Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jag ser mina fingerar röra sig över tangentbordet och inser att detta är ett bevis för att allt inte händer på en gång utan det är ett tidsintervall emellan.
Med din flumteori skulle det finnas ett oändligt antal tidsdimensioner (tiden är så vitt man förstått inte diskret) som då ska på något underligt sätt beskriva denna rörelsen där min erfarenhet är olika i alla. Har jag förstått dig korrekt?
Nu vet jag inte hur illusion definieras här, men upplevelse/uppfattning är inte alltid kopplat till minnen/konstruktioner. Upplevelsen av ett ljud är inte en konstruktion, men beskrivningen av upplevelsen av ljudet är det, och minnet av upplevelsen är en beskrivning. Så minnet av knapptryckningarna kan inte hållas som bekräftelse för att tiden inte är en illusion.
"Min flumteori" särskiljer tid från rum. Det kan finnas oändligt många dimensioner, men det tror jag inte, det är troligtvis ett ändligt antal. Men det var inte riktigt det jag menade, även om det också talar för möjligheten att två händelser kan ske samtidigt.
Om man tänker sig falsifikationistiskt, så kan två händelser ske samtidigt om alla andra möjligheter kan falsifieras. Så, vilka olika argument för att två händelser inte kan ske samtidigt finns det?