2008-11-20, 21:52
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genium
Alltså finns bara tiden bara just "nu" frågan är ju bara hur lång just "nu" är.

Kanske det enda i universum som är oändligt?
Citera
2008-11-20, 22:09
Medlem
kaffies avatar
Tid är ett verktyg uppfunnet av människan för att kunna hålla rutiner på fasta tider etc.
Citera
2008-11-20, 22:15
Medlem
adequates avatar
Hm, förändring av rummet sådant att den totala entropin ökar. På något sådant sätt kan man nog definiera tid.
Senast redigerad av adequate 2008-11-20 kl. 22:17.
Citera
2008-11-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
Vad är er uppfattning om tid?

Tycker det är intressant, då många svar kan tyckas vara "rätt"

En tes från min sida är att tid är förändringen av det tillstånd som nuet utgör.

"Nuet och Livet är ett stort hålrum och tiden visar vart i hålrummet vi befinner oss" -Kackel
Citera
2008-11-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Tid är förändring.

Oooh vilket perfekt, djupt och filosofiskt svar!

Tid finns! Einstein har bevisat att tid finns och att det faktiskt har en form. Så alla ni New-Age filosofer som tror att ni är djupa, läs på istället för att sitta och flumma.
Citera
2008-11-24, 21:42
Medlem
Luffarhundens avatar
Tid är enligt mig ett redskap som människan använder för att sortera och organisera alla intryck och händelser.
Tid i sig existerar inte; det är förändringen som kan mätas i tid som utgör själva tiden...
Ojdå, nu dök jag djupare än vad jag hade tänkt.
Jag vet inte om mitt resonemang håller men just nu (finns nu? ) verkar det rimligt för mig.
Citera
2008-11-24, 22:36
Medlem
seilons avatar
Tid är relativt.

Vi lever inom en Matrix, med regler, TID är en regel. I vårt Matrix går tiden framåt. Vi är fångande i denna matrix och förstår inte att matrix är den materiella världen, och att materia är skapat ifrån tankar eller rättare sagt medvetande.

Varför har vi regler kanske man undrar?

För att unvika kaos såklart

En singularitet blir en dualitet. Tid är en dimension i en dualitet, och tre dimensioner i den andra. D.V.S. Spacetime och Timespace.

I praktiken innebär det kaos och ordning. Tänk er själv en värld utan gemensam tid som går framåt. Som skapar ordning?

- seilon
Senast redigerad av seilon 2008-11-24 kl. 22:39.
Citera
2008-11-24, 22:59
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
Vad är er uppfattning om tid?

Tycker det är intressant, då många svar kan tyckas vara "rätt"

En tes från min sida är att tid är förändringen av det tillstånd som nuet utgör.

Det är något vi användr för att fastställa delar av någontings läge, vi har dimensioner, koordinater men tid är den slutgiltiga faktorn när det kommer till att fastställa ett föremål eller persons läge. Trots att du är på rätt plats så skiftar ordningen i universum hela tiden vilket innebär att plats & knyts samman för att konkret fastställa läget, tycker jag

För övrigt är tid ett nonsens om det inte vore för att vårt art vore så kortlivad hade det varit skit samma med tidräkning på den nivån vi håller det.
Citera
2008-12-09, 19:08
Medlem
user_21s avatar
existensen av tid

vi bygger många av våra resonemang om universum och även Gud kring antagandet att tid existerar. själv antar jag att tid existerar och att den även hade sin början med big bang. det finns självklart teorier som säger att tid även fanns innan big bang och det finns till och med teorier som säger att den alltid har funnits men hur kan jag vara så säker på att tiden i sig verkligen existerar?
kan man dra slutsattsen att den existerar pga att den kan implementeras i matematiska formler? komplexa/immaginära tal strider inte mot matematiska lagar men ändå existerar de inte.
jag kan igentligen inte häller uppleva tiden. jag upplever bara nuet! hjärnans förmåga att minnas och förutspå "framtiden" är igentligen bara en av många funktionalitets attribut som hjärnan tagit till sig genom evolution men vi kan inte riktigt uppleva framtiden eller det förflutna. vi kan bara minnas eller förutspå.
så jag undrar om det finns något som kan försäkra oss om tidens existens om den inte bara är en illusion.
Citera
2008-12-09, 19:13
Medlem
user_21s avatar
märkte nyss att det kanske finns ett inlägg om det här redan som jag inte hittade tidigare.
Senast redigerad av user_21 2008-12-09 kl. 19:20.
Citera
2009-03-27, 23:48
Bannlyst
Är tid en illusion ?

Som rubriken lyder och som jag tänkte fråga, är tid en illusion ?
Citera
2009-03-27, 23:50
Medlem
Subb[a]s avatar
Nej, tid existerar och kan påverkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in