Citat:
Ursprungligen postat av
Readyfreddie
Jag tror jag har kommit fram till några saker som faktiskt kan ta det här fallet framåt. Både polisen i Linköping och herr GW fick ta del av det för ett par veckor sedan. Jag har inte hört något än men vi får se. Att GW inte har så mycket tid att ägna åt privatspanare förstår jag, men jag litar inte på att polisen ens fattar vad jag menar eller är intresserade av att försöka tänka längre.
Hur som helst, stämmer det jag tror så har Linköpingspolisen väldigt mycket att förklara eftersom man relativt enkelt borde ha klarat upp det. Tyvärr tror jag att DNA-fyndet förstörde allting, man slutade anstränga sig.
Crowdsourcing är något man borde utnyttja när man har kört fast, ut med alla vittnesuppgifter och annat material (maskade namn och så förstås) och låt intresserade ta del av det. Vad har man att förlora i fall som det här? Förutom prestige då.
Jag har också tänkt att några personer härifrån hade klarat upp allt snabbt från början och till och med nu tio år senare om vi fick tillgång till allt material.
Helt klart är det så att detta är en svag utredning.
- Tror egentligen inte polisen i Lkp är sämre än någon annanstans, som ex verkar Beniett Henricsson, åtminstone vad jag har hört, varit en riktigt vass utredare. Mot alla odds har jag även hört bra saker om Herr Staaf.
Kanske ligger det i den mänskliga naturen att tro på den enkla bekväma lösningen. Och med den tekniska bevisningen som finns i detta fall så kan man ha en viss förståelse. Dom flesta mord klaras trots allt upp ganska enkelt.
Nu är ju inte det någon ursäkt för polisen då de faktiskt uppbär lön för sitt försök till arbete.
Staten erbjuder ju i princip livstidsanställning och tyvärr är fitness mer viktigt än brightness.
Brukar ibland åka med buss 178 förbi polishögskolan. Ganska deprimerande att se vilka uppumpade broilernissar(och tjejer för den delen) som kliver av för att utbildas i polisens tjänst.
Vi förutsätter givetvis att Jagga Jagga Staaf en gång i tiden anställdes endast för sin fina fysiks skull(elitgångare med OS meriter)
Men, en begåvad polisutredare ser till nuet, och ReadyFreddies ide om att prova Crowdsourcing i detta ärende skulle inte bara vara intressant utan skulle oxå kunna ses som ett pilotprojekt att hitta nya vägar i en utredning, och i utredningar generellt, som kört fast.
Bästa vägen för denna ide är att få tjockisen GW på spåret. Han har trots allt en jävla makt tack vare sin exponering i media. Skulle GW börja säga att Crowdsourcing är hallonsylt kan det faktiskt hända grejer.
Skulle även kunna vara intressant att bearbeta någon journalist på corren eller horan gällande detta.
Fast är det inte TT-klart så blir det nog inget. Ni fattar vad jag menar!
Mao är det Sveriges rikaste lilla tjockis som bör bli föremål för vår övertalningskampanj.
Som öppningsreplik föreslår jag ett klassikt postutskick med en fin inramad bild på Jussi Björling.
Det bör få tjockisen att bli lite mer samarbetsvillig.
Polisen har blivit bättre på att jobba med media mkt tack vare efterlyst. Men internet har många spridningsvägar som polisen ännu ej fattat värdet av riktigt.
Vi pratar 10 år och inga leads what so ever
Varför inte bara prova. Skulle dessutom återigen lägga fokus på denna utredning.
Tyvärr känns det som om polisen gett upp och en slumpartat guldtopsning är nog enda hoppet.