Citat:
Ursprungligen postat av lucabrazzi
Bolaget är värderad till nästan 300 msek på börsen (ungefär som northland resources). Marknaden tror alltså att dem kommer ligga på vinster runt 20-40 msek i framtiden. Det är oerhört små inträdesbarriärer i denna marknad så konkurrensen kommer bli stentuff om det visar sig vara en stor efterfråga på denna typ av lån (hård konkurrens = låga marginaler). Visst, aktien kan gå upp på kort sikt på rena spekulationer och psykologi men kommer med stor sannolikhet gå i botten till slut.
Kul med en åsikt, jag ser det lite annorlunda. Jämförelsen med Northland tycker jag är lite orättvis, nu är jag inte så insatt i Northland men det är en bransch med mycket höga kostnader och ofta knutna till en eller ett par områden.
Trustbuddy har stor möjlighet att expandera till en liten kostnad samt möjlighet att tjäna rätt bra med pengar med liten kostnad och risk i mina ögon. Spanien som sidan nyligen presenteras för är en jätte stor marknad där behovet av kapital hela tiden ökar (om man har konto kan man se behovet av kapital i de olika länderna). Tyskland som det har pratats en hel del om är också en stor framtida marknad.
Ska rada upp lite siffror:
Totalt antal lån i tredje kvartalet: 18 447 st (+35,3% jämfört med föregående kvartal)
Totalt utlånat belopp i tredje kvartalet: 74.3 Mkr (+28,3% jämfört med föregående kvartal)
Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 2,8 (0,3) Mkr
Koncernen har ett eget kapital om 88 723 681 kr, och en soliditet om 98%. Bolaget är självfinanserat och saknar räntebärande
skulder vid avlämnandet av denna rapport.
Det finns 269 386 959 st aktier var av styrelsen äger 179 584 556 st~67%
Största risken som du även är inne på tror jag är konkurrensen, tycker trustbuddy har en liten fördel med sin lite "egna" utlåningsstrategi jämte sina konkurrenter. Samt att de hela tiden har ett stort behov av kapitalt och hög tillväxt hittills på utlåningen. Så den aspekten kanske är överdriven?
Nu är jag absolut inte ett proffs men jag tycker det ser ganska bra ut, någon annan som har tittat lite närmare på bolaget?