2014-10-24, 12:22
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Polisen kan ju inte kolla upp allt tyvär. Omöjligt för dom och veta vem Mohammed hade något otalt med, det visste han troligtvis bara själv och därför är det svårt att hitta ett motiv, det kan ju vara något riktigt långsökt .Jag är inne på samma spår som skribenten skrev ner flera stycken av, tycker det låter mest rimligt. Glöm torpedspåret och sånt skit, det är verkligen att krångla till allting.
Problemet med konflikter är att det alltid finns någon som vet något. Just mobbning är något alla vet om vilket innebär att polisen vet om det.
Just därför passar torpeden in.
Du hänger upp dig vid ordet, skulle jag tro.
Låt oss leka med tanken att din flickvän blir mobbad på arbetsplatsen. Hon berättar för dig hur jobbigt det är o du bestämmer dig för att konfrontera den som leder mobbningen av henne. Även om du är civiliserad o tar det verbalt så är du per automatik en torped.
Just därför vill jag ha det till att GM är en torped om det finns ett motiv samt en planerad gärning.
Citera
2014-10-24, 12:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, håller med att det inte går att utesluta att motivet är något bagatellartat.

Jag menar att om mördaren är såpass ung som 15 år och, som GW och andra har varit inne på, bor i området, så kan motivet varit att reda ut något bråk som hände på gården dagen innan. Det kanske var något som inträffade bara mellan Mohammed och GM, typ att Mohammed råkade sparka en boll som fläckade ner GM's tröja och sen när GM kom hem så fick han skäll av sin morsa för att tröjan var smutsig, eller nåt. Kanske vice versa och Mohammed kallade GM för "jävla tönt". Det kan ju vara något som hände dem emellan bara.

Och så vidare; om det var ett motiv till gärningen, det vill säga att GM inte var en "ensam galning", så kan man förmoda att motivet går att härleda till en konflikt som endast GM och Mohammed var inblandade i. Och att denna konflikt utspelade sig i en hyfsat privat sfär, eftersom ingen annan kan ha känt till den. Det borde i sin tur betyda att GM och Mohammed bodde hyfsat nära. Detta har det ju spekulerats en hel del kring, bland annat av GW i Veckans brott där han påpekade att man kunde dra vissa slutsatser av den förmodade gärningsmannens rörelsemönster som ju, enligt 13 vittnen och diverse teknisk bevisning, leder i en halvcirkel via ICA genom Trädgårdsföreningen och efter det tillbaka mot brottsplatsen. Varför skulle GM, som, får man anta, varit så rädd för att bli påkommen av polis att han slängt bort sin mössa (som ju hittades) och tog av sig sin jacka (kan man förmoda eftersom tanten som ser killen med det "förvridna ansiktet" som sitter på parkbänken talar om dennes tunna klädsel) frivilligt röra sig tillbaka mot mordplatsen där det nu är fullt av poliser? Det mest logiska svaret är att han bodde i närheten och därför var tvungen.

Man kan också vända på det och undra varför GM blev sittande tunnklädd på en parkbänk istället för att springa hem. Kanske för att han var för rädd för att gå hem då hemmet låg för nära brottsplatsen. (Jag vet att jag resonerade tvärtom förra gången jag tog upp det, alltså att GM måste haft långt hem då han annars skulle ha sprungit raka vägen hem och struntat i att slänga av sig till exempel mössa och endast brytt sig om att komma hem... Men ja, jag reflekterade inte kring att GM förmodligen var väldigt rädd för att bli påkommen. Men troligast iallafall att GM, om han bodde i närheten, bodde på "andra sidan" brottsplatsen från ICA sett och inte till exempel bakom ICA-huset, för då hade nog sprungit raka vägen istället för att sitta på parkbänken.)
Inte tokigt alls.
Citera
2014-10-24, 12:37
Bannlyst
Citat:

Man kan också vända på det och undra varför GM blev sittande tunnklädd på en parkbänk istället för att springa hem.

Jag tror fortfarande att det var en person som tillfälligt fått ett psykbryt. Han kanske idag inte är sjuk och lever ett normalt liv i en annan stad. Det kan ha varit en akut psykos, PTSD eller liknande som GM led av.

Varför han då inte gick hem kan lika gärna vara för att han just hade psykbryt och var förvirrad och förtvivlad. Kanske övervägde han t.o.m. att ange sig själv, eller var säker på att åka dit snart. Sedan hände aldrig det.

Säger inte att din teori är otänkbar alls dock, har varit med om att ungar kan vara helt irrationella. Yngre ungar än 15 har dödat andra. Men vad som för mig tyder på en hyfsat äldre gärningsman (18+ tror jag) är just förmågan att hålla tyst om detta så länge.
Citera
2014-10-24, 18:26
Medlem
Undrar vilket straff mördaren eventuellt har att vänta sig. Om personen vid tillfället var sjuk, hur ska han kunna bevisa det?
Citera
2014-10-25, 02:40
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Undrar vilket straff mördaren eventuellt har att vänta sig. Om personen vid tillfället var sjuk, hur ska han kunna bevisa det?
Journaler. Händer trots allt vid fler tillfällen än man tror att en GM bedöms ha varit psykisk sjuk flera år efter ett brott. Då får de en så kallad guldbiljett o kan gå hem.
På senare år däremot så har dessa domar nästan försvunnit som tur är.

Men även om GMs ålder var under 15 så lär han inte behöva stå till svars.

Jag skulle faktiskt tro att en GM kommer gå fri om de löser brottet. Antingen pga ålder eller psykisk åkomma.
Oavsett så bryr jag mig inte. Jag vill bara se att brottet klaras upp.
Citera
2014-10-25, 04:15
Medlem
Hasse Aro med sina briljanta uppgifter 10 år senare. Inte funderat på att släppa dom direkt istället.
Citera
2014-10-25, 15:43
Medlem
substitutes avatar
Tagit ut listor på Åsgatan samt närliggande gator med
personer som avlidit. Kriterierna är följande - man mellan 10-40 år,
avlidit mellan 2004 - 2013.

Vi börjar med Djurgårdsgatan:

OBSERVERA! ingen misstanke mot dessa personer, endast uppgifter hämtade ur "Sveriges dödsbok"
för att se vilka som avlidit på resp. gata. källa: Sveriges Dödsbok 2013

http://minfil.org/xeIdgdb7b6/djurgardsgatan.txt
Citera
2014-10-25, 16:26
Medlem
MossTrumss avatar
För er som inte läst chatten på Corren kommer här citat på fråga om unga personer som avlidit.

20 oktober 2014 13:34

Är det inte stor risk att mördaren tagit sitt eget liv någon gång efter dådet då han insett vad han gjort? Ingår detta som ett möjligt scenario i utredningen? Görs det någon DNA-uppföljning på alla som begår självmord?
Jonas (frågeställare)

Ja, vi har givetvis funderat i de banor du tänker. Vi har gått vidare med ett flertal uppslag där personer har tagit livet av sig. Ett svårt och känsligt arbete. De anhöriga har dock varit väldigt tillmötesgående.
Jan Staaf (LKPG Polisen)

Källa: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/chatta-om-dubbelmordet-7435075.aspx
Citera
2014-10-25, 22:16
Medlem
substitutes avatar
Drottninggatan

källa: Sveriges Dödbok 2013

http://minfil.org/I9I6g7b2b6/Drottningg.txt

Drabantgatan

http://minfil.org/JeIdg2b6bb/drabantgatan.txt

Kaserngatan

http://minfil.org/K0I0g6bbba/kasern.txt
Senast redigerad av substitute 2014-10-25 kl. 22:46.
Citera
2014-10-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Drottninggatan

källa: Sveriges Dödbok 2013

http://minfil.org/I9I6g7b2b6/Drottningg.txt

Drabantgatan

http://minfil.org/JeIdg2b6bb/drabantgatan.txt

Kaserngatan

http://minfil.org/K0I0g6bbba/kasern.txt

Bra initiativ. Har försökt googla, men problemet är att de allra flesta har såpass vanliga namn. Tänkte att jag skulle googla "Leif" + respektive efternamn som dyker upp i dina listor, men ja, det är ju långsökt. Något annat förslag? Det bästa är ju givetvis om någon i tråden ser något namn i listan och kopplar ihop det med något annat, med kniven, med ett ärr på handen, etc.

Kanske att du skulle kunna få fram en lista över Barnhemsgatan (gatan som Mohammed bodde på) också?
Citera
2014-10-25, 22:55
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Bra initiativ. Har försökt googla, men problemet är att de allra flesta har såpass vanliga namn. Tänkte att jag skulle googla "Leif" + respektive efternamn som dyker upp i dina listor, men ja, det är ju långsökt. Något annat förslag? Det bästa är ju givetvis om någon i tråden ser något namn i listan och kopplar ihop det med något annat, med kniven, med ett ärr på handen, etc.

Kanske att du skulle kunna få fram en lista över Barnhemsgatan (gatan som Mohammed bodde på) också?

tack, samma tanke här, dock ingen träff på Barnhemsgatan förrän jag går ner på 8 - 40 år:

Ammouri, Mohamad

Barnhemsgatan 8 C 3 Tr
582 28 Linköping

Död 19/10 2004.

Folkbokförd i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).

Född 5/9 1996 (ingen uppgift om födelseort)

Pojke under 18 år.
Citera
2014-10-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
tack, samma tanke här, dock ingen träff på Barnhemsgatan förrän jag går ner på 8 - 40 år:

Ammouri, Mohamad

Barnhemsgatan 8 C 3 Tr
582 28 Linköping

Död 19/10 2004.

Folkbokförd i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).

Född 5/9 1996 (ingen uppgift om födelseort)

Pojke under 18 år.

Okej, ger förslag på fler gator som kan vara av intresse:

* Elsa Brändströms gata
* Västra vägen
* Karl Dahlgrensgatan
* Kanbergsgatan
* Kaserngatan
* Storgatan

Dessutom, det spekulerades tidigare i tråden om GM kunde ha haft ett besök inbokad någonstans, och förslagsvis då ett möte som skulle kunna ha satt honom i obalans; till exempel infektionskliniken. Det behöver ju inte varit ett bokat möte utan kan bara ha varit inplanerat, kan ju vara att drop-in öppnar 08:00 varför han är i området, och att han våndats hela natten. Jag ser på kartan att det (idag) ligger en RFSL-lokal och ett socialkontor i närheten. Nu är det väl egentligen för sent att börja rota i det, men man får hoppas att polisen kollade alla som hade besök inbokade i närheten klockan 08.00 den aktuella dagen.

Ytterligare en sak, på senare tid, jag tror i samband med den geografiska profilen som presenterades som ett genombrott häromåret, så framkom att polisen nu trodde sig veta att GM efter Trädgårdsföreningen hade befunnit sig närmare brottsplatsen. Alltså att han rört sig i en halvcirkel mot brottplatsen. Det borde ju vara det som får polisen att tro sig kunna anta ungefär var GM hörde hemma, och att denna plats borde ligga i närheten av brottsplatsen. Någon som hört något mer om denna vittnesuppgift?

EDIT: stavfel
Senast redigerad av clandeztino 2014-10-25 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in