2011-09-09, 10:09
  #1273
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Låter mycket osannolikt. Varför skulle han springa och hugga ihjäl ett barn samt en kvinna med en butterfly kniv på grund av några lägenheter som byggts??
För vissa är "några lägenheter" inte vad som helst, jag vet många som skulle bli djup sårade och förbannade om det byggdes lägenheter på grönområden och liknande smultronställen.

Själv tror jag mordet beror på ungens koppling till Hussein Ammouri ägare av Netsuperstore, Sekvencia, PC Superstore, etc. Han har väckt extremt mycket hat bland många nördar.
Citera
2011-09-09, 11:17
  #1274
Medlem
spoilers avatar
"Samma dag som dubbelmordet skedde åkte en blodig man buss i centrala Linköping. Det hävdar ett anonymt vittne som tidigare hört av sig till polisen. Spaningsledningen vädjar nu till vittnet att höra av sig.

Enligt spaningsledaren Nils Ahlberg kallade sig det hittills okända vittnet för "Jasmine" när hon för en tid sedan hörde av sig till polisen per telefon. "Jasmine" ska ha berättat för polisen att en blodig man åkte buss i centrala Linköping på förmiddagen den 19 oktober 2004.

- Det var inte hon själv som gjorde iakttagelsen utan en bekant till henne som inte vill prata med polisen, säger Nils Ahlberg.

Polisen har inte lyckats komma i kontakt med "Jasmine" och vädjar nu till henne att genast höra av sig."

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5768113&date=&menuids=

"Tidigare i veckan gick polisen ut med att man nu gör en ny kraftsamling för att lösa det sju år gamla dubbelmordet i Linköping. Nu har över hundra tips kommit in."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=4687339
Citera
2011-09-09, 13:08
  #1275
Medlem
Tycker det där med nybygget låter långsökt...tror oxå det har koppling till syskon eller pappan.
Kanske äldre bröderna hade nåt otalt med ngn som han aldrig vågat säga nåt om till polisen...kanske gjort någon kriminell gärning mot någon brud vars bror eller liknande tar saken i egna händer....behöver ju ej nödvändigtvis vara pappan
Citera
2011-09-09, 13:39
  #1276
Medlem
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5768989&date=&menuids=

"Jasmin" har kontaktat polisen
Citera
2011-09-09, 13:49
  #1277
Medlem
Gärningsmannens agerande verkar ha varit ytterst amatörmässigt eller vad säger ni andra? Slänga kniven direkt efter brottet och även slänga ifrån sig mössan i ett tidningsställ?? Dessutom röra sig i en cirkel så man mer eller mindre kommer tillbaka till brottsplatsen..

Tror helt klart att gärningsmannen bor i området och att han var högst 20 år gammal. Frågan är om det var planerat eller inte..
Citera
2011-09-09, 14:10
  #1278
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5768989&date=&menuids=

"Jasmin" har kontaktat polisen

Man hoppas alltså genom detta vittne kunna komma i kontakt med den busschaufför som har kört en blodig man dagen för dubbelmordet.
Citera
2011-09-09, 14:58
  #1279
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Gärningsmannens agerande verkar ha varit ytterst amatörmässigt eller vad säger ni andra? Slänga kniven direkt efter brottet och även slänga ifrån sig mössan i ett tidningsställ?? Dessutom röra sig i en cirkel så man mer eller mindre kommer tillbaka till brottsplatsen..

Tror helt klart att gärningsmannen bor i området och att han var högst 20 år gammal. Frågan är om det var planerat eller inte..

Det jag tycker är intressant är att dubbelmördaren agerar precis likadant som Mijailo Mijailović gjorde efter mordet på Anna Lindh. Tydligen hade Mijailo Mijailović kunnat mörda vilken politiker som helst, det var slumpen som gjorde att det blev just Anna Lindh. Kanske var då dubbelmördare i Linköping bara ute efter att mörda vilket barn som helst, eller kanske vilken blatte som helst. Det som skiljer de båda mördarna åt är att dubbelmördaren även mördade det bästa vittnet, något Mijailo inte brydde sig om att göra. Så varför i helvete mördades vittnet? Varför sprang inte bara mördaren iväg när Anna-Lena kom? Hon var knappast ett fysiskt hot mot honom, utan hon försökte ju snarare fly från honom först. Min idé är att han kände igen henne, men hon kände inte igen honom.

Undra om det här fallet hade varit löst idag om Anna-Lena inte hade mördats?

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Man hoppas alltså genom detta vittne kunna komma i kontakt med den busschaufför som har kört en blodig man dagen för dubbelmordet.

Snarare så att de kan få reda på vilken buss det var och på det sättet få nya idéer om var dubbelmördaren kan ha varit bosatt. Säg att det var en buss till t ex Ljungsbro eller Sturefors, då blir dessa områden ytterst högintressanta.
Citera
2011-09-09, 15:17
  #1280
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
...

Snarare så att de kan få reda på vilken buss det var och på det sättet få nya idéer om var dubbelmördaren kan ha varit bosatt. Säg att det var en buss till t ex Ljungsbro eller Sturefors, då blir dessa områden ytterst högintressanta.

Utesluter en nutida kontakt med aktuell busschaufför, att man antingen genom honom/henne direkt tar reda på hur den unge mannen såg ut, eller genom samtal/körlistor med samma chaufför tar reda på vilken tur han/hon körde den aktuella dagen? Jag förstår inte syftet med din invändning.
Citera
2011-09-09, 16:50
  #1281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det jag tycker är intressant är att dubbelmördaren agerar precis likadant som Mijailo Mijailović gjorde efter mordet på Anna Lindh. Tydligen hade Mijailo Mijailović kunnat mörda vilken politiker som helst, det var slumpen som gjorde att det blev just Anna Lindh. Kanske var då dubbelmördare i Linköping bara ute efter att mörda vilket barn som helst, eller kanske vilken blatte som helst. Det som skiljer de båda mördarna åt är att dubbelmördaren även mördade det bästa vittnet, något Mijailo inte brydde sig om att göra. Så varför i helvete mördades vittnet? Varför sprang inte bara mördaren iväg när Anna-Lena kom? Hon var knappast ett fysiskt hot mot honom, utan hon försökte ju snarare fly från honom först. Min idé är att han kände igen henne, men hon kände inte igen honom.

Undra om det här fallet hade varit löst idag om Anna-Lena inte hade mördats?



Snarare så att de kan få reda på vilken buss det var och på det sättet få nya idéer om var dubbelmördaren kan ha varit bosatt. Säg att det var en buss till t ex Ljungsbro eller Sturefors, då blir dessa områden ytterst högintressanta.

Håller med. Att han mördade Anna-Lena också tror jag har med att göra precis som du säger att dom kännde igen varandra. Anna-Lena var ju lärare så kan ju ha varit en föredetta elev eller något. Han inser faran med att just Anna-Lena ser honom och han springer efter och dödar henne med..
Citera
2011-09-09, 19:56
  #1282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med. Att han mördade Anna-Lena också tror jag har med att göra precis som du säger att dom kännde igen varandra. Anna-Lena var ju lärare så kan ju ha varit en föredetta elev eller något. Han inser faran med att just Anna-Lena ser honom och han springer efter och dödar henne med..

det ska ju dessutom ha verkat på ambulansmännen som försökte rädda henne att hon kände igen honom och sa hans namn.. "leif". vet inte hur relevant det är, hon kanske bara var förståeligt förvirrad och mumlade något
Citera
2011-09-09, 19:58
  #1283
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Utesluter en nutida kontakt med aktuell busschaufför, att man antingen genom honom/henne direkt tar reda på hur den unge mannen såg ut, eller genom samtal/körlistor med samma chaufför tar reda på vilken tur han/hon körde den aktuella dagen? Jag förstår inte syftet med din invändning.

Jag kommer inte heller ihåg mitt syfte med min invändning längre. Sorry.

Hur som helst så är det så här att ett anonymt vittne som kallades sig "Jasmine" kontaktade polisen och berättade om att någon (inte hon själv) hade sett en blodig man på en buss samma dag som dubbelmordet. I den här artikeln framkommer det att det är busschauffören som är den som "Jasmine" syftar på. Alltså chaffis och vittne är samma person. http://www.expressen.se/nyheter/1.2555327/anonymt-vittne-kan-losa-dubbelmordet

Tydligen ska "Jasmine" kontaktat polisen tämligen snart efter dubbelmordet. Så jag tycker det är konstigt att polisen inte efterlyst henne förens nu, när de inte fick tag på henne igen. Chaffisen själv vill inte prata med polisen. Vad är det för en klåpare?
Citera
2011-09-09, 23:35
  #1284
Medlem
Är också helt säker på att det finns någon som vet vem mördaren är. Nu är det dags att avslöja han..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in