2004-10-20, 20:49
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Om inte så tycker jag att en fullständig DNA- och avtrycksbas hade varit till stor hjälp här ( och även i många andra fall, det skulle bespara en massa polisarbete = skattepengar).

Du har förmodligen mycket större förtroende för den svenska politiska klassen än vad jag har. Ger man staten/politikerna för stora kontrollmöjligheter kommer dessa att missbrukas.
Citera
2004-10-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
"Idioter kommer alltid finnas ute på gatorna, du kan aldrig skydda dig 100%. Men risken att du ska bli överfallen är extremt liten. "

Brottsoffren och deras anhöriga blir knappast hjälpta av att du (och BRÅ) påstår att "risken är liten".
Eller var det anmälningsbenägenheten som ökat nu igen ? Så måste det ju vara.
Fan, vem vet. Detta dubbelmord kanske inte har inträffat, bara anmälningsbenägenheten som spelar oss ett spratt....Vad bra, då kan lille Mohammads pappa sluta sörja....

OBS, ironi.
Citera
2004-10-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Du har förmodligen mycket större förtroende för den svenska politiska klassen än vad jag har. Ger man staten/politikerna för stora kontrollmöjligheter kommer dessa att missbrukas.

Här gäller det att förhindra att fler skadas / dödas. Alltså att rädda liv på oskyldiga. Och då kan jag tänka mig både det ena och det andra, faktiskt.
Citera
2004-10-20, 20:55
Medlem
Jag tar hellre risken att "kontrollmöjligheterna missbrukas" än att ännu ett barn får sätta livet till.

Tala om för Mohammads föräldrar att vi minsann är rädda om brottslingarnas personliga integritet här i Ankdammen, djävlar vilket "humant" land Ankdammen har blivit....
Citera
2004-10-20, 21:12
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Eftersom jag själv jobbar på en sluten avdelning på ett psyke här i lilla sverige så kan jag ju säga att, det är inte läkarnas fel eller vi som jobbar på psyk att det går omkring en massa psykos på gatorna..
Innan vi kan stänga dörren och låsa så måste personen ifråga först hamna på papper (LPT Lagen om patient tvångsvård eller LRV-S rättspsykiatriskvård med särskild utskrivningsprövning = Länsrätten avgör) Och dom som är mycket sjuka men ännu inte har gjort nånting brukar va proffs på att "hålla ihop" sig och inte verka så farliga osv = man kan inte göra nånting innan det har hänt nått..

Tyvärr men det är nog sveriges lag som suger i detta fallet, och den måste göras nånting åt PRONTO.

*EDIT detta svar funkar till fler än det jag citerade.

Om en patient kommer till sin psykläkare och berättar att han tänker döda sin fru/barn eller vad det nu må vara, är det då inte den läkarens uppgift att se till att fixa fram ett vårdintyg så han kan tas in enligt LPT?
Det är ju redan inskrivet i lagen att den som kan anses utgöra en fara för sig själv eller för andra och som inte vill lägga in sig frivilligt ska tas in på LPT.

Bara i min lilla stad finns det ett antal personer som troligen förr eller senare kommer att döda någon. Dessa personer är kända av såväl psykiatrin som polis och socialtjänst, men ingen gör något.

Sen att de som är sjuka är "proffs" på att hålla ihop sig...Är det inte därför psykiatriker och annat finns, för att kunna läsa av sånt?
Citera
2004-10-20, 21:40
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Om en patient kommer till sin psykläkare och berättar att han tänker döda sin fru/barn eller vad det nu må vara, är det då inte den läkarens uppgift att se till att fixa fram ett vårdintyg så han kan tas in enligt LPT?
Det är ju redan inskrivet i lagen att den som kan anses utgöra en fara för sig själv eller för andra och som inte vill lägga in sig frivilligt ska tas in på LPT.

Bara i min lilla stad finns det ett antal personer som troligen förr eller senare kommer att döda någon. Dessa personer är kända av såväl psykiatrin som polis och socialtjänst, men ingen gör något.

Sen att de som är sjuka är "proffs" på att hålla ihop sig...Är det inte därför psykiatriker och annat finns, för att kunna läsa av sånt?

Jo om en person skulle komma och säga så kan jag garantera att det skulle komma fram papper direkt, och vad jag menade med att dom är bra på att hålla ihop sig gör ju att även om man tror att den personen inte alls mår särskilt bra kan man inte göra nått för sån är lagen... Om personen alltså inte säger eller visar nått som ger läkaren ett i länsrätten hållbart beteende eller aktion så KAN man inte låsa in dom, och tro mig det är det flera av oss som inte gillar för vissa personer ska inte vandra omkring på gatorna..
Citera
2004-10-20, 22:59
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Jo om en person skulle komma och säga så kan jag garantera att det skulle komma fram papper direkt, och vad jag menade med att dom är bra på att hålla ihop sig gör ju att även om man tror att den personen inte alls mår särskilt bra kan man inte göra nått för sån är lagen... Om personen alltså inte säger eller visar nått som ger läkaren ett i länsrätten hållbart beteende eller aktion så KAN man inte låsa in dom, och tro mig det är det flera av oss som inte gillar för vissa personer ska inte vandra omkring på gatorna..

Jag vet själv ett fall där en patient gjort två allvarliga självmordsförsök (men återupplivats). Denna patient har för sin läkare berättat att han åter vill ta livet av sig och att han då kanske kommer att ta sin son med sig i döden (har läst journalerna). Han har konstaterats ha en antisocial personlighetsstörning, han har misshandlat sitt ex grovt och satt knivar mot halsen på henne, han har ertappats med kapade hagelbössor, men eftersom psyk skrev ett intyg till rätten om att han inte skulle må bra av att vara inlåst så dömdes han till skyddstillsyn. Han är dagligen fullproppad med allehanda piller, utskrivna av olika läkare, han dricker dagligen, även detta är känt inom psyk.

Jag skulle inte bli förvånad om han tar livet av sig och tar med sig både sin son och sitt ex, tvärtom så väntar jag bara på att någon ska ringa och tala om att han gjort det.
Nu finns det självklart läkare som sköter sitt jobb ypperligt, men med tanke på allt som hänt de senaste åren så måste man väl ändå konstatera att något inom psykiatrin är fel, och att många inte har den kompetens som krävs?

Jag är övertygad om att den som mördat den här lilla pojken finns i psykiatrins rullor sedan tidigare, och att man har struntat i varningssignalerna som troligen funnits.
Citera
2004-10-20, 23:28
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiaq2000
Du menar alltså att du är beredd att döda en människa som kanske inte själv kan hjälpa det den gjort och som kanske kan medicineras att bli ofarlig för omgivningen? Ett människoliv tycks som sagt inte vara speciellt mycket värt för dig.

Jag tror helt enkelt du inte förstår vad det är du själv förespråkar. Jag lägger inte orden i din mun utan jag berättar vad dina åsikter innebär om man är konsekvent och drar dina åsikter till sin spets.

Det har alltid förvånat mig hur psykisk sjukdom alltid ses som en förmildrande omständighet i sådana här fall.. det borde ju vara tvärtom.. en människa som är så psykisk sjuk att han/hon är farlig för andra människor borde avlivas snarast, som en hund.
Citera
2004-10-20, 23:40
Medlem
Racerbyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem

På vilket sätt skulle det kunna missbrukas? Faktum är ju att risken att gripa oskyldiga blir mindre, då de direkt kan se vem personen är vars fingeravtryck och/eller DNA finns på mordvapnet och eventuella kastade kläder. Betydligt bättre än att gå efter vaga "bevis" som t.ex "en mörkhårig man runt 30 år, ca 175-180 lång, klädd i blå jacka och jeans", den beskrivningen kommer man inte långt med, men då både fingeravtryck och DNA är unika har man direkt kunnat ringa in personen (självklart under förutsättning att t.ex ett mordvapen hittats).
Citera
2004-10-21, 03:26
Medlem
Väldigt fegt brott. Han bör straffas väldigt hårt.
Citera
2004-10-21, 08:09
Medlem
daladanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellout
Och i en sjuk hjärna som blivit instängd på 2 kvm rör sig förnuftiga tankar som leder till insikt?

Det vet jag inte,men det spelar ingen roll eftersom aset ska sitta där resten av sin livstid
Citera
2004-10-21, 08:17
Medlem
Aardwolfs avatar
När det kommer till sjuka djur så avlivar man dom. Kanske dags att införa det på människor med. Som någon skrev att låsa in psyksjuk på 2 KVM gör dom inte friskare. Håller helt med. Ge dom en kista istället. :mad:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in