2012-07-10, 18:39
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Hur är detta en undanmanöver för att undvika "svåra" frågor?

Vårt medvetande är vår mycket avancerade hjärna som betraktar världen. Vi är vår hjärna. Varför finns vi här? Det är resultatet utav en lång rad fysiska processer och mekanismer, som möjliggjort vår existens som sådan. Varför finns vårt universum här? Vet inte, men det finns ingen anledning att misstänka någon gudomlig skaparvilja bakom det.

Personligen tycker jag frågeställningen är så barnsligt enkel (eller i alla fall i principen enkel) att svara på att jag förstår inte varför DenLede behöver tillskriva en gud eller själ för att förstå den, vilket egentligen inte är att förklara vårt medvetande alls utan att bara ytterligare fördunklar frågeställningen med psuedo-snack och semantiska språkövningar. Som om någon liksom blir visare genom prata om en själ. Utöver konceptet, så är det ingen som vet vad en själ är för något, eller vad gud, eller hur dessa två koncept är nödvändiga för att förklara vårt medvetande. Så att beskriva vårt medvetande med sådana termer är att bara mystifiera frågeställningen ytterligare!
Efter ett så långt och uttömmande svar från dig. Varför finns vi här som medvetande?
Citera
2012-07-10, 18:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den Lede
Varför skriver du inte sammanhang istället för kausalitet?

Det är inte samma sak; och jag anser inte att språket och dets betydelse bör vara en leksak i händerna på en imbecil som vill svamla sig semantisk fram till vilken pseudo-sanning som helst. Därför strävar jag efter definitionsmässig precision.

Citat:
Blir ju lättare att förstå vad du menar om du skriver så att folk förstår.

Du VET hur man användar en ordbok??? Jag kan tyvärr inte anpassa min debatt till minimums-sandlåda nivån.

Citat:
Nå, vad är svaret på vårt medvetande enligt din tro?

Min 'tro'? Refererar du här till att jag är pastafarian (den enda 'tro' jag menar mig ha), eller har du fått ett imbecil-fråga återfall, så vi skall ta hela din nonsens-metodologi én gång till från början.
Citera
2012-07-10, 18:44
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte samma sak; och jag anser inte att språket och dets betydelse bör vara en leksak i händerna på en imbecil som vill svamla sig semantisk fram till vilken pseudo-sanning som helst. Därför strävar jag efter definitionsmässig precision.

Du VET hur man användar en ordbok??? Jag kan tyvärr inte anpassa min debatt till minimums-sandlåda nivån.

Min 'tro'? Refererar du här till att jag är pastafarian (den enda 'tro' jag menar mig ha), eller har du fått ett imbecil-fråga återfall, så vi skall ta hela din nonsens-metodologi én gång till från början.
Men varför finns vi här som medvetande då? Trots dina semantik-kunskaper.
Citera
2012-07-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Right back at you.
Citera
2012-07-10, 18:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man skulle ju nästan tro att du lärt dig ett nytt ord när du skriver "solipsistisk" i var och var annan mening?

OK, det var endast ett kort avbrott från ditt vanliga nonsens; vi återgär till la-la land.

Hur vet du, att solipsism är ett nytt ord för mig, och vad betydelse har frågan för din pseudo-existens som ett figment av min verklighet?

Citat:
Men vad vill du säga?

Varför tror du jag vill säga någonting. Det skulle vara meningslöst att 'säga' något i en pseudo-kommunikation med dig, som inte heller 'sägar' någonting.

Citat:
Till skillnad från din tro att du är en dvärgapa?

Definera 'tro'; Förklara din tro om min tro.
Citera
2012-07-10, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har du kompetens till att förstå ett svar?
Citera
2012-07-10, 18:57
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Hur vet du, att solipsism är ett nytt ord för mig, och vad betydelse har frågan för din pseudo-existens som ett figment av min verklighet?
Solipsism är ju annars ett bra ord. Bara det att jag inte stött på det innan och var tvungen att slå upp det, liksom dig.
Citat:
Varför tror du jag vill säga någonting. Det skulle vara meningslöst att 'säga' något i en pseudo-kommunikation med dig, som inte heller 'sägar' någonting.
Men vad säger just du då?
Citat:
Definera 'tro'; Förklara din tro om min tro.
Jag tror att du förankrar dig i ateism, fast du har mer att komma med.
Citera
2012-07-10, 18:59
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:

Inte fan vet väl vi. Men inte du heller. Du måste fatta nån gång att vi Ateister INTE påstår att vi har några svar, till skillnad från religiösa. Religiösa som baserar sina "svar" på någonting som det inte finns några bevis för. För det är då fan mera klokt att erkänna att man inte har några svar (vilket vi faktiskt inte har), än att tro på t. ex. Adam & Eva och Noaks Ark.
Senast redigerad av TheBurden 2012-07-10 kl. 19:06.
Citera
2012-07-10, 19:00
Medlem
@DenLede

Hur definierar du medvetande?
Varför letar du efter en övernaturlig orsak till det?
Varför tror du att medvetandet är något magiskt?
På vilket sätt är vår förmåga att reflektera bevis för att vi har en magisk skapare? Hur drar du den slutsatsen?
Varför är inte de förklaringar som framförts för medvetandet i tråden hittils tillräckliga för dig? Varför fortsätter du upprepa frågan "förklara medvetandet" trots att den blivit besvarad gång, på gång, på gång, på gång?
Varför anser du att ateism är en tro? Hur kan du inte inse att också de som aldrig hört talats om gudar och inte har något begrepp om dem är ateister?
Citera
2012-07-10, 19:00
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Efter ett så långt och uttömmande svar från dig. Varför finns vi här som medvetande?
För att ha skoj och leka. Varför har vi en själ?
Citera
2012-07-10, 19:04
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Inte fan vet väl vi. Men inte du heller. Du måste fatta nån gång att vi Ateister INTE påstår att vi har något svar, till skillnad från religiösa. Religiösa som baserar sina "svar" på någonting som det inte finns några bevis för.
Jag vet inte heller. Men du kan ju kolla upp din ideologi i försöken att förstå?

Att hänge sig åt ateism är som se världen som en plats av drifter utan någon som helst mening.
Låter ju inte logiskt enligt er som vill förankra er i att allt endast är fysik?
Citera
2012-07-10, 19:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den Lede
Solipsism är ju annars ett bra ord. Bara det att jag inte stött på det innan och var tvungen att slå upp det, liksom dig.

Du KAN alltså använda en ordbok. Ingen skam i det, jag var också tvungen till att slå upp 'solipsism' en sådär 30 år tillbaka. Alla har vi en första gång i vår förkovrings-ansträngninger bort från självtillfreds imbecilitet.

Citat:
Men vad säger just du då?

Jag sägar en hel del i en kinesisk låda av att såga ingenting på ett meningsfylld sätt.

Citat:
Jag tror att du förankrar dig i ateism, fast du har mer att komma med.

Du har ännu inte definierad 'ateism'. Koppla på intellektet (oavsett hur ogudligt det känns för dig) och ta fram ordboken igen. Fundera över vad 'ateism' är utan la-di-dah semantiska störninger i din t.v. imaginära 'själ'.

Du kanske kan få en sorts förståelse efter ett par dagar om du ansträngar dig.

Detta tillfälliga avbrott i imbecil-taktiken från mitt håll bör du inte ta för permanent. Ledsen: per*ma*nent; det är ju ett 'fint' ord med flera stavelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in