2014-01-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice

Hur många månader på raken kan dessa människor ta ett lån den 20:e, betala på räntorna, och upprätthålla sitt konsumtionsmönster? Ganska snart har räntorna ätit upp så stor del av deras konsumtionsutrymme att de inte kommer att tycka att det är värt det och slutar vara kunder.
Detta leder till att man alltså bränner kunder på löpande band, och enda nytillskottet är alltså ungdomar som blivit myndiga. Det är en problematisk affärsmodell som har en inbyggd begränsning av tillväxtpotentialen..

Kan du förtydliga exakt varför du inte tror på sms-lånekulturen. Vad är problemet enligt dig?

Tycker du sammafattar det hela väldigt bra där
Citera
2014-01-15, 14:48
Medlem
300 miljarder? Jäkligt optimistiskt. Ska man räkna på alla marknader där TB befinner sig idag, inklusive USA, Tyskland och GB och använder samma modell som för Sverige så ser jag mellan tumme och pekfinger kanske en marknad på 50 miljarder.

Har du någon aning om hur många år det kommer ta att etablera utlåning i dessa länder (främst pga regler)? Och sen att ha någon betydande andel av marknaden?

P2P är en nisch i sin linda helt sant, men utlåningsmarknaden är densamma, och det gör ingen större skillnad för en låntagare i praktiken varifrån pengarna kommer. Skillnaden ligger i hur stor risken är för en negativ regulering, och där har P2P en liten fördel jämfört med andra PayDay-lenders.

Att räkna med ytterligare expansion för TB när folk har betänkligheter mot att låna ut i Spanien och t.o.m. i Danmark - ett land där man om någonstans på jorden borde ha hyfsad betalningsmoral - innebär att man får börja kika på riktigt riskabla marknader. Vem vill låna ut i Rumänien och Ukraina?
Kina har behov av enkel utlåning men de kommer aldrig släppa in ett västerländskt företag med den här affärsidén.

Med tokkonsumera menar jag att försätta sig i situationen att man inte har pengar med 10 dagar kvar till lön, och sen ändå ta ett lån för att fortsätta konsumera även dessa sista 10 dagar, och sen börja om..
Senast redigerad av QuiteNice 2014-01-15 kl. 15:01.
Citera
2014-01-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Och den som jämför detta med SMS-lån är inte riktigt insatt i vad det handlar om.

.
Förklara gärna närmre.

det här skulle ju lika gärna vara en reklam för SMS-lån. Trustbuddy är SMS-lån i annan tappning bara

Citat:
Låna pengar snabbt! 1000, 2000, 3000, 4000 eller 5000 kr direkt. Alla ansökningar behandlas snabbt och du har svar inom 15 minuter. Betalar du tillbaka pengarna inom 14 dagar är lånet alltid helt kostnadsfritt!
Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss! Ring oss på nummer 08-562 596 00 eller maila sverige@trustbuddy.com och få svar från vår professionella kundtjänst. Välkommen till TrustBuddy!
Citera
2014-01-15, 15:05
Medlem
tgv23000s avatar
Trist att det blir mest pajkastning här, och jag själv är inte helt oskyldig, har nära till pajkastarhanden. Kan vi inte tillsammans försöka bedöma risknivån i att ha pengar utlånade hos TB? Det är ju ändå det enda som räknas i slutändan, vad får vi för avkastning och till vilken risknivå??

och snubben med det jävligt otroligt löjliga nicket får gärna berätta vad fan han har för intresse för denna tråd överhuvudtaget, då han knappast är utlånare eller aktieägare, är du en arbetslös sysslolös bitter förortsgubbe?

nu slutar jag kasta pajer.

.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 15:11.
Citera
2014-01-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Trist att det blir mest pajkastning här, och jag själv är inte helt oskyldig, har nära till pajkastarhanden. Kan vi inte tillsammans försöka bedöma risknivån i att ha pengar utlånade hos TB? Det är ju ändå det enda som räknas i slutändan, vad får vi för avkastning och till vilken risknivå??

och snubben med det jävligt otroligt löjliga nicket får gärna berätta vad fan han har för intresse för denna tråd överhuvudtaget, då han knappast är utlånare eller aktieägare, är du en arbetslös sysslolös bitter förortsgubbe?

Du är rolig tgv för du blir väldigt upprörd och det osar svavel och blandade okvädingsord i vartannat inlägg =)

Jag tror utlåningen kommer funka helt okej, även de närmsta åren, trots en något minskande avkastning.
Om de kan baka in sparandet i en ISK så är vi på en helt annan ruta, för den här skatten är ju en cancer på avkastningen..
Men jag undrar hur hälsosam lånemarknaden är om fem år, är inte kvalificerad att bedöma det så här på rak arm.

Aktievärderingen är lite svårare, kursen vekar rekylera lite nu, många som var superoptimistiska och Liberums avsikter och koppling till TB är något dunkla. Köpte man högt i december så är det lite tråkigt just nu. Utan nyheter mm från TB så är det svårt att se annat än att det ska fortsätta svagt nedåt till någonstans mellan nuvarande och nivån innan Liberums analys.
Citera
2014-01-15, 15:17
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
Jag tror utlåningen kommer funka helt okej, även de närmsta åren, trots en något minskande avkastning.
Om de kan baka in sparandet i en ISK så är vi på en helt annan ruta, för den här skatten är ju en cancer på avkastningen..
Men jag undrar hur hälsosam lånemarknaden är om fem år, är inte kvalificerad att bedöma det så här på rak arm.

Aktievärderingen är lite svårare, kursen vekar rekylera lite nu, många som var superoptimistiska och Liberums avsikter och koppling till TB är något dunkla. Köpte man högt i december så är det lite tråkigt just nu. Utan nyheter mm från TB så är det svårt att se annat än att det ska fortsätta svagt nedåt till någonstans mellan nuvarande och nivån innan Liberums analys.
aktien diskuteras med fördel i aktie-tråden. (FB) aktie: Trustbuddy skulle gissa att av skribenterna i denna tråd äger 2% aktien också. jag nämnde Liberums aktieanalys enbart för där fanns mycket matnyttigt för utlånare också.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 15:21.
Citera
2014-01-15, 15:40
Medlem
Frontlinjens avatar
Min historik är nu så kass att jag snart drar mig ur.

Danmark:
Avkastn 2012: 4,18 % (jun-dec)
Avkastn 2013: -1,12 %
Avkastn 2014: -0,11 %

Sverige
Avkastn 2012: 10,84 % (aug-dec)
Avkastn 2013: 6,13 %
Avkastn 2014: 0,20 %

I båda fallen såg det bättre ut i början, speciellt i Sverige. Men det har helt planat ut.

Om nivån som året börjat på håller i sig (och inte blir ännu sämre) och med avdrag för 2% förluster inräknade blir avkastningen i Sverige för 2014 2,86 %. Det är så kasst att jag saknar ord. Då finns det betydligt bättre investeringsalternativ, som dessutom inte tar bort möjligheten att få ut pengar utan att förlora ränta hux flux.

Om TB minskar sina egna marginaler skulle det dock se ljusare ut.

TB: har ni övervägt det? Att ge större del av kakan till lånegivarna?
Citera
2014-01-15, 15:44
Medlem
Lobbar för min fråga då den verkar ha drunknat i en iofs intressant diskussion om TB.

Kan ni göra 90% uttag, enl TB kan jag bara ta ut runt 30-35% av kapitalet.
Citera
2014-01-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Lobbar för min fråga då den verkar ha drunknat i en iofs intressant diskussion om TB.

För min del står det fortfarande att 90% är tillgängligt för uttag.
Citera
2014-01-15, 15:49
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

jag kan ta ut 87% enligt inloggning på hemsidan, tror inte du behöver oroa dej, dom håller ju på med en gigantisk omgörning av sitt system just nu...
Citera
2014-01-15, 15:51
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Ja, jag kan enligt systemet ta ut 90 % av mitt utlånade kapital.
Citera
2014-01-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Min historik är nu så kass att jag snart drar mig ur.

Danmark:
Avkastn 2012: 4,18 % (jun-dec)
Avkastn 2013: -1,12 %
Avkastn 2014: -0,11 %

Sverige
Avkastn 2012: 10,84 % (aug-dec)
Avkastn 2013: 6,13 %
Avkastn 2014: 0,20 %

I båda fallen såg det bättre ut i början, speciellt i Sverige. Men det har helt planat ut.

Om nivån som året börjat på håller i sig (och inte blir ännu sämre) och med avdrag för 2% förluster inräknade blir avkastningen i Sverige för 2014 2,86 %. Det är så kasst att jag saknar ord. Då finns det betydligt bättre investeringsalternativ, som dessutom inte tar bort möjligheten att få ut pengar utan att förlora ränta hux flux.

Om TB minskar sina egna marginaler skulle det dock se ljusare ut.

TB: har ni övervägt det? Att ge större del av kakan till lånegivarna?

Har du utlåningen stoppad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in