2015-10-31, 11:14
  #7285
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har också tipsat polisen, men tror inget alls.

Tipset löd:

En man från Stockholm hade vid tidpunkten för morden en hyresrätt på en tvåa nära ICA på Djurgårdsgatan, inom 300 meter från sista spåret utanför ICA. Mannen hade två söner, födda -78 och -82, hemmahörande i Stockholm. Pappan hade bostaden som extra lägenhet å jobbets vägnar men en av sönerna har bott där tillfälligtvis och då hållit en låg profil så grannarna visste inte om honom. När jag för två år sedan träffade Jan Staaf på polisen i Linköping och lämnade detta tips, sa Staaf att detta var inget han kände till tidigare och tackade för tipset som han kallade "ett nytt spår". Därefter har jag inget hört från Polisen.

Jag gjorde en iakttagelse då jag bodde hos min mor några nätter som jag berättade för polisen: en tidig morgon något år efter morden hämtade pappan bilen som stått parkerad i närheten - antingen på Barnhemsgatan eller på Elsa Brändströms gata - och körde bilen in på gården där sonen kom ut från huset och gick 5 (!) meter för att kliva in i bilen. Detta upprepades morgonen därpå. Lite undrande blir man vid eftertanke: varför följde inte sonen med pappan ca. 200 meter till den parkerade bilen, utan lät sig hämtas upp inne på gården?

P.S. lägenheten var oftast obebodd för det var en ren övernattningslägenhet å jobbets vägnar för pappan.

Jag har utgått från pappan blivit förhörd av polisen och att båda sönerna blivit topsade, men vet idag inget om detta.

Vill han dölja sonen är det dumt att ta med honom till Linköping överhuvudtaget. Och var det så, då var det inget bra sätt, eftersom de blev avslöjade av dig.
Citera
2015-10-31, 11:49
  #7286
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vill han dölja sonen är det dumt att ta med honom till Linköping överhuvudtaget. Och var det så, då var det inget bra sätt, eftersom de blev avslöjade av dig.
Sonen var illa tvungen att återvända till Linköping med farsan sin efter morden för att "skolas" in i kommande affärsverksamheter
Citera
2015-10-31, 17:51
  #7287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Så mycket som skrivits i tråden. Och ju mer som skrivs, ju mer uppmärksamhet fallet får, desto oftare upprepas en del förenklade slutsatser. Jag vill problematisera det lite, och upprepa att om det hade varit så enkelt som vissa här verkar vilja få det till, så hade fallet klarats upp. Polisen har uppenbarligen misslyckats eftersom deras uppgift varit att få fast mördaren, men utredningen är inte nödvändigtvis dåligt skött. Vissa har till och med berömt den. Bland dem GW. Och indirekt även FBI, som anlitades för att hjälpa till med en gärningsmannaprofil, men kom till samma slutsatser som polisutredningen redan hade kommit till.

Att det skulle vara en intern uppgörelse: Det är så klart en av de saker som polisen undersökte. De har gått ut med att de gått till botten med detta spår. Det var med största sannolikhet bland de första spår de gick till botten med. Det finns inget som tyder på att det skulle vara en intern uppgörelse. Det finns däremot en hel del som talar emot det. Bland annat att de ju har DNA-spår och om lösningen hade legat så nära till hands så hade inte det här dubbelmordet förblivit ouppklarat. Dessutom visar DNA-spåret i sig att GM ju är nordeuropé. Det utesluter inte att det ändå skulle handla om en intern uppgörelse, men det minskar sannolikheten. Det borde alla förstå.

Sen att folk i tråden tolkar Mohammads familjs beteende och försöker få det till att de döljer något. På vilket sätt är det konstigt att de känner ett behov av att vara närmare sin släkt, som är hemmahörande i Stockholm, efter att de gått igenom sitt livs största trauma? De stod sin släkt väldigt nära och efter mordet samlades i princip hela släkten i deras lägenhet, för att hjälpa dem i sorgearbetet. Alla bearbetar sorger på olika sätt, men att flytta ifrån staden, kvarteret, och platsen där ens barn brutalt blivit mördat för att man känner ett behov av stöd från sina närmaste, är väl knappast ett märkligare sätt att hantera en sorg än något annat?

Att Mohammads farsa medvetet ska ha ljugit genom att gå ut i pressen och säga att A-L sa att mördaren hette "Leif". Det är väldigt lätt att misstolka dessa uppgifter och få det att framstå så. Jag tror absolut inte på det. Jag tror inte ens att Mohammads farsa hittar på. Jag tror 1) att ambulanspersonalen som A-L pratade med har tolkat A-L's ord som "Leif", men att hon sluddrade. Dessa uppgifter har säkert kommit till Mohammads farsa som ju, får man intrycket av, varit väldigt insatt i ärendet. Varför polisen sedan dementerat det är för att de är beroende av tips. Och om de inte är 100 % säkra på att A-L verkligen sa så, vilket de inte är (för det verkar ingen förutom Mohammads farsa vara), så vill de inte gå ut med dessa uppgifter. De är till och med måna om att dementera dem, eftersom det får potentiella tipsare att låta bli att kontakta polisen på grund av att den person de hyser misstankar mot inte heter Leif.

I desperation över att mördaren inte tas fast, och i inbillad övertygelse, går sedan Mohammads farsa ut i pressen och sprider dessa uppgifter. Av kärlek till sin son, blandad med sorg, går han i tankebanorna att hans son var en ängel som ingen människa i världen skulle kunna vilja illa. Dessa uttryck ser vi nästan varje gång en förälder uttalar sig om sitt mördade barn. Men till skillnad från de flesta andra mordfall är detta fall är ett dubbelmord. Det gör att Mohammads farsas ytterst subjektiva logik får ytterligare en konsekvens: eftersom han inte kan begripa att någon skulle kunna vilja hans son så illa så gör han slutsatsen att GM istället måste ha varit ute efter A-L. För att få fast mördaren vill han därför att polisen ska rikta in sig på att GM är någon som ville A-L illa. Inte i främsta hand för att rikta bort blickarna från sig själv eller någon i hans närhet, utan för att rikta polisens blickar i den riktning som enligt hans logik, hans sätt att se på det, är den enda rätta.

Och sen har polisen gått ut och sagt att de granskat familjens bakgrund för att se om det finns konflikter som skulle ha kunnat ge upphov till eventuella hämndmotiv, men inte hittat något. Polisen har så klart gått till botten med det. En bekräftelse är om inte annat att Mohammads farsa själv har gått ut i media och kritiserat polisen för att han ansett att de misstänkliggjort dem.

Sen ska man inte lyssna på snacket som går på stan, när det gäller såna här fall. Snacket på stan är rykten, som med tiden inavlas och blir till sanningar utan förankring i verkligheten. Folket i Linköping vet inte mer än någon annan. Men de som högst predikar sanningen står oftast längst ifrån den.

Går mycket kring faderns bror o dess skulder till höger o vänster. . Samt om drog beblandning..blåst folk mm

Dessa bröder har haft besök i sin databutik oxå av en anledning. ..
Sen tror jag att någon som varit i skuld kanske fått order skrämma sonen .viket spårade ur fullständigt..
Citera
2015-10-31, 21:46
  #7288
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
Går mycket kring faderns bror o dess skulder till höger o vänster. . Samt om drog beblandning..blåst folk mm

Dessa bröder har haft besök i sin databutik oxå av en anledning. ..
Sen tror jag att någon som varit i skuld kanske fått order skrämma sonen .viket spårade ur fullständigt..

Torped? Nej, det tror jag inte på idag. Snarare en ung man med mycket labil läggning och farlig med en ond sida inom sig! Det var ett dåd med rasistiska förtecken, tror jag, dvs. att gm hade en rasistisk politisk förevändningen när han utövade det dödliga våldet mot M, men att även en svensk kvinna kunde ryka med på kuppen är beviset på hans farlighet! En till synes yttre välanpassad ung man som kanske hade allt i livet, men som inte alltid agerat som helt frisk i huvudet. Det var högst sannolikt inte första gången gm utövade våld i sitt unga liv. Men att gm inte blivit gripen, tja, vad ska man tro om svensk polis och rättsväsende? De kanske borde anställa teologer till att utreda mord? En sak är idag hundra klart: polisen har letat efter gm i fel stad och flera vet vem han är!
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-31 kl. 21:51.
Citera
2015-10-31, 22:00
  #7289
Medlem
constants avatar
Är övertygad om att man kan hitta mördaren bland pappans eller vad det är, kvitton.

En reklamation som inte gått vägen kombinerat med ett taskigt bemötande.
Citera
2015-11-01, 06:18
  #7290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Torped? Nej, det tror jag inte på idag. Snarare en ung man med mycket labil läggning och farlig med en ond sida inom sig! Det var ett dåd med rasistiska förtecken, tror jag, dvs. att gm hade en rasistisk politisk förevändningen när han utövade det dödliga våldet mot M, men att även en svensk kvinna kunde ryka med på kuppen är beviset på hans farlighet! En till synes yttre välanpassad ung man som kanske hade allt i livet, men som inte alltid agerat som helt frisk i huvudet. Det var högst sannolikt inte första gången gm utövade våld i sitt unga liv. Men att gm inte blivit gripen, tja, vad ska man tro om svensk polis och rättsväsende? De kanske borde anställa teologer till att utreda mord? En sak är idag hundra klart: polisen har letat efter gm i fel stad och flera vet vem han är!

Vad har din misstänkta GM för initialer? Alltså sonen till farsan med lägenheten. Försöker se om det går att koppla ihop personen med en annan person från Stockholmsområdet.
Citera
2015-11-01, 06:23
  #7291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är övertygad om att man kan hitta mördaren bland pappans eller vad det är, kvitton.

En reklamation som inte gått vägen kombinerat med ett taskigt bemötande.

Du tror inte att polisen testat detta spår? Säger absolut inte att det inte är så, men att hämnas på en 8 år gammal pojke för att man har något otalt med dennes farbror, låter för mig väldigt långsökt. Och det bör heller inte vara en konflikt av det större slaget, eftersom fler personer än GM och BO/BO's anhöriga då garanterat hade känt till den, och det därför hade kommit till polisens kännedom på ett eller annat sätt.
Citera
2015-11-01, 09:12
  #7292
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vad har din misstänkta GM för initialer? Alltså sonen till farsan med lägenheten. Försöker se om det går att koppla ihop personen med en annan person från Stockholmsområdet.
Utan att du ska uppfatta mig som oartig kan jag säga att initialer lägger jag inte ut på den här tråden what so ever. I spåret du talar om har polisen via hyresvärden kunnat skaffa sig uppgifter om namn och personnummer. Själv vet jag inte så mycket eftersom jag inte bodde där utan bara högst tillfälligt besökte en äldre släkting 1-2 ggr om året och fick på så sätt ett hum om vilka andra som bodde i huset. Det tog mig många år att koppla den informationen till utredningen om dubbelmordet

Däremot kan jag idag lägga fram en kvalificerad gissning där jag lagt ihop 1 + 1. Det har på tråden sagts att DNA:testet visade ngt som polisen hemlighåller. Saken är nog denna: sannolikt fanns spår av alkohol i blodet från gm! För somliga personer är alkohol en drog - läs dåligt ölsinne! - som det krävs små mängder av för att de ska "gå igång" eller väcka den "onda sidan" inom sig till liv. Den sortens personer kan bli farliga med ytterst små mängder alkohol i sig, vilket några fått erfara inom familjer och på krogen. I det här fallet tror jag att alkohol var drogen gm "gick igång på", men utan att han var berusad. Polisen hemlighåller i så fall detta för att behålla lite för sig själva. Det är bara en gissning från mig, men den är kvalificerad eftersom den grundar sig bl.a. på vad Jan Staaf frågade mig om. 1+1 blir 2 som sagt!
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-11-01 kl. 09:16.
Citera
2015-11-01, 14:46
  #7293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Utan att du ska uppfatta mig som oartig kan jag säga att initialer lägger jag inte ut på den här tråden what so ever. I spåret du talar om har polisen via hyresvärden kunnat skaffa sig uppgifter om namn och personnummer. Själv vet jag inte så mycket eftersom jag inte bodde där utan bara högst tillfälligt besökte en äldre släkting 1-2 ggr om året och fick på så sätt ett hum om vilka andra som bodde i huset. Det tog mig många år att koppla den informationen till utredningen om dubbelmordet

Däremot kan jag idag lägga fram en kvalificerad gissning där jag lagt ihop 1 + 1. Det har på tråden sagts att DNA:testet visade ngt som polisen hemlighåller. Saken är nog denna: sannolikt fanns spår av alkohol i blodet från gm! För somliga personer är alkohol en drog - läs dåligt ölsinne! - som det krävs små mängder av för att de ska "gå igång" eller väcka den "onda sidan" inom sig till liv. Den sortens personer kan bli farliga med ytterst små mängder alkohol i sig, vilket några fått erfara inom familjer och på krogen. I det här fallet tror jag att alkohol var drogen gm "gick igång på", men utan att han var berusad. Polisen hemlighåller i så fall detta för att behålla lite för sig själva. Det är bara en gissning från mig, men den är kvalificerad eftersom den grundar sig bl.a. på vad Jan Staaf frågade mig om. 1+1 blir 2 som sagt!
Vet en person som bodde i sin broders lägenhet vid lassaretsbacken i andrahand .alt ej skriven där. Va vid tillfället smalvälttänad snusade samlade på knivar hade exakt lika dan kniv .minns nån snarlik svart mössa han hade men kan ej säga det är samma ... Efter mordet flytta han hem till sin mamma och pappa bor i deras källare på älgvägen tror jag vid den gamla preemmacken i närheten. Har aldrig jobbat senaste 20 åren blivit kraftigt överviktig har ej kontakt med en enda av sina vänner. Och bytt namn till Arvid rätt skumt.
Menar inte att det rör sej om nån torped
Citera
2015-11-02, 18:06
  #7294
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
Vet en person som bodde i sin broders lägenhet vid lassaretsbacken i andrahand .alt ej skriven där. Va vid tillfället smalvälttänad snusade samlade på knivar hade exakt lika dan kniv .minns nån snarlik svart mössa han hade men kan ej säga det är samma ... Efter mordet flytta han hem till sin mamma och pappa bor i deras källare på älgvägen tror jag vid den gamla preemmacken i närheten. Har aldrig jobbat senaste 20 åren blivit kraftigt överviktig har ej kontakt med en enda av sina vänner. Och bytt namn till Arvid rätt skumt.
Menar inte att det rör sej om nån torped
En av sönerna till Stockholmaren med lägenhet 300 meter från ICA, där en av dem vad jag vet har bott och hade tillgång till då dubbelmordet skedde, poserar på ett foto på sin facebooksida ett par år efter dubbelmordet där han med en cigarett i mungipan ger fingret och skriver:
Citat:
ja, jag är en gangster och röker
Hans vänner hade vid ett annat foto skrivit: "matti nykanen, eller?" och svaret blev:
Citat:
ja han är min stökidol
Till saken hör att Matti Nykanen bara ett par månader innan fotot lades ut på sonens Facebook-sida knivat och misshandlat sin fru så svårt att hon var nära att förlora livet.

Från Expressen 8 feb 2007:
Citat:
Då grep Matti Nykänen en brödkniv och gick till attack mot hustrun som skars blodig över hela kroppen. Han misshandlade även Mervi svårt i ansiktet med knytnävarna.
Länk: http://www.expressen.se/sport/matti-nykanen-knivhogg-sin-fru/

Ungdomar är som bekant fria och grova i sitt språkbruk, men nog borde både den du har ett minne av och sonen jag refererat till med lägenhet inom 300 m från sista fyndplatsen utanför ICA, blivit föremål för polisens intresse och topsade.
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-11-02 kl. 18:12.
Citera
2015-11-02, 20:06
  #7295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En av sönerna till Stockholmaren med lägenhet 300 meter från ICA, där en av dem vad jag vet har bott och hade tillgång till då dubbelmordet skedde, poserar på ett foto på sin facebooksida ett par år efter dubbelmordet där han med en cigarett i mungipan ger fingret och skriver: Hans vänner hade vid ett annat foto skrivit: "matti nykanen, eller?" och svaret blev: Till saken hör att Matti Nykanen bara ett par månader innan fotot lades ut på sonens Facebook-sida knivat och misshandlat sin fru så svårt att hon var nära att förlora livet.

Från Expressen 8 feb 2007:
Länk: http://www.expressen.se/sport/matti-nykanen-knivhogg-sin-fru/

Ungdomar är som bekant fria och grova i sitt språkbruk, men nog borde både den du har ett minne av och sonen jag refererat till med lägenhet inom 300 m från sista fyndplatsen utanför ICA, blivit föremål för polisens intresse och topsade.

Pratar ni om samma person, eller varför har du annars citerat hans inlägg? Och varför fetstilat det specifika stycket?

Inte för att vara sån, men om du inte gav ut initialer av rädsla för att personen ifråga skulle läsa och känna sig utpekad, så tror jag att han, om han läser det du skrev i föregående inlägg, förstår att du pratar om honom.

Jag frågade eftersom det finns en person i tråden som erkänt, och som har koppling till Stockholm. Kan du, med de uppgifter som finns i tråden om denna person (användarnamn Pulver-Henke) avfärda eller styrka att det skulle kunna röra sig om samma person? Namnet Carl Andersson går även att koppla till denna person, det vill säga, det finns en del som pekar på att detta skulle kunna vara hans rikiga namn. (Moderatorer har godkänt att vi luskar om denna persons identitet eftersom han erkänt brottet)
Citera
2015-11-02, 21:45
  #7296
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Pratar ni om samma person, eller varför har du annars citerat hans inlägg? Och varför fetstilat det specifika stycket?

Inte för att vara sån, men om du inte gav ut initialer av rädsla för att personen ifråga skulle läsa och känna sig utpekad, så tror jag att han, om han läser det du skrev i föregående inlägg, förstår att du pratar om honom.

Jag frågade eftersom det finns en person i tråden som erkänt, och som har koppling till Stockholm. Kan du, med de uppgifter som finns i tråden om denna person (användarnamn Pulver-Henke) avfärda eller styrka att det skulle kunna röra sig om samma person? Namnet Carl Andersson går även att koppla till denna person, det vill säga, det finns en del som pekar på att detta skulle kunna vara hans rikiga namn. (Moderatorer har godkänt att vi luskar om denna persons identitet eftersom han erkänt brottet)
Jag har citerat honom för att vi har haft en slags dialog, kan man säga, och jag ville bara instämma med honom i att det finns fysiska identifierbara personer polisen kan intressera sig för.

Pulver-Henke kan du helt avskriva, honom är det inte jag skriver om.

Jag skiter i om ngn kan känna igen sig i beskrivningen, det är inte mitt problem så länge jag inte utelämnat någon med namn eller bild Polisen har namnuppgifter, men inte f-n har jag läst Facebook åt dem, det får de faktiskt göra själva. Men vi som satt oss in i olika kriminalfall vet att polisen ibland gör misstag, försummar ditten och datten; de kan ha fått tips som inte följts upp med samma iver som vi på Flashback ådagalägger t.ex.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in