Citat:
Ursprungligen postat av babblan
.... men eftersom psyk skrev ett intyg till rätten om att han inte skulle må bra av att vara inlåst så dömdes han till skyddstillsyn....
Mycket märkligt! Varför skulle rätten begära ett intyg från psyket om han skulle klara av ett fängelsestraff eller inte?

Det ända som skall gälla är en rättspsykiatrisk undersökning där man kan se om han är svårt psykisksjuk eller inte. Om han lider av svår ångest eller beroende problem så kan han dömas till fängelse och få medicin samt behandling på anstallten.
Man döms till skyddstillsyn beroende på brottets art som inte förmildrande av personliga problem. Nu antar jag att han var anklagad för misshandel av sin fru vilket borde gett honom ett fängelsestraff.
NOTE: I och för sig vet jag att kriminella har dömts till grova brott men ändå fått skyddstillsyn t.e.x pga han/hon har varit påverkad (vilket är j-t fel).