2017-11-18, 14:00
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Nej, skillnaden mellan mord och dråp är tydlig både i förarbetena till lagparagraferna och även i själva lagtexten.
Jasså? Du briljerar verkligen med okunnighet. Och ännu mer pinsamt blir det när man faktiskt kan googla upp lagtexter och förarbeten! Så här står det i lagtexten:
Citat:
BrB 3 kap. Om brott mot liv och hälsa

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Tycker du själv att skillnaden är tydligt beskriven?
Citat:
I det rättsfall du länkade till så har jag endast läst de citat ur domen som finns i aktuella tråden (och det är naturligtvis inte tillräckligt för att analysera domen korrekt), men av de citaten så kunde jag utläsa att 1) det fanns ett likgiltighetsuppsåt och 2) att den psykiska störningen medverkat till att hon inte kunde hejda sig i stunden, dvs en förmildrande omständighet.
Domen är ju länkad i inlägget, sluta komma med undanflykter! Likgiltighetsuppsåt har inget med saken att göra och ja, det var ju det jag skrev: Att det blev nedsatt till dråp pga hennes psykiska ohälsa.
Citat:
Det fanns inget nämnt om att dådet på förhand planerats utan det verkar vara slumpen att de råkade springa på varandra, i kombination med psykisk ohälsa som medförde att GM inte kunde besinna sig, som orsakade dödsfallet: ett klassiskt exempel på dråp, om du jämför skillnaden mellan mord- och dråpbeskrivelsen i mitt första inlägg. Man brukar säga att dråp kan vara förståeligt men aldrig försvarligt.
Men du kan ju inte läsa! Domstolen konstaterar att den inte kan veta om det hela var på förhand planerat MEN att det inte SPELAR NÅGON ROLL då domstolen konstaterar att det föreligger likgiltighetsuppsåt.
Citat:
Vad blev påföljden i det nu aktuella rättsfallet, rättspsyk eller fängelse? Vet du?
Fem års fängelse. Straffet sattes ner pga gärningsmannens ålder. Inte pga psykisk ohälsa. Det var rubriceringen som sattes ner till dråp pga gärningsmannens psykiska ohälsa. Precis som jag hela tiden hävdat.

Du diskuterar väldigt ohederligt, du upprepar sådant som jag skrivit ungefär som att du tillrättavisar mig, du påstår saker utan att ha källor, du blandar vilt ihop begrepp som inte har med varandra att göra.

För att fortsätta (och avsluta diskussionen) så citerar jag från ett examensarbete i straffrätt:
Citat:
Idag är alltså rubriceringen (mord eller dråp, min anm) inte längre beroende av frågan om huruvida gärningen begåtts med berått mod (dvs planering, min anm) eller ej, utan avgörs istället med hänsyn till samtliga omständigheter vid brottet.
Citat:
Som skäl till införandet av förändringen av gränsdragningen anförde Straffrättskommittén att samtliga fall av överlagt dödande knappast kan räknas till de grövsta fallen (dvs mord, min anm), medan vissa fall av dödande i hastigt mod (dvs oplanerade, min anm) bör betraktas som särskilt grova.
Citat:
Dråp skulle istället anses föreligga om brottet bedömdes som mindre grovt. Vilka omständigheter som skulle kunna anses föranleda att brottet betecknas som dråp ansåg departementschefen inte lämpligt att ange, utan detta skulle fortsättningsvis bero på omständigheterna i varje enskilt fall. I bestämmelsen angavs dock att det bland annat är de omständigheter som föranlett gärningen som kan leda till en lindrigare bedömning. Denna konstruktion finns kvar än idag.
På förhand planerat mord kan även rubriceras som dråp i vissa fall:
Citat:
Som nämnts ovan anförde Straffrättskommittén till exempel att även ett planerat dödande kan rubriceras som dråp när gärningsmannen tar livet av en person som under lång tid utsatt denne för svårartad fysisk eller psykisk misshandel.
Försök nu att läsa mitt inlägg flera gånger och läs även källorna jag angivit. Be gärna någon juridiskt kunnig (någon med en juris kandidatexamen, inte någon "kompis") förklara för dig. För som det är nu så kommer du med massa tyckande, förvirrat hummande och du har inte angivit en enda källa.
Senast redigerad av Stureplansstekaren 2017-11-18 kl. 14:07.
Citera
2017-11-18, 14:30
Medlem
Link04s avatar
Känns lite som att mordet på M var att skicka ett mycket tydligt budskap till familjen A. Det är så ovanligt med sånt grovt våld mot ett barn, även platsen och tidpunkten är ovanlig. Annars är det ju nästan alltid föräldrar som är skyldiga när ett barn mördas.

Familjen A drog ju från Linköping rätt snabbt efter mordet på deras son. Det ska man inte heller glömma.

Det finns mycket som talar för att dom inte har berättat allt för polis, att dom döljer något pga att dom själva är skyldiga till något som lett fram till det här brottet.
Senast redigerad av Link04 2017-11-18 kl. 14:45.
Citera
2017-11-18, 16:05
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kulturkrock eller PK-ängliga poliser kanske gjorde att det inte utreddes ordentligt? Sverige var väl iofs marginellt mindre PK 2004.

Det kan mycket väl ha varit känsligare för utredarna att gå vidare med familjen A, med tanke på att dom både är invandrare och att deras barn mördats.

Dom körde nog fast när dom utredde familjen A.
Citera
2017-11-18, 16:11
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Intressant det här att sammanställa all medieinfo om fallet. Det som slår mig är att trots att det finns ca 20 vittnen så är vittnesuppgifterna i det närmaste värdelösa. Ett exempel på det är att man i början gick ut med att GM hade en stor beige jacka. Långt efteråt ändrade man den till svart. Det är ganska stor skillnad på beige och svart. Fantombilden bygger på endast ett vittne. Troligtvis var det bara en person som kände att hen hade tillräckligt bra minnesbild för ändamålet. Övriga vittnen har dock bekräftat fantombilden men man får nog ta den bilden med en rejäl nypa salt.

Olle Svensson (make till Anna-Lena) bekräftar också de värdelösa vittnena i Veckans brott. "Det fanns väldigt lite vittnesuppgifter, i stort sätt inga."

Osäkerheten i GM's rörelsemönster är mycket stor så GW's tjat om högervarvet kan också tas med en rejäl nypa salt (och då fallet ju även hans teori om lokalkännedom). Håller på att göra transkript av radiosändningar och så här säger t.ex. utredningsledaren Nils Ahlberg till SR/P4 så sent som 2010.

"Det finns ju olika teorier om vilken väg gärningsmannen har tagit. Han kan ha gått Djurgårdsgatan ner ifrån korsningen med Lassaretsgatan ner och kommit på trottoaren till ICA-affären som ligger där och där han sen kastade den blodiga mössan. Han kan också ha gått in genom Trädgårdsföreningen och kommit bakvägen och ut mellan dom här båda fastigheterna. Tagit sig över, varit borta vid affären sen då kan han ju gått över trappan här, kommer tillbaka, rundar fastigheten där ICA-butiken ligger och trappan upp mot Barnhemsgatan och vidare upp i området men det är en faktor som vi inte med säkerhet vet vilken väg han tog men vi vet säkert att han var vid ICA-affären."

Sammanställningen ligger på 71 sidor för tillfället.

Det är mycket rörigt och oklart med vittnesmålen från morddagen. Ingen har sett något av värde är ju slutsatsen.

När jag tolkar vittnesuppgifterna så tycker jag mer det pekar åt att GM tagit sig från åsgatan ner mot djurgårdsgatan (ica affären) direkt. Verkar mycket oklart om han varit inne och rört sig i trädgårdsföreningen. Troligen inte. Om en ev GM rörde sig där så hade detta sannolikt gett resultat.

Sista spår från GM vid ica. Han kan ha lämnat platsen i bil. Finns ju uppgift om bil som rivstartat efter mordet vid detta område.

Även uppgift om en bil som kört långsamt kaserngatan innan mordet.
Senast redigerad av Link04 2017-11-18 kl. 16:29.
Citera
2017-11-18, 16:38
Medlem
Link04s avatar
Även valet av mordvapen, en butterflykniv, är ändå förekommande vid många brott. Det är inget optimalt vapen men heller inget dåligt vapen. Om det är en beställning som går ut på att skada M maximalt med kniv och misshandel så är det ett bra vapen.

Fungerar lika bra som annan kniv, det fungerade ju också optimalt mot M.
Citera
2017-11-18, 18:24
Medlem
Min tanke är att:

1. Mördaren bor i närheten. Efter detta fasansfulla övervåld MÅSTE GMs kläder vara nerblodade. Jag menar, från topp till tå. Varför har ingen sett en person som är nerblodad? Jo, för han bor i närheten av brottsplatsen och har därför hunnit hem innan någon lagt märke till honom. Eller, tagit bilen från Icabutiken eller i närheten där han haft den parkerad och man har därför inte sett honom.

2. En annan tanke är att det finns vittnesuppgifter på att mördaren haft pä sig en lång kappa (beige med något mönster). Det slår mig att man kanske menat en slags trenchcoat och från märket Burberry. (Googla om ni inte vet vilken jag menar). Han kan då ha vänt kappan ut och in så man inte lagt märke till några blodspår.

3. Någon inom polisen vet vem GM är, men man väljer att inte "följa upp" det spåret eftersom det är en anörig till den som arbetar med fallet. (Långsökt, men kan vara så. )
Citera
2017-11-19, 12:18
Medlem
hur kan en butterfly vara ett bra mordvapen? finns ingen parerstång plus att du glider ner med handen därför mördaren skadade sig i samband med morden, plus skicket på kniven katastrof , nästan ingen har butterfly idag vad jag vet möjligtvis bland yngre
Citera
2017-11-19, 14:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
ja det är förmodligen släktens skumma affärer som gick ut över lillgrabben. Torpedvalet, kanske via mellanhänder, gick snett och gm lämnade linköping samma dag. Förmodligen balt/ ryss.

Ja, det skulle kunna stämma. Utländsk, anlitad GM som snabbt lämnar landet efter mordet är mycket svår att få tag i.
Citera
2017-11-19, 15:01
Medlem
Link04s avatar
Det här med att GM verkar gått upp i rök efter mordet är ju konstigt. Dom flesta verkar vara överens om att han troligen skurit sig rejält i handen. Om GM var från Linköping så kan man ju tycka att det borde finnas personer som sett den här skadan. Oavsett vad den här personen har för ålder och psykiskt status.

Familj kan ju klart skydda personen, men frågan är om det räcker?
Citera
2017-11-19, 16:13
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernaya
Nja, vi fick en teori. GW är duktig på att framställa sina gissningar som fakta.

Jag cyklade förbi på Djurgårdsgatan 20-25 minuter efter morden. Mössan låg fortfarande i tidningsstället. Jag kan ha sett gm, om han fortfarande uppehöll sig i området - men jag har INGEN aning om det. Jag hade ingen anledning att vara uppmärksam. Jag har inte ens övervägt att ringa polisen - jag kan inte påminna mig en enda detalj från den cykelturen, det kunde jag inte ens när jag några timmar senare på jobbet fick reda på vad som hade hänt.

Jag är helt ense med GW att gm förmodligen gjorde ett planerat angrepp på Mohammed. Om han var ute efter just honom eller ville skada familjen har jag ingen aning om.

Bra, det visar på hur svårt det är att göra en bedömning av vad vittnen upplever att dom sett.
Citera
2017-11-19, 19:49
Medlem
Jag jobbade i släktens ena butik, en av butikerna i stockholm, oj oj oj vilka saker man kunde få se.

Allt hände där, mellan himmel och jord. Den största "grejen" var i Skärholmsbuitken där dom hade haft inbrott vid ett par tillfällen (drive-in). Hussein (ägaren av Sekvencia) lät några "kusiner" övernatta i butiken med "eldkraft" , för att stävja/stoppa inbrotten.

Det slutade med att en av övernattarna började stjäla själv och honom slog dom totalt blodig, han flydde till tyskland vad jag förstår, denna någon var en kusin. Iofs var alla kusiner med alla,, vilket gjorde det till en giiiiiigantisk släkt.

Det här är en uppvärmningsstory, det måste ha med deras "affärer" att göra. Till och med GW säger det vid något tillfälle.
Citera
2017-11-21, 14:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzoleHoe
Jag jobbade i släktens ena butik, en av butikerna i stockholm, oj oj oj vilka saker man kunde få se.

Allt hände där, mellan himmel och jord. Den största "grejen" var i Skärholmsbuitken där dom hade haft inbrott vid ett par tillfällen (drive-in). Hussein (ägaren av Sekvencia) lät några "kusiner" övernatta i butiken med "eldkraft" , för att stävja/stoppa inbrotten.

Det slutade med att en av övernattarna började stjäla själv och honom slog dom totalt blodig, han flydde till tyskland vad jag förstår, denna någon var en kusin. Iofs var alla kusiner med alla,, vilket gjorde det till en giiiiiigantisk släkt.

Det här är en uppvärmningsstory, det måste ha med deras "affärer" att göra. Till och med GW säger det vid något tillfälle.

Intressant info, har du något mer du kan berätta om deras verksamhet? Har du någon aning om vem som skulle kunna ha särskilt motiv att skada familjen A?

Förstår om du inte är sugen på att namnge någon, tänker mer om du har annan info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in