2010-02-21, 16:26
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Har ett arbete som ska redovisas imorgon men har inte påbörjat det än eftersom jag har svårt att välja ämne. Eftersöker något som ganska lätt går att skriva 2st datorskrivna sidor om där kemin bakom ska redovisas.

Ämnen som är "upptagna":

Växthuseffekten
Kolvätens cykler
Batteriet

Tack.

Väljer du batteriet kan du bara spamma elektrokemi, så det hade varit mitt självklara val.

Edit: fattade inte att upptagna betydde upptagna även inom citationstecken.
Senast redigerad av Nimportequi 2010-02-21 kl. 17:04.
2010-02-21, 16:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Har ett arbete som ska redovisas imorgon men har inte påbörjat det än eftersom jag har svårt att välja ämne. Eftersöker något som ganska lätt går att skriva 2st datorskrivna sidor om där kemin bakom ska redovisas.

Ämnen som är "upptagna":

Växthuseffekten
Kolvätens cykler
Batteriet

Tack.
Kan ju vara bra att veta vilken nivå det ska vara på arbetet? Kemi B? Du kan ju fördjupa dig i hur man tillverkar t.ex. svavelsyra eller ammoniak i industriell skala. Står garanterat tillräckligt på wikipedia. Lite fina bilder kan du ju få med därifrån också
2010-02-21, 18:20
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Kan ju vara bra att veta vilken nivå det ska vara på arbetet? Kemi B? Du kan ju fördjupa dig i hur man tillverkar t.ex. svavelsyra eller ammoniak i industriell skala. Står garanterat tillräckligt på wikipedia. Lite fina bilder kan du ju få med därifrån också

Går basår så det är vanligt Kemi A.

Bra ide, kör nog på någon av dem. Tack så mycket.
2010-02-22, 14:33
Medlem
hej har problem med att lösa den här uppgiften

Du blåser upp en ballong till 2.0 dm^3 vid rumstemp. 25grader C. vilken volym får den i
a) kokande vatten
b) kolsyresnö -70 grader C?
2010-02-22, 14:46
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braxton

Du blåser upp en ballong till 2.0 dm^3 vid rumstemp. 25grader C. vilken volym får den i
a) kokande vatten

pv=nRT -->
v = nRT/p = T*(nR/p)
sätt nR/p = x då den termen kommer vara konstant detta medför då att
(1) v = T*x -->
x = v/T
När du har x så använder du dig av (1) och räknar ut volymen för de andra temperaturerna.

Detta är alltså formeln du ska använda dig av där p = trycket, T = temperaturen i kelvin, n = substansmängden, R = den allmänna gaskonstanten, v = volymen. Då substansmängden*den allmänna gaskonstanten/trycket kommer vara konstant bilr det lättare om du sätter det till x.
2010-02-22, 14:47
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braxton

a) kokande vatten

Utnyttja allmäna gaslagen pV=nRT
Vi antar att p är konstant, vi vet att n är konstant då det är i ett slutet utrymme, R är alltid konstant.
Alltså är V direkt proportionellt mot T, vi kan skriva om detta förhållande som V=kT

Beräkna k med de värden du har, kom ihåg att först ändra från grader C till absolut temperatur!

Vi avrundar absoluta nollpunkten till -273,15 grader C och får att 25 grader C är 298,15 K
k=2,0/298,15=0,006708032...

a)
Kokande vatten har en absolut temperatur på 373,15 K vid normalt lufttryck, vilket jag antar att vi har. I V=kT får vi att V≈2,503dm³, detta avrundas till två gällande siffror.

Svar a): V=2,5 dm³

b)
Kolsyresnö har en absolut temperatur på 203,15 K
V=kT
V≈1,3627dm³, avrundas till två gällande siffror.

Svar b): V=1,4dm³
2010-02-22, 15:10
Medlem
Tack för svaren Nimportequi och Yellowlemon
2010-02-22, 20:43
Medlem
Behöver lite hjälp med en nomenklaturuppgift.
Enligt min övningsledare ska denna här heta 2-metyl-butanoat.
http://img714.imageshack.us/img714/6279/sketcher.png

Varför tar man man inte hänsyn till metyldelen (alkoholdelen)?
Jag antar att "2-metyl" står för substituten som sitter på estren.

Det ska väl vara "metyl-" framför packet för att även namnge alkoholdelen.
Senast redigerad av Flashbackapa 2010-02-22 kl. 20:46.
2010-02-22, 21:25
Medlem
Var ser du alkoholen? Finns ingen OH-grupp på den där molekylen som jag kan se...

När det gäller 2-metyl så har du rätt, det står för en metylgrupp på andra kolet i kedjan.
2010-02-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Var ser du alkoholen? Finns ingen OH-grupp på den där molekylen som jag kan se...

När det gäller 2-metyl så har du rätt, det står för en metylgrupp på andra kolet i kedjan.

Det är ju en metanol + butansyra som bildar estern.
Med alkoholdelen i estern så menar jag metylen. Men denna verkar hon ha missat.

Jag tycker att det skall stå Metyl-2-metyl-butanoat.
Det första "metylen" ska stå för "alkoholdelen" i estern.
2010-02-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackapa
Det är ju en metanol + butansyra som bildar estern.
Med alkoholdelen i estern så menar jag metylen. Men denna verkar hon ha missat.

Jag tycker att det skall stå Metyl-2-metyl-butanoat.
Det första "metylen" ska stå för "alkoholdelen" i estern.

Aha du tänker så, då är jag med. Ja det har du ju faktiskt rätt i. Jo det verkar som hon missat den det håller jag med om (även om jag inser nu hur länge sen det var jag pluggade nomenklatur seriöst...). Vad sa hon när du frågade?
2010-02-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Aha du tänker så, då är jag med. Ja det har du ju faktiskt rätt i. Jo det verkar som hon missat den det håller jag med om (även om jag inser nu hur länge sen det var jag pluggade nomenklatur seriöst...). Vad sa hon när du frågade?

Jag var lite lat på övningen och tog endast anteckningar, så jag uppfattade inte att det var fel då.
Men nu när jag läser igenom och reflekterar över det så inser jag att det ser skumt ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in