2011-12-09, 19:34
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Religioner är baserad på påstående och antagande.
Finns gudatro? Nej!
Finns religioner? Nej!
Religioner är grundad som föreställning inom gudatro. Ja!

Finns gudar? Tveksamt.
Finns gudatro? Fråga här på religionsforat hur många som tror på gud. Givetvis finns gudatro.
Finns religioner? Japp. Att du inte behärskar svenska språket tillräckligt väl för att förstå nyanserna är inte mitt problem. Klarar du engelska bättre?

Religioner är grundade på gudatro? Jajemen.
Citera
2011-12-09, 19:37
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Existens och fantasi är skilda världar.
Existens hör till inom verkligheten.
Fantasi finns bara i hjärnan.
Visst. Fast var inte det jag pratade om. Definierar gudatro som en icke-existens medan religion som en existens? Vad är det egentligen du pratar om?
Senast redigerad av doublelift 2011-12-09 kl. 19:43.
Citera
2011-12-09, 19:46
Medlem
En Troende tvivlar lika mycket som en Ateist.
Citera
2011-12-09, 22:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ska vi nu hårddra det är det din HYPOTES. Och den saknar vetenskapligt värde om den inte har några undersökningar som backar upp den.

Min teori finns det flera undersökningar som stöder. Dessa har länkats åtskilliga gånger, jag nöjer mig med att säga att du kan googla religiosity and intelligence.
Är det detta du menar med de ”vetenskaliga bevisen”
Från Wikipedia:
Studies comparing religious belief and I.Q
In 2008, intelligence researcher Helmuth Nyborg examined whether IQ relates to denomination and income, using representative data from the National Longitudinal Study of Youth, which includes intelligence tests on a representative selection of white American youth, where they have also replied to questions about religious belief. His results, published in the scientific journal Intelligence demonstrated that on average, Atheists scored 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions. [4]

Undersökningen visar att amerikanska ungdomar som har kryssat i att de tillhör en tro har lägre resultat än de som säger sig vara ateister.
Det säger inte att det finns en kausalitet mellan att tro på Gud och IQ. Det visar att högre utbildade har en inlärd och/eller preferentiell vilja att förhålla sig ”skeptiskt”. Det innebär att det handlar om en ”tankestil” mer än kognitiv förmåga. Dvs om man är fostrad enligt det vetenskapliga paradigmet har man lärt sig att ifrågasätta i allmänhet, och religion i synnerhet.

Fortsättning från Wikipedia . . .
Even at the scale of the individual, IQ may not directly cause more disbelief in God. Dr David Hardman of London Metropolitan University says: "It is very difficult to conduct true experiments that would explicate a causal relationship between IQ and religious belief." On the other hand, he adds that other studies do correlate IQ with being willing or able to question beliefs.[8] These proposed mechanisms (of skeptical thinking) are in line with a report from Harvard University.[9] Researchers found evidence suggesting that people believe in God more when they are using intuitive thinking methods rather than methods that are more rigorous and critical. In the study, people who reported using more intuitive thinking in life were are also generally more likely to believe in God. The study controlled for personality differences and cognitive ability, suggesting the difference is in fact thinking styles - not simply IQ.[9] In this case, that would mean IQ causes disbelief in God, not because of raw cognitive ability, but because it increases the odds of reflective thinking on the issue.
Citera
2011-12-09, 23:46
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är det detta du menar med de ”vetenskaliga bevisen”
Från Wikipedia:
Studies comparing religious belief and I.Q
In 2008, intelligence researcher Helmuth Nyborg examined whether IQ relates to denomination and income, using representative data from the National Longitudinal Study of Youth, which includes intelligence tests on a representative selection of white American youth, where they have also replied to questions about religious belief. His results, published in the scientific journal Intelligence demonstrated that on average, Atheists scored 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions. [4]

Undersökningen visar att amerikanska ungdomar som har kryssat i att de tillhör en tro har lägre resultat än de som säger sig vara ateister.
Det säger inte att det finns en kausalitet mellan att tro på Gud och IQ. Det visar att högre utbildade har en inlärd och/eller preferentiell vilja att förhålla sig ”skeptiskt”. Det innebär att det handlar om en ”tankestil” mer än kognitiv förmåga. Dvs om man är fostrad enligt det vetenskapliga paradigmet har man lärt sig att ifrågasätta i allmänhet, och religion i synnerhet.

Fortsättning från Wikipedia . . .
Even at the scale of the individual, IQ may not directly cause more disbelief in God. Dr David Hardman of London Metropolitan University says: "It is very difficult to conduct true experiments that would explicate a causal relationship between IQ and religious belief." On the other hand, he adds that other studies do correlate IQ with being willing or able to question beliefs.[8] These proposed mechanisms (of skeptical thinking) are in line with a report from Harvard University.[9] Researchers found evidence suggesting that people believe in God more when they are using intuitive thinking methods rather than methods that are more rigorous and critical. In the study, people who reported using more intuitive thinking in life were are also generally more likely to believe in God. The study controlled for personality differences and cognitive ability, suggesting the difference is in fact thinking styles - not simply IQ.[9] In this case, that would mean IQ causes disbelief in God, not because of raw cognitive ability, but because it increases the odds of reflective thinking on the issue.
Vad var hans teori egentligen, som du frågade efter vetenskapliga bevis för?
https://www.flashback.org/sp34432720
Citera
2011-12-10, 00:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Vad var hans teori egentligen, som du frågade efter vetenskapliga bevis för?
https://www.flashback.org/sp34432720
Ja han säger att "Ju mer religiöst fundamentalistisk en population är desto lägre IQ har den”
Vilket inte var det jag besvarade. Fel av mig. Jag är kanske dum i huvudet.
Att fundamentalistiska länder har lägre IQ stämmer kanske bättre. Men det beror förmodligen på att de är fattiga, outbildade analfabeter, och inte vana vid den typen av tänkande som behövs för sk IQ tester. Det där är ganska omdiskuterat. Skulle man jämföra tex utbildade svarta i USA och fattiga svarta i Afrika, så skulle man nog få olika resultat. Dvs det finns en korrelation, men inte nödvändigtvis en kausalitet.
Citera
2011-12-10, 08:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja han säger att "Ju mer religiöst fundamentalistisk en population är desto lägre IQ har den”
Vilket inte var det jag besvarade. Fel av mig. Jag är kanske dum i huvudet.
Att fundamentalistiska länder har lägre IQ stämmer kanske bättre. Men det beror förmodligen på att de är fattiga, outbildade analfabeter, och inte vana vid den typen av tänkande som behövs för sk IQ tester. Det där är ganska omdiskuterat. Skulle man jämföra tex utbildade svarta i USA och fattiga svarta i Afrika, så skulle man nog få olika resultat. Dvs det finns en korrelation, men inte nödvändigtvis en kausalitet.

Nej, olika länder behövs inte. Du kan jämföra svarta fundamentalistiskt kristna i USA med svarta ateister i USA om du vill och ändå få samma resultat.

Och nej, jag är rätt säker på att jag aldrig sagt att jag haft vetenskapliga bevis. Jag sa jag hade flera undersökningar som stödde min teori.

Jag sa också att din hypotes saknar några studier som understöder den, mig veterligen.
Senast redigerad av Snorlyktan 2011-12-10 kl. 08:56.
Citera
2011-12-10, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Finns gudar? Tveksamt.
Finns gudatro? Fråga här på religionsforat hur många som tror på gud. Givetvis finns gudatro.
Finns religioner? Japp. Att du inte behärskar svenska språket tillräckligt väl för att förstå nyanserna är inte mitt problem. Klarar du engelska bättre?

Religioner är grundade på gudatro? Jajemen.

Gudar finns inte,din jävla bajsskit!
Gudatro är att tro på om att gudar finns!
Religioner finns inte,då gudatro är enbart fantasier eftersom gudar är en icke-existens.
Fan Snorlyktan...du är en jävla skit!!!
Det är du som inte fattar nånting!!!

Citera
2011-12-10, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Visst. Fast var inte det jag pratade om. Definierar gudatro som en icke-existens medan religion som en existens? Vad är det egentligen du pratar om?

Religion och gudatro är en och samma.
Icke-existens betyder nånting om en sak som inte finns.
Så är det med religioner.
Det du inte förstår om vad du gör...det är att du särskiljer mellan gudatro och religioner,vilket man inte ska göra det.
Alltså vissa ateister har bevisat att dom kör med egen tro.
Nu är det bevisat att ateismen är också en tro.
Citera
2011-12-10, 10:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Gudatro är att tro på om att gudar finns!
:
men detta finns ju inte heller eftersom det bara är en fantasi?
Citera
2011-12-10, 11:03
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det du inte förstår om vad du gör...det är att du särskiljer mellan gudatro och religioner,vilket man inte ska göra det.

Tror ingen här särskiljer mellan gudatro och religioner. Religion går UT på gudatro. Du verkar dock tro att gudatro inte finns, vilket det ju tydligt gör, det finns många som tror på gud.

Det är guds existens i sig som är osannolik, inte folks tro på gud.

Se det så här, Harry Potter finns inte, det är vi bägge överens om, ändå finns det Harry Potter fanclub. Konstigt va? Den borde ju enligt dig inte kunna finnas, människor som samlas i grupp för att hylla något som inte finns...
Senast redigerad av Snorlyktan 2011-12-10 kl. 11:16.
Citera
2011-12-10, 11:05
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Håller med, förstår att du menar att religion inte är något riktigt på detta sätt så du säger det inte existerar.

Citat:
Fast vi särskiljer på det på annat sätt. När vi menar att religion finns är det endast som en fantasi och som något personer kan tillhöra.

När man syftar på ateism så syftar man på endast på frågan om en gudatro. Då man inte har en gudatro har man rätt logiskt ingen tro på någon religion i den bemärkelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in