Citat:
Det är troende som tycker ateister inte fått tillräkligt med bevis för en gud/gudar/utomvärldslig verklighet. Ateister har helt enkelt inte denna tro. Beror på hur man ser det.
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Så har inte jag uppfattat det. Jag trodde att en ateist inte tror på guds eller gudarnas existens med argument att det finns inga konkreta bevis som faktiskt styrker en sådan påstående. Med gud menar jag då en utomvärldslig verklighet och inte endast en intelligent, överlägsen mono- gud.
Citat:
Som ateist har jag ingen tro på en gud/gudar. Det betyder inte inte att jag hatar andra religioner eller är "emot". Ateister håller helt enkelt inte med dom som tror på en gud.
Vad jag har förstått så förnekar ateister alla varianter av teismer och det är just det jag anser som begränsande och den delen lika trångsynt som bl.a. fundamentalism och fanatism bland religiösa.
En resonemang huruvida Gud finns eller inte kan man även grunda på empiri som t.ex. matte eller sannolikhetslära. Beroende på vilken gudsnatur som man pratar om finner man argument och stöd inom de flesta vetenskapsgrenar. Vetenskapsteorier skiljer sig inte så mycket från gudstro om du tänker efter.
En resonemang huruvida Gud finns eller inte kan man även grunda på empiri som t.ex. matte eller sannolikhetslära. Beroende på vilken gudsnatur som man pratar om finner man argument och stöd inom de flesta vetenskapsgrenar. Vetenskapsteorier skiljer sig inte så mycket från gudstro om du tänker efter.
Att sedan snöa in sig på det då måste finnas en förklaring bakom detta sätt att tänka som empiri eller vetenskap är med stora brister. Dessa är en del av argumenten som stärker det jag tänker som ateist, för att även reliösa använder sig att vetenskapsteorier vilket är en del av deras argument utan dom tänker på det. Evolutionsteorin är rätt accepterad bland många kristna t ex.
Citat:
För mig är det metaforer också, viserligen kanske inte så konstigt att komma från ateist. Fast förstår inte vad ändå menar här. Vilka religiösa skrifter menar du? Genom att använda dig av en förnekar du en annan. Vad menar du exakt med förneka(du använder ordet i helt annan mening innan) och använda? Finns många som blivit ateister genom att använda sig av bibeln t ex. Forskningen har fört fram många av dom ologiska sakerna i dom.
Jag får dock understryka att religiösa skrifter som är då föremål för våra tolkningar är metaforer och att jag som inte är religiös vill ändå inte förneka dessa utan använda mig av dessa...Till skillnad mot ateister.
Citat:
Fast filmen såklart ett skämt.
Ursprungligen postat av 526