2012-01-19, 04:07
Medlem
om nu TB har hand om LLs saker så kanske ni kan förklara varför jag har massor av kommande betalningar på belopp som redan förfallit till betalning för snart 3 år sedan?
Dessa borde under alla omständigheter stå på inkasso och låntagaren jagas med högaffel..

dessa är ju bara några av dom jag har på min lista vid LL..och hur redovisas den vid varje tid gällande dröjsmåls ränta som skall ticka på våra utlånade men ej återbetalda pengar?
01.01.2012 - 30.06.2012: 10,00 % (referensränta 2,00 % + 8,00 %-enheter.
Tycker inte jag kan se något sådant alls och ändå har jag ett antal låntagare som inte betalat tillbaka sina lån.

959 2009-04-28 Nästa bet. 10,14 kr 8,63 kr
1361 2009-05-28 Inkasso 45,70 kr 45,24 kr
959 2009-05-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,67 kr
959 2009-06-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,70 kr
959 2009-07-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,75 kr
959 2009-08-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,79 kr
959 2009-09-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,83 kr
959 2009-10-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,87 kr
959 2009-11-28 Kommande betalning 10,14 kr 8,92 kr
Citera
2012-01-19, 17:52
Medlem
Hej jumbomumbo

Tack för ditt inlägg och ett par bra frågor.

1. Du som långivare skall förvänta dig att ha minst 80 % av ditt kapital utlånat över tid. I dagsläget ligger de flesta långivare högre än så.

2. Du kan inte påverka hur stor andel av ditt kapital som blir utlånat. Allting har att göra med hur många som vill låna pengar och hur många som vill låna ut. Det är TrustBuddys uppgift att se till att vi har en jämn fördelning här.

3. Din ränta beskattas på samma sätt som en vanlig bankränta. Vi rapporterar dina ränteuppgifter till skatteverket utifrån ditt årsbesked. Det är sedan upp till dig att redovisa detta i din deklaration.

4. Du kan hitta svar på din fråga längre bak i denna tråd. Sammanfattat så har lånen en löptid på 30 dagar och långivaren erhåller 12% ränta vid återbetalning. Låntagaren kan förlänga lånet om han vill vilket gör att återbetalningstiden blir längre, vid förlängning erhåller långivaren 3% ränta upp till 12%. Det finns de som inte sköter sina lån och då blir återbetalningstiden längre. Därför skall du som långivare räkna med en årsränta på 12%. Om denna sedan blir högre är det bra. Men du skall sikta in dig på 12% per år.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-01-19, 18:10
Medlem
Hej Dolesen,

Tack för dina frågor.

De lån du refererar till är uppsagda och ligger hos Inkassobolaget och det kan vi se i det bakomliggande systemet. Eftersom Loanland inte är vår kärnverksamhet så är det dessvärre inte vår huvudprioritet att utveckla Loanlands system och vi driver endast som tidigare sagt de låneavtal som fanns i Loanland vid övertagandet. Det är alltså som sagt inget fel som påverkar din del av lånet utan allt ser ut som det ska när vi tittar i systemet.

När det gäller räntan så räknas den upp vid varje tillfälle det kommer tillbaka pengar och det finns alltså inget automatiskt system för detta.

Hoppas du fått svar på dina frågor och i annat fall är det bara att återkomma.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-01-26, 18:00
Medlem
Acidiferouss avatar
Hur många gånger kan en låntagare förlänga sitt lån? Om det bara är en gång, kan man anta att det skramlar till lite i slutet av månaden?
Citera
2012-01-27, 10:14
Medlem
Hej Acidiferous.

Tack för din fundering.

Kunden kan välja att förlänga sitt lån upp till 5 månader. Du som långivare får 3% ränteutbetalning per tillfälle vid de fyra första förlängningarna. (3x4=12%)

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-01-27, 15:45
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej Acidiferous.

Tack för din fundering.

Kunden kan välja att förlänga sitt lån upp till 5 månader. Du som långivare får 3% ränteutbetalning per tillfälle vid de fyra första förlängningarna. (3x4=12%)

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh
TrustBuddy Support

Ok.

Tack för klargörandet.
Citera
2012-01-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej igen Acidiferous

Lite rolig uppdatering: "Beräknad årlig ränta: 98%". Bör jag bli orolig?

Det låter som att du är en relativt ny medlem hos oss på TB. Då den räknaren som du hänvisar till räknar ut "beräknad årlig ränta" på historisk återbetalning är den lite skev då man inte fått många åter betalningar. Denna kommer att korrigeras och stämma mer med din verkliga beräknade årliga avkastning ju längre du har ditt konto hos oss.

Mvh
TrustBuddy Support.

Hur långt tid tar det innan man har en någorlunda stabil "Beräknad årlig ränta"?
Citera
2012-01-27, 22:53
Medlem
Hej! Jag mailade en fråga till supporten på trustbuddy för 3 dagar sedan och har ej fått svar.

Så här skrev jag:

Hej! Hur ofta för ni över pengar från loanland till trustbuddy?

Ser ut som jag har några kronor som ligger och väntar.

Går det att få någon uppdatering hur det går att driva in de gamla lånen?

Kan ni svara på det här ist?
Citera
2012-01-31, 15:54
Medlem
Hej mistahh

Tack för din fråga.

Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar innan du får en någorlunda korrekt "Beräknad årlig ränta". Men du kan sikta in dig på ungefär 1 år. Efter detta bör räknaren ha en relativt stabil bild av hur din ränta skall ticka in.

Under tiden kan du sikta in dig på 12% per år. Men det vet du nog vid det här laget.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-01-31, 16:02
Medlem
Hej hoolick

Vi ber hemskt mycket om ursäkt för att du inte fått svar på detta på så lång tid. Så skall det absolut inte gå till.

Självklart skall vi besvara din fråga här.

Vi för över pengar från Loanland till TrustBuddy när du som kund hör av dig till oss. Vi har tyvärr ingen möjlighet att bevaka alla kunders konton och har bestämt oss för att låta kunden själv avgöra om och när pengar skall överföras.

Detta är också något som många kunder efterfråga, att själva bestämma när detta skall ske och om det skall ske.

Skicka gärna ett nytt mail med ditt användarnamn så skall vi överföra ditt positiva saldo till ditt TrustBuddy konto.

När det gäller indrivning av lånen i Loanland så sker det löpande på de lån där kunderna sköter sina återbetalningar. När det gäller de lån som blivit misskötta och sända till inkasso sköter de indrivningen. Där genomförs bevakning på skulderna och när det finns tillgångar och inbetalning inte sker skickas ärendet vidare till kronofogden.

Hoppas detta besvarade dina frågor.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-01-31, 22:51
Medlem
Gillar uppdateringen av hemsidan, lite lättare att se hur det går för ens pengar nu.

Saknar dock detaljerad info om varje lån man har utåt. T.ex. om de betalar in som de ska, är hos inkasso o.s.v
Är det något som kommer komma?
Citera
2012-02-01, 09:43
Medlem
Me-Toos avatar
Första gången man besöker trustbuddy.com får man en massa felmeddelanden från PHP. Verkar enbart ske första besöket innan språket på sidan är att. Töm cookies så kommer felmeddelandet igen.

Citat:
Notice: Undefined variable: language_code in /var/www/prod/tb_init.php on line 161 Notice: Undefined variable: language_code in /var/www/prod/tb_init.php on line 164 Notice: Undefined variable: language in /var/www/prod/tb_init.php on line 185 Notice: Undefined index: in /var/www/prod/classes/class.language.php on line 23 Notice: Undefined index: in /var/www/prod/classes/class.language.php on line 23 Notice: Undefined index: in /var/www/prod/classes/class.language.php on line 23 Notice: Undefined index: in /var/www/prod/classes/class.language.php on line 23

Vore bra om ni kunde fixa det för att inge lite mer förtroende.

En annan fråga är angående signeringen med Bank ID. Jag registrerade mig som långivare hos er igår. Men när jag skulle signera med bank id så fick jag ett meddelande att det misslyckades. Jag kan dock logga in på sidan. Var felmeddelandet fel eller har jag faktiskt inte "signerat" ännu? (Kanske svårt för er att veta utan mina kontouppgifter iof)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in