2009-05-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihype
Som rubriken lyder och som jag tänkte fråga, är tid en illusion ?

Ja
Citera
2009-05-09, 16:50
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Den största skillnaden mellan tidsdimensionen och de tre spatiala dimensionerna är nog människors villighet att när det kommer till tidsdimensionen totalt flumma ut i hopkok av hobbyfilosofi.
Kallar du mitt inlägg hobbyfilosofi?
Citera
2009-05-10, 12:03
Medlem
Buffelo Balls avatar
Tid är väl något vi har bestämt själva, med naturen och solen som utgångspunkt?

Natt och dag är det vi kallar mörkret och ljuset, som åstadkoms beroende på var solen befinner sig i förhållande till jorden.

Veckor och månader är ett ganska nytt påfund, för att inte tala om timmar, minuter och sekunder.

Tidsuppfattningen skiljer sig också åt mellan olika epoker.

Naturfolk använder inte klockan
Citera
2009-05-10, 13:41
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Ja, konstruktionen av tid som bestående av dåtid, nutid och framtid sitter så djupt internaliserat i våra sinnen/kulturer att vi skulle förmodligen behöva ändra mycket inom språket för att komma förbi det. Eller så ser man det bara som en metafor/symbol, vilket det ju egentligen bara är.

Klockan mäter inte tid, men man kan ha klocka ändå. Nyttan i konstruktionen av tid behöver inte försvinna bara för att man erkänner att tidens ontologi inte ter sig såsom många tror att den gör.

Sen kan man alltid fråga sig om man verkligen behöver så fruktansvärt exakt tidsmätning överallt hela tiden. Visst, bygger man en atombomb hanterar man extremt små mätenheter av det vi kallar tid. Men den gängse bonden/arbetaren behöver inte veta nanosekunden då han ska utföra ett säsongsarbete, det räcker med att känna av i kroppen och se mot solen. Det verkar som att det finns något av en nojja att mäta allting så exakt som möjligt, även om mätningen egentligen är godtycklig (man kan inte mäta något kvalitativt). Som en piska över folks huvuden, "upp och hoppa! ät ät ät! jobba! snabbare! 5½min lunchrast! Konsumera! Investera!", en piska som övervakar alla våra handlingar, stressar ihjäl oss, för någon annans skull, i kapitalismens (och globaliseringens) namn...

http://poagren.blogspot.com/2001/09/lngsamt-kan-vara-vackert.html

I vissa kulturer har man inte ens en tidsuppfattning:
http://www.progressiveu.org/014420-moken-sea-gypsies
..och det verkar dom inte bli olyckliga över
Du berör den semantiska konstruktionen av tid. Jag tycker att det du skriver är insiktsfullt och jag håller i mångt och mycket med men det är endast vårt mänskliga sätt att förhålla oss till tid... inte om tid i sig är verklig eller inte.

Ett bra exempel på detta är ju Moken folket du länkade till. Även om dom nu inte har ord för att beskriva tid eller sätt att relatera till tid så åldras dom ändå. Tidsdimensionen blir inte mindre reell och dess påverkan avtar inte bara för att människor inte har möjligheten att semantiskt förhålla sig till tid.

Vårt sätt att relatera till tid och tidräkning med ord som "före", "efter" och "nu" eller mått som "sekunder", "månader" och "år" är godtyckliga mänskliga överenskommelser. Precis på samma sätt som att "längre", "högre" och "bredare" eller "tum", "meter" och "mil" är godtyckliga mänskliga överenskommelser. Det finns återigen ingen anledning att behandla tid annorlunda än de övriga dimensionerna.

Skall man argumentera för att tid är en illusion behöver man även argumentera att hela den mätbara verkligheten är en illusion. Detta kan man gärna göra om man nu har den övertygelsen men många personer här inne verkar anse att rummet är verkligt men tid är en illusion och då är man inkonsekvent...

@Ree81
...och gör man det på ett ganska taffligt sätt får man tåla att bli kallad hobbyfilosof.

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Kallar du mitt inlägg hobbyfilosofi?
Ja. Men om det är någon tröst så syftade jag inte enbart på dig. Kontentan av ditt inlägg finns upprepat en rad gånger i denna tråden.
Citera
2009-05-10, 15:15
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Ja. Men om det är någon tröst så syftade jag inte enbart på dig. Kontentan av ditt inlägg finns upprepat en rad gånger i denna tråden.
Fair enough. Tyckte dock det var onödigt att göra det svårare att förstå än det är. Less is more, och du förstod det ändå.
Citera
2009-05-10, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ja, konstruktionen av tid som bestående av dåtid, nutid och framtid sitter så djupt internaliserat i våra sinnen/kulturer att vi skulle förmodligen behöva ändra mycket inom språket för att komma förbi det. Eller så ser man det bara som en metafor/symbol, vilket det ju egentligen bara är.

Klockan mäter inte tid, men man kan ha klocka ändå. Nyttan i konstruktionen av tid behöver inte försvinna bara för att man erkänner att tidens ontologi inte ter sig såsom många tror att den gör.

Sen kan man alltid fråga sig om man verkligen behöver så fruktansvärt exakt tidsmätning överallt hela tiden. Visst, bygger man en atombomb hanterar man extremt små mätenheter av det vi kallar tid. Men den gängse bonden/arbetaren behöver inte veta nanosekunden då han ska utföra ett säsongsarbete, det räcker med att känna av i kroppen och se mot solen. Det verkar som att det finns något av en nojja att mäta allting så exakt som möjligt, även om mätningen egentligen är godtycklig (man kan inte mäta något kvalitativt). Som en piska över folks huvuden, "upp och hoppa! ät ät ät! jobba! snabbare! 5½min lunchrast! Konsumera! Investera!", en piska som övervakar alla våra handlingar, stressar ihjäl oss, för någon annans skull, i kapitalismens (och globaliseringens) namn...

http://poagren.blogspot.com/2001/09/lngsamt-kan-vara-vackert.html

I vissa kulturer har man inte ens en tidsuppfattning:
http://www.progressiveu.org/014420-moken-sea-gypsies
..och det verkar dom inte bli olyckliga över

Hur menar du nu?
Citera
2009-05-10, 18:16
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Jag gillar dig

Tror på samma

Tid är enbart något vi har hittat på.

Om inte tiden hade existerat så hade vi själva heller inte existerat.

Vetenskapen säger oss att vi av allt att döma är en produkt av evolutionen, och evolutionen är en utvecklingsfas som endast kan mätas i ett tidsperspektiv.

Vi vet bortom allt rimligt tvivel att det finns en dåtid - dvs en historik - som sträcker sig långt tillbaka.

Detta borde ju vara klara och tydliga bevis för att tiden inte bara är ett påhitt.
Citera
2009-05-10, 21:31
Medlem
RapidLamas avatar
Tid finns ju i en viss mening eftersom saker och ting utvecklas. Samtidigt så tror jag inte riktigt på detta med tid och förstår inte hur vi människor kan dela upp den så kategoriskt, tid är väldigt relevant och personligt varierande. Vi människor nuförtiden behöver tid för att vi vill kunna gå efter fasta ramar. Tid finns inte, stress finns inte, vi skapar dels till vår fördel men inser ofta inte att det blir mycket negativt av det också...
Citera
2009-05-10, 23:30
Medlem
Marxamas avatar
Det här är nog den mest förvirrade tråden jag sett på Flashback. Folk verkar inte se någon skillnad mellan begreppen "tid" och "människans tidsuppfattning"...
Citera
2009-05-11, 01:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Klockan mäter inte tid
Klart den gör, vad skulle den annars mäta?
Citera
2009-05-11, 01:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Det här är nog den mest förvirrade tråden jag sett på Flashback. Folk verkar inte se någon skillnad mellan begreppen "tid" och "människans tidsuppfattning"...
Det är ett mycket vanligt missförstånd. Det händer ofta att mindre filosofiskt bevandrade gör historiska längdsnitt i inledningar till böcker. Det kan t ex vara kursböcker i snart sagt varje ämne. I stället för filosofi lägger man in lite idehistoria kombinerande med kulturrelativism, och påstår absurditeter som att tiden VAR annorlunda på medeltiden eller VAR annorlunda ( cyklisk!!! ) för vissa indianer.
Citera
2009-05-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RapidLama
Tid finns ju i en viss mening eftersom saker och ting utvecklas. Samtidigt så tror jag inte riktigt på detta med tid och förstår inte hur vi människor kan dela upp den så kategoriskt, tid är väldigt relevant och personligt varierande. Vi människor nuförtiden behöver tid för att vi vill kunna gå efter fasta ramar. Tid finns inte, stress finns inte, vi skapar dels till vår fördel men inser ofta inte att det blir mycket negativt av det också...

sociokulturellt dravel hör väl inte till frågeställningen som tråden är ämnad för? stress, mänsklig negativitet, personligt...? wtf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in