2011-08-22, 14:53
Medlem
Completoriums avatar
I gårdagens Sommar i P1 med Leif GW Persson tar han upp dubbelmordet och säger att han tror att mördaren lever samt att de kommer att gripa honom.
Citera
2011-08-22, 15:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Completorium
I gårdagens Sommar i P1 med Leif GW Persson tar han upp dubbelmordet och säger att han tror att mördaren lever samt att de kommer att gripa honom.
Om personen finns kvar i Sverige, och han fortsätter sin kriminella bana, så är det bara en tidsfråga med tanke på att de har hans DNA.

Hur fungerar det om han skulle gripas och få lämna DNA utomlands? Finns det länder som kontrollerar mot svenska register?
Citera
2011-08-22, 17:42
Medlem
Yatsys avatar
Jag lyssnade också på Herr LGW Person intressant sommarvärd.

Hoppas han fortsätter efter pension.Han har mycket kvar att ge.
Citera
2011-08-23, 19:37
Avslutad
Man kan ju fundera hur länge mördaren varit vaken innan han begick mordet. Låter märkligt att gå upp klockan 6, äta frukost, sen ge sig iväg för att mörda. Om det var planerat fanns det bättre tidpunkter, om det var ett impulsmord av en halv vettvilling, så tror jag inte det sker om denne går upp tidigt på morgonen. Jag tycker i vilket fall att man kan fundera kring vilka som är på väg hem den här tiden;

1. Poliser, väktare
2. Läkare, sköterskor från US.
3. Fabriksarbetare/lagerarbetare nattskift
4. Taxiförare
5. Tidningsutdelare
6. Pokerspelare

Man borde kartlägga vilka fabriker som hade nattskift den här tiden.
T ex en tidningsutdelare kan ha byggt upp en vendetta med någon i området och tagit fel offer. Man får ju ibland klagomål som tidningsutdelare. Men ska vara klara vi 6. Men kanske tidningen var sen den här dagen. Pokerspelare har jag tidigare intresserat mig för då jag är säker på att det fanns en pokerverksamhet på Drottninggatan de här åren. En förlust kan ge enorm ångest.
Citera
2011-08-27, 03:31
Medlem
Någon som vet något hur det går i utredningen? Tyvärr tror jag att det aldrig kommer att lösa det har gått så pass lång tid Men vi får hoppas att ett mirakel händer men men ...Han ska gripas!
Citera
2011-08-27, 13:17
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leverlivet10
Någon som vet något hur det går i utredningen? Tyvärr tror jag att det aldrig kommer att lösa det har gått så pass lång tid Men vi får hoppas att ett mirakel händer men men ...Han ska gripas!

Skall man vara realist finns det väl eg. bara två möjligheter att detta mord skall få den lösning som offren så väl förtjänar

* Ett mycket bra tips till polisen
* Att DNA kommer fram i samband med annat brott, eller död

- BG
Citera
2011-08-31, 10:54
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om personen finns kvar i Sverige, och han fortsätter sin kriminella bana, så är det bara en tidsfråga med tanke på att de har hans DNA.

Hur fungerar det om han skulle gripas och få lämna DNA utomlands? Finns det länder som kontrollerar mot svenska register?
Det är nog så att DNA läggs in i en stor databas.Sen om någon grips för brott och dennes DNA läggs in från Frankrike tex.Så plingar det väl till i datorn till den som lagt in det DNA i Sverige.
Vet inte om det täcker europa eller hela världen.Kanske någon annan skribent kan förklara närmre och bättre hur det fungerar och är upplagt.
Citera
2011-08-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är nog så att DNA läggs in i en stor databas.Sen om någon grips för brott och dennes DNA läggs in från Frankrike tex.Så plingar det väl till i datorn till den som lagt in det DNA i Sverige.
Vet inte om det täcker europa eller hela världen.Kanske någon annan skribent kan förklara närmre och bättre hur det fungerar och är upplagt.

Sedan 1 augusti är Sverige med i det automatiserade europeiska dna-registret. Men jag vet inte om man kan lägga in en "bevakning" på en profil, det borde ju gå, så att det "plingar till". Eller att man lägger in en körning med jämna intervall, en vecka eller så. Det är väl sak samma egentligen...

Står lite om registret här:
http://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2011/april/DNA-profiler-och-fingeravtryck-ska-delas-automatiskt-inom-EU/
Citera
2011-08-31, 11:35
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Sedan 1 augusti är Sverige med i det automatiserade europeiska dna-registret. Men jag vet inte om man kan lägga in en "bevakning" på en profil, det borde ju gå, så att det "plingar till". Eller att man lägger in en körning med jämna intervall, en vecka eller så. Det är väl sak samma egentligen...

http://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2011/april/DNA-profiler-och-fingeravtryck-ska-delas-automatiskt-inom-EU/

Som jag förstår de jämförs alla nya DNA med DNA från olösta brott.

Jag har läst att det går till så samt sett det på dokumentärer.
Citera
2011-08-31, 12:41
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa

Så det skulle vara alldeles nytt.Trodde det varit med sen långt tidigare.
Det bästa vore att det bara "plinga" så vida det inte gör det redan.Att lägga in sökningar varje vecka,måste vara tidsödande.De kan ta 20 år innan gm DNA en dag dyker upp i vissa fall kanske.
Citera
2011-08-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Som jag förstår de jämförs alla nya DNA med DNA från olösta brott.

Jag har läst att det går till så samt sett det på dokumentärer.

Nu antogs ju Prümrådsbeslutet 2008 av EU:s medlemsländer och håller just i detta nu på att genomföras, så det känns lite otroligt att det skulle finnas en dokumentär om hur registret fungerar. Men om det finns det så vore den ju intressant att se...

Men jag tror att man i varje förundersökning måste fatta ett beslut om man anser det befogat att ha en stående sökning i registret. Att hela det svenska spårregistret skulle stå och kontinuerligt hacka mot alla ny europeiska DNA-profiler känns ju lite onödigt.
Citera
2011-08-31, 22:51
Medlem
Den 19e oktober i år kommer efterlyst ta upp dubbelmordet i Linköping igen, på morddagen så vi alla får hoppas att polisen får in något bra tips eller något nytt vittne som träder fram så det kan leda till den gärningsman som meninglöst mördade 2 personer...Vad var motivet. Efterlyst kommer ta upp från och med nästa onsdag 7 st olöstamord jag kollar kalandern på min dator och det sista olöstamordet av dom 7 som dom kommer ta upp är på årsdagen av mordet 19 oktober så vi alla vet ju att det är dubbelmordet dom kommer ta upp! HOPPAS DET GER RESULTAT EN GÅNG FÖR ALLA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in