2014-01-14, 20:24
  #1525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag minns inte var jag läste det, om det var här i tråden, en pressrelease eller en aktieanalys, men det var för ca 2-3 månader sedan, ett tips kan ju vara att kolla på TB:s hemsida, senaste pressreleaser??

det finns en nyligen gjord omfattande aktieanalys, på engelska, som är mycket läsvärd, även om man inte är intresserad av aktien, utan bara som utlånare, se länk i denna tråd eller i tråden om TrustBuddy aktien. Visst är analysen lite väääl positiv men man får läsa den med kristisk granskande glasögon på sej.
Du ska tänka på att den analysen gjordes i ett syfte att haussa upp bolaget och för att få placing-uppdrag av TB. Vilket man senare fick.

Liberum-analysen kan man nästan torka sig i häcken med
Citera
2014-01-14, 21:05
  #1526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Uppdagade för stunden att man har 207 kronor på kontot, icke utlånat..
Så jag funderar mer på om folket börjat låna på annan bank/instans istället.

Själv har jag 100% utlånat i Sverige.
Citera
2014-01-15, 07:18
  #1527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Du ska tänka på att den analysen gjordes i ett syfte att haussa upp bolaget och för att få placing-uppdrag av TB. Vilket man senare fick.

Liberum-analysen kan man nästan torka sig i häcken med

Kan du argumentera för mer i detalj varför man kan torka sig i häcken med Liberum-analysen?

Vad menar du med placing-uppdrag?
Citera
2014-01-15, 08:54
  #1528
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Du ska tänka på att den analysen gjordes i ett syfte att haussa upp bolaget och för att få placing-uppdrag av TB. Vilket man senare fick.

Liberum-analysen kan man nästan torka sig i häcken med
analysen gjordes i december efter!! dom fått och utfört det rejäla private placement-uppdraget. Inte så vackert, och jag var tydlig med de kritiskt granskande glasögonen va?
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 08:57.
Citera
2014-01-15, 09:04
  #1529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
analysen gjordes i december efter!! dom fått och utfört det rejäla private placement-uppdraget. Inte så vackert, och jag var tydlig med de kritiskt granskande glasögonen va?
ok. Ännu värre.
Etersom mer seriösa firmor bruakr ha en period då man inte kommenterar bolaget offentligt efter att man gjort ett liknande uppdrag.
Citera
2014-01-15, 11:45
  #1530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
ok. Ännu värre.
Etersom mer seriösa firmor bruakr ha en period då man inte kommenterar bolaget offentligt efter att man gjort ett liknande uppdrag.

Så vad är din poäng? Vad vill du säga? Trustbuddy är skit, bluff?
Citera
2014-01-15, 13:47
  #1531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
Så vad är din poäng? Vad vill du säga? Trustbuddy är skit, bluff?
näe
Jag personligen tror inte på den här sms-lånekulturen Trustbuddy är byggd kring och jag tror att era 12% ni pratar om kommer att minska stadigt.

Det jag mest pratade om nu var att Liberum försökte koka igång och haussa upp aktien lite på ett ganska oetiskt sätt.
Citera
2014-01-15, 13:48
  #1532
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
näe
Jag personligen tror inte på den här sms-lånekulturen Trustbuddy är byggd kring och jag tror att era 12% ni pratar om kommer att minska stadigt.

Det jag mest pratade om nu var att Liberum försökte koka igång och haussa upp aktien lite på ett ganska oetiskt sätt.
glöm inte det där du sa om att en svensk aktieindexfond ger bättre avkastning till lägre risk...

och berätta gärna varför du läser o skriver i denna tråd överhuvudtaget, om du har de åsikter du säger dig ha .... så patetiskt lite o göra kan ingen ha ....
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 13:52.
Citera
2014-01-15, 14:13
  #1533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
näe
Jag personligen tror inte på den här sms-lånekulturen Trustbuddy är byggd kring och jag tror att era 12% ni pratar om kommer att minska stadigt.

Det jag mest pratade om nu var att Liberum försökte koka igång och haussa upp aktien lite på ett ganska oetiskt sätt.

Jag kan hålla med dig om att sms-lånekulturen är problematisk.

Essentiellt: Hur stor är egentligen marknaden på lång sikt?
Dvs. kommer folk att låna och betala räntor upprepade gånger i all framtid? Hur stor del av befolkningen kan tänkas göra det?

Personligen så kan jag inte se att det är möjligt för folk att tokkonsumera med pengar som de inte har under en längre tid. I en intervju med Jens Glasö säger Glasö:
Citat:
I Sverige finns idag cirka en miljon människor som har knappt 200.000:- i lön. Detta är en grupp människor som har bra betalningsförmåga, men slut på lönen cirka 10 dagar eller mer innan nästa avlöningsdag. Detta är vår målgrupp. Ser man på vår statistik ser vi att vår åldersfördelning i huvudsak är mellan 25-35 år.

Hur många månader på raken kan dessa människor ta ett lån den 20:e, betala på räntorna, och upprätthålla sitt konsumtionsmönster? Ganska snart har räntorna ätit upp så stor del av deras konsumtionsutrymme att de inte kommer att tycka att det är värt det och slutar vara kunder.
Detta leder till att man alltså bränner kunder på löpande band, och enda nytillskottet är alltså ungdomar som blivit myndiga. Det är en problematisk affärsmodell som har en inbyggd begränsning av tillväxtpotentialen..

Kan du förtydliga exakt varför du inte tror på sms-lånekulturen. Vad är problemet enligt dig?


tgv23000, han får gärna komma här och kommentera och kritisera. Ett gäng ja-sägare kring en haussad verksamhet bäddar för många tråkigheter. Skarpa ögon och kommentarer behövs alltid i alla sammanhang.
__________________
Senast redigerad av QuiteNice 2014-01-15 kl. 14:35. Anledning: Gladö -> Glasö
Citera
2014-01-15, 14:25
  #1534
Medlem
Ser att min summa jag kan ta ut direkt är ungefär 1/3 av vad det var igår. Nån mer som har drabbats av samma fenomen?
Citera
2014-01-15, 14:32
  #1535
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
Jag kan hålla med dig om att sms-lånekulturen är problematisk.

Essentiellt: Hur stor är egentligen marknaden på lång sikt?
Dvs. kommer folk att låna och betala räntor upprepade gånger i all framtid? Hur stor del av befolkningen kan tänkas göra det?

Personligen så kan jag inte se att det är möjligt för folk att tokkonsumera med pengar som de inte har under en längre tid. I en intervju med Jens Gladö säger Gladö:


Hur många månader på raken kan dessa människor ta ett lån den 20:e, betala på räntorna, och upprätthålla sitt konsumtionsmönster? Ganska snart har räntorna ätit upp så stor del av deras konsumtionsutrymme att de inte kommer att tycka att det är värt det och slutar vara kunder.
Detta leder till att man alltså bränner kunder på löpande band, och enda nytillskottet är alltså ungdomar som blivit myndiga. Det är en problematisk affärsmodell som har en inbyggd begränsning av tillväxtpotentialen..

Kan du förtydliga exakt varför du inte tror på sms-lånekulturen. Vad är problemet enligt dig?


tgv23000, han får gärna komma här och kommentera och kritisera. Ett gäng ja-sägare kring en haussad verksamhet bäddar för många tråkigheter. Skarpa ögon och kommentarer behövs alltid i alla sammanhang.

Har du ingen kvalificerad gissning om denna affärsidé PeerToPeerLending är in sin linda eller redan peakat? Hela resonemanget handlar om hur stor del TB kommer att ha av en framtida marknad, och hur stor den kommer att vara?

Även om du har poänger i det du säger, tex att TB har stor omsättning på lånekunder är nog helt korrekt och en ganska så självklar bedömning för alla, har du ingen aning om var denna affärsidés totala kundgrupp kommer att peaka på? Om TB idag har 0,5% av en marknad på 1 miljard SEK i lånevolym, som kanske ökar till 300 både genom TB expansion som vi ser, samt att totala marknaden ökar ?? vi vet inte, eller hur ?

Och hur menar du tokkonsumerar? för 5.000 kr ?

Det finns en politisk risk i TB:s affärsidé som de hittills mycket framgångsrikt kringgått genom att de själv inte lånar ut något, man vet dock inte hur framtiden ser ut, det kan mycket väl komma lagstiftning i vissa länder som delvis stoppar TB, men inte mer stopp än än lite vägbula, jämför Unibet och svenska lagar.

Och den som jämför detta med SMS-lån är inte riktigt insatt i vad det handlar om.

han heter Glasö

.
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-15 kl. 14:45.
Citera
2014-01-15, 14:46
  #1536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
glöm inte det där du sa om att en svensk aktieindexfond ger bättre avkastning till lägre risk...

och berätta gärna varför du läser o skriver i denna tråd överhuvudtaget, om du har de åsikter du säger dig ha .... så patetiskt lite o göra kan ingen ha ....
Under förra året så gav en svensk aktieindexfond bättre avkastning än vad du fick på din trustbuddy-låneportfölj.
Utan att ha insikt i hur den såg ut kan jag nog garantera dig att en aktieindexfond hade betydligt högre riskjusterad avkastning och bättre value at risk jämfört med dina trustbuddylån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in