Jag har sett om det här programmet några gånger nu, Veckans Brott från 2010. Rekommenderar verkligen alla att se det, igen om ni sett det förut.
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Lite tankar om det. Enligt denna GW så är han ganska säker på att GM stått och väntat på M, det är han tack vare att flera vittnen sett en man i det området. Borde inte dessa ha sett färg och/eller längd på jackan? I programmet så säger man klart och tydligt på presskonferens att man letar efter en man i beige knälång jacka. Det verkar vara fler vittnen som sett GM väntandes än som sett själva gärningen, väldigt troligt också eftersom han uppehållit sig vid den platsen längre tid. Det kan också vara den mannen som vägrar erkänna att han var i närheten av mordplatsen. Han är säkert topsad men klarade sig eftersom han inte var med i själva utförandet.
Hur jag än vrider på det så tror jag att, om det var planerat, så var det två individer inblandade.
15:49 börjar samtalet mellan Staaf och GW.
Tycker det är intressant när Staaf säger att "när man inte har en motivbild så krånglar det till saker oerhört mycket".
När man tänker på kända brott som Palmemordet, Anna Lindh, Arboga, Flink, Engla osv så är ju motivet uppenbart för alla. Att ge sig på de personer man gjorde. I efterhand så är ju frågan varför ganska ointressant. Motivet i Linköping var också ge sig på offret/offren.
Som jag ser det borde ett motiv vara ganska ointressant i det här fallet. Kartlägger man offren, deras familjer och personer dom haft kontakt med. Söker personer med hjälp av GM-profil och går ut med ett signalement så tar man ju även den som nu haft ett särskilt motiv.
Det blir extra dumt när polisen tror att det är en galning utan motiv, vars motiv man letar efter.
Motiv är också något privatspanare får ägna sig åt, i brist på annat.