Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Intressant! Denna "meta-tanke" blir då alltså ett sorts mantra man intalar sig själv tillräckligt ofta att man inte längre kan undgå den? Den löper så att säga på parallellt med det vardagliga tänkandet, och uppmanar oss då och då att stanna upp och fråga oss själva "Men vänta nu . . . varför känner jag såhär? Varför sade jag som jag gjorde?" etc.
Börja bara med att observera det faktum att du tänker i stort sett non-stop.
Detta gör du helt enkelt genom att försöka uppleva det.
Upplevelse skänker medvetenhet.
D.v.s,försök vara medvetet medveten om själva det faktum att tankprocessen är igång oavbrutet.
Detta kräver oavbruten medveten uppmärksamhet.
Notera vad det är som gjorde att du förlorade din medvetna medvenhet till din omedvetna medvetenhet.
Oftast är det en förändring i känslorna.
Känslor är ursprunget till tankar.
Tankar föder i.o.f.s. också känslor,men då oftast för att förstärka sig själva oavsett om de är positiva eller negativa då de för det mesta stammar ur egot.
Det finns en första tanke i ditt liv och den har sitt ursprung i en känsla.
Citat:
Men, som du nämner, så räcker det ju inte att enbart bli medveten om den andra sidan om jaget (det undermedvetna) och att vi påverkas av krafter som - om vi inte är medvetna om dem - kan svepa med oss i känslostormar vi inte förstår. Vi måste ju förstås aktivt göra "något" för att bryta detta mönster.
Om du nu sveps med i en känslostorm så betyder det inte att tankeprocessen har avstannat.
Tvärtom så matas den av känslorna.
Ta en känslostorm som genererar ilska (som stammar ur rädsla vilket är motpolen till kärlek.)
Du är inte längre medvetet medveten om dina tankar då du nu har medvetandet fokuserat på känslan.
Men din kropp är medveten om tankarna och när tanken "slå# poppar ut så agerar den.Eller tanken att den som tycker orsakat denna känslostorm är ju en idiot,och din kropp är inte sen med att uttala den åsikten på ett färgstarkt vis.
Har du observerat dig själv tillräckligt,så vet du att du inte behöver identifiera dig med vare sig tankarna eller ilskan.
Du vet även hur.
Till slut så vet du så grundligt att det blir ditt nya omedvetna medvetna.
Citat:
Det vill säga; jag är med på det du skriver att första steget är "meta-tanken", andra steget är insikten om vårt inre själsliv och dess potentiella järngrepp det har om oss så länge vi förblir omedvetna om det. Men sedan? Exakt hur går denna process till med själva alternerandet av tankebanor? Ty även ur en neurologisk (även om jag misstänker att vi bägge finns denna synvinkel mindre intressant än den psykologiska) synvinkel är tankebanor svåra att bryta, då hjärnan - rent biologiskt - liknad ett skidspår. I nysnön plöjer tanken spår, och dessa spår följer av vanans makt sedan fler tankar. Det är alltså svårt, både psykologiskt och biologiskt, att bryta invanda mönster (om jag förstått detta rätt).
(Roligt exempel med puman, förresten

)
Korrekt.
Visst finner jag den fysiska vetenskapen intressant.
Intressant har tre nivåer för mig.
Väldigt intressant vilket betyder att jag kommer agera aktivt för att uppnå något.
Intressant vilket betyder att jag kommer agera passivt,dvs inget aktivt agerande men jag lyssnar gärna på någon jag tror har något vettigt att säga .
Ointressant vars betydelse jag väl knappast behöver förklara.
Men psyket har ju skapat skidspåret så då borde det väl kunna skapa nya.
Bli medveten om att du har tankar hela tiden.
Bli medveten om konsekvenserna av detta.
Bli medveten om att tankar är utbytbara.
Få ordning på din insida och din utsida kommer att följa med.
Allt man inte kan är svårt.När man kan lite mer är det inte lika svårt.När man kan mycket blir det lätt.
Citat:
Jag tror "problemet" delvis löses med uppdelningen i jaget (ego-medvetandet) och miget (hela vårt inre själsliv). Ett meditativt tillstånd bör då representeras av (?) jagets uppgång/upplösning i miget - det tillåts ingen egen inre utsiktspunkt där det kan hamna i villfarelsen att det ensamt existerar. Om inte annat låter det misstänkt likt tankar av antikt österländskt ursprung.
Det tankelösa tillståndet, ja. Uppenbarligen är ju då inte medvetenheten beroende av jaget. Det man förlorar är å andra sidan nyttjandet av orden (det "rationella sinnet"). Vad jag inte förstår är varför detta tillstånd skänker glädje och frid? Varför skulle det göra det?
Det tankelösa tillståndet är våran födslorätt.
Utan tankar har vi bara känslor kvar.
Gud är.
Du är.
Varandet är en känsla.
Ursprungskänslan är ovillkorlig kärlek.Vad skulle det kunna skänka annat än just glädje och frid?
Alla tankar tar avstamp ur det faktum att du är.
De tar avstamp ur ditt varande.Den känsla du för tillfället är i.
Den känslan avgörs oftast av tanken du har om en given situation.
Men det finns en ursprungskänsla.Vad skulle hända med världen om alla återknöt kontakten men den och allt utgick därifrån?
Om allt detta med varande,tankar,ego och känslor finns mycket att skriva men Eckhart Tolle har gjort det så briljant tycker jag att rekomenderar dig (och alla andra) att läsa det istället om det inte redan gjorts.
Citat:
Inte förvirrat alls skulle jag säga! Å andra sidan vet jag ju inte hur mycket av det du egentligen menade jag förstått

Och ordrikt är alltid bra.
Och själv misstänker jag att jag inte alltid har förstått vad jag menade.
Nej,ledsen,men ordrikt är inte alltid bra.
Om du tänker lite på det så inser du snart att det stämmer.
Själva det faktum att man kallar något för bra betyder att det är relativt.
Det är bra endast i relation till vad det är du vill uppnå.
I en relativ värld existerar ingenting utan sin motsats.
Att byta ut värderingar såsom bra/dåligt,rätt/fel mot fungerar/fungerar inte, i relation till vad det är vi säger att vi vill, hade troligtvis gagnat både mänskligheten och individen.
Menar inte att märka ord,jag är medveten om din positiva intention, men det var ett fint tillfälle att få sagt detta som jag personligen funnit väldigt användbart i mitt liv.