2017-01-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Jag startade den här tråden för ca 6 år sedan och vill nu göra en liten utvärdering/förfrågan. Har någon av er upplevt samma biverkningar under pågående medicinering som jag listar nedan eller fått sluta med dessa mediciner pga liknande biverkningar eller upplever ni någon allvarligare form av biverkningar.

Nu har det snart gått ca 6 år sedan jag startade den här tråden och ca 5 av dessa år har jag inte tagit någon av aktuella mediciner och jag mår strålande idag. För min del så resulterade dessa mediciner i följande biverkningar som jag aldrig tidigare haft innan jag började med cs-medicin.
  • Personlighetsförändring
  • Utvecklade panikångest
  • Gick in i depression
  • Blev känslokall
  • Pykiskt sammanbrott, jag låg bara och stirrade i taket och grät
  • Konstant ångest från middag kväll varje dag.
  • Permanenta tarmbesvär som kvarstår 5 år efter avslutad medicinering
  • Hypokondri
  • Paranoia

Samtliga biverkningar utom tarmbesvären upphörde helt 4-6 veckor efter att jag slutade ta Metamina och har aldrig återkommit igen.

Så mina frågor är: Upplever någon av er dessa biverkningar under er pågående medicinering och/eller har någon av er fått sluta till följd av liknande eller andra allvarliga biverkningar.

Jag har bara tagit Concerta ett kort tag, fick min diagnos innan jul och började då på 18mg. Den dosen förstärkte alla mina problem och jag gick upp till 36mg efter en vecka. Många av problemen försvann men jag var så oerhört trött. Gick upp till 54mg för en vecka sen och upplever att den dosen faktiskt fungerar, dock inte utan biverkningar. Listar mina bidrag nedan!

[*]Personlighetsförändring
Nej, upplever att jag är mig själv.

[*]Utvecklade panikångest
Jag har haft panikångest även innan, men upplever att jag frekvent drabbas av ångest på kvällarna när medicinen gått ur.

[*]Gick in i depression
Jag vet inte, funderar själv på det. Känner i hög utsträckning att jag inte är lika engagerad i sker längre och att livet liksom inte spelar någon roll.

[*]Blev känslokall
Nej, jag är och har alltid varit lagd åt det empatiska hållet.

[*]Pykiskt sammanbrott, jag låg bara och stirrade i taket och grät
Ja, en kväll för några dagar sen låg jag och grät och kände att livet var meningslöst. Anledningen? En klänning som var slutsåld överallt. Helt irrationellt, det visste jag även då, men ändå kunde jag inte ta mig samman.

[*]Konstant ångest från middag kväll varje dag.
Ja, mår jättedåligt på kvällarna.

[*]Permanenta tarmbesvär som kvarstår 5 år efter avslutad medicinering
Vet inte, men jag är rätt dålug i magen och får magknip nästan varje kväll.

[*]Hypokondri
Nej men det gör ont i hjärtat/bröstet och jag funderar väl en del över det.

[*]Paranoia
Ja tyvärr känner jag att folk ser mig som en börda. Rationellt sett så är jag inte det, försöker verkligen hålla mina problem inom mig men jag förstorar upp allt och är övertygad om att folk egentligen skulle må bättre utan mig. Håller mig mycket för mig själv när jag mår dåligt och försöker att inte visa något utåt.
Citera
2017-01-25, 12:48
Medlem
PelleKrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Medikinet och ritalin är samma sak.
Vissa förskrivare verkar inte ha det klart för sig lustigt nog.
Concerta är en variant men det beror på att preparat har depo effekt.

Effekten av att ta för mycket har för mig varit att jag har fått ångest och paranoia.
Jag undviker också att ta metylfenidat när jag ska festa efter som det förstör fyllan och jag svettas som en gris.

Min psykiater har koll på det i alla fall, så inga problem där. Finns ju en djungel av märken i handeln. Men praktiken finns det som jag förstår det snabbverkande och depå, i olika starka doser. Finns det depåer med olika snabb frisättning?

Testade först endast snabbverkande, de funkade bra (men inte perfekt) med 25+25+15mg/dag. Det stora problemet var att om jag tog första dosen vid kl. 7:30-8 så gick den ur c:a kl. 11 och sen tog jag nästa vid 12, för att ta den med mat. Nu är jag på concerta 54mg och tycker den över lag funkar sämre, även om jag slipper "dippen" vid lunch. Den går ur kanske vid 16-tiden och jag har sämre koncentration och uppmärksamhet än vad jag hade på snabbverkande. Inga negativa bieffekter i övrigt egentligen, lite mindre aptit, alkoholsug osv. men det är väl mer en effekt av att vi med ADHD ofta är överdrivet sugna på t.ex. mat, socker och sprit utan medicin?

Enl. Fass är maxdos/dag 60mg på medikinet i alla fall, jag är ju redan över det (med läkarens vetskap) men känner väldigt lite bieffekter och inga som helst ruseffekter. Ska jag tolka det som att det inte riktigt funkar eller att jag bör överväga en högre dos? Min psykiater är öppen för att testa elvanse också.
Senast redigerad av PelleKran 2017-01-25 kl. 13:37.
Citera
2017-01-25, 17:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleKran
Min psykiater har koll på det i alla fall, så inga problem där. Finns ju en djungel av märken i handeln. Men praktiken finns det som jag förstår det snabbverkande och depå, i olika starka doser. Finns det depåer med olika snabb frisättning?

Testade först endast snabbverkande, de funkade bra (men inte perfekt) med 25+25+15mg/dag. Det stora problemet var att om jag tog första dosen vid kl. 7:30-8 så gick den ur c:a kl. 11 och sen tog jag nästa vid 12, för att ta den med mat. Nu är jag på concerta 54mg och tycker den över lag funkar sämre, även om jag slipper "dippen" vid lunch. Den går ur kanske vid 16-tiden och jag har sämre koncentration och uppmärksamhet än vad jag hade på snabbverkande. Inga negativa bieffekter i övrigt egentligen, lite mindre aptit, alkoholsug osv. men det är väl mer en effekt av att vi med ADHD ofta är överdrivet sugna på t.ex. mat, socker och sprit utan medicin?

Enl. Fass är maxdos/dag 60mg på medikinet i alla fall, jag är ju redan över det (med läkarens vetskap) men känner väldigt lite bieffekter och inga som helst ruseffekter. Ska jag tolka det som att det inte riktigt funkar eller att jag bör överväga en högre dos? Min psykiater är öppen för att testa elvanse också.

Byt till Elvanse istället, om du känner att effekten trots din höga dos inte är nog.

Överväg även att lägga till GUANFACIN, INTUNIV till natten, som pålägg på Metylfenidatet. (eller för den delen, elvansen, om du väljer att byta till den)
Citera
2017-01-25, 18:41
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Byt till Elvanse istället, om du känner att effekten trots din höga dos inte är nog.

Överväg även att lägga till GUANFACIN, INTUNIV till natten, som pålägg på Metylfenidatet. (eller för den delen, elvansen, om du väljer att byta till den)

Erfarenhet av intuniv ? Funderar på om jag kan få läkaren att skriva ut detta för att slippa den konstanta hjärtklappningen jag dras med pga elvanse
Citera
2017-01-25, 22:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Erfarenhet av intuniv ? Funderar på om jag kan få läkaren att skriva ut detta för att slippa den konstanta hjärtklappningen jag dras med pga elvanse

Tyvärr ingen personligen.
Jag har dock samtalat med flertalet personer internationellt som tycker det är en effektiv kombo.

Om du verkligen har högre blodtryck från Elvanse så kan det vara ett utmärkt tillägg. Be att få prova i vart fall, fungerar det inte bra så är det bara att sluta ta den.
Citera
2017-01-26, 09:33
Medlem
PelleKrans avatar
Citat:

Är det endast för hjärtklappning/blodtryck eller något ytterligare?
Citera
2017-01-26, 12:55
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleKran
Är det endast för hjärtklappning/blodtryck eller något ytterligare?

Den hjälper även mot ångest inducerad från stimulanter, rapporterar många, samt att den hjälper mot svårigheter att somna, då en av Intunivs bieffekter är just sömnighet.

Den gör ju även så att en del faktiskt kan SÄNKA sina stimulantiadoser dessutom, då Intuniv i sig förstärker uppmärksamheten - en del använder den trots allt som monobehandling.
Citera
2017-03-19, 23:43
Medlem
Finns ju tusen trådar med allt möjligt här.. så testar.

Har adhd diagnos och just fått lägsta dosen concerta. Hur liten dos känner man skillnad på positiva och biverkningar?

Är det något man bör ta försiktighet med alkohol eller så? Och hur märker man om medicinen ena hjälper?

Är det normalt att vakna kring 13 och somna kring 04 tiden.. lite vrickad dygnsrytm nu på 18mg vid uppvaknande men känns som att det är mer av depp känsla snarare än medicinen.
Citera
2017-03-20, 16:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reesfeeber
Finns ju tusen trådar med allt möjligt här.. så testar.

Har adhd diagnos och just fått lägsta dosen concerta.

1. Hur liten dos känner man skillnad på positiva och biverkningar?

2. Är det något man bör ta försiktighet med alkohol eller så?

3. Och hur märker man om medicinen ens hjälper?

4. Är det normalt att vakna kring 13 och somna kring 04 tiden..

lite vrickad dygnsrytm nu på 18mg vid uppvaknande men känns som att det är mer av depp känsla snarare än medicinen.

1. Det är väldigt individuellt hur stor dos man märker någon effekt av, bra eller dålig. Har du dock inte märkt något efter några dagar på en dos, så är det dags att höja - så prata med din läkare om höjning - få som stannar på lägsta dosen.

2. JA! Blandar man alkohol och Metylfenidat (concerta, ritalin, medikinet, focalin, et c, et c) så riskerar man att dom inuti kroppen binder till varandra och omvandlas till det betydligt kraftfullare ämnet ETylfenidat - processen gör då att du inte känner effekt alls av spriten i början, sedan när Etylfenidatet är färdigbakat, så SLÅR SPRITEN TILL!! Du blir då såpass full att du kan få alkoholförgiftning, eftersom du hällt i dig utav bara helvete - sedan så försvinner alla fördelarna med metylfenidat-medicineringen, eftersom Etylfenidat är mer euforiskt och har betydligt kortare halveringstid - VIPS! så blir du betyligt mer impulsiv och högljudd, och full som du är, så kan vad fan som helst hända.

Så ja, du bör ej dricka och ta metylfenidat samtidigt.

Andra droger går dock att kombinera med Metylfenidat... det får du dock fråga drogforumet om, sån skit svarar jag ej på.

3. Du märker FORT om medicinen hjälper - prova t ex att diska - helt plötsligt går det utan problem! Prova sedan att sätta dig ner och se en film - helt plötsligt flög tiden fram och du satt som klistrad framför den! Tro mig, om du provar att göra diverse tråkiga vardagssysslor när du tar medicinen, då kommer du märka fort om effekten är där - ALLT blir 120% lättare!

4. Nej, det är inte normalt - det är en allvarlig sömnstörning, såvida du inte hade liknande problem innan... Be om att få något för natten - rekommenderar att du börjar med en kombo av Zink, Magnesium och MELATONIN - tages samma tid varje kväll, vilket är mycket viktigt.

Förhoppningsvis så var det adekvata svar på frågorna.
Citera
2017-03-21, 01:39
Medlem
Citat:
1. Det är väldigt individuellt hur stor dos man märker någon effekt av, bra eller dålig. Har du dock inte märkt något efter några dagar på en dos, så är det dags att höja - så prata med din läkare om höjning - få som stannar på lägsta dosen.

2. JA! Blandar man alkohol och Metylfenidat (concerta, ritalin, medikinet, focalin, et c, et c) så riskerar man att dom inuti kroppen binder till varandra och omvandlas till det betydligt kraftfullare ämnet ETylfenidat - processen gör då att du inte känner effekt alls av spriten i början, sedan när Etylfenidatet är färdigbakat, så SLÅR SPRITEN TILL!! Du blir då såpass full att du kan få alkoholförgiftning, eftersom du hällt i dig utav bara helvete - sedan så försvinner alla fördelarna med metylfenidat-medicineringen, eftersom Etylfenidat är mer euforiskt och har betydligt kortare halveringstid - VIPS! så blir du betyligt mer impulsiv och högljudd, och full som du är, så kan vad fan som helst hända.

Så ja, du bör ej dricka och ta metylfenidat samtidigt.

Andra droger går dock att kombinera med Metylfenidat... det får du dock fråga drogforumet om, sån skit svarar jag ej på.

3. Du märker FORT om medicinen hjälper - prova t ex att diska - helt plötsligt går det utan problem! Prova sedan att sätta dig ner och se en film - helt plötsligt flög tiden fram och du satt som klistrad framför den! Tro mig, om du provar att göra diverse tråkiga vardagssysslor när du tar medicinen, då kommer du märka fort om effekten är där - ALLT blir 120% lättare!

4. Nej, det är inte normalt - det är en allvarlig sömnstörning, såvida du inte hade liknande problem innan... Be om att få något för natten - rekommenderar att du börjar med en kombo av Zink, Magnesium och MELATONIN - tages samma tid varje kväll, vilket är mycket viktigt.

Förhoppningsvis så var det adekvata svar på frågorna.

Tusen tack för bra svar! Jag ska definitivt kolla över min sömn om den inte blir bättre, särskillt ifall dom kommer vela höja doseringen till nästa vecka då jag antar att biverkningarna kan öka med doseringen.
Citera
2017-03-21, 21:10
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reesfeeber
Tusen tack för bra svar! Jag ska definitivt kolla över min sömn om den inte blir bättre, särskillt ifall dom kommer vela höja doseringen till nästa vecka då jag antar att biverkningarna kan öka med doseringen.

Gött! = ) Trevligt att du gillade svaren! Hoppas att du får ordning på det hela - tveka inte att beskriva problem och biverkningar för din läkare - dom finns till för att hjälpa dig med sådana problem!
Citera
2017-03-21, 21:23
Medlem
Ninjor1987s avatar
All right, har noterat att det nu finns ett NYTT Amfetaminpreparat i USA för behandlingen av ADHD - det är någonting MYCKET intressant!

EVEKEO - ak a Amfetamin-SULFAT - en racemisk 1:1 blandning av både Dextro och LEVO -amfetamin - m ao klassiskt gatuamfetamin, men rent!

Detta är ju oerhört intressant... särskilt för mig som har norepinefrinerga fel i huvudet - som flera av er vet så är Elvanse och Attentin Dextroamfetamin, vilket är en utmärkt drog för ADHD, som är en DOPAMINERG sjukdom, då den dextroroterade spegelbildsenantiomeren av Amfetamin har mycket större selektivitet mot just Dopamin än mot Norepinefrin.

Dessvärre så förefaller mina symptom vara kopplade till Norepinefrin mer... därmed så har inte Elvanse fungerat något vidare på mina symptom, vilka stämmer överens med SCT - Sluggish Cognitive Tempo, en norepinefrinerg sjukdom baserad i Parietalloben, och INTE frontalloben vilket är det stora centrat för dom klassiska hyperaktiva.

Frågan är nu...

Hur länge kan vi behöva vänta på Racemiskt Amfetamin här i Sverige?? Jag gissar, att på grund av hur vårat system ser ut, så kommer vi kanske ALDRIG att få det hit, då läkemedelsverket, i sin sedvanliga tankegång kommer tycka att "det behövs ej... vi har ju Dextro!" och därmed lämna oss med NE-baserade fel i huvudet HELT i torkan.

MEN... är det möjligt att få Racemiskt Amfetamin förskrivet ändå? Går det att få apoteken att syntetisera det? Processen är ju inte SÅ avancerad, med tanke på att vi har t ex Fenylpropanolamin (rinexin) tillgängligt här i Sverige och det går ju relativt enkelt för ett utrustat labb och utbildad kemist att omvandla till racemiskt Amfetamin - Rinexin är väl inte heller så dyrt, ja? Därmed skulle väl inte kostnaden vara ALLT för astronomisk heller.

Vad säger di lärde, särskilt läkare och apotekare? Går det att få Racemiskt Amfetamin på recept?

I teorin så hade förstås en sorts inverterad Adderall varit att föredra... 25% Dexamfetamin och 75% Levoamfetamin - det hade varit drömmen det!

Jag antar att jag skulle kunna prova att lägga till en mindre dos Elvanse ovanpå mitt Atomoxetin också, såklart... Men där fick jag bara 85% symptomlindring under några få dagar, sedan tycktes det tappa effekt, men nåväl, det kan ju bero på vissa doseringsproblem, et c, så kan ju vara en metod... men jag hade ju föredragit att enbart ta EN drog, och inte två.

https://www.drugs.com/comments/amphetamine/evekeo.html

http://www.additudemag.com/adhd-web/article/11455.html

https://www.evekeo.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in