2016-08-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Va f-n spelar det för roll om han så satt på en bänk i närheten? Gärningsmannens DNA-profil är känd och likaså Svartens. Han rånade posten på Djurgårdsgatan i Linköping 1996 och flydde på en stulen cykel in i Trädgårdsföreningen så nog f-n hittade han i området.

Är han kollad då?
Citera
2016-08-05, 00:03
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är han kollad då?
Polisen kollar rutinmässigt mot alla DNA-register de har tillgång till.

Konstigt om inte "Svarten" fanns i ett sådant med tanke på hans bakgrund som en av Sveriges farligaste män.

Svartenbrandt rånade snart sagt alla postkontor i landet och sköt mot varenda polis som störde honom i detta.

Du har en intressant tanke. Det har hänt att man trott att brottslingar suttit inlåsta, men det har visat sig att de haft permission och varit på fri fot.

Svarten nekade till ett dubbelmord i Stockholm av två knarkhandlare, fast han inte långt därefter greps med mordvapnet i sin ägo. Pistolen hade han fått av en man som han vägrade uppge namnet på. Åklagaren hade tillräckligt på honom för att sätta honom i Kumlabunkern ändå. Därifrån flyttades han till Säters sjukhus.

Frågan ställdes om han satt på Säters sjukhus eller var ute i det fria då Olof Palme mördades 1986. Sjukhuset sa att han inte hade haft permission, men anonyma personer sa motsatsen och hade sett honom i Stockholm. En kvinna sa att hon tillbringat natten med honom i villan på sjukhusområdet på Säter och gav honom alibi.

I Sverige kallas det "inlåst" att bo i en villa med en kärlekspartner över natten

Jag tror inte han mördade Olof Palme, men han var definitivt mannen att kunna göra det.

"Svarten" född -45 var för gammal för att vara aktuell som gm i dubbelmordet i Linköping, att döma av vad som sagts om dna-profilen. Åldersbedömningen är lätt att göra utifrån dna.
Citera
2016-08-05, 00:10
Medlem
Om Svarten är jag väl påläst.

Men har det någonstans stått om åldern i DNA-prov? Går det ens?
Citera
2016-08-05, 00:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Om Svarten är jag väl påläst.

Men har det någonstans stått om åldern i DNA-prov? Går det ens?
Här en länk om DNA.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Telomer

Ur denna länk under rubriken FUNKTION kopierar jag vad som gäller om åldersbestämning utifrån ett dna-prov.

Citat:
Varje gång en cell delar sig kopieras kromosomerna. Denna process som kallas replikering förmår inte kopiera den yttersta änden på telomeren. Detta innebär att för varje celldelning blir kromosomerna något kortare. Äldre människor har alltså något kortare kromosomer än yngre människor.
Citera
2016-08-05, 07:11
Medlem
http://www.kemivarldenbiotech.se/nyheter/blod-och-tander-avslojar-alder/

Denna är från 2015.

Det har bara stått ang mördarens DNA om nordeuropé, håret o rökning/snusning. Åldern sa de pga kniven.
Senast redigerad av Cianneli 2016-08-05 kl. 07:16.
Citera
2016-08-05, 07:29
Medlem
Citat:
Polisen kollar rutinmässigt mot alla DNA-register de har tillgång till.

Konstigt om inte "Svarten" fanns i ett sådant med tanke på hans bakgrund som en av Sveriges farligaste män.

Svartenbrandt rånade snart sagt alla postkontor i landet och sköt mot varenda polis som störde honom i detta.

Du har en intressant tanke. Det har hänt att man trott att brottslingar suttit inlåsta, men det har visat sig att de haft permission och varit på fri fot.

Svarten nekade till ett dubbelmord i Stockholm av två knarkhandlare, fast han inte långt därefter greps med mordvapnet i sin ägo. Pistolen hade han fått av en man som han vägrade uppge namnet på. Åklagaren hade tillräckligt på honom för att sätta honom i Kumlabunkern ändå. Därifrån flyttades han till Säters sjukhus.

Frågan ställdes om han satt på Säters sjukhus eller var ute i det fria då Olof Palme mördades 1986. Sjukhuset sa att han inte hade haft permission, men anonyma personer sa motsatsen och hade sett honom i Stockholm. En kvinna sa att hon tillbringat natten med honom i villan på sjukhusområdet på Säter och gav honom alibi.

I Sverige kallas det "inlåst" att bo i en villa med en kärlekspartner över natten

Jag tror inte han mördade Olof Palme, men han var definitivt mannen att kunna göra det.

"Svarten" född -45 var för gammal för att vara aktuell som gm i dubbelmordet i Linköping, att döma av vad som sagts om dna-profilen. Åldersbedömningen är lätt att göra utifrån dna.

När Svarten blev förhörd ang palmemordet så erkände han det på Kungsgatan o 2 postrån. Det tog bort fokus. Sen grät han i rätten.
Citera
2016-08-05, 12:03
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
http://www.kemivarldenbiotech.se/nyheter/blod-och-tander-avslojar-alder/

Denna är från 2015.

Det har bara stått ang mördarens DNA om nordeuropé, håret o rökning/snusning. Åldern sa de pga kniven.
Men hallå!

Har man ett DNA-prov via blod, saliv eller tänder från en människa så kan man åldersbestämma personen med en felmarginal på 5 år.

Den åldersbestämning som gjorts i detta fallet är grundat på DNA-analys och inte på kniven.
Citera
2016-08-05, 12:08
Medlem
Citat:
Men hallå!

Har man ett DNA-prov via blod, saliv eller tänder från en människa så kan man åldersbestämma personen med en felmarginal på 5 år.

Den åldersbestämning som gjorts i detta fallet är grundat på DNA-analys och inte på kniven.

Ok men då måste den ha gjorts nyligen då o jag har missat det.
Det har hela tiden skrivits att de trodde det var en ung gärningsman pga det var en butterflykniv.
Citera
2016-08-05, 12:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
När Svarten blev förhörd ang palmemordet så erkände han det på Kungsgatan o 2 postrån. Det tog bort fokus. Sen grät han i rätten.
Han erkände att han varit delaktig i morden på Kungsgatan men sa att det inte var han som sköt. Det var den bortgångne kumpanen Olle Fransson som sköt knarkhandlarna Stig Hultman och Karl-Erik Unger.

"Svartens" erkännande om delaktighet ska ses mot bakgrund av hur morden gick till. Den ena avrättades med ett pistolskott i nacken då han legat på magen på golvet. Den andre hade jagats in i köket och dödats med skott i bröstet och knivhugg i ryggen.

Två dagar efter dubbelmordet rånade "Svarten" ett postkontor i Stockholm och sköt med en AK 4:a tre poliser i en piket och sårade dem svårt. När han efter en kort jakt greps i Göteborg för postrånet hade han pistolen från dubbelmordet under huvudkudden.

"Svarten" var lik den s.k. Skuggan i palmeutredningen därför blev polisen intresserad av vad han gjort kvällen OP mördades.
Senast redigerad av MossTrums 2016-08-05 kl. 12:37.
Citera
2016-08-05, 12:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ok men då måste den ha gjorts nyligen då o jag har missat det.
Det har hela tiden skrivits att de trodde det var en ung gärningsman pga det var en butterflykniv.
Du har missförstått detta.

Man var tydlig med åldersbestämningen tidigt i utredningen och det styrde vilka som skulle topsas; dvs. unga män inom ett åldersintervall på ca 5 år boende inom närområdet - som efter hand utvidgades - fick lämna salivprov på en tops. I det spåret har polisen kört vidare i brist på ett avgörande tips.
Citera
2016-08-12, 18:49
Medlem
Citat:
Han erkände att han varit delaktig i morden på Kungsgatan men sa att det inte var han som sköt. Det var den bortgångne kumpanen Olle Fransson som sköt knarkhandlarna Stig Hultman och Karl-Erik Unger.

"Svartens" erkännande om delaktighet ska ses mot bakgrund av hur morden gick till. Den ena avrättades med ett pistolskott i nacken då han legat på magen på golvet. Den andre hade jagats in i köket och dödats med skott i bröstet och knivhugg i ryggen.

Två dagar efter dubbelmordet rånade "Svarten" ett postkontor i Stockholm och sköt med en AK 4:a tre poliser i en piket och sårade dem svårt. När han efter en kort jakt greps i Göteborg för postrånet hade han pistolen från dubbelmordet under huvudkudden.

"Svarten" var lik den s.k. Skuggan i palmeutredningen därför blev polisen intresserad av vad han gjort kvällen OP mördades.

Nu läste du inte vad jag skrev.
När Svarten blev förhörd om palmemordet -86 passade han på att erkänna mord på Kungsgatan plus 2 postrån. Jag har nyss läst tidningarna från då plus att det även står i Holmérs bok.

Ang DNA har jag kollat upp detta o 2004 kunde man inte åldersbestämma det.
Om det har gjorts på senare år ang dubbelmordet har jag inte kunnat få fram. Endast att de tror det är en ungdom pga knivens art.
Citera
2016-08-12, 23:54
Medlem
Citat:
Nu läste du inte vad jag skrev.
När Svarten blev förhörd om palmemordet -86 passade han på att erkänna mord på Kungsgatan plus 2 postrån. Jag har nyss läst tidningarna från då plus att det även står i Holmérs bok.

Ang DNA har jag kollat upp detta o 2004 kunde man inte åldersbestämma det.
Om det har gjorts på senare år ang dubbelmordet har jag inte kunnat få fram. Endast att de tror det är en ungdom pga knivens art.

Framförallt för att vittnen har angett att GM ska ha varit i 20-årsåldern vid tidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in