Citat:
Ursprungligen postat av
snyggsexigoskuld
näe
Jag personligen tror inte på den här sms-lånekulturen Trustbuddy är byggd kring och jag tror att era 12% ni pratar om kommer att minska stadigt.
Det jag mest pratade om nu var att Liberum försökte koka igång och haussa upp aktien lite på ett ganska oetiskt sätt.
Jag kan hålla med dig om att sms-lånekulturen är problematisk.
Essentiellt: Hur stor är egentligen marknaden på lång sikt?
Dvs. kommer folk att låna och betala räntor upprepade gånger i all framtid? Hur stor del av befolkningen kan tänkas göra det?
Personligen så kan jag inte se att det är möjligt för folk att tokkonsumera med pengar som de inte har under en längre tid.
I en intervju med Jens Glasö säger Glasö:
Citat:
I Sverige finns idag cirka en miljon människor som har knappt 200.000:- i lön. Detta är en grupp människor som har bra betalningsförmåga, men slut på lönen cirka 10 dagar eller mer innan nästa avlöningsdag. Detta är vår målgrupp. Ser man på vår statistik ser vi att vår åldersfördelning i huvudsak är mellan 25-35 år.
Hur många månader på raken kan dessa människor ta ett lån den 20:e, betala på räntorna, och upprätthålla sitt konsumtionsmönster? Ganska snart har räntorna ätit upp så stor del av deras konsumtionsutrymme att de inte kommer att tycka att det är värt det och slutar vara kunder.
Detta leder till att man alltså bränner kunder på löpande band, och enda nytillskottet är alltså ungdomar som blivit myndiga. Det är en problematisk affärsmodell som har en inbyggd begränsning av tillväxtpotentialen..
Kan du förtydliga exakt varför du inte tror på sms-lånekulturen. Vad är problemet enligt dig?
tgv23000, han får gärna komma här och kommentera och kritisera. Ett gäng ja-sägare kring en haussad verksamhet bäddar för många tråkigheter. Skarpa ögon och kommentarer behövs alltid i alla sammanhang.