Citat:
Dissociation! Där. Derealisation närmare bestämt. Det är bara det jag upplevde, ingen mixad, depressiv eller manisk episod. Det kändes (på 54, har 36 idag) som att min kropp och min mun gick och pratade av sig självt men inte mot min vilja. Synen blev sämre med, och ljuden blev svagare. Rent emotionellt var jag (utöver ångesten för tillståndet) lugn och tålmodig, så som jag antar att effekten av Concerta ska vara. Pulsen kändes inte snabbare än normalt. Aptiten var inte där men jag åt ändå.
Jo, vi har varit inne på schizoaffektivt några gånger och jag vill ju mycket ogärna ha den skiten så jag famlar ju desperat efter allt annat. Själv tänker jag att jag reagerar på ångest genom att bli dissociativ och att Concerta kan öka ångest så som det gjorde för dig, vilket då mest bara blir dissociation för mig. Men det kanske är typiskt Schizoaffektivt?
Har aldrig hört talas om Modafinil eller Reboxetin, men ska söka lite på det. I vilket fall som helst ska jag ringa läkaren på måndag, och definitivt stanna hemma ikväll.
Tack för svar! Tur att internet finns
Jo, vi har varit inne på schizoaffektivt några gånger och jag vill ju mycket ogärna ha den skiten så jag famlar ju desperat efter allt annat. Själv tänker jag att jag reagerar på ångest genom att bli dissociativ och att Concerta kan öka ångest så som det gjorde för dig, vilket då mest bara blir dissociation för mig. Men det kanske är typiskt Schizoaffektivt?
Har aldrig hört talas om Modafinil eller Reboxetin, men ska söka lite på det. I vilket fall som helst ska jag ringa läkaren på måndag, och definitivt stanna hemma ikväll.
Tack för svar! Tur att internet finns

Ey! Inga problem - är glad att du insåg att något var fel och blev bättre. = )
Det kan vara på sin plats att överväga diagnosen ändå - ju mer du vet om dina svårigheter desto bättre kan du övervinna dom.
Din reaktion var ganska typisk för någon som ligger i farozonen för pykossjukdomar - i regel så får dom flesta enbart depersonalisation om man faktiskt ligger i konstant stress - tänk, t ex dödsångest pg a KRIG.
Du borde i princip ha haft panikångest hela dagen, men du beskriver annars som om att du var lugn och tålmodig - det är du INTE om du pressas till gränsen av depersonalisation, kan jag säga.
Därav varför det är konstigt - är lite mer Schizoid respons än något annat.
Reboxetin är ett medel som fungerar ungefär såsom Strattera (atomoxetin - notera likheten i namnet), och är en så kallad NRI - den ökar norepinefrinnivåerna i hjärnan, enkelt uttryckt - den har dock inte ALLS lika starka bieffekter, därför jag föreslår den istället.
Modafinil är ett medel som man ger mot narkolepsi, har även visat effekt på ADHD, dock inte lika stor som metylfenidat - vad man däremot kunnat se är att det är säkrare att ge till både Bipolära och Schizoida! = )
Modafinil har en komplicerad och dåligt förstådd mekanism, men den fungerar delvis som metylfenidat, ökar dopamin, men svagare - sedan så höjer den dock även histamin och glutamat i hjärnan, vilket leder till ökad vakenhetsgrad.