Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Så pensionären var förbipasserande alltså studerade den inte personen under längre tid.Det skulle varit intressant med kläder,händer,skor om det fanns någon observation på det.
Om det inte fanns någon observation på det i detta fall så är det vanskligt,egentligen så kan vem som helst bli föremål för en fantombild som inte beter sig hyfsat normal enligt dennes normer.
Det här kan jag tänka mig engagerade hela staden men ingen kände igen bilden.
Jag tror att en utredning kan falla med en fantombild.För gemene man tror att personen ser ut exakt så det behövs bara ett litet fel så blir det ett annat ansikte.
Och fanns det ingen observation av pensionären av personens kläder utan bara ett ansikte i en park som den går förbi och av det skapas en fantombild så är det märkligt.På gm och klädsel måste det väl ändå ha funnits spår efter att ha strax innan utfört två brutala knivmord kan man tycka.
Vad jag vet har vittnet sagt att personen ska ha haft en beige polotröja på sig. Är det så att GM hade jacka på sig (mycket troligt, eftersom det var en kall morgon) så kan han ha tagit av sig den efter morden (inte nödvändigtvis kastat den dock, han kan ha burit den med sig).
Saken med vittnet som såg mannen på bänken är att vittnet inte själv visste då att ett dubbelmord precis hade skett, därför la väl inte vittnet alla detaljer på minnet, så som skor, händer. Vittnet ska dock ha försökt tilltala mannen, utan att få något svar.
Och visst, vem som helst ska bli föremål för en fantombild - om du befinner dig i närheten av en brottsplats, vittnen observerar dig, du kanske beter dig skumt samt att du inte hör av dig polisen. Men då får man skylla sig själv om man råkar vara helt oskyldig.
Problemet med bilden är inte att ingen känner igen den, utan att väldigt många känner igen många som liknar personen på bilden. Vi har ju ett exempel här i tråden på en person som är mycket lik bilden.
Jag tycker inte att det är fel att skapa den fantombild i en utredning som trampat vatten i sex långa år. Det finns inte så mycket som kan förstöras längre, så det är helt klart värt risken.