2011-10-23, 12:19
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är tröttsam att du vill håla din "ateism" hemlig.
ok. Du förtjänade inte att bli kallad "jubelidiot", men alla dina frågor har besvarats mer än en gång. Så varför ska jag svara när du ändå kommer att fråga samma sak igen om en månad? Du har ju uppenbarligen inget intresse att ta in de svar du får.
Citera
2011-10-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
När vi blir medvetna om dem så blir vi också medvetna om att det finns andra tankar.
Vi kan inte hålla hur många tankar som helst igång och har vi insett att det finns andra tankar så är det "bara" att välja en ny (eller ny för stunden men gammal och invand sen länge).
Därmed försvinner den tanke du inte ville ha.
Ändock finns den kvar,men har parkerat i ditt undermedvetna,redo att poppa ut igen vid minsta stimulering.

De flesta människor är sällan medvetet medvetna om sina tankar.Vet man vad man tänkte för fem mimuter sedan?Vet man om man tänkte ö.h.t?
Många här (alla?) har kanske varit med om att man t.ex.kör bil och plötsligt inser man att de senaste fem minuterna vet man faktiskt inte vad man tänkt.Däremot är man medveten om att man har tänkt,men alltså inte vad eller vad om.Man har inte varit närvarande i sina tankar.
Plötsligt inser man att man har erektion,och man blir medveten om att man har erotiska tankar.Men man kan inte erinra sig om när de startade eller hur lång tid av dessa fem minuter som de pågått.
Tanken påverkar materien.
Ponera nu att istället för erotiska tankar så är det en negativ tankebana som viskar till din kropp att du mår dåligt över något,för även om ditt intellekt inte är medvetet om tankarna du har så är din kropp det.
Din kropp reagerar på det och ger dig därmed en fysisk upplevelse av att du mår dåligt.

Tankar om vad som för tillfället sker, avgör karaktären av din upplevelse och sinnestillståndet det skapar.
Om jag går nerför gatan och ser en -i mitt tycke- "puma" i en intressant utstyrsel så hade jag upplevt positiva tankar.Livet e allt bra gött hade jag tänkt.
Det hade inte en taliban gjort.Han hade upplevt negativa tankar som framkallat irritation/ilska/vrede.

Det är oerhört fördelaktigt att vara medvetet medveten om att man tänker oavbrutet.Då kan man börja förändra sina tankar mot vad det nu är man vill.Och tankarna har överväldigande betydelse för våran upplevelse.Jag skulle t.o.m. vilja påstå att de skapar allt det vi kallar verkligt.
Intressant! Denna "meta-tanke" blir då alltså ett sorts mantra man intalar sig själv tillräckligt ofta att man inte längre kan undgå den? Den löper så att säga på parallellt med det vardagliga tänkandet, och uppmanar oss då och då att stanna upp och fråga oss själva "Men vänta nu . . . varför känner jag såhär? Varför sade jag som jag gjorde?" etc.

Men, som du nämner, så räcker det ju inte att enbart bli medveten om den andra sidan om jaget (det undermedvetna) och att vi påverkas av krafter som - om vi inte är medvetna om dem - kan svepa med oss i känslostormar vi inte förstår. Vi måste ju förstås aktivt göra "något" för att bryta detta mönster.

Det vill säga; jag är med på det du skriver att första steget är "meta-tanken", andra steget är insikten om vårt inre själsliv och dess potentiella järngrepp det har om oss så länge vi förblir omedvetna om det. Men sedan? Exakt hur går denna process till med själva alternerandet av tankebanor? Ty även ur en neurologisk (även om jag misstänker att vi bägge finns denna synvinkel mindre intressant än den psykologiska) synvinkel är tankebanor svåra att bryta, då hjärnan - rent biologiskt - liknad ett skidspår. I nysnön plöjer tanken spår, och dessa spår följer av vanans makt sedan fler tankar. Det är alltså svårt, både psykologiskt och biologiskt, att bryta invanda mönster (om jag förstått detta rätt).

(Roligt exempel med puman, förresten )

Citat:
Jag förmodar att du hört - jag tänker,därför finns jag?(Inte helt ordagrant citerat kanske)
Men om det finns ett tillstånd utan tankar då?Om tankens impact på upplevelsen tas bort,finns upplevelsen kvar ö.h.t?
Det går ju att se en mediterande människa när denne påstår sig befinna i ett sådant tillstånd,så denne existerar ju synbarligen.
En medveten upplevelse påstår han dessutom sig ha haft.
Jag tror "problemet" delvis löses med uppdelningen i jaget (ego-medvetandet) och miget (hela vårt inre själsliv). Ett meditativt tillstånd bör då representeras av (?) jagets uppgång/upplösning i miget - det tillåts ingen egen inre utsiktspunkt där det kan hamna i villfarelsen att det ensamt existerar. Om inte annat låter det misstänkt likt tankar av antikt österländskt ursprung.

Det tankelösa tillståndet, ja. Uppenbarligen är ju då inte medvetenheten beroende av jaget. Det man förlorar är å andra sidan nyttjandet av orden (det "rationella sinnet"). Vad jag inte förstår är varför detta tillstånd skänker glädje och frid? Varför skulle det göra det?

Citat:
Lite snabbt ,men förhoppningsvist inte helt förvirrat.

Det var många bra frågor och intressanta funderingar i ditt inlägg men jag begränsar mig till att kommentera detta då jag har en tendens att skriva tämligen ordrikt.
Namaste
Inte förvirrat alls skulle jag säga! Å andra sidan vet jag ju inte hur mycket av det du egentligen menade jag förstått Och ordrikt är alltid bra.
Citera
2011-10-24, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Intressant! Denna "meta-tanke" blir då alltså ett sorts mantra man intalar sig själv tillräckligt ofta att man inte längre kan undgå den? Den löper så att säga på parallellt med det vardagliga tänkandet, och uppmanar oss då och då att stanna upp och fråga oss själva "Men vänta nu . . . varför känner jag såhär? Varför sade jag som jag gjorde?" etc.

Börja bara med att observera det faktum att du tänker i stort sett non-stop.
Detta gör du helt enkelt genom att försöka uppleva det.
Upplevelse skänker medvetenhet.
D.v.s,försök vara medvetet medveten om själva det faktum att tankprocessen är igång oavbrutet.
Detta kräver oavbruten medveten uppmärksamhet.
Notera vad det är som gjorde att du förlorade din medvetna medvenhet till din omedvetna medvetenhet.
Oftast är det en förändring i känslorna.
Känslor är ursprunget till tankar.
Tankar föder i.o.f.s. också känslor,men då oftast för att förstärka sig själva oavsett om de är positiva eller negativa då de för det mesta stammar ur egot.
Det finns en första tanke i ditt liv och den har sitt ursprung i en känsla.

Citat:
Men, som du nämner, så räcker det ju inte att enbart bli medveten om den andra sidan om jaget (det undermedvetna) och att vi påverkas av krafter som - om vi inte är medvetna om dem - kan svepa med oss i känslostormar vi inte förstår. Vi måste ju förstås aktivt göra "något" för att bryta detta mönster.

Om du nu sveps med i en känslostorm så betyder det inte att tankeprocessen har avstannat.
Tvärtom så matas den av känslorna.
Ta en känslostorm som genererar ilska (som stammar ur rädsla vilket är motpolen till kärlek.)
Du är inte längre medvetet medveten om dina tankar då du nu har medvetandet fokuserat på känslan.
Men din kropp är medveten om tankarna och när tanken "slå# poppar ut så agerar den.Eller tanken att den som tycker orsakat denna känslostorm är ju en idiot,och din kropp är inte sen med att uttala den åsikten på ett färgstarkt vis.
Har du observerat dig själv tillräckligt,så vet du att du inte behöver identifiera dig med vare sig tankarna eller ilskan.
Du vet även hur.

Till slut så vet du så grundligt att det blir ditt nya omedvetna medvetna.
Citat:
Det vill säga; jag är med på det du skriver att första steget är "meta-tanken", andra steget är insikten om vårt inre själsliv och dess potentiella järngrepp det har om oss så länge vi förblir omedvetna om det. Men sedan? Exakt hur går denna process till med själva alternerandet av tankebanor? Ty även ur en neurologisk (även om jag misstänker att vi bägge finns denna synvinkel mindre intressant än den psykologiska) synvinkel är tankebanor svåra att bryta, då hjärnan - rent biologiskt - liknad ett skidspår. I nysnön plöjer tanken spår, och dessa spår följer av vanans makt sedan fler tankar. Det är alltså svårt, både psykologiskt och biologiskt, att bryta invanda mönster (om jag förstått detta rätt).

(Roligt exempel med puman, förresten )

Korrekt.
Visst finner jag den fysiska vetenskapen intressant.
Intressant har tre nivåer för mig.
Väldigt intressant vilket betyder att jag kommer agera aktivt för att uppnå något.
Intressant vilket betyder att jag kommer agera passivt,dvs inget aktivt agerande men jag lyssnar gärna på någon jag tror har något vettigt att säga .
Ointressant vars betydelse jag väl knappast behöver förklara.
Men psyket har ju skapat skidspåret så då borde det väl kunna skapa nya.
Bli medveten om att du har tankar hela tiden.
Bli medveten om konsekvenserna av detta.
Bli medveten om att tankar är utbytbara.
Få ordning på din insida och din utsida kommer att följa med.

Allt man inte kan är svårt.När man kan lite mer är det inte lika svårt.När man kan mycket blir det lätt.

Citat:
Jag tror "problemet" delvis löses med uppdelningen i jaget (ego-medvetandet) och miget (hela vårt inre själsliv). Ett meditativt tillstånd bör då representeras av (?) jagets uppgång/upplösning i miget - det tillåts ingen egen inre utsiktspunkt där det kan hamna i villfarelsen att det ensamt existerar. Om inte annat låter det misstänkt likt tankar av antikt österländskt ursprung.
Det tankelösa tillståndet, ja. Uppenbarligen är ju då inte medvetenheten beroende av jaget. Det man förlorar är å andra sidan nyttjandet av orden (det "rationella sinnet"). Vad jag inte förstår är varför detta tillstånd skänker glädje och frid? Varför skulle det göra det?

Det tankelösa tillståndet är våran födslorätt.
Utan tankar har vi bara känslor kvar.
Gud är.
Du är.
Varandet är en känsla.
Ursprungskänslan är ovillkorlig kärlek.Vad skulle det kunna skänka annat än just glädje och frid?
Alla tankar tar avstamp ur det faktum att du är.
De tar avstamp ur ditt varande.Den känsla du för tillfället är i.
Den känslan avgörs oftast av tanken du har om en given situation.
Men det finns en ursprungskänsla.Vad skulle hända med världen om alla återknöt kontakten men den och allt utgick därifrån?

Om allt detta med varande,tankar,ego och känslor finns mycket att skriva men Eckhart Tolle har gjort det så briljant tycker jag att rekomenderar dig (och alla andra) att läsa det istället om det inte redan gjorts.

Citat:
Inte förvirrat alls skulle jag säga! Å andra sidan vet jag ju inte hur mycket av det du egentligen menade jag förstått Och ordrikt är alltid bra.

Och själv misstänker jag att jag inte alltid har förstått vad jag menade.

Nej,ledsen,men ordrikt är inte alltid bra.
Om du tänker lite på det så inser du snart att det stämmer.
Själva det faktum att man kallar något för bra betyder att det är relativt.
Det är bra endast i relation till vad det är du vill uppnå.
I en relativ värld existerar ingenting utan sin motsats.
Att byta ut värderingar såsom bra/dåligt,rätt/fel mot fungerar/fungerar inte, i relation till vad det är vi säger att vi vill, hade troligtvis gagnat både mänskligheten och individen.
Menar inte att märka ord,jag är medveten om din positiva intention, men det var ett fint tillfälle att få sagt detta som jag personligen funnit väldigt användbart i mitt liv.
Citera
2011-10-27, 20:10
Medlem
Citat:
Börja bara med att observera det faktum att du tänker i stort sett non-stop.
Detta gör du helt enkelt genom att försöka uppleva det.
Upplevelse skänker medvetenhet.
D.v.s,försök vara medvetet medveten om själva det faktum att tankprocessen är igång oavbrutet.
Detta kräver oavbruten medveten uppmärksamhet.
Notera vad det är som gjorde att du förlorade din medvetna medvenhet till din omedvetna medvetenhet.
Oftast är det en förändring i känslorna.
Känslor är ursprunget till tankar.
Tankar föder i.o.f.s. också känslor,men då oftast för att förstärka sig själva oavsett om de är positiva eller negativa då de för det mesta stammar ur egot.
Det finns en första tanke i ditt liv och den har sitt ursprung i en känsla.

Om du nu sveps med i en känslostorm så betyder det inte att tankeprocessen har avstannat.
Tvärtom så matas den av känslorna.
Ta en känslostorm som genererar ilska (som stammar ur rädsla vilket är motpolen till kärlek.)
Du är inte längre medvetet medveten om dina tankar då du nu har medvetandet fokuserat på känslan.
Men din kropp är medveten om tankarna och när tanken "slå# poppar ut så agerar den.Eller tanken att den som tycker orsakat denna känslostorm är ju en idiot,och din kropp är inte sen med att uttala den åsikten på ett färgstarkt vis.
Har du observerat dig själv tillräckligt,så vet du att du inte behöver identifiera dig med vare sig tankarna eller ilskan.
Du vet även hur.
Precis; det finns en en objektiv grund för vårt jag. Vi föds trots allt inte med det. Däremot föds vi med vissa former för tanken.

Skall testa att, mer än vanligt, tänka på att jag tänker och se om det leder till någon förändring. Det funkar oftast ganska bra, men i vissa situationer tyckts det mig omöjligt att bryta mönstret. Ilskan är ett bra exempel, ja - den har jag extra svårt att tänka bort. (Ännu omöjligare är dock ångest.) Men skam den som ger sig!

Citat:
Till slut så vet du så grundligt att det blir ditt nya omedvetna medvetna.
Suck, vad hade jag inte gett för att nå detta stadium?

Citat:
Korrekt.
Visst finner jag den fysiska vetenskapen intressant.
Intressant har tre nivåer för mig.
Väldigt intressant vilket betyder att jag kommer agera aktivt för att uppnå något.
Intressant vilket betyder att jag kommer agera passivt,dvs inget aktivt agerande men jag lyssnar gärna på någon jag tror har något vettigt att säga .
Ointressant vars betydelse jag väl knappast behöver förklara.
Men psyket har ju skapat skidspåret så då borde det väl kunna skapa nya.
Bli medveten om att du har tankar hela tiden.
Bli medveten om konsekvenserna av detta.
Bli medveten om att tankar är utbytbara.
Få ordning på din insida och din utsida kommer att följa med.

Allt man inte kan är svårt.När man kan lite mer är det inte lika svårt.När man kan mycket blir det lätt.
Detta har du förstås rätt i! Övning ger färdighet, och färdighet gör övningarna lättare

På tal om detta; finns det någon litteratur du kan rekommendera?

Citat:
Det tankelösa tillståndet är våran födslorätt.
Utan tankar har vi bara känslor kvar.
Gud är.
Du är.
Varandet är en känsla.
Ursprungskänslan är ovillkorlig kärlek.Vad skulle det kunna skänka annat än just glädje och frid?
Alla tankar tar avstamp ur det faktum att du är.
De tar avstamp ur ditt varande.Den känsla du för tillfället är i.
Den känslan avgörs oftast av tanken du har om en given situation.
Men det finns en ursprungskänsla.Vad skulle hända med världen om alla återknöt kontakten men den och allt utgick därifrån?
Så sant!

Gällande den sista meningen i det ovanstående är jag kluven. Jag tror visserligen att vi skulle vara "oändligt" mycket mer tillfreds med vår tillvaro, om vi var väl förtrogna med vårt inre - kalla det Gud om man så vill. Jag kommer förmodligen själv att utforska detta mycket mer framöver, inspirerad som jag blivit av bland annat böcker av Jung jag läst det senaste (förmodligen uppenbart om man själv läst Jung).

Men, å andra sidan; vårt ego-jag, trots alla dess begränsningar, har gjort oss medvetna om saker vi aldrig kunnat finna i vårt inre. För att ta ett exempel: Vi är nu medvetna om att vår så självklara existens på denna planet inte alls är så självklar. Vi kanske måste migrera från denna plats, eller avvärja "hot" i form av "rymdgrus" som skulle kunna ödelägga (nästan) allt liv på vår planet. Vi kan ta oss ut i rymden. Vi kan avvärja en apokalyps vi (och inget annat jordeliv) annars kunnat göra någonting åt. Detta måste räknas för något, tror jag, även om jag förstås är mycket medveten om vad människan använt denna förmåga till i 99 fall av 100.

Eller för att göra en analogi: Cellerna i vår kropp började som individer, men slutade - helt omedvetande - som superkomplex av celler i form av växter och djur. Finns det något som säger att vi människor inte är på väg att göra detsamma, på en 'sociologisk nivå'? Inte för att jag tror att det skulle vara så, det gör jag inte. Men denna observation jag gjorde när jag läste Jung, som uppenbarligen är mycket kritiskt till massmänniskan och hyllar individen, gjorde mig försiktig. Det är klart vi skall kämpa för hela vårt jags perspektiv, och kanske kan vi inte överleva i vår glömska av den, men att hävda än det ena eller andra vågar jag inte lika säkert göra.
Citera
2011-10-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Ja, vi borde mörda alla troende. Vilka svin!

Det har nog startats en miljard trådar i det här ämnet skulle jag tro

Grejen är den att vi varken kan motbevisa eller bevisa att gud finns/inte finns. Därför babblar bl.a. Dawkins och hans gäng om sannolikhet. Således: ateism är en tro eftersom guds existens inte kan bevisas/motbevisas, däremot är sannolikheten för att gud inte finns högre än sannolikheten för att han finns.

Case closed.

Håller inte helt med. Först och främst är sannolikhetsargumentet inte ett babbel, men ett förnuftigt resonemang som stödjs av argument. Men låt oss ta för rätt att man inte kan motbevisa Gud.

1) Det är inte Ateistens ansvar att motbevisa Gud, men Teistens. Bertrand Russel gör ett tydligt exempel: Tänk om jag skulle gå omkring och hävda att en tekanna löper omkring Solen mellan Mars och Jupiter, och att den är så liten att teleskoper inte upptäcker den. Det är min uppgift då att bevisa det. En Ateteist (eller Atekannist i detta fallet) TROR INTE att tekannan inte finns, han bara finner det ointressant eftersom inga bevis för det presenterats.

2)Det är helt ologiskt att hävda man inte kan vara ateist eftersom det inte går att motbevisa Gud.
Det beror helt enkelt på att det är i princip omöjligt att bevisa Icke-existensen hos något som inte existerar, eftersom det som inte existerar inte har kontakt/påverkar den verkliga Existens dimensionen, där bevisen finns.
Ett exempel: du befinner dig själv i en domstol, anklagad för mord, och är oskyldig. Du kan inte bevisa att du är oskyldig och åklagaren kan inte bevisa att du är skyldig. Då argumenterar plötsligt åklagaren så här: "Du kan inte bevisa att du inte begått mordet för du har aldrig sätt dig inte mörda!"; Om man överför exemplet till Guds existens blir åklagarens argument detta: "Du, ateist, kan inte bevisa guds icke-existens ty du har ju aldrig sett honom icke-existera!". Nej, jag ateist har aldrig sett någonting icke-existera, eftersom jag bara kan se det som finns i existens-världen. Därför finner jag Gud obetydlig och ointressant. Och jag vill hävda att han inte finns, tills den dagen då bevis läggs fram för hans existens.
Därför kommer vi tillbaka till argument N 1: Ateisten tror inte att gud inte existerar, han finner bara det hela ointressant eftersom inga bevis lagts fram. Förmodligen skulle alla Ateister ändra sig om det lades fram definitiva bevis för Guds existens.
Citera
2011-10-30, 01:25
Medlem
Citat:
Citat:
Precis; det finns en en objektiv grund för vårt jag. Vi föds trots allt inte med det. Däremot föds vi med vissa former för tanken.

Skall testa att, mer än vanligt, tänka på att jag tänker och se om det leder till någon förändring. Det funkar oftast ganska bra, men i vissa situationer tyckts det mig omöjligt att bryta mönstret. Ilskan är ett bra exempel, ja - den har jag extra svårt att tänka bort. (Ännu omöjligare är dock ångest.) Men skam den som ger sig!

Notera bara att du tänker.
Jag misstänker att det mest effektiva sättet att göra detta på är att meditera.
Precis som du noterade tidigare så är vad du gör avgörande.
Det kan mycket väl visa sig vara som så att det mest effektiva görandet, paradoxalt nog skulle kunna vara att göra absolut ingenting alls, inte ens tänka, utan helt enkelt bara vara.
Vad man nu är...

Ilska är en krävande känsla som tär på både kropp och psyke.
Jag ska inte påstå att jag har järnkoll på min egen, men tro mig när jag säger att det blivit bättre, och det är ingen liten förbättring heller.

Ångest har jag personligen aldrig haft några större problem med, vilket jag inte direkt kan påstå att jag är ledsen över.

Citat:
Suck, vad hade jag inte gett för att nå detta stadium?

Detta är ett tillkännagivande av det faktum att du inte har detta stadium.
Detta blir då din upplevelse eftersom du får som säger/tänker att det är.
Väldigt grovt förenklat.
Det finns en tråd som heter Ateistens syn på Gud.
Jag har för mig att jag skrivit om detta i den.

Citat:
Detta har du förstås rätt i! Övning ger färdighet, och färdighet gör övningarna lättare

På tal om detta; finns det någon litteratur du kan rekommendera?

Oh ja!Hur mycket vill du ha?Jag tror aldrig det funnits så mycket bra litteratur om Gud som det gör just nu i människans historia
Eckhart Tolle's två böcker.Rätt av bara!
Samtal med Gud, del I-III.Neale Donald Walsh.Sen finns där Gemenskap med Gud,Morgondagens Gud och ett flertal mer, alla absolut läsvärda, men de tre Samtalböckerna är essensiell läsning.
De Fyra Grundstenarna av Don Miguel Ruiz.Även här gäller att hans övriga böcker är starkt rekommenderade men den första är en grundsten i sig själv.
Det här är böcker som jag själv gärna läser i med (o)jämna mellanrum.

Jag håller på med en för tillfället som heter Märk Världen av en dansk fysiker och den är oerhört intressant.

Gary Zukav är en författare som jag är glad att jag läst men personligen så tvivlar jag på att jag kommer att läsa om honom.

Alberto Villoldo likaså.

Fysikens Tao av Fritjof Carpa är ju en klassiker.

Vinden Är Min Mor av Bear Heart & Molly Larkin.

Richard Dawkins.Det kanske kan förvåna men jag finner hans böcker ytterst läsvärda och jag håller med honom om vädigt mycket, men inte i hans Gudstro.

Har även beställt I Am That som jag hoppas få hem i veckan.Den tror jag att jag kan rekommendera utan att ha läst den faktiskt.

Citat:
Så sant!

Gällande den sista meningen i det ovanstående är jag kluven. Jag tror visserligen att vi skulle vara "oändligt" mycket mer tillfreds med vår tillvaro, om vi var väl förtrogna med vårt inre - kalla det Gud om man så vill. Jag kommer förmodligen själv att utforska detta mycket mer framöver, inspirerad som jag blivit av bland annat böcker av Jung jag läst det senaste (förmodligen uppenbart om man själv läst Jung).

Jag tar det som att du menar det fetade, och inte den sista på hela citatet.
Ett spädbarn är.
Jag tror att vi är överens om att detta spädbarn inga tankar har?
Ett spädbarn är ovillkorlig kärlek i fysisk form.
Naken,sårbar,försvarslös.
Men inte hjälplös.
(För min del visade det sig att de var en av de få varelser som kan få mig att gå upp efter bara några timmars sömn utan att jag blev nämnvärt grinig och då är man inte hjälplös.)
Uppstår en "situation", t.ex. kli i rumpan av bajs, så flyttar den fysika upplevelsen läget på känsloskalan bort ifrån ursprungsläget.
Så fort det är åtgärdat så går den direkt tillbaks till sitt ursprungsvarande.
Spädbarnet dröjer inte kvar i tankarna om obehaget som kroppen upplevde eftersom den inga tankar har.
De kommer senare, när vi lär oss att bli människor.

Citat:
Men, å andra sidan; vårt ego-jag, trots alla dess begränsningar, har gjort oss medvetna om saker vi aldrig kunnat finna i vårt inre. För att ta ett exempel: Vi är nu medvetna om att vår så självklara existens på denna planet inte alls är så självklar. Vi kanske måste migrera från denna plats, eller avvärja "hot" i form av "rymdgrus" som skulle kunna ödelägga (nästan) allt liv på vår planet. Vi kan ta oss ut i rymden. Vi kan avvärja en apokalyps vi (och inget annat jordeliv) annars kunnat göra någonting åt. Detta måste räknas för något, tror jag, även om jag förstås är mycket medveten om vad människan använt denna förmåga till i 99 fall av 100.

Utan egot hade troligtvis dessa scenarion inte uppstått ö.h.t.

Citat:
Eller för att göra en analogi: Cellerna i vår kropp började som individer, men slutade - helt omedvetande - som superkomplex av celler i form av växter och djur. Finns det något som säger att vi människor inte är på väg att göra detsamma, på en 'sociologisk nivå'? Inte för att jag tror att det skulle vara så, det gör jag inte. Men denna observation jag gjorde när jag läste Jung, som uppenbarligen är mycket kritiskt till massmänniskan och hyllar individen, gjorde mig försiktig. Det är klart vi skall kämpa för hela vårt jags perspektiv, och kanske kan vi inte överleva i vår glömska av den, men att hävda än det ena eller andra vågar jag inte lika säkert göra.

Ja,de är ju inte medvetet medvetna de små gynnarna, ändå uppför de sig väldigt medvetet genom att reagera på just de impulser som de reagerar på och inga andra.Man skulle kunna säga att de har så mycket medvetande de behöver,
Men då tolkar man medvetande ganska så vitt.
Fast å andra sidan, om nu Gud finns och är medveten så borde allt ha nån form av medvetande.
Att reagera på styrande impulser och naturlagar skulle kunna ses som en form av medvetande.

Jag har inte läst Jung, även om jag naturligtvis känner till hans namn, så vet inte riktigt vad som avses med massmänniskan eller vad han menar med jaget.

Inte heller jag vågar hävda att det är si eller så.
Det här är helt enkelt de tankekonstruktioner som hitills gett mig bäst resultat i förhållande till vad jag vill med mitt liv.

Du ska ha tack för att du gett mig tillfälle att skriva ner de här tankarna.Det är verkligen intressant att göra det ibland.
Citera
2011-11-04, 15:48
Medlem
Citat:
Notera bara att du tänker.
Jag misstänker att det mest effektiva sättet att göra detta på är att meditera.
Precis som du noterade tidigare så är vad du gör avgörande.
Det kan mycket väl visa sig vara som så att det mest effektiva görandet, paradoxalt nog skulle kunna vara att göra absolut ingenting alls, inte ens tänka, utan helt enkelt bara vara.
Vad man nu är...

Ilska är en krävande känsla som tär på både kropp och psyke.
Jag ska inte påstå att jag har järnkoll på min egen, men tro mig när jag säger att det blivit bättre, och det är ingen liten förbättring heller.

Ångest har jag personligen aldrig haft några större problem med, vilket jag inte direkt kan påstå att jag är ledsen över.
Det är svårt. Speciellt nu när allt går i bitar, även om mycket håller ihop, och även om jag varit medveten om detta i 10 år. Men att behålla sinnesro är stört omöjligt. När jag lägger mig att sova är allt jag hör ett öronbedövande brus. Tankar, musik, vad som måste göras, vad som borde gjort . . . allt blandas till en brun sörja. Jag kan inte urskilga något, och kan därför heller inte göra något. Att somna tar i snitt 3 timmar för mig nu för tiden. Jag kan inte lyssna på vad andra säger knappt. Jag tappar tråden efter 10 ord.

Citat:
Detta är ett tillkännagivande av det faktum att du inte har detta stadium.
Detta blir då din upplevelse eftersom du får som säger/tänker att det är.
Väldigt grovt förenklat.
Det finns en tråd som heter Ateistens syn på Gud.
Jag har för mig att jag skrivit om detta i den.
Så sant som det var sagt. Men det börjar krisa nu

Citat:
Ja,de är ju inte medvetet medvetna de små gynnarna, ändå uppför de sig väldigt medvetet genom att reagera på just de impulser som de reagerar på och inga andra.Man skulle kunna säga att de har så mycket medvetande de behöver,
Men då tolkar man medvetande ganska så vitt.
Fast å andra sidan, om nu Gud finns och är medveten så borde allt ha nån form av medvetande.
Att reagera på styrande impulser och naturlagar skulle kunna ses som en form av medvetande.
Kan du definiera medvetande? Eller liv? För att hoppa över ett par steg; om inte liv och medvetande går att definiera, går det då att säga att någon är, eller inte är vid liv? Går det då att säga att något är, eller inte är vid medvetande?

Om du drar en godtycklig gräns, vad har denna gräns för validitet för någon annan än oss själva? Objektiv grund - det finns inte. Och likväl finns det, annars skulle vi icke-existera.

Citat:
Jag har inte läst Jung, även om jag naturligtvis känner till hans namn, så vet inte riktigt vad som avses med massmänniskan eller vad han menar med jaget.
(Kan tipsa om The undiscovered self)

Citat:
Inte heller jag vågar hävda att det är si eller så.
Det här är helt enkelt de tankekonstruktioner som hitills gett mig bäst resultat i förhållande till vad jag vill med mitt liv.
Men hur kan du veta det? Vad är "bäst resultat".

UR VEMS SYNVINKEL?

Citat:
Du ska ha tack för att du gett mig tillfälle att skriva ner de här tankarna.Det är verkligen intressant att göra det ibland.
Du skall själv ha många tack.
Citera
2011-11-04, 22:54
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
ok. Du förtjänade inte att bli kallad "jubelidiot", men alla dina frågor har besvarats mer än en gång. Så varför ska jag svara när du ändå kommer att fråga samma sak igen om en månad? Du har ju uppenbarligen inget intresse att ta in de svar du får.
Det är ju väldigt svårt att ha en mänsklig tankebana genom den ateistiska tron. Som ofta väljer "allt som inte har någon meening"
Citera
2011-11-04, 23:14
Medlem
526s avatar
Citat:

.
Jag tror inte det är så att det är skidspår. Snarare så att det är energifält. Hjärnan skapar olika fält för olika tankar. Lite som ett när det bildas ett magnetfät runt elkablar.
Här är en Svd artikel om mätbata spår i hjärnan vid meditation
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/matbara-spar-i-hjarnan-nar-mastare-mediterar_2578679.svd
Citera
2011-11-04, 23:46
Medlem
wootens avatar
Citat:
Det är ju väldigt svårt att ha en mänsklig tankebana genom den ateistiska tron.
ja, ateism innebär ju avsaknad av vissa specifika tankebanor. Dvs, det säger bara vilka typer av fenomen man inte tror på.
Citat:
Som ofta väljer "allt som inte har någon meening"
Vad väljer detta?
Citera
2011-11-05, 00:17
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
ja, ateism innebär ju avsaknad av vissa specifika tankebanor. Dvs, det säger bara vilka typer av fenomen man inte tror på.

Vad väljer detta?
Vi andra väljer ju os att inte begränsa oss i livsupplevelsen så som du?
Citera
2011-11-05, 01:03
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vi andra väljer ju os att inte begränsa oss i livsupplevelsen så som du?
Kanske inte... Men den som tror på Babar är då inte lika begränsad som dig. Dock är begränsning irrelevant. Jag ser det inte som en begränsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in