Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Om det inte hade varit en kvinna som skrivit artikeln hade jag trott att det var dubbelmördaren själv som låg bakom dessa ord.
Citat:
Ursprungligen postat av Artikeln i DN
Att Riksmordkommissionen kopplats in sju år efter brottet, vad säger det om polisens professionalitet och revirstrider?
Journalistens okunskap lyser igenom, vilket är väldigt dåligt om man ska försöka slå in öppna dörrar. Sanningen är att Riksmordkommisionen kopplades in på ärendet redan samma dag som dubbelmordet begicks. Sen är det rent självklart att de varken kan eller behöver vara med hela tiden under åtta år. Så därför är det knappast något konstigt att de kopplas in igen år 2011.
Citat:
Ursprungligen postat av Artikeln i DN
Var finns proportionerna? Var finns diskussionerna? Och var finns de politiker som talar om integritet och frihet?
Var det t ex inte värt att topsa nästa 800 personer för att stoppa Hagamannen i Umeå? Är det bättre att fler blir mördade och våldtagna bara för att vi anser att vårat DNA är för privat?
Nu är inte jag någon expert på DNA-register, men som jag har förstått så sparas inte hela DNA-strängen, utan det plockas bara ut vissa värden ur DNA-strängen och det är dessa som sparas och jämförs. Utifrån dessa sparade värden går det inte längre att ta reda på något mer om personen, som man skulle kunna göra ur den hela DNA-strängen. Så register i sig är inget problem, så länge inte hela informationen sparas.
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Polisen har även dubbelkollat sin GM-profil med FBI. (Dom drog samma slutsats)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fbi-bidrog-i-jakten-pa-dubbelmordare
*foliehatt på*
Skulle vara ganska komiskt ifall det är någon polis, tekniker eller liknande i den tidigaste utredningen som givit någon bekant ett falskt alibi eller fifflat med testerna.

Det är faktiskt väldigt intressant att det här fallet är så pass unikt att de inte ens har skett något liknande i USA. Otäckt och intressant med seriemördarteorin. Det är inte ovanligt att seriemördare har ett långt uppehåll mellan första mordtillfället och nästa. Men jag tycker det finns ett liknande fall och det är seriemördaren Gary Ridgway (Green River Killer) som försökte knivmörda en sexårig pojke, sen dröjde det 17 år innan han mördade någon. Alltså 17 jävla år. I det här fallet har det bara gått åtta år...