2011-08-06, 12:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Varje gång jag hör om ett knivdåd eller mord i Linköping numera tänker man ju om det är gärningsmannen från dubbelmordet.

Så också denna gång med terrordådet i Norge. Tydligen hade han bott i Norge en del. Och är lång och blond. Om det är han så har väl norska polisen redan sökt på hans DNA och får träff på linköping då också eller hur fungerar det?

MVH Kalle
ABB bodde i Sverige omkring 2008.

Jag tror inte norska polisen automatiskt får träff i svenska polisens register, utan uppstår misstanke måste polismyndigheterna samarbeta.
Citera
2011-08-06, 22:01
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Varje gång jag hör om ett knivdåd eller mord i Linköping numera tänker man ju om det är gärningsmannen från dubbelmordet.

Så också denna gång med terrordådet i Norge. Tydligen hade han bott i Norge en del. Och är lång och blond. Om det är han så har väl norska polisen redan sökt på hans DNA och får träff på linköping då också eller hur fungerar det?

MVH Kalle

Jag tror inte att du behöver fundera på det att abb skulle vara gm här i detta fall, två helt olika personligheter som gm.Men det förstår du kanske själv.
Citera
2011-08-08, 11:58
Medlem
Completoriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Så pensionären var förbipasserande alltså studerade den inte personen under längre tid.Det skulle varit intressant med kläder,händer,skor om det fanns någon observation på det.

Om det inte fanns någon observation på det i detta fall så är det vanskligt,egentligen så kan vem som helst bli föremål för en fantombild som inte beter sig hyfsat normal enligt dennes normer.

Det här kan jag tänka mig engagerade hela staden men ingen kände igen bilden.

Jag tror att en utredning kan falla med en fantombild.För gemene man tror att personen ser ut exakt så det behövs bara ett litet fel så blir det ett annat ansikte.

Och fanns det ingen observation av pensionären av personens kläder utan bara ett ansikte i en park som den går förbi och av det skapas en fantombild så är det märkligt.På gm och klädsel måste det väl ändå ha funnits spår efter att ha strax innan utfört två brutala knivmord kan man tycka.

Det ska ju sägas att den här fantombilden kom i ett läge då utredningen låg lite på is, sisådär 6 år senare. Fantombilden bidrog, tillsammans med programmet i Veckans Brott, till ny luft för fallet. Polisen har aldrig sagt att det är mördaren på bilden, utan har vidhållt att detta är personen i Trädgårdsföreningen. Och det finns ju en relativt stor chans att det är samma person, kanske speciellt iochmed att denna person inte anmält sig frivilligt till polisen.

För övrigt; jag vet inte vem som bidragit med vittnesuppgifter till fantombilden, har dock för mig att det är pensionären som pratade med Trädgårdsförenngsmannen.
Citera
2011-08-08, 13:32
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Så pensionären var förbipasserande alltså studerade den inte personen under längre tid.Det skulle varit intressant med kläder,händer,skor om det fanns någon observation på det.

Om det inte fanns någon observation på det i detta fall så är det vanskligt,egentligen så kan vem som helst bli föremål för en fantombild som inte beter sig hyfsat normal enligt dennes normer.

Det här kan jag tänka mig engagerade hela staden men ingen kände igen bilden.

Jag tror att en utredning kan falla med en fantombild.För gemene man tror att personen ser ut exakt så det behövs bara ett litet fel så blir det ett annat ansikte.

Och fanns det ingen observation av pensionären av personens kläder utan bara ett ansikte i en park som den går förbi och av det skapas en fantombild så är det märkligt.På gm och klädsel måste det väl ändå ha funnits spår efter att ha strax innan utfört två brutala knivmord kan man tycka.

Vad jag vet har vittnet sagt att personen ska ha haft en beige polotröja på sig. Är det så att GM hade jacka på sig (mycket troligt, eftersom det var en kall morgon) så kan han ha tagit av sig den efter morden (inte nödvändigtvis kastat den dock, han kan ha burit den med sig).

Saken med vittnet som såg mannen på bänken är att vittnet inte själv visste då att ett dubbelmord precis hade skett, därför la väl inte vittnet alla detaljer på minnet, så som skor, händer. Vittnet ska dock ha försökt tilltala mannen, utan att få något svar.

Och visst, vem som helst ska bli föremål för en fantombild - om du befinner dig i närheten av en brottsplats, vittnen observerar dig, du kanske beter dig skumt samt att du inte hör av dig polisen. Men då får man skylla sig själv om man råkar vara helt oskyldig.

Problemet med bilden är inte att ingen känner igen den, utan att väldigt många känner igen många som liknar personen på bilden. Vi har ju ett exempel här i tråden på en person som är mycket lik bilden.

Jag tycker inte att det är fel att skapa den fantombild i en utredning som trampat vatten i sex långa år. Det finns inte så mycket som kan förstöras längre, så det är helt klart värt risken.
Citera
2011-08-08, 16:49
Medlem
Yatsys avatar
Okej,jag visste inte att det var flera år senare bilden togs fram.
Men förändras inte minnesbilden lite mer då efter flera år.Både personen på bänken och pensionärens minnesbild.

Sen kanske inte alla personer lever a´jour med omvärlden vad som händer i tidningar ect deras värld räcker som den är.

Ja det är olika åsikter om en fantombild självklart är det så om den ska släppas eller inte.

Varför ville och försökte vittnet prata med kille på bänken blev den inte skrämd av en ynglings som det sägs med ett förvridet ansiktsuttryck och som uppför sig högst annorlunda?

Och när i vilken ålder är det vanligt med polotröja egentligen?
Citera
2011-08-09, 13:17
Medlem
Massives avatar
Efter några år kan jag med god insikt i fallet ändå få uttycka min bitterhet över detta miserabla polisiära arbete som försigåtts.
Mina egna åsikter om familjens affärer och kulturkrock som näringsidkare i detta land kanske präglar den arbetsgång som polisen borde riktat mer intresse släkten Ammouris egna angelägenheter av fiender, hämnd för brott begågna i hemlandet (öga för öga, tand för tand). Tillgång av illegala vapen, hot med dessa (i staden som dubbelmordet begicks), familjen Ammouris belöning på 400.000 "monopolpengar".

Fantombilden var en riktig blunder, vägskylts-teorin med psyk-snurret likaså.
Vet att polisen satt med ett jävligt bra tips inom 3 dar men pga den då rådande hypotesen hann bevisen och materialet av värde "försvinna".

Lycka till!
Tragiskt, tänker speciellt på kvinnan som bara kom ivägen.
Citera
2011-08-09, 13:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massive
Efter några år kan jag med god insikt i fallet ändå få uttycka min bitterhet över detta miserabla polisiära arbete som försigåtts.
Mina egna åsikter om familjens affärer och kulturkrock som näringsidkare i detta land kanske präglar den arbetsgång som polisen borde riktat mer intresse släkten Ammouris egna angelägenheter av fiender, hämnd för brott begågna i hemlandet (öga för öga, tand för tand). Tillgång av illegala vapen, hot med dessa (i staden som dubbelmordet begicks), familjen Ammouris belöning på 400.000 "monopolpengar".

Vet att polisen satt med ett jävligt bra tips inom 3 dar men pga den då rådande hypotesen hann bevisen och materialet av värde "försvinna".

Lycka till!

Kan du berätta något om detta tips, som polisen fick in inledningsvis?
Citera
2011-08-11, 01:14
Medlem
Completoriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massive

Lycka till!

Jag skulle även vilja höra mer om "vägskylts-teorin".
Citera
2011-08-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
polisen kan ju inte ens ta fast inbrottstjuvar, våldsvärkare ,gör man anmälning om pågående brottt finns ingen polis på plats förens 20 -30 min senare,sen lägs det ner på brist av bevis även om det går peka ut gärningsman mmmen inne i storstaden går det klämma in 30 tal på kvällarna dagarna kör dom omkring me bilar där man inte ens får cykla, och tipps kan dom inte ens ta på alvar eller lägga ner tid på .....

fyllerister och lite hemlösa narkomaner fyllon går det brotta ner me våld o sätta i häkte mycke mera klarar dom inte av....dagens poliser är verkligen rena soppan8 kilometer för fort ja själklart ska det bötas...

vad är dom till för???? mordet kommer aldrig lösas iaf inte av några konstaplar...

undrar hur dom släpte lille pojkens fam utan o kolla upp grunderna men dom va ju hederliga kulturberikare som inte får bidrag inte kan språket ,när ja cyklar till jobbet undrar jag alltid varför det står så många fina mercedes audi bmw längs barnhemsgatan och vimmlar av invandrare...jo nu efter 3 års genomfärd ,har ja lagt ihop 1+1 alla parkerar ju där och går över vägen till socialen,kanske svårt o parkera utanför med en bil för 500 000 .-sen söka bidrag.......poliser myndigheter är ju värsta ja vet efter rabbarberkräm vad har vi dem till?? inget !!dagens poliser är ju verkligen pajasar clowner ... sverige är utom all kritik inget mer en ett leksammhälle mer straff om man kör för fort eller parkerar fel, mörda 2 år våldtäkt 2 mån ,tagen för fylla av me körkort 2 år .

sammma lirare säljer droger drogar inbrott snor bilar olovlig körning kör på folk som avlider men endå inga straff .....säljer till 15 årigar droger ...helt sjukt så lagen får man ta i egna händer för det klarar polisen inte av.....
finns hur mycke som helst som tyder på attt pojkens familj sdå storfamilj höll på med en held del olagligt men det är släppt så bra jobbat farbror blå.......

1. Lär dig stava.
2. Om du nu ska skriva i tråden så kan du väl hålla dig till ämnet? Att invandrare är dåliga människor som kör Mercedes och går på bidrag finns det gott om andra trådar som tar upp.
Citera
2011-08-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Completorium
Jag skulle även vilja höra mer om "vägskylts-teorin".

Vägskyltsteorin handlar om att Lars Norén vid tiden då brotten begicks hade ett konstprojekt i Linköping. Hela city var fyllt med "vägskyltar" med dystra budskap där "någon" uppmanades att döda. Polisen tror/trodde då att skyltarna kunde ha varit en utlösande faktor för en galning.

Läs mer här:

http://www.expressen.se/nyheter/1.142416/professor-i-psykiatri-skyltarna-kan-ha-inspirerat-mordaren
Citera
2011-08-14, 21:00
Avslutad
Min teori är att mördaren har parkerat vid ICA, med cykel eller bil, ca 07.30. Går till ICA; men ser att de öppnar först 8. Han är ju ute efter tobak, och har ett enormt röksug. Han måste vänta en halvtimme och är flimmrig i kroppen. Han börjar gå uppför backen och runt in på Åsgatan. Här möter han barnet. På något sätt blir det ett meningsutbyte. Sedan när han ska fly går han tillbaka mot Ica för att han har sin bil eller cykel där. Han kastar kniven i busken för han reagerar impulsivt pga att han inte fått röka sedan kvällen innan. Efter turen ner mot bilen/cykeln är han svettig och tar naturligtvis av sig mössan, tänker sig inte för så noga utan kastar den i papperskorgen.

Sedan försvinner han på cykel/bil. Det är förklaringen till att han kunnat försvinna så lätt.

Det är som jag ser det enda sättet som han har haft den turen han haft som kunnat försvinna så lätt trots att det verkar vara ett impulsivt utfört dåd.

Om inte, så är alternativet att det är framställt att se ut som ett impulsivt dåd. Alltså kniv/mössa med DNA på NÅN ANNAN har slängts på ett sätt som ska framstå som impulsivt. Dådet har planerats professionellt och kan innefatta flera personer där en står för smidig upphämtning.

Svårt fall det här jag hoppas verkligen att polisen lyckas.
Citera
2011-08-16, 19:00
Medlem
Completoriums avatar
Citat:
Min teori är att mördaren har parkerat vid ICA, med cykel eller bil, ca 07.30. Går till ICA; men ser att de öppnar först 8. Han är ju ute efter tobak, och har ett enormt röksug. Han måste vänta en halvtimme och är flimmrig i kroppen. Han börjar gå uppför backen och runt in på Åsgatan. Här möter han barnet. På något sätt blir det ett meningsutbyte. Sedan när han ska fly går han tillbaka mot Ica för att han har sin bil eller cykel där. Han kastar kniven i busken för han reagerar impulsivt pga att han inte fått röka sedan kvällen innan. Efter turen ner mot bilen/cykeln är han svettig och tar naturligtvis av sig mössan, tänker sig inte för så noga utan kastar den i papperskorgen.

Sedan försvinner han på cykel/bil. Det är förklaringen till att han kunnat försvinna så lätt.

Det är som jag ser det enda sättet som han har haft den turen han haft som kunnat försvinna så lätt trots att det verkar vara ett impulsivt utfört dåd.

Om inte, så är alternativet att det är framställt att se ut som ett impulsivt dåd. Alltså kniv/mössa med DNA på NÅN ANNAN har slängts på ett sätt som ska framstå som impulsivt. Dådet har planerats professionellt och kan innefatta flera personer där en står för smidig upphämtning.

Svårt fall det här jag hoppas verkligen att polisen lyckas.

Jag tror inte på din teori helt och hållet.
Dels för att GM springer längsmed Åsgatan och därifrån förbi ICA, på något sätt. Men kanske att han har något sorts färdmedel.
GMs DNA tror jag (rätta mig om jag har fel) på brottsoffren, det är väldigt svårt att plantera.

För övrigt så öppnar ICA Matbiten kl. 9 och har gjort det i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in