Citat:
Jag startade den här tråden för ca 6 år sedan och vill nu göra en liten utvärdering/förfrågan. Har någon av er upplevt samma biverkningar under pågående medicinering som jag listar nedan eller fått sluta med dessa mediciner pga liknande biverkningar eller upplever ni någon allvarligare form av biverkningar.
Nu har det snart gått ca 6 år sedan jag startade den här tråden och ca 5 av dessa år har jag inte tagit någon av aktuella mediciner och jag mår strålande idag. För min del så resulterade dessa mediciner i följande biverkningar som jag aldrig tidigare haft innan jag började med cs-medicin.
Samtliga biverkningar utom tarmbesvären upphörde helt 4-6 veckor efter att jag slutade ta Metamina och har aldrig återkommit igen.
Så mina frågor är: Upplever någon av er dessa biverkningar under er pågående medicinering och/eller har någon av er fått sluta till följd av liknande eller andra allvarliga biverkningar.
Nu har det snart gått ca 6 år sedan jag startade den här tråden och ca 5 av dessa år har jag inte tagit någon av aktuella mediciner och jag mår strålande idag. För min del så resulterade dessa mediciner i följande biverkningar som jag aldrig tidigare haft innan jag började med cs-medicin.
- Personlighetsförändring
- Utvecklade panikångest
- Gick in i depression
- Blev känslokall
- Pykiskt sammanbrott, jag låg bara och stirrade i taket och grät
- Konstant ångest från middag kväll varje dag.
- Permanenta tarmbesvär som kvarstår 5 år efter avslutad medicinering
- Hypokondri
- Paranoia
Samtliga biverkningar utom tarmbesvären upphörde helt 4-6 veckor efter att jag slutade ta Metamina och har aldrig återkommit igen.
Så mina frågor är: Upplever någon av er dessa biverkningar under er pågående medicinering och/eller har någon av er fått sluta till följd av liknande eller andra allvarliga biverkningar.
Jag har bara tagit Concerta ett kort tag, fick min diagnos innan jul och började då på 18mg. Den dosen förstärkte alla mina problem och jag gick upp till 36mg efter en vecka. Många av problemen försvann men jag var så oerhört trött. Gick upp till 54mg för en vecka sen och upplever att den dosen faktiskt fungerar, dock inte utan biverkningar. Listar mina bidrag nedan!
[*]Personlighetsförändring
Nej, upplever att jag är mig själv.
[*]Utvecklade panikångest
Jag har haft panikångest även innan, men upplever att jag frekvent drabbas av ångest på kvällarna när medicinen gått ur.
[*]Gick in i depression
Jag vet inte, funderar själv på det. Känner i hög utsträckning att jag inte är lika engagerad i sker längre och att livet liksom inte spelar någon roll.
[*]Blev känslokall
Nej, jag är och har alltid varit lagd åt det empatiska hållet.
[*]Pykiskt sammanbrott, jag låg bara och stirrade i taket och grät
Ja, en kväll för några dagar sen låg jag och grät och kände att livet var meningslöst. Anledningen? En klänning som var slutsåld överallt. Helt irrationellt, det visste jag även då, men ändå kunde jag inte ta mig samman.
[*]Konstant ångest från middag kväll varje dag.
Ja, mår jättedåligt på kvällarna.
[*]Permanenta tarmbesvär som kvarstår 5 år efter avslutad medicinering
Vet inte, men jag är rätt dålug i magen och får magknip nästan varje kväll.
[*]Hypokondri
Nej men det gör ont i hjärtat/bröstet och jag funderar väl en del över det.
[*]Paranoia
Ja tyvärr känner jag att folk ser mig som en börda. Rationellt sett så är jag inte det, försöker verkligen hålla mina problem inom mig men jag förstorar upp allt och är övertygad om att folk egentligen skulle må bättre utan mig. Håller mig mycket för mig själv när jag mår dåligt och försöker att inte visa något utåt.
Jag gissar, att på grund av hur vårat system ser ut, så kommer vi kanske ALDRIG att få det hit, då läkemedelsverket, i sin sedvanliga tankegång kommer tycka att "det behövs ej... vi har ju Dextro!" och därmed lämna oss med NE-baserade fel i huvudet HELT i torkan.