2009-09-12, 12:35
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappy2
Tid är något som vi uppfattar, om den existerar eller inte kan vi inte svara på.

Lite oambitiöst för min smak.
Vi kan åtminstone försöka.
Citera
2009-09-12, 18:54
Medlem
Utan att vara särskilt insatt så tror jag inte att tid finns, förutom den illusion vi har skapat åt oss själva (och som är väldigt användbar). Det enda som finns är "nu".
Citera
2009-09-12, 19:36
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Utan att vara särskilt insatt så tror jag inte att tid finns, förutom den illusion vi har skapat åt oss själva (och som är väldigt användbar). Det enda som finns är "nu".

Kan inte presens vara tidsberoende? Det är ett tempus.
Citera
2009-09-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Kan inte presens vara tidsberoende? Det är ett tempus.

Är det inte alltid nu då?
Citera
2009-09-12, 19:54
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Är det inte alltid nu då?

Det ÄR alltid nu ja men att säga att tid inte finns och sen säga att nuet finns kan tolkas som lite motsägelsefullt. Om tid inte existerar vad är det som säger att nuet måste existera?
Citera
2009-09-12, 20:01
Medlem
Citat:
Det ÄR alltid nu ja men att säga att tid inte finns och sen säga att nuet finns kan tolkas som lite motsägelsefullt. Om tid inte existerar vad är det som säger att nuet måste existera?

Jag förstår inte problemet med att säga att nuet är det enda som är verkligt. Vi använder ju fortfarande orden 'förflutet' och 'framtid' även om de är illusioner.
Citera
2009-09-12, 20:04
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Jag förstår inte problemet med att säga att nuet är det enda som är verkligt. Vi använder ju fortfarande orden 'förflutet' och 'framtid' även om de är illusioner.

varför kan inte nuet vara en illusion också?
Citera
2009-09-12, 20:10
Medlem
Citat:
varför kan inte nuet vara en illusion också?

Därför att nuet är utrymmet där alla upplevelser sker.
Citera
2009-09-12, 20:11
Bannlyst
Citat:

Endast pga allt som skett tidigare.
Citera
2009-09-12, 20:18
Bannlyst
Tid hänger ihop, oavsett om det är dåtid, nutid eller framtid. Ser vi dåtid som en illusion, får vi se nutid och framtid som en illusion också därför att inget i nutid hade varit möjligt utan dåtid eller framtid. Tid är som en enda lång kedja av händelser som alla hänger ihop och precis allt vi gör i nuet beror på sånt som har hänt, dvs dåtid, vilket i sin tur betyder att kedjan även är bestämd i framtid eftersom allt handlar om påverkan och styrning från dåtid. Från det första som någonsin hände till det sista som någonsin kommer att hända.
Citera
2009-09-12, 20:21
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Vad baserar du det på? Vi kan uppleva detta utrymme. Nuet i sig är också en del av upplevelserna. Vad är utymmet där nuet sker i så fall?
Citera
2009-09-12, 20:24
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Tid hänger ihop, oavsett om det är dåtid, nutid eller framtid. Ser vi dåtid som en illusion, får vi se nutid och framtid som en illusion också därför att inget i nutid hade varit möjligt utan dåtid eller framtid. Tid är som en enda lång kedja av händelser som alla hänger ihop och precis allt vi gör i nuet beror på sånt som har hänt, dvs dåtid, vilket i sin tur betyder att kedjan även är bestämd i framtid eftersom allt handlar om påverkan och styrning från dåtid. Från det första som någonsin hände till det sista som någonsin kommer att hända.

Jag ser var du kommer ifrån men sammtidigt är detta synsätt fyllt med många antaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in