Citat:
Jaså, det verkar en smula osannolikt, men är väl säkert helt okey att komma fram till det när man räknar på det sättet.
Ursprungligen postat av Entr0pi
Om du har ett ändligt universum med en gräns kommer saker förändras och bli konstiga, Lorentzsymmetrin kommer inte hålla längre eftersom ett ändligt rum inte kommer ha t.ex. translationssymmetri, saker nära "kanten" kommer vara annorlunda från saker i mitten. Sen . Om du inte har en gräns utan periodiska gränsvillkor är det inget problem, eftersom din farkost kan "vrida sig runt" hela universumet.
Citat:
Men vårt universum är inte oändligt i verkligheten, möjligtvis bortom universums "gränser"...
Normalt sett antar man dock att universum är oändligt, det är standardparadigmet i kosmologi, samt vad man alltid arbetar med i speciell relativetsteorisammanhang.
Citat:
Det är ju snarare jag som accepterar att formlerna för tidsdilationen och längdkontraktionen är korrekta och att de naturligtvis även gäller vid hastigheten c och att de etablerade teorierna måste förneka att formlerna gäller vid c bara för att de inte kan förklara vad som händer vi c eller ens vad c betyder och innebär.
Och inte heller tillför påståendet något nytt, så det känns totalt onödigt. Dessutom, eftersom du aldrig kommer med något konkret påstående så är det såklart omöjligt för dig att nå en konflikt med naturlagarna. Jag kan påstå att en observatör vid ljushastigheten kommer plötsligt se alla de osynliga rosa elefanterna som fyller rummet, och utgör den mörka energin, det strider inte heller mot någon naturlag.
Det är därför filosofin måste få plats att utifrån logik, andra infallsvinklar och alternativa tänkande kunna ge andra idéer om hur allt är uppbyggt och vad tiden egentligen är och innebär.
Citat:
Ja, med atomur kan man ju definiera hur länge en sekund är med otroligt exakt precision och få en perfekt definierad hastighet som du framför. Det har jag inte förnekat.
Hur är det ett cirkelresonemang? Vi definierar en sekund oberoende av ljushastigheten, och sedan definierar vi metern utifrån hur långt ljuset hinner på denna tid. Eftersom ljushastigheten inte beror på referenssystem får vi en perfekt definierad hastighet. Att ljushastigheten är den samma i alla referenssystem är ju helt oberoende av hur vi definierar våra enheter, meter används enbart av historiska anledningar, vi klarar oss lika bra utan. Fysik beror aldrig på vilket val av enheter vi väljer, som jag tror vi diskuterade tidigare i tråden.
Men eftersom tiden är relativ så kan det samtidigt ha gått flera miljarder år i en del av vårt universum men bara en sekund i ett annat ”referenssystem” men i exakt samma universum (d.v.s. i vårt universum i vår verklighet). Då blir ju den exakta tidmätningen nonsens om man vill förstå vad tid är och betyder i vårt universum i ett större perspektiv.
Citat:
Men läs vad du själv skriver: "Fenomenet är såklart än optisk synvilla, trots att det kan mätas, uppträda och praktiskt fungera fullt ut som om den var verklig". Vad mer vill du ha för att ett fenomen ska vara verkligt? Med denna argumentation kan du ju påstå exakt vad du vill. "Existensen av atomer är såklart en illusion, trots att de kan mätas, uppträda och praktiskt fungera fullt ut som om de var verkliga".
Jag menar bara att fenomenet kan ses vara en optisk synvilla om inte Schwarzchild radien gäller för dessa förkrympta objekt. Att min farkost kan "vrida sig runt" hela universumet tycker jag verkar mycket mer ologiskt även om det är det etablerade vetenskapliga sättet att resonera.
Citat:
Ja, denna teori är så simpel då den inte kan förklara vad tid är eller vad den konstanta hastigheten på c innebär samt att man inte ens får jämföra verkligheten från olika referenssystem trots att det handlar om samma materia i samma verkliga universum som ska analyseras och jämföras.
Det är snarare din tolkning som är en sorts felaktig syn på verkligheten och bara innebär en begreppsförvirring. Och nej, huvudsaken är inte att saker stämmer med vad vi definierar verkligheten till att vara, huvudsaken är att det stämmer med vad vi mäter att verkligheten är, två väldigt skiljda saker. Matematiker bryr sig förövrigt inte särskilt mycket om speciell relativitet, det är ju en på tok för simpel teori för att vara matematiskt intressant.
Citat:
Det viktigaste för den eller det som reser nära c är ju hur lång tid som går åt för själva resan i den egna tiden enligt tidsdilationen. Om jag jämför avresetid och ankomsttid på ankomstplatsen och om det då har gått 100 miljoner och 10 år på dessa ställen men sträckan är 100 miljoner ljusår bort så är det i allra högsta grad intressant och relevant om resan i den egna tiden (referenssystemet) tagit 10 år eller 100 000 år. Det kan väl inte vara särskilt svårt att förstå. Att jag sedan kan räkna ut min i efterhand "verkliga medelhastighet" i ett verkligt rum (som i och för sig har ändrat en del på sig) till 10 miljoner gånger snabbare än vad ljusets hastighet skulle tillåta i samma referenssystem, så betyder det mycket för mitt och många andras sätt att se på verkligheten.
En klocka mäter tiden som förflutit för dig som resenär under din resa. Motsvarande mätning för avstånd är alltså att mäta hur många meter du som resenär passerade under din resa (alltså, avståndet mellan avreseort och ankomstort som du ser det medans du reser). Dessa två storheter är de som logiskt hör ihop. Att titta på avståndet efter att du har stannat är analogt med att jämföra avresetid och ankomsttid på ankomstplatsen, dvs. hur länge du har färdats i deras referenssystem.
Att materia, i alla fall teoretiskt sätt, kan färdas en sträcka på t.ex. 100 miljoner ljusår på t.ex. 10 år enligt tidsdilationen utan att bryta mot naturlagarna är väl både relevant och intressant?
Citat:
Ja, det vet jag, Men jag tjatar igen om att det är i allra högsta grad intressant och inte onödigt att vilja veta och spekulera om hur verkligheten är uppbyggd. Det har även stor betydelse att tänka lite utanför ramarna om man ska kunna försöka förstå vad tid är.
Gör du på detta, logiskt korrekta sätt kommer du alltid få hastigheter under c, och också inse att alla dina konstiga, paradoxala begrepp om "oändligt nu", "oändligt hög samt helt stillastående hastighet samtidigt", etc. är helt onödiga och förvirrande.
Vi är i filosofiforumet nu och inte i fysik och matematikforumet. Men naturligtvis är jag tacksam för påpekanden som syftar till att förklara hur vetenskapen nu ser på detta samt att jag vill ju inte påstå sådant som strider mot naturlagarna, vilket jag inte heller anser att jag gör.