Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
När man ska tro på en sak,så är det en tro.
Fast många ateister vill hellre se ordet Tro som enbart defination inom religion.
Tyvärr så blir det missuppfattningar om ordet Tro inom språk och sammanfattningar av ordmeningar.
Ja det är underligt att en så självklar sak ens ska behöva diskuteras.
Bildar man en uppfattning om världen och vad döden innebär, ja då har man börjat tro. Tro på någon som helst information man fått tag i under livets gång.
Ateism är på något vis en kontring mot religiös tro. Ateister, de som påstår sig vara det alltså, brukar förknippa ateism med att återgå till ruta ett, vilket är helt fel. En tro är att ha tagit sig någonstans och säga "här ska jag stanna"
Avsaknad av tro är något som skulle vara unikt för både religioner och ateism. d v s att man inte tillåter sig tro på något som en sanning av allt man lärt sig.
Jag exempelvis, tror varken på gud, slumpen, efterliv eller att man bara försvinner när man dör. Jag har helt enkelt inte kommit till någon slutsats om världen och har heller ingen avsikt att göra det, det är ju till synes meningslöst. Det väsentliga inom religioner och vetenskap finns det dock mycket att lära från.