2011-12-06, 23:54
Medlem
ToBeFranks avatar
Har haft svårt att bestämma mig om jag ska skratta, gråta eller eller helt sonika slita mitt hår åt Goofys inlägg. Jag har bestämt mig för att välkomna mångfalden. Goofy har ett väldigt speciellt sätt att tänka, jag har inte stött på något liknande tidigare.
Citera
2011-12-07, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
När man ska tro på en sak,så är det en tro.
Fast många ateister vill hellre se ordet Tro som enbart defination inom religion.
Tyvärr så blir det missuppfattningar om ordet Tro inom språk och sammanfattningar av ordmeningar.

Ja det är underligt att en så självklar sak ens ska behöva diskuteras.

Bildar man en uppfattning om världen och vad döden innebär, ja då har man börjat tro. Tro på någon som helst information man fått tag i under livets gång.

Ateism är på något vis en kontring mot religiös tro. Ateister, de som påstår sig vara det alltså, brukar förknippa ateism med att återgå till ruta ett, vilket är helt fel. En tro är att ha tagit sig någonstans och säga "här ska jag stanna"

Avsaknad av tro är något som skulle vara unikt för både religioner och ateism. d v s att man inte tillåter sig tro på något som en sanning av allt man lärt sig.

Jag exempelvis, tror varken på gud, slumpen, efterliv eller att man bara försvinner när man dör. Jag har helt enkelt inte kommit till någon slutsats om världen och har heller ingen avsikt att göra det, det är ju till synes meningslöst. Det väsentliga inom religioner och vetenskap finns det dock mycket att lära från.
Citera
2011-12-07, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Så bibeln existerar alltså inte? Är du helt bakom flötet? Och hur fasen kan kristendomen som ord inte finnas om du just skrev dem?

Lilla gosse? Hur gammal är du?

Om du tror på att bibeln finns,så måste du motiverar att ordet Gud finns också.
Om du säger att Gud finns inte,så kan du inte heller påstår att ordet Gud finns.
Men likväl säger du det i alla fall!
Om Gud är en icke existens,så måste du säga samma sak om ordet Gud.
Citera
2011-12-07, 05:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Ateister menar att religion existerar som en fantasi, precis som du gör. Du missuppfattar vad dom skriver för att du krånglar till med ordet "existerar".

existera
ha en plats i rummet och tiden, finnas till, vara till; ha en plats i tanken eller i ett teoretiskt system

Fantasi finns bara i hjärnan och kan inte existeras som en verklighet.
Hade fantasier existerat i verkligheten,så hade till och med sagor funnits som en verklighet.
Men det gör inte det.
Det du gör misstagen är att påstår.
Precis som religiösa individer som utnyttjar religiösa ord som inte finns!
Citera
2011-12-07, 05:41
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Om du tror på att bibeln finns,så måste du motiverar att ordet Gud finns också.
Om du säger att Gud finns inte,så kan du inte heller påstår att ordet Gud finns.
Men likväl säger du det i alla fall!
Om Gud är en icke existens,så måste du säga samma sak om ordet Gud.
Bibeln finns. En bibel är ett fysiskt objekt med massa. Religionen kristendom är tanken att det som står i bibeln är sant.
Citera
2011-12-07, 05:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Har haft svårt att bestämma mig om jag ska skratta, gråta eller eller helt sonika slita mitt hår åt Goofys inlägg. Jag har bestämt mig för att välkomna mångfalden. Goofy har ett väldigt speciellt sätt att tänka, jag har inte stött på något liknande tidigare.

Och jag skrattar åt din inlägget eftersom du har inte motiverat om ateismen är en tro eller icke-tro.

Citera
2011-12-07, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Bibeln finns. En bibel är ett fysiskt objekt med massa. Religionen kristendom är tanken att det som står i bibeln är sant.

Bibeln är bara en bok.
En bok innehåller enbart siffror och bokstäver om än inte bilder.
Så boken finns,men självaste begreppet ordet Bibeln är religiös bara.
Om du påstår att bibeln finns som betraktas som en helig religiös bok,så måste du motivierar att kristendomen finns som är uppbyggt genom tro.
Citera
2011-12-07, 07:18
Medlem
Frijss avatar
Som människor resonerar här så verkar det som om det är omöjligt att leva utan tro. Det här är bullshit. Så klart kan man leva utan en tro "Belief", ateism går ut på att ha en icketro i en gud, din tro existerar inte. Det är inte att du TROR att gud inte existerar, det är mer som att man är en icke-astrolog. Tror man inte på astrologi så säger man inte att den personen är troende. Sedan om du definerar ateism som en tro betyder inte att ateistisk "tro" och religiös tro ens är på samma nivå. Skulle man tro att gud inte finns och att gud finns är två olika saker. Den första nämnda är att man enbart inte tror att en gud finns, den andra är att man har en stark tro som man baserar sitt liv på, grunden till ditt liv. Jag kan inte se hur att inte tro på något kan vara en grund till något.

Sedan om en ateist tror på vetenskapen är det en annan sak. Ateism betyder rent att man har en icke tro i en gud, inget mindre, inget mer. Men att lägga sitt förtroende i vetenskapen är långt i från samma sak som att tro på en gud/ vara religiös. Den ena försöker att bevisa hur de naturliga lagarna fungerar i Kosmos. Det tar ett tag och många argument kommer att skapas mellan Vetenskapsmännen, men de här problemen kommer att lösas med Vetenskapligt objektivt tänkande, något som religiös tro aldrig skulle kunna klara av.
Citera
2011-12-07, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Som människor resonerar här så verkar det som om det är omöjligt att leva utan tro. Det här är bullshit. Så klart kan man leva utan en tro "Belief", ateism går ut på att ha en icketro i en gud, din tro existerar inte. Det är inte att du TROR att gud inte existerar, det är mer som att man är en icke-astrolog. Tror man inte på astrologi så säger man inte att den personen är troende. Sedan om du definerar ateism som en tro betyder inte att ateistisk "tro" och religiös tro ens är på samma nivå. Skulle man tro att gud inte finns och att gud finns är två olika saker. Den första nämnda är att man enbart inte tror att en gud finns, den andra är att man har en stark tro som man baserar sitt liv på, grunden till ditt liv. Jag kan inte se hur att inte tro på något kan vara en grund till något.

Sedan om en ateist tror på vetenskapen är det en annan sak. Ateism betyder rent att man har en icke tro i en gud, inget mindre, inget mer. Men att lägga sitt förtroende i vetenskapen är långt i från samma sak som att tro på en gud/ vara religiös. Den ena försöker att bevisa hur de naturliga lagarna fungerar i Kosmos. Det tar ett tag och många argument kommer att skapas mellan Vetenskapsmännen, men de här problemen kommer att lösas med Vetenskapligt objektivt tänkande, något som religiös tro aldrig skulle kunna klara av.

Där är dock ett problem...ateister tro att religioner finns vilket det gör inte det!
Citera
2011-12-07, 11:48
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Fantasi finns bara i hjärnan och kan inte existeras som en verklighet.
Hade fantasier existerat i verkligheten,så hade till och med sagor funnits som en verklighet.
Men det gör inte det.
Det du gör misstagen är att påstår.
Precis som religiösa individer som utnyttjar religiösa ord som inte finns!
Håller med dig fullständigt, och alla ateister håller med dig. Det är en fantasi då vi inte har tro på en gud.

Precis vad jag menar och alla andra gör, var precis vad jag menade med min defintion av ordet existera. Och har inte påstått varken att fantasier eller sagor existerar som något sant eller verklighet som du vinklar det.

Det är du som påstår saker om vad ateister säger här. Inte ateisterna själva. Detta säger inte något om ateism är en tro eller inte. Vilket det inte är då som jag skrev ovan och precis som dig så har vi ingen tro på varken en gud eller gudar eller någon högre makt. Och ditt bevis för detta är att "missförstå" vad ateister menar. Finns personer som blir tvunga här att definiera vad en bok är för dig, vilket är komiskt. Så otydlig är du i dina förklaringar.
Citera
2011-12-07, 12:01
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Där är dock ett problem...ateister tro att religioner finns vilket det gör inte det!

Fast religion existerar, det finns biblar, skrifter, religiösa personer, organiserade religion som bevisar hur det existerar. Men det de tror på är inget annat än fiktiv i deras fantasi. Själva tron de har existerar i deras huvud, men de har lyckats att skriva ner det på papper och sprida ut det fysiskt runt om i världen, vilket har lett till olika religioner och olika slags "organisationer" som Katolska Kyrkan. Men religioner existerar så klart, att förneka det är ju bara tokigt. Men som jag sa, deras tro är fiktivt men deras religion existerar i samhället och styr med en järnhand i flera ställen.

Att säga att deras religion inte existerar eller att deras skrifter inte existerar är som att säga att George Orwell's bok 1984 inte existerar, eftersom innehållet är fiktionellt.
Citera
2011-12-07, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Håller med dig fullständigt, och alla ateister håller med dig. Det är en fantasi då vi inte har tro på en gud.

Precis vad jag menar och alla andra gör, var precis vad jag menade med min defintion av ordet existera. Och har inte påstått varken att fantasier eller sagor existerar som något sant eller verklighet som du vinklar det.

Det är du som påstår saker om vad ateister säger här. Inte ateisterna själva. Detta säger inte något om ateism är en tro eller inte. Vilket det inte är då som jag skrev ovan och precis som dig så har vi ingen tro på varken en gud eller gudar eller någon högre makt. Och ditt bevis för detta är att "missförstå" vad ateister menar. Finns personer som blir tvunga här att definiera vad en bok är för dig, vilket är komiskt. Så otydlig är du i dina förklaringar.

Nej!
Där har du fel som vanligt.
Vissa ateister här i tråden påstår att religioner existeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in