Citat:
Precis, och en sak jag funderar mycket över är om det finns något som gör att världen måste vara kausal, konsekvent och icke absurd. Det är svårt att hitta ett skäl till att det är så.
Vi kan ha tid och ändå saker som sker helt utan orsak, som i många tolkningar av kvantfysiken.
Vi kan ha en absurd tillvaro, som i mången existentialism...
Vi kan ha tid och ändå saker som sker helt utan orsak, som i många tolkningar av kvantfysiken.
Vi kan ha en absurd tillvaro, som i mången existentialism...
Fast världen är ju absurd. Ovanför kvantnivå gäller vissserligen determinismen, men världen är ju så att säga förvrängd/bakvänd, sedd ur en förnuftig synvinkel. Jag har druckit morgonkaffe, gjort i min Don Pedro. Efter det måste den övre kupan till Don Pedron sköljas ren från sump. En människa som inte funderar tycker att detta är självklart. Men det är ju ett visst obehag, hur litet det än är, att skölja ur kaffesump. Det finns folk som har tjänare och slipper sådant, men då får ju tjänarna göra det obehagliga istället. För att någon ska få göra något så enkelt som att dricka kaffe och få stimulans måste alltså samma person eller någon annan uppleva ett visst pyttelitet obehag genom att ta bort kaffesumpen. Det låter verkligen som en orkan i ett vattenglas, men det är ändå sant. Det finns inget som helst behagligt med att avlägsna kaffesump. Varför avlägsnar inte sumpen sig själv eller varför sker det inte baklänges, så att man avlägsnar sumpen först och sedan brygger kaffet, alltså att kausaliteten är omkastad, så att det obehagliga följs av det behagliga istället? Samma med en stor, god måltid. Inom ungefär 20 timmar är den piss och skit som bara ska ut ur kroppen - efter det ganska behagliga förtärandet av den. Detta är ju egentligen helt fel, men så fungerar världen.