2014-09-17, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Man vet ju egentligen ingenting om den här gärningsmannen, att börja kolla upp frånvaro hos skolelever i Linköping den aktuella dagen är väl ett näst intill ändlöst arbete. Sen är det ju ingenting som säger att den här personen ens gick i skolan eller kom från Linköping.

Samma sak med inköp av mössan, den kan ha köpts när som helst (flera år tidigare), var som helst i landet. Den kan lika gärna ha betalats kontant som med kort, och den kan lika gärna ha köpts in av någon annan än GM. Det blir ett ändlöst letande, helt enkelt.

Precis, man vet ingenting direkt, så varför inte chansa? Anledningen till att jag framförallt tror att GM var ett barn är valet av mordvapen & alla efterlämningar av bevismaterial. Om inte ett barn, en väldigt korkad person åtminstone.
Citera
2014-09-17, 12:23
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag tror jag har kommit fram till några saker som faktiskt kan ta det här fallet framåt. Både polisen i Linköping och herr GW fick ta del av det för ett par veckor sedan. Jag har inte hört något än men vi får se. Att GW inte har så mycket tid att ägna åt privatspanare förstår jag, men jag litar inte på att polisen ens fattar vad jag menar eller är intresserade av att försöka tänka längre.

Hur som helst, stämmer det jag tror så har Linköpingspolisen väldigt mycket att förklara eftersom man relativt enkelt borde ha klarat upp det. Tyvärr tror jag att DNA-fyndet förstörde allting, man slutade anstränga sig.
Crowdsourcing är något man borde utnyttja när man har kört fast, ut med alla vittnesuppgifter och annat material (maskade namn och så förstås) och låt intresserade ta del av det. Vad har man att förlora i fall som det här? Förutom prestige då.

Jag har också tänkt att några personer härifrån hade klarat upp allt snabbt från början och till och med nu tio år senare om vi fick tillgång till allt material.

Helt klart är det så att detta är en svag utredning.

- Tror egentligen inte polisen i Lkp är sämre än någon annanstans, som ex verkar Beniett Henricsson, åtminstone vad jag har hört, varit en riktigt vass utredare. Mot alla odds har jag även hört bra saker om Herr Staaf.

Kanske ligger det i den mänskliga naturen att tro på den enkla bekväma lösningen. Och med den tekniska bevisningen som finns i detta fall så kan man ha en viss förståelse. Dom flesta mord klaras trots allt upp ganska enkelt.

Nu är ju inte det någon ursäkt för polisen då de faktiskt uppbär lön för sitt försök till arbete.
Staten erbjuder ju i princip livstidsanställning och tyvärr är fitness mer viktigt än brightness.

Brukar ibland åka med buss 178 förbi polishögskolan. Ganska deprimerande att se vilka uppumpade broilernissar(och tjejer för den delen) som kliver av för att utbildas i polisens tjänst.

Vi förutsätter givetvis att Jagga Jagga Staaf en gång i tiden anställdes endast för sin fina fysiks skull(elitgångare med OS meriter)

Men, en begåvad polisutredare ser till nuet, och ReadyFreddies ide om att prova Crowdsourcing i detta ärende skulle inte bara vara intressant utan skulle oxå kunna ses som ett pilotprojekt att hitta nya vägar i en utredning, och i utredningar generellt, som kört fast.

Bästa vägen för denna ide är att få tjockisen GW på spåret. Han har trots allt en jävla makt tack vare sin exponering i media. Skulle GW börja säga att Crowdsourcing är hallonsylt kan det faktiskt hända grejer.

Skulle även kunna vara intressant att bearbeta någon journalist på corren eller horan gällande detta.
Fast är det inte TT-klart så blir det nog inget. Ni fattar vad jag menar!

Mao är det Sveriges rikaste lilla tjockis som bör bli föremål för vår övertalningskampanj.
Som öppningsreplik föreslår jag ett klassikt postutskick med en fin inramad bild på Jussi Björling.
Det bör få tjockisen att bli lite mer samarbetsvillig.

Polisen har blivit bättre på att jobba med media mkt tack vare efterlyst. Men internet har många spridningsvägar som polisen ännu ej fattat värdet av riktigt.

Vi pratar 10 år och inga leads what so ever

Varför inte bara prova. Skulle dessutom återigen lägga fokus på denna utredning.

Tyvärr känns det som om polisen gett upp och en slumpartat guldtopsning är nog enda hoppet.
Senast redigerad av massepojken 2014-09-17 kl. 12:46.
Citera
2014-09-17, 13:06
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Bästa vägen för denna ide är att få tjockisen GW på spåret. Han har trots allt en jävla makt tack vare sin exponering i media. Skulle GW börja säga att Crowdsourcing är hallonsylt kan det faktiskt hända grejer.

Skulle även kunna vara intressant att bearbeta någon journalist på corren eller horan gällande detta.
Fast är det inte TT-klart så blir det nog inget. Ni fattar vad jag menar!

Det känns nästan som du är rätt ute här. Det krävs någon slags utomstående granskning eller initiativ för att någonting ska hända.

GW eller media?

Problemet med det sistnämnda är att samtliga fall i modern tid som blivit föremål för utomstående kritisk granskning - Palme, Da Costa, Rahman, Quick - har kunnat bygga på en dom föregången av en offentliggjord förundersökning.

I det här fallet finns egentligen ingenting informationsmässigt, förutom det som offentliggjorts i media. Och här finns problemet: hur kritiserar man en utredning om man inte har någon säker information om hur den har bedrivits?

Journalistiskt är det en mardröm, där risken är uppenbar att varje granskare från media skulle slå huvudet blodigt i sekretessväggen och där den enda vägen framåt skulle vara en läcka inifrån utredningen. Den senare varianten är svårt för en journalist att själv leta fram, det är ofta sådant som landar i knät på dem mer eller mindre av en slump.

GW då?

Här tror jag det finns bättre möjligheter. Inte för att jag tror han skulle läcka information, men han har samtidigt visat att detta inte är ett fall som han släpper i första taget. Han har gång på gång - i "Efterlyst", "Veckans brott", i media i övrigt och även internt inom polisen - försökt blåsa nytt liv i utredningen.

Kanske är just detta tillfälle - i övermorgon är det ju 10 sedan det skedde - rätt tillfälle för GW att uppmärksamma fallet?

Hoppas att tidningarna uppmärksammar fallet på fredag och att nästa GW-krönika i Expressen handlar om samma sak. Det finns ett högt symbolvärde i att ett decennium har förflutit.
Citera
2014-09-17, 13:58
Medlem
Readyfreddies avatar
Har inte GW mer eller mindre på skoj sagt att han skulle starta en detektivbyrå? Vi kanske kan få jobb där och lösa allt från daCosta-mordet till Palmemordet.
Egentligen ska det väl inte vara något problem för polisen att lämna ut allt man vet i ett fall. Man går ju ut med väldigt mycket via media, vad olika vittnen sett, tidpunkter och fantombilder osv.
Där tror jag mer föraktet mot vanliga människor som "leker poliser" är svårare att rå på.
Man kan ställa frågan via "Fråga Leif" om inte annat.

Om jag uppfattat saker rätt så gjorde man ett bra jobb inledningsvis, i och för sig är det inte så bra att det tog ett helt år innan man tog det som nu kan vara det viktigaste vittnet på allvar men i alla fall.

Men när Staaf sitter i tv 2010 och säger "vi har problem med motivbilden" och "vi hittar inget motiv" då tycker jag att det är provocerande illa. För det första vet vi här i tråden att det finns ett uppenbart motiv mot Ammouris i deras ekonomiska förehavanden, läste någonstans att man hade blåst underleverantörer på 25 miljoner, vet inte alls om det stämmer men kan ju ge en indikation på vilka summor det kan ha handlat om. Ser man inte pengar som ett motiv så vet jag inte hur man tänker.

För det andra kan det ju finnas ett motiv som ingen annan än GM tycker är logiskt.

Skulle jag en dag ha ihjäl granntjejen så skulle det vara för att hennes hund skäller för mycket (ibland har jag faktiskt funderat på saken), lycka till att få fram det som ett motiv innan man kan leta fram mig som GM. Man skulle så klart hitta mig i alla fall men det är då för att jag finns i hennes omgivning.

Edit: Kan ju tillägga att GW inte alls är nöjd med hur man skött utredningen, han tycker att man skulle lagt mer fokus på att utreda personer med koppling till de bägge offren och deras familjer. Något som man alltså inte gjort tillräckligt för att man trott hårt på teorin med nattvandraren, för att man inte hittat något motiv...
Benniett verkar han varit nöjd med men inte Staaf direkt.
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-09-17 kl. 14:02.
Citera
2014-09-17, 14:51
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Precis, man vet ingenting direkt, så varför inte chansa? Anledningen till att jag framförallt tror att GM var ett barn är valet av mordvapen & alla efterlämningar av bevismaterial. Om inte ett barn, en väldigt korkad person åtminstone.
Jovisst, men ska man "chansa" så innefattar det ju i princip varenda unge i hela landet som var av aktuell ålder den dagen. Det krävs så oerhört mycket tid och resurser för att komma någon vart. Skulle ta många år bara för att kunna avskriva typ 99,9% av befolkningen.

Det är som att säga att varje gång det begås ett brott och man inte har några ledtrådar ska man direkt DNA-testa ALLA i hela landet bara för att det teoretiskt skulle kunna vara dem. Inser du hur knepigt det blir?
Citera
2014-09-17, 15:56
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det känns nästan som du är rätt ute här. Det krävs någon slags utomstående granskning eller initiativ för att någonting ska hända.

GW eller media?

Problemet med det sistnämnda är att samtliga fall i modern tid som blivit föremål för utomstående kritisk granskning - Palme, Da Costa, Rahman, Quick - har kunnat bygga på en dom föregången av en offentliggjord förundersökning.

I det här fallet finns egentligen ingenting informationsmässigt, förutom det som offentliggjorts i media. Och här finns problemet: hur kritiserar man en utredning om man inte har någon säker information om hur den har bedrivits?

Journalistiskt är det en mardröm, där risken är uppenbar att varje granskare från media skulle slå huvudet blodigt i sekretessväggen och där den enda vägen framåt skulle vara en läcka inifrån utredningen. Den senare varianten är svårt för en journalist att själv leta fram, det är ofta sådant som landar i knät på dem mer eller mindre av en slump.

GW då?

Här tror jag det finns bättre möjligheter. Inte för att jag tror han skulle läcka information, men han har samtidigt visat att detta inte är ett fall som han släpper i första taget. Han har gång på gång - i "Efterlyst", "Veckans brott", i media i övrigt och även internt inom polisen - försökt blåsa nytt liv i utredningen.

Kanske är just detta tillfälle - i övermorgon är det ju 10 sedan det skedde - rätt tillfälle för GW att uppmärksamma fallet?

Hoppas att tidningarna uppmärksammar fallet på fredag och att nästa GW-krönika i Expressen handlar om samma sak. Det finns ett högt symbolvärde i att ett decennium har förflutit.

Folk älskar att läsa om brott och polisutredningar. Särskilt i mystiska fall som detta.

Därför är det lite förvånade att corren inte ens har svarat på mina 2 mail jag skickat med förslaget att dom skulle köra en lång artikelserie om dubbelmordet.

Mitt upplägg är att man kör 10 lördagar i rad, där varje lördag står för ett år i utredningen. Intervjuer , div olika spår, förhoppningar och besvikelser.

Lite mer fördjupande journalistik helt enkelt. Speciellt när ärendet verkligen berör hela Linköping.
Tror en sådan artikelserie skulle vara mkt uppskattad.

Mitt tredje mail till corren bestod av en förfrågan om dom skulle vara intresserad av att köpa en sådan artikelserie av mig som frilans. Jag erbjöd mig att göra "ÅR1" så dom skulle kunna kolla av kvaliten.

Ett nej är alltid helt okey, men när man inte ens svarar på mail så andas det bara tomhet och ointresse.
En lokal blaska utan några som helst ambitioner är min tolkning.
Frågan är varför dessa sk journalister blev journalister? Kopiera TT nyheter kan bara inte kännas särskilt utvecklande.

Även mailat Aftonbladet. Dom svarade snabbt och bra. Credit till dom. Bladet har nu återvunnit lite av sin heder sedan dom blåst mig på stash för 2 st heta nyhetstips tidigare.

Men jag är inte långsint utan nu jobbar vi vidare som om inget hänt. Lugnt och fint.

Dom gillade iden men tyckte inte att dom kunde motivera en sådan långkörare bara kring detta specifika mord. Men dom kunde mkt väl se iden förverkligas tex i en sommarbilaga.
Vi skulle hålla kontakten.

Gäller att få upp detta mord på banan igen. Titta bara vad som hände då bladet hade "gammeltantsvittnetstoryn"

Då vaknade tråden igen . Ökad mediabevakning och att polisen släpper stora delar av utredningen kan vara melodin.

Finns det ingen som helst jävla kreativitet i den svenska poliskåren?

Våga utvecklas säger massepojken samtidigt som han enligt en säker källa skäms något oerhört för att gått in i rollen som självutnämd positivitetscoach. Så oerhört patetiskt!
Senast redigerad av massepojken 2014-09-17 kl. 16:55.
Citera
2014-09-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Jovisst, men ska man "chansa" så innefattar det ju i princip varenda unge i hela landet som var av aktuell ålder den dagen. Det krävs så oerhört mycket tid och resurser för att komma någon vart. Skulle ta många år bara för att kunna avskriva typ 99,9% av befolkningen.

Det är som att säga att varje gång det begås ett brott och man inte har några ledtrådar ska man direkt DNA-testa ALLA i hela landet bara för att det teoretiskt skulle kunna vara dem. Inser du hur knepigt det blir?

Uselt försök till liknelse. Saken är den att allting dateras i datorer och/eller loggböcker i skolan.
Minsta lilla frånvaro antecknas, bla då om någon är sjuk eller skolkar.
Hur många skolor kan det finnas i Linköping som har elever på högstadiet eller gymnasiet?
40-tal? 50-tal? Polisen bör helt enkelt be alla högstadie-skolor & gymnasieskolor i Linköping, som den 19 oktober 2004 hade elever frånvarande av en eller annan anledning. Elever som denna dagen daterats sjukanmälda, frånvarande/skolk, elever som var lediga.

Skulle ta många timmars arbete att titta upp, javisst. Men med tanke på att mordet begicks ca 07.50 på morgonen (skolan börjar vid 8- 8.30 för de flesta) och att GM inte verkat ha alla indianer i kanoten, han verkar sett till val av mordvapen, de bevis han lämnar efter sig vara relativt ung & korkad, kanske då rent av en person som går i skolan? Som alla vet tror bla GW det, så varför då inte be om loggböcker/anteckningar från alla högstadieskolor & gymnasieskolor från den aktuella dagen, för att få reda på vilka som var frånvarande & om någon stämmer in på gärningsmannaprofilen? Är det inte värt att kolla upp?
Senast redigerad av herrtanke 2014-09-17 kl. 19:24.
Citera
2014-09-17, 19:57
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Har inte GW mer eller mindre på skoj sagt att han skulle starta en detektivbyrå? Vi kanske kan få jobb där och lösa allt från daCosta-mordet till Palmemordet.
Egentligen ska det väl inte vara något problem för polisen att lämna ut allt man vet i ett fall. Man går ju ut med väldigt mycket via media, vad olika vittnen sett, tidpunkter och fantombilder osv.
Där tror jag mer föraktet mot vanliga människor som "leker poliser" är svårare att rå på.
Man kan ställa frågan via "Fråga Leif" om inte annat.

Om jag uppfattat saker rätt så gjorde man ett bra jobb inledningsvis, i och för sig är det inte så bra att det tog ett helt år innan man tog det som nu kan vara det viktigaste vittnet på allvar men i alla fall.

Men när Staaf sitter i tv 2010 och säger "vi har problem med motivbilden" och "vi hittar inget motiv" då tycker jag att det är provocerande illa. För det första vet vi här i tråden att det finns ett uppenbart motiv mot Ammouris i deras ekonomiska förehavanden, läste någonstans att man hade blåst underleverantörer på 25 miljoner, vet inte alls om det stämmer men kan ju ge en indikation på vilka summor det kan ha handlat om. Ser man inte pengar som ett motiv så vet jag inte hur man tänker.

För det andra kan det ju finnas ett motiv som ingen annan än GM tycker är logiskt.

Skulle jag en dag ha ihjäl granntjejen så skulle det vara för att hennes hund skäller för mycket (ibland har jag faktiskt funderat på saken), lycka till att få fram det som ett motiv innan man kan leta fram mig som GM. Man skulle så klart hitta mig i alla fall men det är då för att jag finns i hennes omgivning.

Edit: Kan ju tillägga att GW inte alls är nöjd med hur man skött utredningen, han tycker att man skulle lagt mer fokus på att utreda personer med koppling till de bägge offren och deras familjer. Något som man alltså inte gjort tillräckligt för att man trott hårt på teorin med nattvandraren, för att man inte hittat något motiv...
Benniett verkar han varit nöjd med men inte Staaf direkt.

Men skit i GW för fan. Så jävla trött på GW. Han är ingen allvetande gud, vet du det?
Citera
2014-09-17, 20:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men skit i GW för fan. Så jävla trött på GW. Han är ingen allvetande gud, vet du det?

Vart har jag sagt att han alltid har rätt? Han har haft kurage att våga säga det som de flesta känner, att man har gjort ett dåligt jobb i Linköping.
Han är viktig i det här fallet eftersom han är den som håller liv i det för den stora allmänheten. Han har lagt in en belöning. Det är han som hållit i det i Efterlyst och Veckans Brott så han är delaktig i det här.

I Sverige är det svårt att prata om brott utan att han dyker upp. Ska man ta Sarnecki istället?

Och nej, jag tror han är ute och cyklar rätt rejält här och gjorde bort sig ganska grovt i daCosta-fallet till exempel.

Edit: Men okej, kan hålla med om att det kan bli lite för mycket av professorn.
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-09-17 kl. 20:26.
Citera
2014-09-17, 20:41
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Vart har jag sagt att han alltid har rätt? Han har haft kurage att våga säga det som de flesta känner, att man har gjort ett dåligt jobb i Linköping.
Han är viktig i det här fallet eftersom han är den som håller liv i det för den stora allmänheten. Han har lagt in en belöning. Det är han som hållit i det i Efterlyst och Veckans Brott så han är delaktig i det här.

I Sverige är det svårt att prata om brott utan att han dyker upp. Ska man ta Sarnecki istället?

Och nej, jag tror han är ute och cyklar rätt rejält här och gjorde bort sig ganska grovt i daCosta-fallet till exempel.

Edit: Men okej, kan hålla med om att det kan bli lite för mycket av professorn.

freddie, du säger mycket klokt, GW får man ta för den har är men det är alltid bra med någon som har en annan uppfattning/synvinkel på ett brott. Jag har läst hundratals FUP:ar och den svenska polisen tenderare ofta att tänka lite enkelspårigt - polistänk om man säger så. Kanske det behövs någon utifrån som kan vrida o vända på det hela i bland.
Citera
2014-09-17, 21:41
Medlem
ufomammuts avatar
Polisen måste helt enkelt att missat en jävla massa tips eller så har folk bara skitit i att tipsa. Har skrivit här förr att jag tror väldigt många som sitter på eventuell info om GM tror att personen i fråga redan är topsad då man gått ut med att man topsat så extremt många. "Ähh han är ju lätt redan topsad!", typ.

Men eftersom ni pratar om ungdomar som var frånvarande från skolan samma dag som mordet så vet jag en kille som inte bara var frånvarande, utan han hade exakt samma mössa som GM. Har han blivit förhörd? Självklart inte. Är det polisens fel? Vem vet, ingen kanske har tipsat om honom. (99.9999% att han inte är gm, men ändå.)
Citera
2014-09-17, 22:22
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Polisen måste helt enkelt att missat en jävla massa tips eller så har folk bara skitit i att tipsa. Har skrivit här förr att jag tror väldigt många som sitter på eventuell info om GM tror att personen i fråga redan är topsad då man gått ut med att man topsat så extremt många. "Ähh han är ju lätt redan topsad!", typ.

Men eftersom ni pratar om ungdomar som var frånvarande från skolan samma dag som mordet så vet jag en kille som inte bara var frånvarande, utan han hade exakt samma mössa som GM. Har han blivit förhörd? Självklart inte. Är det polisens fel? Vem vet, ingen kanske har tipsat om honom. (99.9999% att han inte är gm, men ändå.)

Tipsa för bövelen, jag har varit av annat tankesätt förut, bättre att vara 100 % säker. Men nu tror jag tvärtom, minsta lilla tips, ledtråd kan vara det som fattas för att Linköpingspolisen ska hamna på rätt spår. Dessutom får du ju vara anonym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in