2017-11-16, 20:02
Medlem
Link04s avatar
Troligen är det lite fel att kalla det här för ett dubbelmord. Eftersom det mer troligt handlar om ett planerat mord på M, sen råkar AL komma i vägen för dessa personer. Jag skulle nog säga att angreppet mot AL stämmer bättre in på ett dråp.

Olyckligt att det har feltolkats så här under många år och fått alla att tro att det är ett gemensamt uppsåt GM har.
Citera
2017-11-17, 07:07
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Troligen är det lite fel att kalla det här för ett dubbelmord. Eftersom det mer troligt handlar om ett planerat mord på M, sen råkar AL komma i vägen för dessa personer. Jag skulle nog säga att angreppet mot AL stämmer bättre in på ett dråp.

Olyckligt att det har feltolkats så här under många år och fått alla att tro att det är ett gemensamt uppsåt GM har.
Suck. Du tror alltså att ett mord måste vara planerat för att rubriceras som mord och att ett dråp är nödvändigtvis oplanerat. Mord och dråp är samma sak, enda skillnaden är att vid dråp så finns det förmildrande omständigheter, tex att GM har psykisk ohälsa, att det hela gjorts hastigt och utan lidande, att GN provocerats med mera. Det är långt ifrån säkert vad som rubriceras som mord och vad som rubriceras som dråp.
Citera
2017-11-17, 18:31
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Okej, det här blir mitt första inlägg på FB. Har läst hela tråden och funderat fram och tillbaka på olika scenarier. Vill gärna fortsätta spåna på motivet och vem gärningsmannen faktiskt är/var. Förlåt att det blev så långt men jag vill gärna veta vad ni tror om dessa teorier (ni som inte känner till vittnesmål & fakta, läs gärna på längre bak).

Mohammed möter mördaren
Olika scenarier som jag tror på (jag har utgått från tiden för mordet och ett tänkbart motiv). Jag har inte brytt mig om flyktväg efteråt eller andra ”konsekvenser”.

Tuffingen
Killen som vi kan kalla Tuffingen är 11-13 år och går i samma skola som M (alt har precis flyttat upp i sjuan). Har äldre syskon/kompisar som nyligen lärt honom snusa. Brukar sitta och lana med kompisar. Mest Counterstrike och liknande. Känner till, genom kompisar, att Mohammeds familj har en datorbutik. M och hans syskon kan därmed fixa grafikkort och grejor billigt, så går snacket. M´s äldre syskon/bröder har gjort upp en deal med lan-gänget men Tuffingen och hans kompisar blir blåsta – skitgrejor som de fick betala dyrt för. Tuffingen tar på sig att (eller tvingas) möta upp och skrämma M. (Kan vara att de andra inte vet ngt – han ville kanske ”skryta” om det efteråt). Men M blir inte rädd, tvärtom. Han drar fram en butterflykniv som brorsorna har glömt framme och som M vill låna, nyfiken som han är, och härmar brorsans ”kom igen då”.

Bögen
Killen som vi kan kalla Bögen är 12-14 år och går i M´s brorsas/syrras klass. Han har precis inlett sin första trevande gay-relation och allt känns ganska skrämmande. Värst skulle det vara om detta kom ut bland folk. Men tyvärr, ryktet går. Några av småungarna, M (och hans kompisar?) ligger på väldigt hårt med trackandet. Bögjävel, ropar de. Varje dag efter skolan får Bögen höra Bögjävel, bögjävel. Hela världen hotar att rasa. Till sist tröttnar han.

Utvecklingsstörd
Killen som vi kan kalla Ufot är något äldre än M, 12-16 år. Han går i en specialklass/specialskola men är inte ”helt obildbar”. Varje dag passerar han M i samma område på väg till/från skolan. Han är lång, gänglig och lite kutryggig. Har lite tics ibland men annars ser man inget speciellt på honom förutom hans oskyldiga blick. M och hans kompisar är inte snälla mot Ufot. Varje dag får han höra vilket missfoster han är. Ibland kastar de saker efter honom. Till sist tröttnar han och bestämmer sig för att ge igen. Mamma har sagt att man inte får slåss, men om man är riktigt arg då? Och just den här gången råkade lille M vara ensam. Perfekt tillfälle. Bögen tar fram kniven som han har hittat i buskarna och sparat på ett extra bra ställe sedan dess.

Idrottaren
Killen Idrottaren är 15 och är längst i klassen sen några år tillbaka. Blev kanske uttagen till basketlaget tidigt. Han ser bra ut och har många ”fans”. Han har varit rätt OK i skolan men börjar nu sacka efter. Han har börjat bli mer och mer intresserad av 1) att bli hög och 2) tjejer, och därmed 3)skita i skolan. Alla tycker det är synd, eftersom han hade framtiden för sig, sin bakgrund till trots. Just den här morgonen skulle han möta upp en kille som han kände lite löst, och som skulle sälja röka/vadsomhelst. De skulle ses på ett ställe där inte alltför många går. Tyvärr dyker lille M upp mitt i uppgörelsen och Idrottaren tar tag i situationen. Tyvärr är lille M inte så rädd utan hotar med sina bröder. Idrottaren, som fått tag på en gammal butterflykniv, tappar behärskningen.

Vittnet vid övergångsstället
Hon reagerade på någonting speciellt med en man (vi vet ju inte vem egentligen). Det betyder (för mig) att han betedde sig annorlunda eller att han såg udda ut. Om man inte vill tro på att han hade stånd som någon påstod, kanske det kan vara så här:
1) Han har ryck/tics. Kanske till och med funktionshindrad/Utv-störd.
2) Han gråter/skrattar högt/pratar för sig själv.
3) Vittnet som såg mannen på parkbänken beskrev honom som "bildskön". Om detta är samme man så är han kanske exceptionellt snygg/ser speciell ut. Ung, lång och stilig. Men varför minnas honom bara för att han var snygg? Det skulle inte jag minnas och kunna vittna om iaf. Kanske om denne någon var en "kändis".
4) Han hade jackan ut och in och/eller mörka fläckar (blod) på den/sig.
5)Panikslagen! Stirrig och konstig.
6) Alla, eller kombos av punkt 1-5. T.ex kombon ung, stilig man som skrattar högt plus blodfläckar eller jackan ut och in, vid ett övergångsställe i centrum cirka 8.00 en vanlig tisdag. Det skulle jag minnas.

Ja, vad tror ni?

Tror du kan vara rätt ute i ditt första scenario.
Citera
2017-11-17, 18:42
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Fick höra det imorse..Skedde tydligen ca 100 meter från platsen där min farsa bor. Hela min familj + alla mina vänner bor i Linköping (Jag har bott där i 20 år) så det kändes(känns - han är ju inte gripen än) jävligt obehagligt.
Hur fan är man funtad om man hugger en 8 år gammal pojke i halsen?
Tydligen är gärningsmannen i 20-årsåldern också, precis som jag, så man kanske vet vem det är..

Var bor / bodde din farsa?
Citera
2017-11-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Suck. Du tror alltså att ett mord måste vara planerat för att rubriceras som mord och att ett dråp är nödvändigtvis oplanerat. Mord och dråp är samma sak, enda skillnaden är att vid dråp så finns det förmildrande omständigheter, tex att GM har psykisk ohälsa, att det hela gjorts hastigt och utan lidande, att GN provocerats med mera. Det är långt ifrån säkert vad som rubriceras som mord och vad som rubriceras som dråp.

Nej, där har du faktiskt fel. Den stora skillnaden mellan mord och dråp är just uppsåtet och huruvida brottet var planerat i förväg. Om du planerar att döda någon, du bestämmer tillvägagångssätt och tidpunkt för dådet, och du sedan tar livet av någon, ja då är det mord. Om du istället börjar bråka med någon, och du i just den stunden blir så arg att du bestämmer dig där och då för att ta livet av din antagonist, ja då är det ett dråp. Det senare kännetecknas av att det inte föregick någon planering och det från början inte fanns ett klart uppsåt att döda en viss person.

Om en GM har psykisk ohälsa kan det påverka påföljden (istället för fängelse blir det rättspsykiatrisk vård t ex).
Citera
2017-11-17, 21:55
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Nej, där har du faktiskt fel. Den stora skillnaden mellan mord och dråp är just uppsåtet och huruvida brottet var planerat i förväg. Om du planerar att döda någon, du bestämmer tillvägagångssätt och tidpunkt för dådet, och du sedan tar livet av någon, ja då är det mord. Om du istället börjar bråka med någon, och du i just den stunden blir så arg att du bestämmer dig där och då för att ta livet av din antagonist, ja då är det ett dråp. Det senare kännetecknas av att det inte föregick någon planering och det från början inte fanns ett klart uppsåt att döda en viss person.

Om en GM har psykisk ohälsa kan det påverka påföljden (istället för fängelse blir det rättspsykiatrisk vård t ex).
Herregud vad du har fel! Skillnaden mellan dråp och mord hittas i rättspraxis och den är långt ifrån så kategorisk och glasklar som du tror. Det finns på förhand planerade mord som bedömts som dråp, liksom på förhand planerade mord som bedömts som mord. Låt vara att merparten av de på förhand planerade bedömts som mord och inte dråp. Vad gäller nedsättning av mord till dråp pga psykisk ohälsa så finns det ett flertal exempel, detta kan jag ange på rak arm: (FB) Mordet på Daniel Green i Alingsås 1997-06-06
Senast redigerad av Stureplansstekaren 2017-11-17 kl. 22:40.
Citera
2017-11-18, 00:02
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tror du kan vara rätt ute i ditt första scenario.

Intressant. Jag är inne på den här teorin som förstahandsval. Har du mer på fötterna gällande morden? Vore kul att höra.
Citera
2017-11-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Herregud vad du har fel! Skillnaden mellan dråp och mord hittas i rättspraxis och den är långt ifrån så kategorisk och glasklar som du tror. Det finns på förhand planerade mord som bedömts som dråp, liksom på förhand planerade mord som bedömts som mord. Låt vara att merparten av de på förhand planerade bedömts som mord och inte dråp. Vad gäller nedsättning av mord till dråp pga psykisk ohälsa så finns det ett flertal exempel, detta kan jag ange på rak arm: (FB) Mordet på Daniel Green i Alingsås 1997-06-06

Nej, skillnaden mellan mord och dråp är tydlig både i förarbetena till lagparagraferna och även i själva lagtexten. Sedan blir ju rättspraxisen vägledande i de fall som gränsar mellan det ena och det andra.

I det rättsfall du länkade till så har jag endast läst de citat ur domen som finns i aktuella tråden (och det är naturligtvis inte tillräckligt för att analysera domen korrekt), men av de citaten så kunde jag utläsa att 1) det fanns ett likgiltighetsuppsåt och 2) att den psykiska störningen medverkat till att hon inte kunde hejda sig i stunden, dvs en förmildrande omständighet.

Det fanns inget nämnt om att dådet på förhand planerats utan det verkar vara slumpen att de råkade springa på varandra, i kombination med psykisk ohälsa som medförde att GM inte kunde besinna sig, som orsakade dödsfallet: ett klassiskt exempel på dråp, om du jämför skillnaden mellan mord- och dråpbeskrivelsen i mitt första inlägg. Man brukar säga att dråp kan vara förståeligt men aldrig försvarligt.

Vad blev påföljden i det nu aktuella rättsfallet, rättspsyk eller fängelse? Vet du?
Citera
2017-11-18, 11:23
Medlem
Att någon bara skulle ha sprungit på Mohammed av en ren slump o gjort det här tror jag inte ett dugg på, alldeles för slumpmässigt och osannolikt för min smak. Nej polisen letade alldeles för mycket i början av utredningen efter någon psyksjuk person som sticker ut och la troligtvis inte ner tillräckligt mycket möda på att leta bland Mohammeds nära anhöriga, skolkamrater, kusiner, släktingar, syskons kompisar osv osv. Man säger att man letat ordentligt där utan o hitta något, ja säger börja om igen från ruta 1 , något måste man ha missat. Nu underlättar det ju tyvärr inte när det gått så lång tid efter dubbelmorden.
Citera
2017-11-18, 11:44
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Att någon bara skulle ha sprungit på Mohammed av en ren slump o gjort det här tror jag inte ett dugg på, alldeles för slumpmässigt och osannolikt för min smak. Nej polisen letade alldeles för mycket i början av utredningen efter någon psyksjuk person som sticker ut och la troligtvis inte ner tillräckligt mycket möda på att leta bland Mohammeds nära anhöriga, skolkamrater, kusiner, släktingar, syskons kompisar osv osv. Man säger att man letat ordentligt där utan o hitta något, ja säger börja om igen från ruta 1 , något måste man ha missat. Nu underlättar det ju tyvärr inte när det gått så lång tid efter dubbelmorden.

Precis. De borde bl.a. kolla yngre förmågor i Mohammeds skola/närhet. Polisen fastnade tidigt för fel åldersgrupp om du frågar mig.
Citera
2017-11-18, 11:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy

Exakt, det var nog ingen slump. Alla teorier ringar egentligen in tre olika sorters GM. Psykfall, vanlig kille, eller någon med koppling till M:s familj.

Om det inte var en slump att M attackerades, så är nog den sista typen av GM mest sannolik.
Citera
2017-11-18, 12:13
Medlem
Link04s avatar
Jag skrev i ett tidigare inlägg att metro skulle lanseras i bla Linköping dagen efter mordet. Tänker lite ang det där med att GM slängde sin mössa i en tidningsbox.

Boxarna var alltså helt nya i Linköping i oktober 2004.

Då klarnar det ju lite mer att GM slängde sin mössa i en sådan tidningsbox.

Man kan se via bilder från corren att när teknikerna bär bort boxen är den helt ny, finns inga tidningar i den, inte heller något på utsidan av boxen. Den ser ut som en papperskorg.

Att GM dumpar mordvapnet på platsen, sen även dumpar den blodiga mössan, som kan kopplas till honom. Det här är ett beteende som lejda mördare ofta kör på. Dom är inte heller särskilt rädda för att åka fast för dom har ingen koppling till offret eller platsen.

Om det var så i detta fall, så lämnade dom nog med bil utanför ica, eftersom spåren upphör där. Ägaren av ica affären DE har ju sagt till polis att han inte uppfattade något som hände utanför hans butik den här morgonen.

Om GM är en vanlig kille eller ett psykfall, så borde den vanliga killen gjort sig av med kniv och mössa vid ett senare tillfälle. Ett psykfall borde åkt fast relativt snabbt, brukar vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in