2014-11-20, 23:22
Medlem
mummas avatar
Är det någon som upplever att koffein potentierar Concerta etc?
Plus att ni får enorm migrän om ni använder produkter med koffein?
Jag dricker inte kaffe, men drack en liten burk red-bull i morse och haft enorm migrän hela dagen. Gjorde det för några veckor sedan och fick samma resultat. Men funderar om det har något med medicinen, eller att jag är överkänslig mot koffein.
Citera
2014-11-21, 08:34
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är det någon som upplever att koffein potentierar Concerta etc?
Plus att ni får enorm migrän om ni använder produkter med koffein?
Jag dricker inte kaffe, men drack en liten burk red-bull i morse och haft enorm migrän hela dagen. Gjorde det för några veckor sedan och fick samma resultat. Men funderar om det har något med medicinen, eller att jag är överkänslig mot koffein.

Ah. Fast för egen del blir det ingen skillnad med metylfenidat från Sandoz. Det står på Fass tror jag att man bör vara försiktig med koffein.

Huvudvärk kan även beror på att du ätit dåligt, druckit för lite.
Citera
2014-11-21, 10:47
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Ah. Fast för egen del blir det ingen skillnad med metylfenidat från Sandoz. Det står på Fass tror jag att man bör vara försiktig med koffein.

Huvudvärk kan även beror på att du ätit dåligt, druckit för lite.
Nej, får enbart migrän och denna typen av huvudvärk i samband med koffein, uteslutet allting annat.
Tänkte mest om någon annan hade samma problem. Men det är inget allvarligt och det löser sig med två paracetamol tabletter.
Citera
2015-01-17, 12:20
Medlem
simpglajds avatar
Hallå! Fått höra att de finns 10mg kapslar med pulver i stämmer detta?
Citera
2015-01-19, 20:10
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpglajd
Tillverkade i ett polskt badkar?
Citera
2015-01-20, 20:27
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpglajd
Medikinet är kapslar med metylfenidat, finns bland annat i 10 mg.
Citera
2015-01-20, 20:36
Moderator
fredrik686s avatar
Vi testar att flytta den till psykiatri och psykofarmaka, för det känns som att det passar lite bättre.

Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2015-02-02, 12:51
Medlem
Jag har medikinet just nu, men ska idag ha möte med min läkare om att byta till elvanse. Jag undrar om det kan bli problem när jag dricker mycket alkohol eller nyttjar droger. Självklart vet jag att knark är dumt och alkohol likaså, och att det självklart kan fucka eftersom att det är droger. Men om det verkligen är ett big no, no?
Citera
2015-02-02, 13:44
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocebo
Jag har medikinet just nu, men ska idag ha möte med min läkare om att byta till elvanse. Jag undrar om det kan bli problem när jag dricker mycket alkohol eller nyttjar droger. Självklart vet jag att knark är dumt och alkohol likaså, och att det självklart kan fucka eftersom att det är droger. Men om det verkligen är ett big no, no?

Det är rätt jävla stort no no på metylfenidat och alkohol redan där. Vet inte hur det är med Elvanse. Kan inte tänka mig att det är bättre. Dessutom brukar man ha något mer som komplementerande indiciering.

Om du nu missbrukar. Varför bryr du dig då om kombinationen är skadlig? Medikinet är verksam i åtta timmar. Tror inte det är mindre hälsosamt så tätt inpå.

Vill du ha råd från missbrukare är det kanske bättre att ställa frågan i drogsektionen? Sticker mig lite i ögonen när man använder den här typen av läkemedel på ett sätt som du. Ditt liv, ditt val. Fast störa mig på det kan jag likväl.

Tror det finns en ren tråd på Elvanse med men den har ett annat namn dumt nog.
Citera
2015-02-03, 22:37
Medlem
gulligumsans avatar
Vad bra med en sån här tråd.
jag är helt lost.
Concerat var himmelen för mig men inte långvarig så jag bytte till elvanse som var döden för mig ush.
Bytte tillbaka till methylfenidat, men ritalin kapsel + tab. De är väl lite okej. Men långt ifrån så nice som concerta.
Blev min hjärna typ död utan elvanse och nu är min hjärna sabbad för alla centralstimulanta.
eller kan jag få de lika bra på concertan igen?
Eller behöver jag höja ritalinet?
Jag förstår och kan skillnaden mellan concerta och ritalin.
men jag förstår inte varför ritalinet inte känns lika bra.
Kan det vara att det är mer markanta dippar på ritalinet?
Citera
2015-02-03, 22:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Kan det vara att det är mer markanta dippar på ritalinet?
Skarpare påslag och avslag kan upplevas som bättre effekt när det i praktiken är sämre.
Citera
2015-02-03, 22:52
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Skarpare påslag och avslag kan upplevas som bättre effekt när det i praktiken är sämre.

Ah men jag känner inget starkare påslag av ritalinet. Snarare tvärtom.
men de kanske har med doseringen att göra. 54mg concerta mot 40mg ritalin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in