2013-01-10, 23:27
Medlem
jag har hittils fått en ökning med 75% på tre månader. Aktien verkar fortsätta att stiga relativt rätlinjigt. Ett evgörande lär bli i samband med årsbokslutet i slutet av februari, Vid de senaste två kvartalsrapporterna har aktien rusat upp ett rejält snäpp. stor risk men också en stor potential:
en skrift från mangold 20121213:http://www.mangold.se/mangoldonline/uploads/insight/Trustbuddy%20AB_Analys%20Q3.pdf
Idag står den 1.01kr jag siktar på 1.3kr i mars och 2.0kr i slutet av året.

Är det någon annan här som har åsikter?
2013-01-10, 23:43
Medlem
Det borde finnas ett tak i lönsamheten här, även om jag inte vet var på skalan. Det rör sig om små lån till en i det stora hela ganska begränsad marknad, där det även finns många aktörer. Jag skulle hellre investera en slant i deras utlåningsprogram än i aktien tror jag.

Nu vet jag inte hur likvid aktien är, men givetvis skulle man väl kunna trada i den.. Men svårt att sia om hur bra den är på sikt.
2013-01-10, 23:55
Medlem
du har rätt i att det finns begränsningar eftersom för de som vill låna har många microlångivare att välja på. Och att dera inlåningserbjudande är det som är unikt.
Dock planerar dom expansion i övriga europa främst tuskland, under 2013/2014 , då är marknade helt plötsligt väldigt mycke större än de nordiska länder de finns i idag.
2013-01-11, 00:06
Medlem
Tysklandssatsningen skjöts väl upp då lönsamheten var för dålig om de inte skaffar en egen banklicens (inte detsamma som den nu aktuella kreditmarknadslicensen)? Jag är själv lite intresserad av deras upplägg dock, och ser gärna att det går bra för dem.
2013-01-21, 20:17
Medlem
tuffar på enligt plan ..
i fredags släpptes pressreleas om introduktion i spanien !http://trustbuddyinternational.com/press-releases/#
Marknaden i spanien bedöms som tre gånger så stor som norden tillsammans. ser alldeles utmärkt ut.
Dagens kurs 1.05
2013-01-25, 00:14
Medlem
Svårt med värdering, men en intressant idé.
De riskerar ju inte mycket, och står inte för pengarna så de har ingen kapitalkostnad.
Jämfört med de som lånar ut pengar ser vinstdelningen attraktiv ut.

Ex. Om man lånar 1.000kr och förlänger 5 månader, så betalar kunden tot. 1250 i ränta och avgifter. 120 kr går till långivaren, som tar all risk och 1.130 går till Trustbuddy.

Det är ganska stor utomlands och nyligen köpte Rotschild sig in i marknaden.
http://invezz.com/news/equities/991-lord-rothschild-invests-in-peer-to-peer-lending-company

Många av aköterna utomlands har ett upplägg som påminner om Loanland, där man aktivt går in och väljer vem man lånar ut pengar till. Trustbuddy verkar smidigare, det bara rullar på.
Underskatta inte heller ränta-på-ränta-effekten. Eftersom räntan kapitaliseras löpande jämfört med tex. bankkonto. De sista argumenten var ju mer för personer som sätter in pengar, men det är ju viktigt för aktieägare att upplägget är attraktivt.
2013-01-26, 10:38
Medlem
MLHs avatar
Även jag har fått upp ögonen för denna aktie och investerat en slant både i aktien och till utlåningen. Tycker de har en intressant intjänings strategi där de inte tar någon risk alls. Även deras utlåning fungerar mycket bra, med "stort" behov av kapital så pengarna får jobba. Om man inte får för stora förluster på utlåningen finns en god chans att få en bra avkastning, speciellt med ränta på ränta.

Hoppas Spanien går bra och att de kommer igång i Tyskland också så får vi nog se högre aktiekurser vad det lider.
2013-01-30, 05:12
Medlem
Bolaget är värderad till nästan 300 msek på börsen (ungefär som northland resources). Marknaden tror alltså att dem kommer ligga på vinster runt 20-40 msek i framtiden. Det är oerhört små inträdesbarriärer i denna marknad så konkurrensen kommer bli stentuff om det visar sig vara en stor efterfråga på denna typ av lån (hård konkurrens = låga marginaler). Visst, aktien kan gå upp på kort sikt på rena spekulationer och psykologi men kommer med stor sannolikhet gå i botten till slut.
2013-01-31, 19:55
Medlem
MLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucabrazzi
Bolaget är värderad till nästan 300 msek på börsen (ungefär som northland resources). Marknaden tror alltså att dem kommer ligga på vinster runt 20-40 msek i framtiden. Det är oerhört små inträdesbarriärer i denna marknad så konkurrensen kommer bli stentuff om det visar sig vara en stor efterfråga på denna typ av lån (hård konkurrens = låga marginaler). Visst, aktien kan gå upp på kort sikt på rena spekulationer och psykologi men kommer med stor sannolikhet gå i botten till slut.
Kul med en åsikt, jag ser det lite annorlunda. Jämförelsen med Northland tycker jag är lite orättvis, nu är jag inte så insatt i Northland men det är en bransch med mycket höga kostnader och ofta knutna till en eller ett par områden.

Trustbuddy har stor möjlighet att expandera till en liten kostnad samt möjlighet att tjäna rätt bra med pengar med liten kostnad och risk i mina ögon. Spanien som sidan nyligen presenteras för är en jätte stor marknad där behovet av kapital hela tiden ökar (om man har konto kan man se behovet av kapital i de olika länderna). Tyskland som det har pratats en hel del om är också en stor framtida marknad.

Ska rada upp lite siffror:
Totalt antal lån i tredje kvartalet: 18 447 st (+35,3% jämfört med föregående kvartal)
Totalt utlånat belopp i tredje kvartalet: 74.3 Mkr (+28,3% jämfört med föregående kvartal)
Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 2,8 (0,3) Mkr

Koncernen har ett eget kapital om 88 723 681 kr, och en soliditet om 98%. Bolaget är självfinanserat och saknar räntebärande
skulder vid avlämnandet av denna rapport.

Det finns 269 386 959 st aktier var av styrelsen äger 179 584 556 st~67%

Största risken som du även är inne på tror jag är konkurrensen, tycker trustbuddy har en liten fördel med sin lite "egna" utlåningsstrategi jämte sina konkurrenter. Samt att de hela tiden har ett stort behov av kapitalt och hög tillväxt hittills på utlåningen. Så den aspekten kanske är överdriven?

Nu är jag absolut inte ett proffs men jag tycker det ser ganska bra ut, någon annan som har tittat lite närmare på bolaget?
2013-01-31, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLH
Kul med en åsikt, jag ser det lite annorlunda. Jämförelsen med Northland tycker jag är lite orättvis, nu är jag inte så insatt i Northland men det är en bransch med mycket höga kostnader och ofta knutna till en eller ett par områden.

Trustbuddy har stor möjlighet att expandera till en liten kostnad samt möjlighet att tjäna rätt bra med pengar med liten kostnad och risk i mina ögon. Spanien som sidan nyligen presenteras för är en jätte stor marknad där behovet av kapital hela tiden ökar (om man har konto kan man se behovet av kapital i de olika länderna). Tyskland som det har pratats en hel del om är också en stor framtida marknad.

Ska rada upp lite siffror:
Totalt antal lån i tredje kvartalet: 18 447 st (+35,3% jämfört med föregående kvartal)
Totalt utlånat belopp i tredje kvartalet: 74.3 Mkr (+28,3% jämfört med föregående kvartal)
Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 2,8 (0,3) Mkr

Koncernen har ett eget kapital om 88 723 681 kr, och en soliditet om 98%. Bolaget är självfinanserat och saknar räntebärande
skulder vid avlämnandet av denna rapport.

Det finns 269 386 959 st aktier var av styrelsen äger 179 584 556 st~67%

Största risken som du även är inne på tror jag är konkurrensen, tycker trustbuddy har en liten fördel med sin lite "egna" utlåningsstrategi jämte sina konkurrenter. Samt att de hela tiden har ett stort behov av kapitalt och hög tillväxt hittills på utlåningen. Så den aspekten kanske är överdriven?

Nu är jag absolut inte ett proffs men jag tycker det ser ganska bra ut, någon annan som har tittat lite närmare på bolaget?
Känner till ovanstående och håller med om potentialen som bekant. Jag tror att man kommer få känna konceptet lite mer på pulsen kommande rapport och nästa kvartalsrapport.
Hitills ha tendensen varit mycket god och expanderande, dock måste resultatet bli bättre än föregående kvartalsrapport för att bekräfta tendensen, PÅ följande kvartalsrapport bör man kunna utläsa hur pass framgångsrik lanseringen i spanien blivit. Eftersom jag gissar och tror på det så bör även aktien göra ett kraftigt ryck uppåt i samband med rapport. Det har den gjort vid de senaste två kvartalsrapporterna.
2013-01-31, 21:38
Medlem
MLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Känner till ovanstående och håller med om potentialen som bekant. Jag tror att man kommer få känna konceptet lite mer på pulsen kommande rapport och nästa kvartalsrapport.
Hitills ha tendensen varit mycket god och expanderande, dock måste resultatet bli bättre än föregående kvartalsrapport för att bekräfta tendensen, PÅ följande kvartalsrapport bör man kunna utläsa hur pass framgångsrik lanseringen i spanien blivit. Eftersom jag gissar och tror på det så bör även aktien göra ett kraftigt ryck uppåt i samband med rapport. Det har den gjort vid de senaste två kvartalsrapporterna.

En väldigt enkel uträkning på möjlig omsättning för 2013 kan vara:
Omsättning Q3 2012, 10,3m, Antal lån 18 447 ger ~558 kr per lån.
Snitt på 35 000 lån per q 2013 ger 140 000 lån x 558 kr= 78m

omsättning per lån i Q2 2012 var nästan 700 kr vilket skulle ge 140 000 x 700 kr=98m

Rimligt?
2013-01-31, 22:47
Medlem
rimligt eller ej, kan jag inte svara på men ungefär det jag hoppas på, (ungefär en fördubbling )
Fast jag vill helst se riktiga siffror och en kontinuitet i utvecklingen, Det intressanta med spanien är att marknaden är tre gånger så stor som den befintliga, men hur den kommer att utvecklas vet vi inte än på ett tag.
Jag skulle känna mig tryggare om trustbuddy tydligare kunde redovisa status ut/inlåning på hemsidan, det som nu visas i form av kapitalbehov per land har dom själva erkänt att den inte är helt tillförlitlig.
Dock skall jag ge dom ett erkännande att de verkar ha tagit seriöst på att kommunicera (flashback/företagsskvaller) och svara uppriktigt på alla frågor.
den 28/2 har vi mer kött på benen, om ingen ny press release dyker upp då....
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in