Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Vetenskap och filosofi är helt skilda ting. Inom filosofin kan man spekulera kring saker och ting i t e o r i n. Saker och ting som är omöjliga i realiteten kan vara intressanta och kluriga ur filosofisk synvinkel.
Genom sådan synvinkel kan man således upphäva naturlagar och annan yttre påverkan och därmed angripa ett ämne ur en helt oväntad synvinkel.
Håller jag inte med om, men det behöver vi inte fastna på. Ivf går dina filosofiska tankegångar rakt emot den erkända vetenskapen.
Citat:
Du tycker inte att tiden är opåverkbar? Jag anser det som du kanske förstår attr den är det, enkel tanke: Om allt nu skulle förintas och bli till intet och vi säger att tiden upphör, skulle den starta igen för att en ny "big bang" sker?
En tidsdimension skulle kunna skapas ja. Om den tidsdimensionen ser precis likadan ut som den vi upplever nu, så är det kanske mer en definitionsfråga om man vill säga att tiden sparkats igång igen eller om detta är en annan tid. Ivf så har tiden påverkats.
Citat:
Likt hjärtat hos en patient på sjukhuset som stannat? Skulle då tiden kunna "sparkas igång" av en yttre faktor? På vilket sätt?
Ja den skulle kunna sparkas igång igen. Exakt hur vet jag inte, men ett sätt vore ju att den sparkades igång på samma sätt som den tid vi upplever nu en gång sparkades igång. Hur det nu gick till?
Citat:
Och hur skulle då en sådan sak kunna ske utan existens av tid som indirekt möjliggör och påvisar sakers förlopp. Tiden måste ju då förflutit där mellan när det bara fanns existens, sedan "intet" och slutligen total existens? Inte sant? Tiden är ju en slags "betraktande/vilande" bekräftelse som finns där i bakgrunden och bevisar existensen för intet eller för alltets existens...replik?

Inte säker på att jag är med helt och hållet, men jag tycker din frågeställning liknar den jag själv ställt i denna tråden tidigare angående tidens begynnelse. Hur kan tiden komma till utan att det finns ett händelseförlopp som kickar igång den? Människan vet ej och kommer kanske aldrig att få veta. Vi har hyfsade uppskattningar på hur universum "såg ut" precis efter Big Bang och framåt tills idag, men vi har ingen koll på hur det såg ut precis "innan" Big Bang, då varken tid eller rum, som vi känner dom, existerade. För att förstå tidens begynnelse måste vi kunna tänka och relatera i fler än de fyra dimensioner vi upplever. Något som vi har väldigt svårt för att göra, då det blir rent abstrakta tankegångar som ej går att relatera till verkliga ting och händelseförlopp. (Det finns väl en egen tråd om det här på FB förresten?)