2010-03-18, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av White-Racer
text...

1. Bindning mellan atomer i föreningar av olika ickemetaller under förutsättning att atomerna har
olika elektronegativitet

Kovalent bindning?

2. En vinklad molekyl med en positivt laddad del och en negativt laddad del

En polär molekyl (dipol).

3. Ett mått på en atoms förmåga att dra åt sig elektroner
Elektronegativitet.

5. Svag bindning t ex mellan F2-F2
wan der wall bindning?
Senast redigerad av Gravstenen 2010-03-18 kl. 18:54.
2010-03-18, 19:16
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Racer

Vad beskrivs av nedanstående texter?

1. Bindning mellan atomer i föreningar av olika ickemetaller under förutsättning att atomerna har olika elektronegativitet

2. En vinklad molekyl med en positivt laddad del och en negativt laddad del

3. Ett mått på en atoms förmåga att dra åt sig elektroner

4. Bindning som orsakar vattnets ytspänning

5. Svag bindning t ex mellan F2-F2
Tack på förhand!

1. Polär kovalent bindning, "polär" fås just när ämnena har olika elektronegativitet.
2. En polär molekyl, dipol.
3. Elektonegativitet
4. Vätebindning/ dipol-dipolbindning beroende på hur man ser på det, vätebindning i vattnets fall.
5. Van der Waals-bindning (obs. stavning, van och der har liten begynnelsebokstav om de inte börjar mening. Han hette för övrigt Waals, s-et är inget för att det är hans kraft)
2010-03-19, 13:14
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Om man har en järnspik i ett provrör med syrgasfritt vatten och 3% NaCl lösning i, kommer spiken fortfarande rosta då?
2010-03-19, 13:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.ekorre
Om man har en järnspik i ett provrör med syrgasfritt vatten och 3% NaCl lösning i, kommer spiken fortfarande rosta då?

Då rost är järnoxid så kan det inte rosta om det inte finns tillgång till syre. Däremot är tänkbart att järnet skulle korrodera.
2010-03-20, 12:11
Medlem
Har några frågor som jag behöver hjälp med.

1. Varför har saltet på vägarna en negativ effekt på bilplåten?
2. Vad händer om man häller saltsyra på krom? HCL+Cr=?

Tack på förhand.
2010-03-21, 14:50
Medlem
Alfons Hottlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazw

Tack på förhand.

1. ...
2. 2HCL(-) + Cr(2+?) ---> CrCl + H2.

Nu har jag en fråga.

Hur stor volym HCl (1.0 m/dm3) behöver man för att få 6g Zn att reagera?

Zn + 2HCl --> ZnCl + H2

6g = 0.092 mol --> 0.184 mol HCl. Är det då 0.184*35,5+1.01= Ans? Alltså 6,6cm2?
2010-03-21, 15:16
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Hottler
1. ...
2. 2HCL(-) + Cr(2+?) ---> CrCl + H2.

Nu har jag en fråga.

Hur stor volym HCl (1.0 m/dm3) behöver man för att få 6g Zn att reagera?

Zn + 2HCl --> ZnCl + H2

6g = 0.092 mol --> 0.184 mol HCl. Är det då 0.184*35,5+1.01= Ans? Alltså 6,6cm2?

Hade ju underlättat om du skriver vad 35,5 och 1,01 är för något eller i alla fall enheterna.
6g = 0,092mol stämmer bra
0,092*2 = 0,184 (balanseringen av reaktionsformeln)
du ska då ha 0,184mol saltsyra, då den har koncentrationen 1mol/dm3 så är det ju ganska så enkelt...
0,184mol/(1mol/dm3) = 0,184dm3 = 184cm3.
Viktigt är att notera att enheterna i uträkningen ger den önskade enheten i slutet.
2010-03-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazw

Tack på förhand.

1. Vanligen utgörs vägsalt av antingen natriumklorid eller kalciumklorid. Det kemiskt aggressiva jonslaget är kloridjonen, då den bildar starka komplex med övergångsmetaller. Dessutom ökar vattenlösningens ledningsförmåga när en jonförening (salt) är löst i vattnet. Kemiskt sett korroderar järnet i plåten snabbare i närvaro av kloridjoner i lösning (krävs samtidig syretillförsel som oxidationsmedel) pga bildning av komplexjonen (FeCl4)-. Järnet korroderar alltså snabbare i kontakt med en kloridhaltig vattenlösning än med rent vatten.
Se: http://school.chem.umu.se/Experiment/190

2. Metalliskt krom löses i saltsyra under vätgasutveckling, lösningen blir grön pga bildade hydratiserade Cr3+-joner.
Reaktionsformel: 6H+ + 2 Cr(s) -> 3 H2(g) + 2 Cr3+(aq)
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-03-21 kl. 19:38.
2010-03-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
1. Vanligen utgörs vägsalt av antingen natriumklorid eller kalciumklorid. Det kemiskt aggressiva jonslaget är kloridjonen, då den bildar starka komplex med övergångsmetaller. Dessutom ökar vattenlösningens ledningsförmåga när en jonförening (salt) är löst i vattnet. Kemiskt sett korroderar järnet i plåten snabbare i närvaro av kloridjoner i lösning (krävs samtidig syretillförsel som oxidationsmedel) pga bildning av komplexjonen (FeCl4)-. Järnet korroderar alltså snabbare i kontakt med en kloridhaltig vattenlösning än med rent vatten.
Se: http://school.chem.umu.se/Experiment/190

2. Metalliskt krom löses i saltsyra under vätgasutveckling, lösningen blir grön pga bildade hydratiserade Cr3+-joner.
Reaktionsformel: 6H+ + 2 Cr(s) -> 3 H2(g) + 2 Cr3+(aq)

Tackar hjärtligast!
2010-03-22, 16:29
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Hur fungerar ett brunstensbatteri.
2010-03-23, 08:29
Medlem
No6s avatar
alkohol + vatten

kan någon förklara för mig vad som händer om jag blandar vatten med:

etanol, propanol, glycerol, butanol och glykol. Alla i separata provrör med vatten. håller på att skriva rapport. Det jag vet är att vattenmolekylerna är dipoler som attraherar den OH-grupp alkoholkolkedjan sitter i och det blandas. Men för propanol sjönk alkoholen till botten och luftbubblor steg, något som jag inte vet vad det beror på(och hittar inget om det i boken). Samma sak med glykolen, blandas och sjunker sedan. Är det så enkelt att det är en fråga om densitetsskillnad? Butanol däremot blandas inte. Vad beror det på?
2010-03-23, 12:29
Medlem
Offsures avatar
Det beror på hur många OH-grupper det är i förhållande till antalet kolatomer. Är det för få OH-grupper så är ämnet inte tillräckligt dipolärt för att blandas med vatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in