2004-10-21, 08:22
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
På vilket sätt skulle det kunna missbrukas?

Tja, ett DNA register kan ju användas till annat än spaning på brottslingar...

Folk skulle kunna nekas jobb pga att de, statistiskt sett, kan ha en större risk för någon sjukdom t.ex.
Citera
2004-10-21, 08:42
Medlem
En fråga till er som tycker att man borde avrätta alla psykiskt sjuka som har minsta tendens att kunna vara farliga i förebyggande syfte etc.

Håller ni med om att alla bilförare som gör omkörningar i kurvor och backkrön där sikten är skymd borde avrättas i förebyggande syfte också? Trots allt utgör dom en fara för oskyldiga människors liv.
Citera
2004-10-21, 10:47
Medlem
fotbolls avatar
Morden skedde ju på samma kulle där ett gäng småbrottslingar "ockuperade" ett hus för att föra fram sina dunkla krav i samband med att de nya husen skulle byggas för några år sedan .
Några blev väl dömda för den våldsamma ockupationen .
Hemgjorda vapen , skott med duktiga slangbellor och hemgjorda vapen .
Tyckte sig vara helt missförstådda .

Kanske just har kommit ut på trottoarerna igen ... ?!
Citera
2004-10-21, 12:18
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
.... men eftersom psyk skrev ett intyg till rätten om att han inte skulle må bra av att vara inlåst så dömdes han till skyddstillsyn....

Mycket märkligt! Varför skulle rätten begära ett intyg från psyket om han skulle klara av ett fängelsestraff eller inte? Det ända som skall gälla är en rättspsykiatrisk undersökning där man kan se om han är svårt psykisksjuk eller inte. Om han lider av svår ångest eller beroende problem så kan han dömas till fängelse och få medicin samt behandling på anstallten.

Man döms till skyddstillsyn beroende på brottets art som inte förmildrande av personliga problem. Nu antar jag att han var anklagad för misshandel av sin fru vilket borde gett honom ett fängelsestraff.

NOTE: I och för sig vet jag att kriminella har dömts till grova brott men ändå fått skyddstillsyn t.e.x pga han/hon har varit påverkad (vilket är j-t fel).
Citera
2004-10-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiaq2000
En fråga till er som tycker att man borde avrätta alla psykiskt sjuka som har minsta tendens att kunna vara farliga i förebyggande syfte etc.

Håller ni med om att alla bilförare som gör omkörningar i kurvor och backkrön där sikten är skymd borde avrättas i förebyggande syfte också? Trots allt utgör dom en fara för oskyldiga människors liv.

Vissa fortsätter med sina enfaldiga försök att blanda bort korten.
Jag skall vara snäll och hjälpa dig att blanda ordentligt...
På din idiotiska fråga ovan svarar jag att eftersom man vet att hårt kriminellt balastade även är överrepresentarade i trafikolyckorna, så innebär det att om du låser in våldsbrottslingarna så blir även trafiksäkerheten något högre.
Citera
2004-10-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Vissa fortsätter med sina enfaldiga försök att blanda bort korten.
Jag skall vara snäll och hjälpa dig att blanda ordentligt...
På din idiotiska fråga ovan svarar jag att eftersom man vet att hårt kriminellt balastade även är överrepresentarade i trafikolyckorna, så innebär det att om du låser in våldsbrottslingarna så blir även trafiksäkerheten något högre.

Svara istället på varför du inte vill att bilister som gör så uppenbart livsfarliga saker i trafiken ska bestraffas med dödsstraff. Att låsa in dom i fängelse på livstid vore ett alternativ men mycket dyrare för samhället.
Citera
2004-10-21, 16:57
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Det har alltid förvånat mig hur psykisk sjukdom alltid ses som en förmildrande omständighet i sådana här fall.. det borde ju vara tvärtom.. en människa som är så psykisk sjuk att han/hon är farlig för andra människor borde avlivas snarast, som en hund.

skulle det även gälla personer som t ex Nobelpristagaren John Nash? vem skulle avgöra vilka som är tillräckligt friska för att leva? kanske man skulle satsa på forskning inom genetik för att kunna avliva alla foster som har en benägenhet för våld och äntligen kunna skapa en ren ras (i ditt fall med enbart vit hud förstås) a la Gattaca.

ärligt talat, förmildrande omständigheter appliceras i de fall där personen i fråga inte fullt ut kan kontrollera sitt eget öde, det är ett begrepp som de flesta i samhället förstår och accepterar. däremot håller jag med om att straffet inte ska bli mindre för att man är psykiskt sjuk som tyvärr verka vara fallet idag, utan man ska få vård under strafftiden för att precis som "vanliga" fängelsekunder inte återfalla i brott efter att straffet är avtjänat.
Citera
2004-10-21, 17:54
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiaq2000
Svara istället på varför du inte vill att bilister som gör så uppenbart livsfarliga saker i trafiken ska bestraffas med dödsstraff. Att låsa in dom i fängelse på livstid vore ett alternativ men mycket dyrare för samhället.

... och här har vi ännu ett lysande exempel på hur en tråd spårar ur.
Vad har trafiksäkerhet med morden i Linköping att göra.
Citera
2004-10-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Marleys Spöke
... och här har vi ännu ett lysande exempel på hur en tråd spårar ur.
Vad har trafiksäkerhet med morden i Linköping att göra.

Det var ett exempel på att säkert 5-10% av befolkningen riskerar andras liv regelbundet men att det anses helt ok av någon märklig anledning, men om däremot en psykiskt sjuk utgör risk för andra så tycker vissa att ett skott i pannan är en helt ok lösning. Kan det helt enkelt vara så att ingen vill att det ska finnas risk att polisen sätter en kula i pannan på dom när dom lekt lite schumi på vägarna men nån risk att få en kula i pannan för att dom klassas som farliga psyksjuka det skulle dom ändå inte löpa.
Citera
2004-10-21, 21:18
Medlem
warcows avatar
Det är något riktigt skumt med morden... Jag får aningar om att det kommer att bli ett oväntat slut på historien.

Var inte familjen (pappan) väldigt snabb med att gråta ut i "alla" tidningar?
Pappan verkar lite skum med tanke på kroppsbyggarkunderna (kamrater?) i hans databutik.
Sonen kanske inte är hans biologiska? Sinnet rann över på honom när dom kanske bråkade och sen råkade tanten få syn på det hela och så åkte hon med hon också?

Bara lite teorier...

/Warcow
Citera
2004-10-22, 03:14
Medlem
Som låter som du rökt på...=)

Ena 'kroppsbyggaren' hade jobbat i hans butik, dvs en föredätta butik, inte nuvarande. Tvisten skall vara löst och även pappan sa att han inte trodde den killen var inblandad på något sätt.

Den andra 'kroppsbyggaren' (vilket igentligen i detta fallet endast betyder att han tränade på samma ställe som första 'kroppsbyggaren', inte att han var en riktigt 'kroppsbyggare'...profilen på honom talar istället emot det) som nu är intressant vet vi inte huruvid han är avförd, ännu.
Citera
2004-10-22, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Fel inställning tycker jag, tvärtom borde vi spärra in de som begått våldsbrott på ett tidigt stadium. Vem vet, hade man gjort det så hade detta hemska kanske ej inträffat. (Jag tror INTE att detta kallblodiga dubbelmord var hans första våldsbrott, och inte heller hans sista om flummarna får fortsätta med sin "humana" daltarvård som "straff")

Ja, extremt bra. Det låter som en härlig strategi i äkta USA anda, och vi vet alla hur väl det fungerar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in