2015-10-28, 13:30
  #7273
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Förstår din poäng, men detaljen om den där butterflykniven vara bara en detalj ihop med många där jag argumenterade emot att dom båda gärningsmännen i Trollhättan respektive Linköping var liknande i profilerna. Vilket jag inte höll med om.

Tar det igen:
Linköping: Dunjackeförsedd gymnastikbyxebärande gm med butterflykniv hugger ihjäl två människor varav en är invandrarbarn och en är en äldre svensk kvinna, för att sedan försvinna i sicksackspår, göra sig av med signalement, för att till sist försvinna från jordens yta.

Trollhättan: Gm klädd i mantel, star wars mask och svärd går in på en skola, hugger ihjäl två personer, båda invandrare, polis anländer och gm blir ihjälskjuten. Vid husrannsakan hittar polis ett avskedsbrev på gm´s dator.

Det samlade intrycket jag har från Linköping (där val av kniv endast är en liten del) är att gm troligtvis är en ung kriminell med labilt psyke. Han vill inte ta livet av sig i samband med dådet, inte heller åka fast. Han gör aktiva val för att undkomma infångande (tar olika flyktvägar bort därifrån, byter signalement etc.) Hans mordvapen är precis av det slag man kan vänta sig av en ung tonårig kriminell person (tänk själva hur ni skulle analysera Linköpingsfallet om det var ett svärd gm använde, som i Trollhättan?) Valet av vapen kan t o m visa på att morden där inte var planerade, utan att gm bara använde den medhavda livsstilsmarkör som tillsammans med snusdosan, dunjackan och gympabrallorna ger honom den identiteten han har som tuff cooling i en mindre stad i Sverige 2004?)

I Trollhättanfallet är saker och ting klarare. Gärningsmannen här ville dö (av vad som verkar framgå av "självmordsbrevet" som polisen anger att man har funnit) och gjorde en dramatisk sorti utklädd som någon sorts fantasyfigur och med ett svärd som valt vapen. (Hur skulle ni andra analysera detta fall om gm här var klädd på samma sätt, och utrustad med samma vapen som i Linköping? Blir en ganska annorlunda mental bild av händelseförloppet och gm då, eller?)

Jaja, jag vet inte, tycker bara att det är kul att tänka igenom allt det här. Det är ett riktigt skumt dåd som bryter av från mängden i o m att gm verkar ha försvunnit från jordens yta efteråt och varken har dykt upp i nya fall, eller (vad vi vet) inte heller har åkt dit på någon DNA-kontroll. I min värld ligger en lösning på en gärningsman från resten av Nordeuropa, eller åtminstone från en annan svensk stad långt från Linköping, som ganska trolig. Who knows?
Att alla spår av GM upphör efter Djurgårdsgatan det vet vi helt säkert

Ingen har angett honom, trots tips om tänkbara GM som blivit förhörda och topsade Ja, förutom alla andra unga män hemmahörande i Linkan - eller som studerade här - som farbror blå random låtit topsa

Det finns tre tänkbara förklaringar
  1. Som alla som satt sig in i fallet vet råder konsensus bland expertis och lokalt boende att GM p g a mordplatsen haft lokalkännedom. Han kan ha bott här tillfälligt nära brottsplatsen, men varit skriven någon annanstans och därför undgått polisens radar. Efter morden återvände han till sin hemort. En sådan GM kan ha varit psykiskt sjuk vid morden, eller, en utagerande rasist.

  2. Ett andra alternativ är att GM rekat området och hade som hämndmotiv att skada personer i släkten A. Random valt vad gäller släktträdet för offret blev en ung oskyldig pojke. Ett flyktfordon som väntande utanför ICA på Djurgårdsgatan - inga tips om sådana iakttagelser finns dock - tog honom från staden samma morgon.

  3. Ett tredje alternativ är att GM finns namngiven någonstans i utredningen, men rättsväsendet kräver att polisen lägger fram "lite mer" för att kunna ta till tvång på de som vägrar att låta sig DNA-topsas. Om polisen inte kan lägga fram "specifikt besvärande omständigheter" på en vägrare, och åklgararen anser att det som finns inte räcker, ja, då går faktiskt GM fri om han blankt vägrar att låta sig DNA-topsas. (Läs: polisen kan då inte åka hem till vederbörande och slå honom på näsan med batongen tills det blöder näsblod och på så sätt få in ett prov för DNA-analys )

edit: GM = gärningsman
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-28 kl. 13:32.
Citera
2015-10-28, 15:27
  #7274
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Jaja, jag vet inte, tycker bara att det är kul att tänka igenom allt det här. Det är ett riktigt skumt dåd som bryter av från mängden i o m att gm verkar ha försvunnit från jordens yta efteråt och varken har dykt upp i nya fall, eller (vad vi vet) inte heller har åkt dit på någon DNA-kontroll. I min värld ligger en lösning på en gärningsman från resten av Nordeuropa, eller åtminstone från en annan svensk stad långt från Linköping, som ganska trolig. Who knows?

Kan hålla med om att nördvinkeln när det kommer till profilen är förhastad. Vittnesuppgifterna om en grimaserande "dator-nörd" i Trädgårdsföreningen ger jag inte mycket för.
Sen tycker jag att det är fel att många förkastar profilen för att "då borde han vara hittad nu" och börjar snacka baltisk hitman. Som jag har varit inne på kan GM vara känd som en ganska knepig individ (av det fåtal som känner honom) utan att någon tipsar polisen.
Det bor liksom 150.000 i Linköpings kommun och i Norrköpings kommun en halvtimme bort med pendeltåget bor det lika många. Jag tror inte att unga män som söker hjälp på psyket i Norrköping, Linköping och Motala blir automat-topsade. Jag tror vidare att det ska rätt mycket till för att man tipsar polisen om en misstänkt.
Vet att jag upprepar mig. Jag är från Linköping från början och jag vet att trots det korta avståndet mellan Linköping-Norrköping är det i sinnet en mycket längre sträcka. Hade detta hänt i Norrköping när jag bodde i Linköping hade jag inte börjat kolla i min närhet efter misstänkta.
Vem tänker på att den där 20-åriga komvuxstuderande skolkande losern utan vänner i Norrköping inte var på Matte B-lektionen den dagen? Om någon öht gör kopplingen att han slutade gå helt till skolan den dagen, ringer den personen polisen?
Jag tror inte att GM är schizofren eller psykotisk. Däremot tror jag på en ung kille som mådde jävligt dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
[list=1][*]Som alla som satt sig in i fallet vet råder konsensus bland expertis och lokalt boende att GM p g a mordplatsen haft lokalkännedom. Han kan ha bott här tillfälligt nära brottsplatsen, men varit skriven någon annanstans och därför undgått polisens radar. Efter morden återvände han till sin hemort. En sådan GM kan ha varit psykiskt sjuk vid morden, eller, en utagerande rasist.

Gör det?!
__________________
Senast redigerad av langaocb 2015-10-28 kl. 15:29.
Citera
2015-10-28, 20:35
  #7275
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Kan hålla med om att nördvinkeln när det kommer till profilen är förhastad. Vittnesuppgifterna om en grimaserande "dator-nörd" i Trädgårdsföreningen ger jag inte mycket för.
Sen tycker jag att det är fel att många förkastar profilen för att "då borde han vara hittad nu" och börjar snacka baltisk hitman. Som jag har varit inne på kan GM vara känd som en ganska knepig individ (av det fåtal som känner honom) utan att någon tipsar polisen.
Det bor liksom 150.000 i Linköpings kommun och i Norrköpings kommun en halvtimme bort med pendeltåget bor det lika många. Jag tror inte att unga män som söker hjälp på psyket i Norrköping, Linköping och Motala blir automat-topsade. Jag tror vidare att det ska rätt mycket till för att man tipsar polisen om en misstänkt.
Vet att jag upprepar mig. Jag är från Linköping från början och jag vet att trots det korta avståndet mellan Linköping-Norrköping är det i sinnet en mycket längre sträcka. Hade detta hänt i Norrköping när jag bodde i Linköping hade jag inte börjat kolla i min närhet efter misstänkta.
Vem tänker på att den där 20-åriga komvuxstuderande skolkande losern utan vänner i Norrköping inte var på Matte B-lektionen den dagen? Om någon öht gör kopplingen att han slutade gå helt till skolan den dagen, ringer den personen polisen?
Jag tror inte att GM är schizofren eller psykotisk. Däremot tror jag på en ung kille som mådde jävligt dåligt.



Gör det?!
Jag vet att några i tråden vurmat för att gm drar iväg till resecentrum och tar tåget hem, t.ex. till Norpan. Men inga vittnen har sett en misstänkt ung man den morgonen vid resecentrum, vad vi vet på tråden.

Det är svårt att hamna där upp på åsen där morden skedde om man inte har lokal kännedom om området. Flyktvägen borde rimligen lede helt åt fanders till om man inte satt sin fot där tidigare. Han som flydde bör ha känt till området, därför att flyktvägen är inte random tillkommen utan går enligt ett mål dit gm vill komma: han kostar på sig en halv cirkelrörelse för att komma undan men samtidigt tar han målet i sikte och hamnar utanför ICA på Djurgårdsgatan.

Det är också konstigt att A-L föll offer för honom. Det hade väl bara varit att lägga benen på ryggen och springa ifrån henne. Än mer konstigt att lille M föll offer för denna galning, men samtidigt tur att hans storasyster inte var med som brukligt var när de gick till skolan: det var ingen random killer på genomfart i Linköping utan en gm som väntat ut sitt - eller sina tilltänkta - offer.

Killen var dessutom vältränad - att döma av vittnen och våldet - och såg dessutom proper ut. Någon ungtupp som skolkat från komvux kan vi nog glömma. Idag kanske han är dirre i Norrland inte för att jag tror det, men ändå.
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-28 kl. 20:37.
Citera
2015-10-28, 21:03
  #7276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag vet att några i tråden vurmat för att gm drar iväg till resecentrum och tar tåget hem, t.ex. till Norpan. Men inga vittnen har sett en misstänkt ung man den morgonen vid resecentrum, vad vi vet på tråden.

Det är svårt att hamna där upp på åsen där morden skedde om man inte har lokal kännedom om området. Flyktvägen borde rimligen lede helt åt fanders till om man inte satt sin fot där tidigare. Han som flydde bör ha känt till området, därför att flyktvägen är inte random tillkommen utan går enligt ett mål dit gm vill komma: han kostar på sig en halv cirkelrörelse för att komma undan men samtidigt tar han målet i sikte och hamnar utanför ICA på Djurgårdsgatan.

Det är också konstigt att A-L föll offer för honom. Det hade väl bara varit att lägga benen på ryggen och springa ifrån henne. Än mer konstigt att lille M föll offer för denna galning, men samtidigt tur att hans storasyster inte var med som brukligt var när de gick till skolan: det var ingen random killer på genomfart i Linköping utan en gm som väntat ut sitt - eller sina tilltänkta - offer.

Killen var dessutom vältränad - att döma av vittnen och våldet - och såg dessutom proper ut. Någon ungtupp som skolkat från komvux kan vi nog glömma. Idag kanske han är dirre i Norrland inte för att jag tror det, men ändå.

Ja, känns mest sannolikt att han bodde i närområdet. Att han väntade ut Mohammad, att A-L mördades för att hon råkade komma emellan. Att han efter mordet gick hem. Jag läste igenom tråden lite, och kom att tänka på estländaren som bodde i en källare precis vid mordplatsen. Det finns, vad jag förstår, minst två användare som pekat ut denna kille. Oberoende av varandra. Eventuellt finns det även en tredje, som skrev ett PM till en annan forumdeltagare. Ett mycket märkligt sådant, vad det verkar. Som handlar om hur han tagit sig in i källaren och sett båtbiljetter uppsatta på väggen och en "Att göra"-lista på vilken det stod "ta sig ut", eller något dylikt. Det mest troliga är väl att han var en udda person och att folk på stan misstänkt honom därför. Men finns det någon som känner till killen ifråga, alternativt har några andrahandsuppgifter om honom? Det är som ett löst rykte, såpass diffust att det inte ens går att avfärda det.

Angående att Mohammad den givna morgonen gick ensam och inte hade följe av sin syster, så har jag för mig att dessa uppgifter tonats ner. Att det inte alls var första dagen som Mohammad gick ensam, utan att han hade gjort det även föregående dagar. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.
Citera
2015-10-28, 22:14
  #7277
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, känns mest sannolikt att han bodde i närområdet. Att han väntade ut Mohammad, att A-L mördades för att hon råkade komma emellan. Att han efter mordet gick hem. Jag läste igenom tråden lite, och kom att tänka på estländaren som bodde i en källare precis vid mordplatsen. Det finns, vad jag förstår, minst två användare som pekat ut denna kille. Oberoende av varandra. Eventuellt finns det även en tredje, som skrev ett PM till en annan forumdeltagare. Ett mycket märkligt sådant, vad det verkar. Som handlar om hur han tagit sig in i källaren och sett båtbiljetter uppsatta på väggen och en "Att göra"-lista på vilken det stod "ta sig ut", eller något dylikt. Det mest troliga är väl att han var en udda person och att folk på stan misstänkt honom därför. Men finns det någon som känner till killen ifråga, alternativt har några andrahandsuppgifter om honom? Det är som ett löst rykte, såpass diffust att det inte ens går att avfärda det.

Angående att Mohammad den givna morgonen gick ensam och inte hade följe av sin syster, så har jag för mig att dessa uppgifter tonats ner. Att det inte alls var första dagen som Mohammad gick ensam, utan att han hade gjort det även föregående dagar. Kommer dock inte ihåg var jag läste det.
Det ligger i sakens natur att ett litet barn så småningom prövar vingarna själv, det kan ha varit så att breaket kom just där i dagarna. Den där erbarmliga kniven blir då högintressant. Vi på tråden har ingen kännedom om vem som ägde den: GM eller M? Frågan har varit uppe tidigare här.

Det kan vara ngn som gett M. butterflykniven för att han skulle känna sig lite säkrare när han gick till skolan på egen hand. Som barn har man fantasier och rädslor för allt skrämmande man hör talas om. Säg vad ett invandrarbarn idag är rädd för!! Som pojk minnns jag allt vad som berättades på skolgården långt ner i lågstadiet. På den tiden var det 2VK som fortfarande var på tapeten fast kriget varit slut några år: harakiri, bazooka, den japanska droppmetoden, Salaligan osv. gud vet allt. Var det M. som hade kniven i sin ägo för att känna sig säkrare de första dagarna han gick på egen hand till skolan? En falsk säkerhet förstås, och det visste i sådant fall den som gett honom kniven, men ett vapen kan vara som en talisman som betyder mycket för ett litet barn, faktiskt. Att GM slängde ifrån sig kniven under ett buskage vid mordplatsen talar för att kniven inte varit hans. Man ska nog inte hänga upp sig på detaljer där faktaunderlaget är lika med noll. Dvs. att beskriva GM som person utifrån den dåliga kniven utan parerstång är lika med fria fantasier.
Citera
2015-10-28, 22:23
  #7278
Medlem
Som vanligt om man tittar på vad som framkommit, känns det som att man inte annat än får en känsla av att det enkla är det uppenbara i detta fall. Pappan var/är väl inte helvit? Däri ligger lösningen. I vissa kretsar är priset högt för en blåsning!
Citera
2015-10-28, 22:52
  #7279
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Som vanligt om man tittar på vad som framkommit, känns det som att man inte annat än får en känsla av att det enkla är det uppenbara i detta fall. Pappan var/är väl inte helvit? Däri ligger lösningen. I vissa kretsar är priset högt för en blåsning!
Exaktemente. Snövit finns bara på film.
Citera
2015-10-29, 10:34
  #7280
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Som vanligt om man tittar på vad som framkommit, känns det som att man inte annat än får en känsla av att det enkla är det uppenbara i detta fall. Pappan var/är väl inte helvit? Däri ligger lösningen. I vissa kretsar är priset högt för en blåsning!

Men det var ett jävla tjat, ska det vara så svårt att lära sig att det var farbrodern, inte pappan.
Citera
2015-10-29, 19:52
  #7281
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Att alla spår av GM upphör efter Djurgårdsgatan det vet vi helt säkert

Ingen har angett honom, trots tips om tänkbara GM som blivit förhörda och topsade Ja, förutom alla andra unga män hemmahörande i Linkan - eller som studerade här - som farbror blå random låtit topsa

Det finns tre tänkbara förklaringar
[list=1][*]Som alla som satt sig in i fallet vet råder konsensus bland expertis och lokalt boende att GM p g a mordplatsen haft lokalkännedom. Han kan ha bott här tillfälligt nära brottsplatsen, men varit skriven någon annanstans och därför undgått polisens radar. Efter morden återvände han till sin hemort. En sådan GM kan ha varit psykiskt sjuk vid morden, eller, en utagerande rasist.

Den som jag pekat ut och även tipsat polisen om bor i Norrköping med släkt i Linköping.
Citera
2015-10-30, 01:49
  #7282
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Är det uppgifter du fått ta del av? För några månader sedan verkade du snarare tro att det var en brevbärare som skulle vara den skyldige. Jag är inte ute efter att ifrågasätta dig, men vill veta hur pass seriöst ditt senaste inlägg är och vad som fått dig att plötsligt bli så säker på det.

Jag är också inne på att det finns en personlig koppling mellan GM och Mohammed, som jag tror var målet för attacken. (Alternativt en komplett galning med rasistiska vanföreställningar.)

Jag har inte fått ta del av något utöver det som hittas via nätet.

Jag har haft många teorier; de flesta väldigt spekulativa som getts upp då ett mer sannolikt scenario varit mer troligt eller feedback fått mig att tänka vidare. Att försöka gissa sig till motiv eller teorier är högst spekulativa och det enda värde det har som tips är att polisen kan få en annan synvinkel. Det är svårt att gissa sig till hur en psykopat tänker och varför han gjort som han gjort - i mordet på Julia i Höganäs var det för att dölja en cykelstöld.

Mitt senaste inlägg är seriöst: Jag har tipsat polisen om vem som jag tror är GM och jag känner mig säker på min sak - för vad det är värt - annars hade jag inte slösat polisens tid. Hmm, jag skulle kunna dela med mig lite av mina tankebanor angående kopplingar.
__________________
Senast redigerad av MoralDetektiven 2015-10-30 kl. 01:54.
Citera
2015-10-30, 09:34
  #7283
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Jag har inte fått ta del av något utöver det som hittas via nätet.

Jag har haft många teorier; de flesta väldigt spekulativa som getts upp då ett mer sannolikt scenario varit mer troligt eller feedback fått mig att tänka vidare. Att försöka gissa sig till motiv eller teorier är högst spekulativa och det enda värde det har som tips är att polisen kan få en annan synvinkel. Det är svårt att gissa sig till hur en psykopat tänker och varför han gjort som han gjort - i mordet på Julia i Höganäs var det för att dölja en cykelstöld.

Mitt senaste inlägg är seriöst: Jag har tipsat polisen om vem som jag tror är GM och jag känner mig säker på min sak - för vad det är värt - annars hade jag inte slösat polisens tid. Hmm, jag skulle kunna dela med mig lite av mina tankebanor angående kopplingar.
Skummisar finns i alla städer, Norpan är inte undantagen. Många pendlar dagligen mellan Linkan och Norpan. Kan du koppla den du tror är gm till området (Åsvägen) för dubbelmorden så är det klart intressant. Ge oss en hint så kanske det går upp ett ljus för någon på tråden och gm sitter som en smäck i ett lås.
Citera
2015-10-31, 10:32
  #7284
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Jag har inte fått ta del av något utöver det som hittas via nätet.

Jag har haft många teorier; de flesta väldigt spekulativa som getts upp då ett mer sannolikt scenario varit mer troligt eller feedback fått mig att tänka vidare. Att försöka gissa sig till motiv eller teorier är högst spekulativa och det enda värde det har som tips är att polisen kan få en annan synvinkel. Det är svårt att gissa sig till hur en psykopat tänker och varför han gjort som han gjort - i mordet på Julia i Höganäs var det för att dölja en cykelstöld.

Mitt senaste inlägg är seriöst: Jag har tipsat polisen om vem som jag tror är GM och jag känner mig säker på min sak - för vad det är värt - annars hade jag inte slösat polisens tid. Hmm, jag skulle kunna dela med mig lite av mina tankebanor angående kopplingar.
Jag har också tipsat polisen, men tror inget alls.

Tipset löd:

En man från Stockholm hade vid tidpunkten för morden en hyresrätt på en tvåa nära ICA på Djurgårdsgatan, inom 300 meter från sista spåret utanför ICA. Mannen hade två söner, födda -78 och -82, hemmahörande i Stockholm. Pappan hade bostaden som extra lägenhet å jobbets vägnar men en av sönerna har bott där tillfälligtvis och då hållit en låg profil så grannarna visste inte om honom. När jag för två år sedan träffade Jan Staaf på polisen i Linköping och lämnade detta tips, sa Staaf att detta var inget han kände till tidigare och tackade för tipset som han kallade "ett nytt spår". Därefter har jag inget hört från Polisen.

Jag gjorde en iakttagelse då jag bodde hos min mor några nätter som jag berättade för polisen: en tidig morgon något år efter morden hämtade pappan bilen som stått parkerad i närheten - antingen på Barnhemsgatan eller på Elsa Brändströms gata - och körde bilen in på gården där sonen kom ut från huset och gick 5 (!) meter för att kliva in i bilen. Detta upprepades morgonen därpå. Lite undrande blir man vid eftertanke: varför följde inte sonen med pappan ca. 200 meter till den parkerade bilen, utan lät sig hämtas upp inne på gården?

P.S. lägenheten var oftast obebodd för det var en ren övernattningslägenhet å jobbets vägnar för pappan.

Jag har utgått från pappan blivit förhörd av polisen och att båda sönerna blivit topsade, men vet idag inget om detta.
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-31 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in