Citat:
Jasså? Du briljerar verkligen med okunnighet. Och ännu mer pinsamt blir det när man faktiskt kan googla upp lagtexter och förarbeten! Så här står det i lagtexten:
Citat:
Tycker du själv att skillnaden är tydligt beskriven?
BrB 3 kap. Om brott mot liv och hälsa
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Citat:
Domen är ju länkad i inlägget, sluta komma med undanflykter!
I det rättsfall du länkade till så har jag endast läst de citat ur domen som finns i aktuella tråden (och det är naturligtvis inte tillräckligt för att analysera domen korrekt), men av de citaten så kunde jag utläsa att 1) det fanns ett likgiltighetsuppsåt och 2) att den psykiska störningen medverkat till att hon inte kunde hejda sig i stunden, dvs en förmildrande omständighet.
Likgiltighetsuppsåt har inget med saken att göra och ja, det var ju det jag skrev: Att det blev nedsatt till dråp pga hennes psykiska ohälsa.
Citat:
Men du kan ju inte läsa! Domstolen konstaterar att den inte kan veta om det hela var på förhand planerat MEN att det inte SPELAR NÅGON ROLL då domstolen konstaterar att det föreligger likgiltighetsuppsåt.
Det fanns inget nämnt om att dådet på förhand planerats utan det verkar vara slumpen att de råkade springa på varandra, i kombination med psykisk ohälsa som medförde att GM inte kunde besinna sig, som orsakade dödsfallet: ett klassiskt exempel på dråp, om du jämför skillnaden mellan mord- och dråpbeskrivelsen i mitt första inlägg. Man brukar säga att dråp kan vara förståeligt men aldrig försvarligt.
Citat:
Fem års fängelse. Straffet sattes ner pga gärningsmannens ålder. Inte pga psykisk ohälsa. Det var rubriceringen som sattes ner till dråp pga gärningsmannens psykiska ohälsa. Precis som jag hela tiden hävdat.Du diskuterar väldigt ohederligt, du upprepar sådant som jag skrivit ungefär som att du tillrättavisar mig, du påstår saker utan att ha källor, du blandar vilt ihop begrepp som inte har med varandra att göra.
För att fortsätta (och avsluta diskussionen) så citerar jag från ett examensarbete i straffrätt:
Citat:
Idag är alltså rubriceringen (mord eller dråp, min anm) inte längre beroende av frågan om huruvida gärningen begåtts med berått mod (dvs planering, min anm) eller ej, utan avgörs istället med hänsyn till samtliga omständigheter vid brottet.
Citat:
Som skäl till införandet av förändringen av gränsdragningen anförde Straffrättskommittén att samtliga fall av överlagt dödande knappast kan räknas till de grövsta fallen (dvs mord, min anm), medan vissa fall av dödande i hastigt mod (dvs oplanerade, min anm) bör betraktas som särskilt grova.
Citat:
På förhand planerat mord kan även rubriceras som dråp i vissa fall:
Dråp skulle istället anses föreligga om brottet bedömdes som mindre grovt. Vilka omständigheter som skulle kunna anses föranleda att brottet betecknas som dråp ansåg departementschefen inte lämpligt att ange, utan detta skulle fortsättningsvis bero på omständigheterna i varje enskilt fall. I bestämmelsen angavs dock att det bland annat är de omständigheter som föranlett gärningen som kan leda till en lindrigare bedömning. Denna konstruktion finns kvar än idag.
Citat:
Försök nu att läsa mitt inlägg flera gånger och läs även källorna jag angivit. Be gärna någon juridiskt kunnig (någon med en juris kandidatexamen, inte någon "kompis") förklara för dig. För som det är nu så kommer du med massa tyckande, förvirrat hummande och du har inte angivit en enda källa.
Som nämnts ovan anförde Straffrättskommittén till exempel att även ett planerat dödande kan rubriceras som dråp när gärningsmannen tar livet av en person som under lång tid utsatt denne för svårartad fysisk eller psykisk misshandel.
Senast redigerad av Stureplansstekaren 2017-11-18 kl. 14:07.
Senast redigerad av Stureplansstekaren 2017-11-18 kl. 14:07.