2007-10-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av du?!
Nu ska tydligen polisen kalla in 50 stycken personer på måfå till föhör:

http://www.corren.se/archive/2007/10/18/jf7m7gvscgr7pij.xml
Samma taktik som när man jagade Hagamannen och Olsson i Hörby? (Helén Nilssons mördare)
Citera
2008-04-26, 00:22
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av du?!
Tydligen finns det vittnen i LKPG som är skrämda till tystnad:

http://www.corren.se/archive/2007/10/14/jezumu0rns6s6qi.xml

Jag tror ändå precis likadant som tidigare. Efter allt detta fuffens som familjen (främst övrig släkt) har sysslat med så är mördaren lejad. Att man söker efter en student på universiteten är enligt mig ganska märkligt.

ja det är förmodligen släktens skumma affärer som gick ut över lillgrabben. Torpedvalet, kanske via mellanhänder, gick snett och gm lämnade linköping samma dag. Förmodligen balt/ ryss.
Citera
2008-04-26, 09:39
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlotte
Själv undrar jag över polisens metoder. Kan de bara kalla in vem som helst utan någon som helst misstanke ? Bara för att man har en viss hårfärg? Kan man neka?

Inte dagsfärskt men ändå.
Det krävs någon form av misstanke innan polisen får ta DNA (sk tvångstagning). Någon sådan finns det naturligtvis inte mot flera hundra "mellanblonda män i Linköping". Uppgifterna i media de senaste åren om hur många hundra-uppemot tusen som har topsats i Hagamannen-utredningen, Linköpingsmorden etc blir väldigt missvisande när det förklaras så slarvigt/polisen är otydlig. Det handlar om män som frivilligt har gått med på att lämna DNA efter förfrågan från polisen. Nekar mannen får polisen inte topsa honom enbart utifrån hans hårfärg.
Citera
2008-04-26, 12:28
Medlem
Fettogubbens avatar
Jag står jävligt tveksam till det här fallet. Som så många andra resonerat, så tror jag att det är en torped och då sannolikt en ryss/polack som är gärningsmannen. Och denna sitter säkert hemma i sitt föruttna land och kollar på TV just nu.. Tyvärr...
Citera
2008-04-26, 12:31
Medlem
Gandolfinis avatar
Den här killen bodde i trakten när det inträffade och ändå har polisen inte kallat honom till förhör ens

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554
Citera
2008-04-26, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Jag står jävligt tveksam till det här fallet. Som så många andra resonerat, så tror jag att det är en torped och då sannolikt en ryss/polack som är gärningsmannen. Och denna sitter säkert hemma i sitt föruttna land och kollar på TV just nu.. Tyvärr...

Har inte hängt med i denna tråd men det du säger är att lillkillen skulle mördats medvetet av en torped?

Och det av en ryss?

Förlåt men förstår inte det tänket så förklara isåfall varför en ryss skulle ha skäl att döda en 8åring.

OM en ryss ville döda nån annars borde det väl vara för att få lite lyxsemester i ett svenskt fängelse..som i fallet på Lidingö.
Och då hotar man ju inte vittnen till tystnad.
Citera
2008-05-25, 23:02
Medlem
du?!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reproach
Har inte hängt med i denna tråd men det du säger är att lillkillen skulle mördats medvetet av en torped?

Och det av en ryss?

Förlåt men förstår inte det tänket så förklara isåfall varför en ryss skulle ha skäl att döda en 8åring.

OM en ryss ville döda nån annars borde det väl vara för att få lite lyxsemester i ett svenskt fängelse..som i fallet på Lidingö.
Och då hotar man ju inte vittnen till tystnad.

Någon har blivit totalt blåsta av familjen, det är väl ingen hemlighet att det ligger bakom viss (grov) ekonomisk brottslighet. Någon blir jävligt sur och anlitar någon att döda sonen. Symboliskt.
Citera
2008-05-25, 23:18
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandolfini
Den här killen bodde i trakten när det inträffade och ändå har polisen inte kallat honom till förhör ens

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

Hans DNA registrerades när han begick yxmorden, så det innebär att de skulle fått träff direkt efter dubbelmordet om han varit skyldig till det.

Han begick även yxmorden i Göteborg drogad på amfetamin. Dubbelmördaren i Linköping hade inga droger i sig förutom nikotin.
Citera
2008-05-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Förmodligen balt/ ryss.

Haha, balt torped Tror du måste ha blandat ihop baltstaterna med balkan eller något, baltiska brottslingar är ju av Jönssonligan kvalitet, då finner jag det mer troligt att en Ryss eller Svensk har mördat ungen.
Citera
2008-05-26, 03:05
Medlem
Förebyggande av brott

Lite OT, men anknyter till tidigare diskussion i tråden om brottsstatistik i USA och Sverige.

Boken "Freakonomics" av Stephen Dubner & Steven Levitt har intressanta saker att säga om minskningen av grova brott som sågs i USA under början av nittiotalet. Det berodde inte på fler poliser, hårdare straff eller något liknande, utan på domen Roe vs Wade från 1973. Utslaget gjorde abort laglig i USA efter att tidigare varit förbjudet. Forskning visar att oönskade barn (ssk födda av ensamstående mammor) har högre risk att bli brottslingar som tonåringar/unga vuxna. Efter Roe vs Wade ökade antalet aborter kraftigt.
Fler aborter = färre oönskade barn = minskad brottslighet.
Citera
2008-05-29, 21:16
Bannlyst
Tycker det är helt FRUKTANSVÄRT att detta fall inte är löst ännu. Det hände för flera år sen. En liten pojke på 4 år fick sätta livet till och sen var det också mordförsök på en kvinna.

Vad fan HÄNDER?
Citera
2008-05-29, 21:22
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Tycker det är helt FRUKTANSVÄRT att detta fall inte är löst ännu. Det hände för flera år sen. En liten pojke på 4 år fick sätta livet till och sen var det också mordförsök på en kvinna.

Va?
En åtta år gammal pojke mördades och även kvinnan blev mördad.

Ja, det är hemskt att brottet inte har lösts. Det kommer nog tyvärr aldrig att lösas heller.
Senast redigerad av Dia Psalma 2008-05-29 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in