. Beskriv skillnaden mellan smält och löst socker.
b. Ta reda på strukturen för en sockermolekyl och förklara varför socker löser sig så lätt i vatten.

4) Varför kan metaller smidas och valsas, medan fasta jonföreningar (salter) är hårda och spricker? Ge förklaring utifrån vilken typav bindningar du hittar i respektive material.

Samt om någon vänlig själ kan förklara på ett enkelt sätt hur en mikrovågsugn fungerar.

Tacksam för svar!

Vi tar det lite kort. Det finns givetvis mycket mer att skriva om det här.
2) a) I smält socker så har man bara sockermolekyler som har nått över smältpunkten och är därför i flytande form.
b) Det finns hydroxygrupper i sockermolekyler. Googla kolhydrater wiki så borde det komma upp en bild på det. Dessa hydroxygrupper bildar vätebindningar med vattnet.

Metaller har metallbindningar, där elektronerna kan röra sig fritt i hela metallen. I salter har man bindningar med joniska inslag. Dessa bindningar kan inte töjas. Men det kan metallbindningar.

En mikrovågsugn fungerar som så att mikrovågorna får vattenmolekylerna att röra sig mer och mer, och som du antagligen vet blir det då varmt. Mer rörelse --> mer värme. Varför vattenmolekylerna börjar röra sig då det utsänds fotoner i mikrovågsspektrat är för att väteatomerna inte sitter med en vinkel av 180 grader mellan varandra. Det är alltså en dipol.

Hoppas att det inte var för sent.
2009-01-21, 13:27
Medlem
Dr.Sativas avatar
1.Nämn tre återgärder man kan vidta för att öka hastigheten på följande kemiska reaktion?
X (s) + Y (aq)  2(s) + V (aq) (1,5p)

2.Ammoniak framställs ur väte och kväve med Fe2O3 som katalysator. Hur påverkas mångden ammoniak?

3. Betrakta jämvikten pA + qB  <-- y C+ s D

a) Vad menas med jämvikt
b) Hur påverkas koncentrationen av C om man tilsätter mer av D?
c) Vad innebär begreppet exoterm?
d) Vad händer med jämviktskonstatnten vid en temp-höjning? Motivera!

4. pH-värdet för coca-cola är 2.7. Beräkna oxoniumjonkoncentrationen

5. Vilken är den korrosponolerande busen till H2PO4?

Några frågor som jag fastnat på i boken! Någon som skule kunna hjälpa mig med någon ?!
2009-01-21, 14:07
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
1.Nämn tre återgärder man kan vidta för att öka hastigheten på följande kemiska reaktion?
X (s) + Y (aq)  2(s) + V (aq) (1,5p)
Du kan öka koncentrationen av reaktanterna, du kan tillsätta en katalysator och du kan öka temperaturen.
2009-01-21, 14:16
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
2.Ammoniak framställs ur väte och kväve med Fe2O3 som katalysator. Hur påverkas mängden ammoniak?

Den påverkas väl inte alls? Reaktionen går bara snabbare med katalysatorn?
2009-01-21, 18:23
Medlem
YellowLemons avatar
Precis som Naturvetaren säger i uppgift 1.

Fråga 2 får du precisera mer.

fråga 3:
a) jämvikt är det tillstånd som rekationen strävar efter att uppnå, det vill säga när framåtreaktionen går lika fort som tillbaka reaktionen, dvs när d[pA]/(dt) = 0 och lika dant för alla andra reaktanter och produkter.

b) [C] minskar när [D] ökar då detta driver reaktionen åt vänster.

exoterm: Energi i form av värme avges i reaktionen. Lätt att googla...

Jämviktskonstanten ökar enligt Arrhenius ekvationen (med reservation för felstavning). k = A*e^(-E_a/(RT))
då T ökar ökar alltså k. Du kan med fördel läsa in lite om arrheniusekvationen, googla eller nåt, jag antar att du läser kemi B och den ingår inte där.

4) ställ upp reaktioen mellan oxoniumsyra och vatten. Sedan ställer du upp en ekvation för jämviktskonstanten. Du vet koncentrationen för H+.

5) korrosponolerande var ett nytt ord för mig, aldrig hört förut. Du får gärna förklara vad det betyder.

Men om du menade korresponderande bas så är det HPO4-

Jag tycker att du får jobba lite själv, eller i alla fall googla frågor som är ganska självklara att man hittar på google efter en max 20sek.

Det här med jämvikt är ganska så viktigt att man fattar så jag skulle rekomendera att du läser inte lite om det i alla fall.
Senast redigerad av YellowLemon 2009-01-21 kl. 18:25. Anledning: skrev fel namn i referensen längst upp.
2009-01-21, 19:01
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Precis som Naturvetaren säger i uppgift 1.

Fråga 2 får du precisera mer.

fråga 3:
a) jämvikt är det tillstånd som rekationen strävar efter att uppnå, det vill säga när framåtreaktionen går lika fort som tillbaka reaktionen, dvs när d[pA]/(dt) = 0 och lika dant för alla andra reaktanter och produkter.

b) [C] minskar när [D] ökar då detta driver reaktionen åt vänster.

exoterm: Energi i form av värme avges i reaktionen. Lätt att googla...

Jämviktskonstanten ökar enligt Arrhenius ekvationen (med reservation för felstavning). k = A*e^(-E_a/(RT))
då T ökar ökar alltså k. Du kan med fördel läsa in lite om arrheniusekvationen, googla eller nåt, jag antar att du läser kemi B och den ingår inte där.

4) ställ upp reaktioen mellan oxoniumsyra och vatten. Sedan ställer du upp en ekvation för jämviktskonstanten. Du vet koncentrationen för H+.

5) korrosponolerande var ett nytt ord för mig, aldrig hört förut. Du får gärna förklara vad det betyder.

Men om du menade korresponderande bas så är det HPO4-

Jag tycker att du får jobba lite själv, eller i alla fall googla frågor som är ganska självklara att man hittar på google efter en max 20sek.

Det här med jämvikt är ganska så viktigt att man fattar så jag skulle rekomendera att du läser inte lite om det i alla fall.

Tack, hade faktiskt hunnit svara på 3 och 4 innan. Men på 2:an är det allt som står!

Men antar att dem menar om mängden Ammoniak ändras något pga att man har en katalysator för att skynda på reaktionen...
Senast redigerad av Dr.Sativa 2009-01-21 kl. 19:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in