--Flashback-- +10 för den kommentaren.
Vill du hänga kvar i diskussionen en kortis bara, för att bena ut det hela lite mer. Jag vet att du skrev att du inte kan säga exakt, men spåna på möjligheterna iaf!
Jag tänkte särskilt på detta:
Citat:
Är TB "scam"? Ja och nej. Dom försöker nog, och kommer kanske att fungera legalt, men självklart finns en plan och den är enkelt uttryckt att bli så stora som möjligt. När dom peakat så kommer dom att ha stora summor utlånade och då kommer dom (om dom inte plundrar allt), på ngt sätt, att se till att avkastningen hamnar kanske någonstans max runt 5%, resten stoppar dom i egen ficka, på ngt sätt (kan inte säga exakt, men det finns kanske några miljoner olika tillvägagångssätt att välja på). -Vilket de goda utlånarna märker alltför sent. Jag skulle tippa att dom räknar med en avkastning i 100-miljonersklassen. -Det är således en mkt kvalificerad form av pyramidspel.
Jag ska gå igenom mina funderingar en och en här, för att kunna pinpointa vad TB verkligen håller på med
1. Hur ska de kunna plundra allt om det allra mesta är utlånat?
2. Om (när) de sänker räntan kraftigt, så har ju sparare fortfarande tjänat, och kan gå ur. Vari ligger scamen?
Uttag kan förstås nekas och så väntar de in inbetalningarna, men då hinner nog rätt många surna fort och det blir svårt att hinna få in särskilt många inbetalningar och fly till Brasilien innan mobben har sökt upp dem (eller deras släktingar..). Ganska kallt att räkna med att det inte döljer sig åtminstone en psykopat (vilket räcker) bland alla tusentals långivare.
Vidare:
3. Är inte deras intäkter (370kr/utlånat5000kr som förlängs) ganska as-stora och en rätt bra och stadig födokrok? Varför kasta bort den?
4. Är det verkligen så att TB faktiskt _garanterar_ avkastning på över 10%, och är den verkligen riskfri (enligt någon)?
Det är väl det som är grejen? Den är _inte_ riskfri, för det är en betydande andel av de som tar den typen av lån som inte betalar tillbaka, och det är väl det som är hela risken? Hittills har folk betalat tillbaka i tillräckligt hög grad, track record indikerar att 12% ränta ska gå att uppnå. Men track record säger inget, eller väldigt lite, om framtiden.
I övrigt håller jag med dig om Nigeriabrev-stuket på att ha en "bygga-upp-förtroende"-tråd på flashback(!).
Men, för att vara djävulens advokat: Är det inte ganska logiskt att vilja samla upp allt negativt som sägs och bemöta det, för att inte företaget ska bli helt nedsmutsat online? Jag tänker förstås att jag aldrig sett ett seriöst företag göra så på flashback... De bemöter inte kunder med rökridåer och vyssjande prat på ett internetforum, utan producerar en vara/tjänst som lever på sin egna merit. Tänker jag.. Men det kanske man visst gör (exempel)?