Citat:
Ursprungligen postat av
Skitapissaspy
Jag är ingen fysiker men jag läste nånstandcatt planchtid är den tid det tar för en ljusstråle att passera en väte atom..Men du har säkert rätt.
Då har du antingen läst fel eller läst en felaktighet.
Citat:
Men det finns inget som säger att en halv planchtid inte kan finnas.
Naturen säger att "en halv planktidsenhet" är en mänsklig fantasi som inte refererar till något verkligt.
Citat:
Om allt rör sig under loppet av en planchtid så måste det ha rört sig hälften så mycket under loppet av en halv.
Ingen verklig rörelse inträffar på under en placktidsenhet, alltså har ingenting rört sig på en halv planktidsenhet.
Den reduktionistiska metoden du försöker använda leder som sagt till paradoxer,
Vilket Zenon försökte förklara för oss apor redan för snart 2500 år sedan...
Citat:
Antingen är det statiskt eller inte. Det kan inte vara både och. Tidsenheter kan man rent hypotetiskt dela upp i hur små som helst. Eftersom tiden för sig oavbrutet.
Jag kan inte se logiken i ditt resonemang.
Du inbillar dig att ditt resonemang är logiskt. Dina hypoteser stämmer inte överens med verkligheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenons_paradoxer
Citat:
Zenons paradoxer är ett samlingsnamn för ett antal kända tankeresonemang kring uppdelning av kontinuerliga fenomen som tid, rum och rörelse i oändligt antal små delar som till synes leder till paradoxer eller aporier då summan av de oändligt antalet delar blir en ändligt stor helhet. De formulerades i mitten av 400-talet f.Kr. av filosofen Zenon från Elea. Paradoxerna har genom historien varit livligt omdiskuterade och väcker än idag debatt.
Akilles och sköldpaddan
Den mest kända Haren och sköldpaddan, även känd som Akilles och sköldpaddan, handlar om en tävling mellan dessa två djur. Sköldpaddan är av naturen långsammare men man ger den ett försprång gentemot haren. Men kommer då haren verkligen ikapp sin motståndare? Under den tiden som det tar för haren att komma till det läget som sköldpaddan utgick ifrån har ju sköldpaddan förflyttat sig ytterligare en sträcka. Den tiden som det tar för haren att lägga sig under även denna sträcka har sköldpaddan flyttat sig ytterligare en bit. Så kan man fortsätta att resonera utan att nå ett slut på resonemangskedjan. Kan då haren någonsin komma i kapp sköldpaddan?
Tudelningen
Tudelningsparadoxen innebär helt enkelt att för att förflytta sig från punkten A till punkten B så måste man först förflytta sig till mitten av dessa punkter, vilket kan kallas punkt C. Och för att förflytta sig från C till B måste man först förflytta sig till mitten av dessa två punkter, vilket kan kallas punkt D. Denna resonemangskedja fortsätter i oändlighet. Kan man då någonsin nå punkt B?
Jag upprepar:
Människans logik har oftast ingen bäring på verklighetens natur.