2017-09-24, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomis.1
Hur upplever du koncentration och minne sedan du började med medicin? Har aldrig provat medicin men överväger att faktiskt göra det. Verkar som att man bara ser negativt och inget positivt när man läser igenom tråden...

Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Vet du någon annan som fått mer utskrivet?

Har inte kollat bakåt i tråden så jag vet inte om det är någon annan här inne som får mer. När jag gick på 70 mg Elvanse och 2x5 mg Attentin så ansågs det som en mycket hög dos. Jag har hört att om man har både ADHD och Asperger så kan man behöva rätt mycket.

Hej!

Rekommenderade maxdosen för Attentin är 80mg. Sen finns det folk som tagit upp till 200 men det är väldigt ovanligt men finns många som tar ex 120-140 mg. Min mamma själv ligger på 140 mg. Och 70 mg motsvarar ungefär 20mg Attentin. Om man räknar så,tycker hon alltså att jag ska stå på 6 Attentin om dagen samtidigt som barn maxgränsen är 40mg för Attentin
Citera
2017-09-24, 02:54
Medlem
Nomis: absolut koncentrationen är bättre. Kan kolla på en film, slutföra och hålla mig till en uppgift, är inte lika mycket inne i min egna värld utan kan faktiskt inte bara lyssna utan koncentrera mig på vad dom säger också. Lite såna grejjer men det håller absolut inte hela dagen. Minnet har jag inte märkt nån förbättring på
Citera
2017-09-25, 23:03
Medlem
Fick precis resultatet från mitt senaste blodprov (det första som togs sedan jag började med CS-mediciner i våras), se länk. Blir ganska oroad då mina levervärden har gått upp rejält. P-ALAT ligger på 2,42 mikrokat/L och P-ASAT på 7,32 mikrokat/L, dvs en bra bit över referensvärdena. I föregående prov, som gjordes i mars i år, låg bägge värdena helt normalt och inom referensvärdena.

Jag medicinerar iofs också med en annan medicin, Valdoxan, som är känd för att kunna orsaka leverskador. Dock har jag mätt mina levervärden tidigare när jag medicinerat med endast Valdoxan, eller Valdoxan tillsammans med andra antidepressiva mediciner, och då har värdena varit helt normala. Senaste i föregående blodprov från mars i år som sagt.

Kan det vara så att kombinationen av Attentin/Elvanse + Valdoxan är det som orsakat de höga levervärdena i mitt fall? Eller kan CS-medicinerna ensamt orsaka leverskador?
Citera
2017-10-03, 14:47
Medlem
Tar i dagsläget Ritalin och tycker att det är lite jobbigt med svettningar, speciellt när man arbetar fysiskt men även bara av att sitta stilla ibland. Är det någon idé att ta upp detta med min läkare, finns det andra piller där man kanske drabbas av detta mindre? OBS! Vill ej ha strattera eller någon sån skit, därför jag inte riktigt vet om jag ska vara ärlig och nämna detta för min läkare.
Citera
2017-10-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Fick precis resultatet från mitt senaste blodprov (det första som togs sedan jag började med CS-mediciner i våras), se länk. Blir ganska oroad då mina levervärden har gått upp rejält. P-ALAT ligger på 2,42 mikrokat/L och P-ASAT på 7,32 mikrokat/L, dvs en bra bit över referensvärdena. I föregående prov, som gjordes i mars i år, låg bägge värdena helt normalt och inom referensvärdena.

Jag medicinerar iofs också med en annan medicin, Valdoxan, som är känd för att kunna orsaka leverskador. Dock har jag mätt mina levervärden tidigare när jag medicinerat med endast Valdoxan, eller Valdoxan tillsammans med andra antidepressiva mediciner, och då har värdena varit helt normala. Senaste i föregående blodprov från mars i år som sagt.

Kan det vara så att kombinationen av Attentin/Elvanse + Valdoxan är det som orsakat de höga levervärdena i mitt fall? Eller kan CS-medicinerna ensamt orsaka leverskador?

Bump.

Ingen som har erfarenhet av höga levervärden pga medicinering med Attentin/Elvanse? Har ni mätt era levervärden när ni medicinerat med dessa mediciner och har det påverkat på något sätt?

I FASS nämns höga levervärden under rubriken "Mycket sällsynta (biverkningar): kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 personer", så om ska man gå efter detta så verkar det osannolikt att det skulle bero på Attentin i mitt fall.
Citera
2017-10-17, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tar i dagsläget Ritalin och tycker att det är lite jobbigt med svettningar, speciellt när man arbetar fysiskt men även bara av att sitta stilla ibland. Är det någon idé att ta upp detta med min läkare, finns det andra piller där man kanske drabbas av detta mindre? OBS! Vill ej ha strattera eller någon sån skit, därför jag inte riktigt vet om jag ska vara ärlig och nämna detta för min läkare.

Man måste själv känna efter om det är värt besväret eller inte. Om det stör så nämn det för läkaren samtidigt som du säger att du absolut inte vill byta till Strattera. Han kommer antagligen att säga att det inte finns så mycket att göra. Själv klär jag mig lättare när kag tar medicinen. Går ofta med fleecekofta i stället för jacka på vintern.
Citera
2017-10-19, 16:59
Medlem
Citat:

Har nu gjort nytt blodprov, ett par veckor efter provet med mina skyhöga levervärden. Mina levervärden har nu återställts till det normala. Efter att jag uppmärksammades på de höga värdena har jag slutat med Valdoxan (bytte Valdoxan mot Melatonin AGB som insomningsmedicin) men fortsatt medicinering med Attentin. Således kan jag helt avskriva teorin om att Attentin ensamt skulle ha orsakat de höga levervärdena. Istället var det nog kombinationen Valdoxan + Attentin som blev för mycket för levern.

Kan vara värt att uppmärksamma ifall någon mer ger sig på denna kombination.
Citera
2017-10-20, 06:27
Medlem
Fan vad svårt jag har när jag får en ny burk att inte käka upp hela samma dag.. blir så grymt sne på mej själv för jag behöver verkligen käka den som jag ska..
Ska kolla upp om jag kan få apodos varandran vecka. Skulle funka mycket bättre.
Citera
2017-10-20, 07:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Bump.

Ingen som har erfarenhet av höga levervärden pga medicinering med Attentin/Elvanse? Har ni mätt era levervärden när ni medicinerat med dessa mediciner och har det påverkat på något sätt?

I FASS nämns höga levervärden under rubriken "Mycket sällsynta (biverkningar): kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 personer", så om ska man gå efter detta så verkar det osannolikt att det skulle bero på Attentin i mitt fall.

Vi är ju försökskaniner för elvanse och attentin. Alla biverkningar står inte med ännu.

Du kan få höga levervärden av i stort sett alla mediciner. Jag får det också, men jag har ju flera sorter. Så jag vet inte vilken som gör det. Troligt att det är attentin i alla fall.
Citera
2017-10-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vi är ju försökskaniner för elvanse och attentin. Alla biverkningar står inte med ännu.

Du kan få höga levervärden av i stort sett alla mediciner. Jag får det också, men jag har ju flera sorter. Så jag vet inte vilken som gör det. Troligt att det är attentin i alla fall.

Japp, så är det. De biverkningar som listas i FASS bör man nog alltid ta med en nypa salt. Tror inte att det är särskilt vanligt alls att folk som tar dessa mediciner rapporterar in de biverkningar de fått. Själv har jag aldrig rapporterat in några biverkningar, trots att jag medicinerat med ett tjugotal psykofarmaka de senaste 15 åren och är väldigt känslig för biverkningar generellt. Funderar på att göra en lång sammanställning över alla biverkningar jag fått av mina mediciner och rapportera in detta.
Citera
2017-10-26, 02:08
Medlem
Elvanse - sömnproblem

Tjena, kanske fel tid att be om tips..tänker att dom som kan det här redan sover nu, men iaf.
Har haft elvanse 30mg i 3 veckor. Sen i tisdags har sköterskan höjt och nu tar jag 60mg.

Natten tisdag/onsdag sov jag ingenting, ingen minut. Nu har den här dagen gått och jag är inte det minsta sömnig nu heller, inte en tillstymmelse. Känns lite drygt.

Vänjer sig kroppen? Finns det trix som hjälper?

Har stor erfarenhet av sömnbesvär men inte pga cs-medicin och brukar alltid somna tillslut iaf ett par timmar.

Köpte D-vitamin och magnesium på apoteket för ja mådde skevt på dagen, druckit 1 glas av varje.
Citera
2017-10-26, 09:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Elvanse - sömnproblem

Tjena, kanske fel tid att be om tips..tänker att dom som kan det här redan sover nu, men iaf.
Har haft elvanse 30mg i 3 veckor. Sen i tisdags har sköterskan höjt och nu tar jag 60mg.

Natten tisdag/onsdag sov jag ingenting, ingen minut. Nu har den här dagen gått och jag är inte det minsta sömnig nu heller, inte en tillstymmelse. Känns lite drygt.

Vänjer sig kroppen? Finns det trix som hjälper?

Har stor erfarenhet av sömnbesvär men inte pga cs-medicin och brukar alltid somna tillslut iaf ett par timmar.

Köpte D-vitamin och magnesium på apoteket för ja mådde skevt på dagen, druckit 1 glas av varje.

Sömnbesvären brukar minskas med tiden, men i min erfarenhet så tar det tid - kan ta flera veckor innan bieffekten försvinner, om du har otur.

En enkel förbättring att göra är att du sänker dosen till ett mellanting mellan vad du tog förut och vad du tar nu - t ex 50 mg - för en del räcker det.

Dock tycker jag även att du ska be om tillfälliga sömnmedel vid behov - Zopiklon t ex.

Du kan även bygga en sömnstacke av kosttillskott:

Melatonin 1 mg (20.00)
Zink citrat 35 mg (20.00)
Magnesium citrat 1 gram (21.00)
L-theanin (21.00)

Har man adhd och använder stimulanter så brukar det vara lite för klent dock, således:

Zopiklon (21.00)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in