2009-04-18, 21:16
Bannlyst
Appropå att åka bak i tiden så ju det typ möjligt, som tex om det är stjärna som ploppar fram flera tusen ljusår bort från jorden så tar det flera tusen ljusår att ljuset ska nå jorden och när det väl ha gjort det så såg vi stjärnan hur den va för flera tusen år sen så det är teoretiskt sätt möjligt att resa i tiden.
Tid: tid är ju igentligen att materia rör sig... ingenting är sig likt hela tiden eftersom atomerna rör sig även om vi inte ser det så vi har givit ett namn åt det som uppfattas som att allt går frammåt hela tiden för all ändras hela tiden
Citera
2009-04-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihype
Som rubriken lyder och som jag tänkte fråga, är tid en illusion ?

Illusion och illusion...är det en illusion att vi har årstider eller mörk natt och ljus dag...? Allt kan inte hända på samma gång...inte i min värld iaf ;-)
Citera
2009-04-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Tid är det som skiljer händelser åt. Fanns inte tiden skulle allt hända på en gång och det gör det inte...

Hur är det möjligt?
Händer allting ögonblickligen i en tidlösvärld? men ersätts inte ett ögonblick av ett annat? har jag förstått dig rätt om du säger att i en tidlös värld finns bara ett enda ögonblick där allting sker samtidigt?
Om vi vänder på det.. ta vilket ögonblick som helst i vår verklighet, så ska du se att allt i det ögonblicket händer samtidigt.
Tid är bara ett sätt för oss att mäta vår existens och vår omvärld på, en mall att se verkligen utifrån.
Citera
2009-04-19, 21:45
Medlem
Citat:
Jag ser mina fingerar röra sig över tangentbordet och inser att detta är ett bevis för att allt inte händer på en gång utan det är ett tidsintervall emellan.
Med din flumteori skulle det finnas ett oändligt antal tidsdimensioner (tiden är så vitt man förstått inte diskret) som då ska på något underligt sätt beskriva denna rörelsen där min erfarenhet är olika i alla. Har jag förstått dig korrekt?
Nu vet jag inte hur illusion definieras här, men upplevelse/uppfattning är inte alltid kopplat till minnen/konstruktioner. Upplevelsen av ett ljud är inte en konstruktion, men beskrivningen av upplevelsen av ljudet är det, och minnet av upplevelsen är en beskrivning. Så minnet av knapptryckningarna kan inte hållas som bekräftelse för att tiden inte är en illusion.

"Min flumteori" särskiljer tid från rum. Det kan finnas oändligt många dimensioner, men det tror jag inte, det är troligtvis ett ändligt antal. Men det var inte riktigt det jag menade, även om det också talar för möjligheten att två händelser kan ske samtidigt.

Om man tänker sig falsifikationistiskt, så kan två händelser ske samtidigt om alla andra möjligheter kan falsifieras. Så, vilka olika argument för att två händelser inte kan ske samtidigt finns det?
Citera
2009-04-20, 11:29
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Tid är lika med rörelse. Rörelse är lika med liv.
Tid är lika med materia i rörelse (Ja, ingenting kan väl inte röra på sig... eller skapade jag just en ny tråd?) Men jag vill bara opponera mot att rörelse skulle vara lika med liv. Har du ett stort block med bly, så rör den ju fortfarande på sig. Och en klump med bly skulle inte jag kalla särskilt levande
Citera
2009-04-21, 01:18
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reminiscens
Hur är det möjligt?
Händer allting ögonblickligen i en tidlösvärld? men ersätts inte ett ögonblick av ett annat? har jag förstått dig rätt om du säger att i en tidlös värld finns bara ett enda ögonblick där allting sker samtidigt?
Om vi vänder på det.. ta vilket ögonblick som helst i vår verklighet, så ska du se att allt i det ögonblicket händer samtidigt.
Tid är bara ett sätt för oss att mäta vår existens och vår omvärld på, en mall att se verkligen utifrån.

Händer det inte samtidigt så finns tiden. Rörelser eller förändring överhuvudtaget kan inte ske utan tid. Genom att endast skriva detta inlägg så ser jag framför mig att tiden existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nu vet jag inte hur illusion definieras här, men upplevelse/uppfattning är inte alltid kopplat till minnen/konstruktioner. Upplevelsen av ett ljud är inte en konstruktion, men beskrivningen av upplevelsen av ljudet är det, och minnet av upplevelsen är en beskrivning. Så minnet av knapptryckningarna kan inte hållas som bekräftelse för att tiden inte är en illusion.

"Min flumteori" särskiljer tid från rum. Det kan finnas oändligt många dimensioner, men det tror jag inte, det är troligtvis ett ändligt antal. Men det var inte riktigt det jag menade, även om det också talar för möjligheten att två händelser kan ske samtidigt.

Om man tänker sig falsifikationistiskt, så kan två händelser ske samtidigt om alla andra möjligheter kan falsifieras. Så, vilka olika argument för att två händelser inte kan ske samtidigt finns det?

Du kan inte prata om händelser då det direkt implicerar tid. Idag så är tiden fortfarande fysikaliskt inte sådär jättemycket mer spännande än att det finns höjd. Du kan dessutom debattera emot att höjd skulle finnas annat än i våra hjärnor på samma sätt men det lär inte heller leda till något direkt mentalt underhållande.
Citera
2009-04-21, 18:37
Medlem
mshis avatar
tid är, precis som matematik, ett 'språk' skapat av människan.
Citera
2009-04-21, 19:10
Medlem
Tid så som de flesta försöker förklara den tror jag inte på. Tid är endast ett sätt att beskriva ett objekts rörelse i förhållande till ett annat objekts rörelse.
Citera
2009-04-21, 19:25
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mshi
tid är, precis som matematik, ett 'språk' skapat av människan.

Matematiken är snarare upptäckt än uppfunnen som man ser den idag. Ja om man inte ska lyssna på alla kognitiva postmodernistflummare som finns på det filosofiska fakulteten och berättar om naturvetenskap för dom som faktiskt kan det.
Citera
2009-04-21, 19:46
Medlem
MJ1123581321s avatar
Tid = rörelse.
Universum som expanderar.

Tidsuppfattning är subjektiv.
Därför skapade människan ett system för att mäta och dela upp tiden. Tänk annars hur ociviliserat samhället skulle varit?

Tänk hur det vore om alla hade sin subjektiva bild och levde därefter?
Underbart eller fruktansvärt?
Citera
2009-04-21, 20:14
Medlem
mshis avatar
Citat:
Matematiken är snarare upptäckt än uppfunnen som man ser den idag. Ja om man inte ska lyssna på alla kognitiva postmodernistflummare som finns på det filosofiska fakulteten och berättar om naturvetenskap för dom som faktiskt kan det.
På vilket sätt visar den sig på mer än ett mänskligt påfund?
Jag kan hålla med om att matematik i längden stämmer i princip på allt man applicerar den på om man gör det rätt, men är det inte för att vi vill att den ska stämma?
Citera
2009-04-21, 21:40
Medlem
P0Kers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejbel
allt är en illusion

Jag gillar dig

Tror på samma

Tid är enbart något vi har hittat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera