2014-01-15, 20:52
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Har du utlåningen stoppad?

Nej, allt är utlånat. De stora förlusterna i Danmark började iof efter att jag flyttade pengar därifrån, men det förklarar inte förlusterna i Sverige.
Citera
2014-01-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Min historik är nu så kass att jag snart drar mig ur.

Sverige
Avkastn 2012: 10,84 % (aug-dec)
Avkastn 2013: 6,13 %
Avkastn 2014: 0,20 %
[/i]
Alltså, det här är ju helt fruktansvärda siffror sett till den risk ni tar.
Citera
2014-01-16, 19:01
Medlem
Frontlinjen. Hur stor summa har du investerad? Om man tänker sig en normalfördelning så ökar risken för att avkastningen hamnar väldigt högt eller lågt vid små belopp.
Citera
2014-01-16, 20:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiff21
Frontlinjen. Hur stor summa har du investerad? Om man tänker sig en normalfördelning så ökar risken för att avkastningen hamnar väldigt högt eller lågt vid små belopp.

I Danmark är det väldigt lite insatt just nu, under tusenlappen, så där stämmer det (även om det verkar vara så att de 10% som är kvar efter ett uttag bara är lån som gått över till indrivning).

I Sverige har jag runt hundratusen insatt, så stora talens lag borde utan tvekan gälla. När jag gick in där i juli 2012 måste det varit dålig likviditet eftersom pengarna lånades ut i stora sjok (upp till 5300 kr). Har inte följt upp om vissa av dessa lån aldrig betalades tillbaka, men det borde i vilket fall varit avskrivna vid det här laget.

Mer troligt är att det överlag är dålig återbetalningshistorik på många kunder och att det tar lång tid tills lånens drivs in eller skrivs av och kapitalet sysselsätts igen.
Citera
2014-01-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Min historik är nu så kass att jag snart drar mig ur.

Sverige
Avkastn 2012: 10,84 % (aug-dec)
Avkastn 2013: 6,13 %
Avkastn 2014: 0,20 %

[/i]

Är det din totalavkastning / 16.5 månader (aug 2012-jan 2014)? För att det skulle ju isf motsvara en avkastning av ~1% / mån i Sverige.
Citera
2014-01-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej jumbomumbo

Tack för ditt inlägg och ett par bra frågor.

1. Du som långivare skall förvänta dig att ha minst 80 % av ditt kapital utlånat över tid. I dagsläget ligger de flesta långivare högre än så.

...

4. Du kan hitta svar på din fråga längre bak i denna tråd. Sammanfattat så har lånen en löptid på 30 dagar och långivaren erhåller 12% ränta vid återbetalning. Låntagaren kan förlänga lånet om han vill vilket gör att återbetalningstiden blir längre, vid förlängning erhåller långivaren 3% ränta upp till 12%. Det finns de som inte sköter sina lån och då blir återbetalningstiden längre. Därför skall du som långivare räkna med en årsränta på 12%. Om denna sedan blir högre är det bra. Men du skall sikta in dig på 12% per år.

Mvh
TrustBuddy Support

Min fråga är om ni har tagit hänsyn till en viss likviditet i den beräknade årsräntan? Enligt mina beräkningar så skulle en snittlikviditet mellan 15-20% per år sänka den förväntade årsräntan till ~10%.
Citera
2014-01-17, 15:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yankyD
Är det din totalavkastning / 16.5 månader (aug 2012-jan 2014)? För att det skulle ju isf motsvara en avkastning av ~1% / mån i Sverige.

Ja, det är nettoavkastningen efter att förluster dragits av. Visst, det skulle utslaget summera till 12% per år, men bara om jag går ut nu - avkastningen minskar exponentiellt.
Citera
2014-01-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej alla Flashbackare.

Jag ser att det varit stor aktivitet sedan mitt senaste inlägg vid Jul och det har dykt upp både nya frågor och mindre trevliga åsikter om hur vi sköter denna kanal.

Jag vill börja med att säga att vi självklart kunnat sköta Flashback bättre under en ledighet och haft personal tillgänglig för att besvara frågor. Men tyvärr blev det inte så och detta är något som kommer bli bättre till nästa stor ledighet.

Jag vill passa på att påminna alla på Flashback att har man frågor kan man alltid maila kundtjänsten, specialsupporten eller en kontaktperson jag vet att många av er har på TrustBuddy. Där får ni alltid svar och alltid snabbare än här.

Jag vill nu meddela att vi kommer skicka ut ett nyhetsbrev till er innan den 20/1 där det kommer finnas mer information om skatten och hur det kommer att se ut under 2014.

Eftersom jag sett att ni har vissa frågor här som kommer om och om så väljer jag att besvara några av dem nu.

1. Skatten togs från långivarens konto den 31/12
2. Denna transaktion påverkade varken lån eller ränta.
3. Skatten rapporteras in till skatteverket och betalas även in av TrustBuddy.
4. Eftersom TrustBuddy under 2013 anpassade sig efter skatteverkets regler så kommer detta fortsätta under 2014.
Det betyder att alla räntor som kommer från fullt återbetalda lån direkt kommer reduceras med skatten.
Det är dessa transaktioner som många av er frågar om som dyker upp som minus poster i er historik utan någon kommentar.

Vi arbetar på att denna transaktion ska få en kommentar så det blir tydligare för dig som långivare.

Jag kommer nu försöka sätta mig in i tråden igen vilken antagligen kommer ta en stund då jag ser att aktiviteten ökat väldigt mycket och det finns ett stort antal inlägg som måste läsas igenom.

Mvh
TrustBuddy

Jaha.... verkar som Trustbuddy återuppstod från de döda bara för att snabbt försvinna igen..... Ett tipps i all välmening sköt om tråden eller meddela att ni måste lägga ner den att göra som nu dyka upp som gubben i lådan 1 gång i månaden och svara på lite frågor på måfå gör bara att förtroendet urholkas ännu mer.

I den nya betaversionen tycker jag att ni har missat de viktigaste funktionerna, dvs hur stor del av mitt utlånade kapital som ligger hos inkasso, har betalningsproblem, följer avbetalningsplan. vore fint ifall ni kunde infoga dessa funktioner.
Citera
2014-01-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-Trust
Hej !

Är det för mycket begärt att ni åtminstone håller gamla Loanlands hemsida vid liv så att man kan se status på sina fordringar ? Vet att ni konsekvent slår ifrån er och inte vill kännas vid Loanland men nån form av återkoppling eller uppföljning måste vi gamla långivare ändå kunna få ?

Återkoppling hade varit trevligt...
Citera
2014-01-20, 15:13
Medlem
Trustbuddy: Ni har inte svarat på några frågor sedan 5 december 2013!

Har ni lagt ner engagemanget i denna tråd?

Skulle det inte komma ett nyhetsbrev idag?
Citera
2014-01-20, 17:23
Medlem
En uppdatering ifrån mig. Jag gjorde mitt 90% Uttag för ca 8 månader sedan. Av de 10% som var kvar har jag nu kunnat ta ut ca 30%. Så dessa 70% som är kvar ska väl vara inbetalda till mig innan 4 månader hoppas jag om trustbuddy har avbetalningar på max 1år/kund(vet ej hur länge dom har sina avbetalningar).

Jag började spara runt augusti 2012 och gjorde mitt 90% uttag maj 2013 efter en massförlust som jag blev less på + att räntorna började gå kraftigt neråt efter 6månader(Kändes ungefär som att man lånade ut till alla kunder som har betalningssvårigheter).

Så man kan säga att jag sparade i ca 10 månader, fick en ränta på 6% och att efter ca 18månader har jag inte fått ut alla mina pengar.

=)
Citera
2014-01-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Skulle det inte komma ett nyhetsbrev idag?

Trillade in ett nyhetsbrev i min inbox strax efter kl 17.

Som jag ser det är det väl egentligen bara en fråga som återstår om skatt på räntorna.

När nu skatten dras direkt vid varje helt återbetalat lån, hur fungerar det med förluster? Dessa dras ju löpande och minskar den vinst som görs. Dras det mindre skatt efter att en förlust-dragning har skett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in