2017-01-01, 14:55
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru
Dissociation! Där. Derealisation närmare bestämt. Det är bara det jag upplevde, ingen mixad, depressiv eller manisk episod. Det kändes (på 54, har 36 idag) som att min kropp och min mun gick och pratade av sig självt men inte mot min vilja. Synen blev sämre med, och ljuden blev svagare. Rent emotionellt var jag (utöver ångesten för tillståndet) lugn och tålmodig, så som jag antar att effekten av Concerta ska vara. Pulsen kändes inte snabbare än normalt. Aptiten var inte där men jag åt ändå.

Jo, vi har varit inne på schizoaffektivt några gånger och jag vill ju mycket ogärna ha den skiten så jag famlar ju desperat efter allt annat. Själv tänker jag att jag reagerar på ångest genom att bli dissociativ och att Concerta kan öka ångest så som det gjorde för dig, vilket då mest bara blir dissociation för mig. Men det kanske är typiskt Schizoaffektivt?

Har aldrig hört talas om Modafinil eller Reboxetin, men ska söka lite på det. I vilket fall som helst ska jag ringa läkaren på måndag, och definitivt stanna hemma ikväll.

Tack för svar! Tur att internet finns

Ey! Inga problem - är glad att du insåg att något var fel och blev bättre. = )

Det kan vara på sin plats att överväga diagnosen ändå - ju mer du vet om dina svårigheter desto bättre kan du övervinna dom.

Din reaktion var ganska typisk för någon som ligger i farozonen för pykossjukdomar - i regel så får dom flesta enbart depersonalisation om man faktiskt ligger i konstant stress - tänk, t ex dödsångest pg a KRIG.

Du borde i princip ha haft panikångest hela dagen, men du beskriver annars som om att du var lugn och tålmodig - det är du INTE om du pressas till gränsen av depersonalisation, kan jag säga.

Därav varför det är konstigt - är lite mer Schizoid respons än något annat.

Reboxetin är ett medel som fungerar ungefär såsom Strattera (atomoxetin - notera likheten i namnet), och är en så kallad NRI - den ökar norepinefrinnivåerna i hjärnan, enkelt uttryckt - den har dock inte ALLS lika starka bieffekter, därför jag föreslår den istället.

Modafinil är ett medel som man ger mot narkolepsi, har även visat effekt på ADHD, dock inte lika stor som metylfenidat - vad man däremot kunnat se är att det är säkrare att ge till både Bipolära och Schizoida! = )
Modafinil har en komplicerad och dåligt förstådd mekanism, men den fungerar delvis som metylfenidat, ökar dopamin, men svagare - sedan så höjer den dock även histamin och glutamat i hjärnan, vilket leder till ökad vakenhetsgrad.
Citera
2017-01-02, 09:26
Medlem
Nibirus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ey! Inga problem - är glad att du insåg att något var fel och blev bättre. = )

Det kan vara på sin plats att överväga diagnosen ändå - ju mer du vet om dina svårigheter desto bättre kan du övervinna dom.

Din reaktion var ganska typisk för någon som ligger i farozonen för pykossjukdomar - i regel så får dom flesta enbart depersonalisation om man faktiskt ligger i konstant stress - tänk, t ex dödsångest pg a KRIG.

Du borde i princip ha haft panikångest hela dagen, men du beskriver annars som om att du var lugn och tålmodig - det är du INTE om du pressas till gränsen av depersonalisation, kan jag säga.

Därav varför det är konstigt - är lite mer Schizoid respons än något annat.

Reboxetin är ett medel som fungerar ungefär såsom Strattera (atomoxetin - notera likheten i namnet), och är en så kallad NRI - den ökar norepinefrinnivåerna i hjärnan, enkelt uttryckt - den har dock inte ALLS lika starka bieffekter, därför jag föreslår den istället.

Modafinil är ett medel som man ger mot narkolepsi, har även visat effekt på ADHD, dock inte lika stor som metylfenidat - vad man däremot kunnat se är att det är säkrare att ge till både Bipolära och Schizoida! = )
Modafinil har en komplicerad och dåligt förstådd mekanism, men den fungerar delvis som metylfenidat, ökar dopamin, men svagare - sedan så höjer den dock även histamin och glutamat i hjärnan, vilket leder till ökad vakenhetsgrad.

Schizoaffektiv/Schizofreni känns så himla fel bara, jag har svårt att känna igen mig i beskrivningen. Jag förstår att andra rätt osökt kommer att tänka på det när de läser om mina symtom, men för mig är det något som inte stämmer när jag jämför mig med kriterierna.

Något som gör mig fundersam är att jag (trots depression och tidigare utmattningssyndrom + PTSD) har en uppmätt processhastighet långt över genomsnittet, har man verkligen det vid ADD? ADHD? Hur påverkar Concerta en annars väldigt snabb processhastighet, sänker medicinen den? I så fall, hur reagerar man på det?

Jag tänker att om jag går runt med ett mindset att jag inte kan lita på mina sinnesintryck, så blir jag ju till slut väldigt förvirrad och ångestfylld. Som att gaslighta mig själv Vad gör jag inte där då när jag tar Concerta som faktiskt ändrar mina sinnesintryck lite?

Äsch. Ska ta upp det där med Modafinil med psykiatrin, de verkar glada i att skriva ut medicin så de skriver säkert ut den med. Annars har jag några uttag kvar på Voxra som jag skulle kunna börja med igen.

Tack igen!
Citera
2017-01-16, 14:54
Medlem
PelleKrans avatar
Jag har nyss fått en ADHD-diagnos och håller på att prova ut medicin. För tillfället går jag på medikinet, men kommer prova andra mediciner framöver, eller i alla fall andra varianter av metylfenidat. Jag har inget intresse av att få mer medicin än jag behöver för att fungera optimalt, eftersom jag varken är intresserad av att rekreationsknarka (om det ens går med adhd? jag har aldrig tagit tjack så jag vet inte hur jag reagerar på det) eller att sälja det på gatan.

Det jag undrar är vad ni (som har adhd) har för erfarenhet av att ta för mycket eller för lite metylfenidat, speciellt snabbverkande, vad gäller olika biverkningar.
Senast redigerad av PelleKran 2017-01-16 kl. 14:59.
Citera
2017-01-16, 16:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleKran
Jag har nyss fått en ADHD-diagnos och håller på att prova ut medicin. För tillfället går jag på medikinet, men kommer prova andra mediciner framöver, eller i alla fall andra varianter av metylfenidat. Jag har inget intresse av att få mer medicin än jag behöver för att fungera optimalt, eftersom jag varken är intresserad av att rekreationsknarka (om det ens går med adhd? jag har aldrig tagit tjack så jag vet inte hur jag reagerar på det) eller att sälja det på gatan.

Det jag undrar är vad ni (som har adhd) har för erfarenhet av att ta för mycket eller för lite metylfenidat, speciellt snabbverkande, vad gäller olika biverkningar.

Medikinet och ritalin är samma sak.
Vissa förskrivare verkar inte ha det klart för sig lustigt nog.
Concerta är en variant men det beror på att preparat har depo effekt.

Effekten av att ta för mycket har för mig varit att jag har fått ångest och paranoia.
Jag undviker också att ta metylfenidat när jag ska festa efter som det förstör fyllan och jag svettas som en gris.
Senast redigerad av Slackoff 2017-01-16 kl. 16:22.
Citera
2017-01-16, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Medikinet och ritalin är samma sak.
Vissa förskrivare verkar inte ha det klart för sig lustigt nog.
Concerta är en variant men det beror på att preparat har depo effekt.

Effekten av att ta för mycket har för mig varit att jag har fått ångest och paranoia.
Jag undviker också att ta metylfenidat när jag ska festa efter som det förstör fyllan och jag svettas som en gris.

Ritalin har också depoteffekt, men finns även som enbart direktfrisättande. Detta visste du kanske inte?

Concerta är direktfrisättande OCH har depoteffekt med sin modifierade frisättning. Det som skiljer Ritalin depot från Concerta depot är sammansättning av direktfrisättande metylfenidat vs depot. 50/50% vs 30/70% av det aktiva ämnet.

Detta visste du kanske inte?
Citera
2017-01-18, 09:31
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Ritalin har också depoteffekt, men finns även som enbart direktfrisättande. Detta visste du kanske inte?

Concerta är direktfrisättande OCH har depoteffekt med sin modifierade frisättning. Det som skiljer Ritalin depot från Concerta depot är sammansättning av direktfrisättande metylfenidat vs depot. 50/50% vs 30/70% av det aktiva ämnet.

Detta visste du kanske inte?

Det fanns bra concerta ett tag,nu har man väl då börjat skriva ut ritalin sr igen då antar jag?
Citera
2017-01-18, 21:16
Bannlyst
Citat:
Det fanns bra concerta ett tag,nu har man väl då börjat skriva ut ritalin sr igen då antar jag?

Det har funnits Ritalin med modifierad frisättning sedan 2005-06-15. Påstår du då att Ritalin skulle ha tagit slut på Apoteket?
Citera
2017-01-19, 00:03
Medlem
Jag har tagit Concerta sedan december 2016 nu och står i dagsläget på 56mg som jag tar på morgonen. Jag har även tagit 10mg escitalopram (SSRI) sedan november 2016 som jag nu i samråd med läkare ska sluta med. Jag har lite frågor och funderingar som någon gärna får svara på om de vill.

Hur vet man att man står på rätt dos? Jag känner fortfarande ett stort motstånd/barriär mot sysslor, även om jag vill genomföra dem. Känner någon detsamma och kommer det att minska mha medicin eller är det något som bearbetas med KBT? Vill helst ej höja dos, även om jag hittills inte har några biverkningar.

Är det någon som tagit metylfenidat parallellt med SSRI och sedan slutat med SSRI? Om ja, hur var kombinationen jämfört med enbart metylfenidat i avseende på effekt samt biverkningar?

Effekten av Concerta skiljer sig åt från dag till dag för mig, samma för någon annan? Och någon som har tips för att minska tolerans?

Metylfenidat är likt kokain med avseende på genreglering och det finns studier som pekar på att SSRI potentierar genregleringen av metylfenidat och därmed ökar missbruksbeteende och beroende genom ökade halter av dynorfin. Regleringen av signalsubstansen dynorfin påvekas av denna kombination och en ökning av dynorfin minskar frisättning av dopamin genom att binda till kappaopoidreceptorer. Metylfenidat+SSRI är alltså väldigt mer likt kokain än vad vardera av metylfenidat och SSRI är ensamt. Kan detta vara anledningen till att jag känner att medicinen tappar effekt efter några dagar (ökad tolerans)? Bör läkare ens skriva ut denna kombination om patienten i fråga har ett starkt verklighetsflyktsbeteende och därmed en hög risk för missbruk till att börja med? Kombinationen fick mig att må fantastiskt men jag var tvungen att sluta med SSRI eftersom det tog kål på min kreativitet och försämrade mitt minne samt empatikänsla.

Citat:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3423503/

Concomitant therapies combining psychostimulants such as methylphenidate and selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) are used to treat several mental disorders, including attention-deficit hyperactivity disorder/depression comorbidity. The neurobiological consequences of these drug combinations are poorly understood. Methylphenidate alone induces gene regulation that mimics partly effects of cocaine, consistent with some addiction liability. We previously showed that the SSRI fluoxetine potentiates methylphenidate-induced gene regulation in the striatum. The present study investigated which striatal output pathways are affected by the methylphenidate + fluoxetine combination, by assessing effects on pathway-specific neuropeptide markers. Results demonstrate that fluoxetine (5 mg/kg) potentiates methylphenidate (5 mg/kg)-induced expression of substance P and dynorphin, markers for direct pathway neurons. In contrast, no drug effects on the indirect pathway marker enkephalin were found. Because methylphenidate alone has minimal effects on dynorphin, the potentiation of dynorphin induction represents a more cocaine-like effect for the drug combination. On the other hand, the lack of an effect on enkephalin suggests a greater selectivity for the direct pathway compared with psychostimulants such as cocaine. Overall, the fluoxetine potentiation of gene regulation by methylphenidate occurs preferentially in sensorimotor striatal circuits, similar to other addictive psychostimulants. These results suggest that SSRIs may enhance the addiction liability of methylphenidate.

http://neurosciences.univ-fcomte.fr/...t-van-waes.pdf
Citera
2017-01-20, 14:25
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegfaller
Det har funnits Ritalin med modifierad frisättning sedan 2005-06-15. Påstår du då att Ritalin skulle ha tagit slut på Apoteket?

Min läkare påstod att det inte fanns, man ska väl tro på sin läkare?
Citera
2017-01-20, 19:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Inte till 100%
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20040607007440
Citera
2017-01-21, 03:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte till 100%
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20040607007440

Vet inte vad du vill påvisa med din länk riktigt. Användaren "Slackoff" lär troligen veta att Ritalin med modifierad frisättning funnits, det vi är ute och far efter är ifall det stämmer att medicinen försvann under en tid och Concerta istället tillhandahölls.

Ser heller inte vad din länk hör till ämnet. Ett vettigare alternativ och titta datum för godkännande:

https://lakemedelsverket.se/LMF/?q=Ritalin
Citera
2017-01-21, 03:12
Bannlyst
Citat:

Ta allt med en nypa salt, sedan granska det kritiskt och göra research själv --> skapa sig en egen uppfattning. Detta gäller allt i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in