2010-03-15, 22:36
Medlem
Tid finns det ont om. Om tid funnits hade alla stressade personer ej varit stressade
Citera
2010-03-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontguesswhat
Tid finns det ont om. Om tid funnits hade alla stressade personer ej varit stressade
Om tid inte hade funnits hade det inte funnits något att vara stressad över.
Citera
2010-03-17, 14:04
Medlem
Ree81s avatar
^ Går du omkring och säger sånt där hela tiden? :P "Det finns inget att frukta, förutom fruktan själv", "Regerar du över dina känslor, eller regerar dom över dig?" osv.
Citera
2010-03-17, 17:06
Medlem
SvaMp_s avatar
Eckhart tolle, upplyst människa, säger att tid är en illusion, att endast just nu existerar, ja eg har han ju rätt. Dock för oss övriga, icke upplysta människor som lever i illusion så existerar ju tid absolut, om än bara i våra egna huven.
Citera
2010-03-17, 21:51
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Finns tid eller är tid bara en mänsklig påfund?

Det beror på vad man menar med "finns", jag anser att tid finns på samma sätt som rymd finns. Att tiden "går" är däremot en illusion.
Citera
2010-03-18, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Det beror på vad man menar med "finns", jag anser att tid finns på samma sätt som rymd finns. Att tiden "går" är däremot en illusion.

Haha har kanske haft nagra tequila shotss for mycket for att lasa detta ordentligt. Men menar du att nuet inte ror sig? att tiden inte faciliterar forandring?
Citera
2010-03-18, 17:05
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Insag nyss varfor vi inte kommer overens har. Jag disskutera detta fran ett metafysiskt perspektiv. Alltsa att det vi konstaterar om tiden maste vara sanning i alla verkligheter och inte bara denna, medans du disskuterar om hur tiden ar i denna verkligheten fran ett fysik perspektiv. Ska kolla pa filmerna nar jag kommer hem, kan inte se dem har i biblioteket, och se om jag kan komma med nagon kontringen da.
ja då har du ju fel, för i denna verklighet existerar ju tid. så då har fel i 1/1 fall du kan uttala dig om, då jag betvivlar att du har någon kunskap om eventuella andra världar.
Citera
2010-03-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
ja då har du ju fel, för i denna verklighet existerar ju tid. så då har fel i 1/1 fall du kan uttala dig om, då jag betvivlar att du har någon kunskap om eventuella andra världar.

Nej du har inte bevisat att tid finns annu. Och jag pastar inte att jag har kunskap om andra varldar. Vad jag menade var att du bygger dina argument mer som en fysiker an en filosof, vilket inte riktigt fungerar eftersom de bada satten skiljer sig i vilka antagande som kan godkannas och inte godkannas. Och nar jag pratade om andra varldar sa pastar jag inte att jag besitter kunskap om dessa varldar, utan vad jag menar ar _nodvandiga_ sanningar for att dessa andra varldar ens ska kunna existera utifran ett filosofiskt perspektiv. Det hade egentligen inte med diskussionen att gora, var bara for att papeka vart vara resonemang skiljer sig at.
Citera
2010-03-18, 19:43
Medlem
Socialgreens avatar
Tid finns. Dock är den linjära definition vi användar för att mäta, och därmed också det sätt vi lärt oss uppfatta, tiden på inte ett helt kompatibelt instrument för att påvisa tiden som den fjärde dimensionen. Vi kan istället använda gravitationen för att exemeplifiera och visa på att tiden finns. Precis som rummet (de första tre dimensionerna) kröks av gravitation (eller rättare sagt, gravitationen är själva krökningen av rummet) så kröks också tiden (fjärde dimensionen) av gravitationen. Det är däför vi årligen får ställa om klockorna på våra sateliter som snurrar runt klotet, eftersom tiden inte "fortlöper med samma hastighet" här nere vid jordytan, som uta i omlopp kring jorden, där gravitationen är svagare. Förvisso handlar det om mindre än en tusendel av en sekund årligen, men ändock.

Detta innebär ju också en omdefinition av gravitationskraften så som de flesta av er har lärt sig den i skolan, men det visste ni ju säkert redan, det refereras ju friskt till Einstens relativitetsteori i denna tråden redan.

Så ja, tiden finns i allra högsta grad, den är i själva verket ytterligare en rumsdimension, men det enda rationella sätter för oss att uppfatta denna dimension är just som fenoment "tid", som vi valt att mäte linjärt.
Senast redigerad av Socialgreen 2010-03-18 kl. 19:47.
Citera
2010-03-18, 20:02
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Nej du har inte bevisat att tid finns annu. Och jag pastar inte att jag har kunskap om andra varldar. Vad jag menade var att du bygger dina argument mer som en fysiker an en filosof, vilket inte riktigt fungerar eftersom de bada satten skiljer sig i vilka antagande som kan godkannas och inte godkannas. Och nar jag pratade om andra varldar sa pastar jag inte att jag besitter kunskap om dessa varldar, utan vad jag menar ar _nodvandiga_ sanningar for att dessa andra varldar ens ska kunna existera utifran ett filosofiskt perspektiv. Det hade egentligen inte med diskussionen att gora, var bara for att papeka vart vara resonemang skiljer sig at.
Nej, jag har inte bevisat detta. Det gjorde einstein. Och fysik är filosofi. Man kanske kan säga att det är vetenskapligt testad och (därmed fastslagen som) sann filosfi. Och det du menar är en nödvändig sanning i detta sammanhang är ju inte ens sann.

hur filosofiskt är det inte att, när man har ett problem; att ljusets hastighet alltid är detsamma, för alla observatörer oavsett relativ rörelse, att börja tänka sig tiden som en variabel? Det är filosofi från början, som kunde testas och vedertagas mha, de fysiska postulat som kom innan einstein. Således vetenskapligt testat filosofi, och fastslagen som en sanning, tills annat bevisas, mha vetenskapliga metoder.
Citera
2010-03-20, 18:06
Medlem
Illusion är fel ord.
Tid är en realitet.

Inte heller har vi uppfunnit tid. Tiden gick långt innan vi började mäta den med klockor. Det kvittar om tiden går långsammare i nån rymdfarkost. Den innebär bara att tid inte är en konstant, men den är fortfarande ingen illusion. Även om tid "bara är massa som förflyttar sig". Spelar ingen roll VAD tid egentligen är, den finns fortfarande, den påverkar oss och vi kan inte kontrollera den.
Hur kan man då kalla tid för en illusion?

Och en klocka är inte samma sak som tid. En klocka är bara ett mätinstrument, som människan givetvis har uppfunnit och vars enheter är vårt påfund. Men solen gick upp och ner och dinosaurierna växte upp och åldrades långt innan klockan uppfanns.

Tid är inte konstant, men den är definitivt en realitet.
Citera
2010-03-20, 20:28
Medlem
Ree81s avatar
^ Synd att du inte presenterar ett enda argument. "Det bara är så!" Jovisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in