Citat:
Ursprungligen postat av waes
Nej du har inte bevisat att tid finns annu. Och jag pastar inte att jag har kunskap om andra varldar. Vad jag menade var att du bygger dina argument mer som en fysiker an en filosof, vilket inte riktigt fungerar eftersom de bada satten skiljer sig i vilka antagande som kan godkannas och inte godkannas. Och nar jag pratade om andra varldar sa pastar jag inte att jag besitter kunskap om dessa varldar, utan vad jag menar ar _nodvandiga_ sanningar for att dessa andra varldar ens ska kunna existera utifran ett filosofiskt perspektiv. Det hade egentligen inte med diskussionen att gora, var bara for att papeka vart vara resonemang skiljer sig at.
Nej, jag har inte bevisat detta. Det gjorde einstein. Och fysik är filosofi. Man kanske kan säga att det är vetenskapligt testad och (därmed fastslagen som) sann filosfi. Och det du menar är en nödvändig sanning i detta sammanhang är ju inte ens sann.
hur filosofiskt är det inte att, när man har ett problem; att ljusets hastighet alltid är detsamma, för alla observatörer oavsett relativ rörelse, att börja tänka sig tiden som en variabel? Det är filosofi från början, som kunde testas och vedertagas mha, de fysiska postulat som kom innan einstein. Således vetenskapligt testat filosofi, och fastslagen som en sanning, tills annat bevisas, mha vetenskapliga metoder.