2014-09-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
att öppna upp PUK för detta ändamål.

Är du medveten om att PKU-registret är ett register där blodprov lämnats på papper? Det är alltså helt omöjligt att söka i registret. Det du vill är alltså att alla blodprov i PKU skall DNA-klassificeras och föras in i ett dataregister mot vilket polisens prover sedan skall testas. Du är medveten om att det medicinska värdet av PKU förstörs när man förstör blodproverna för DNA-analys? Du är medveten om att det bara är barn födda i Sverige som hamnar i PKU och att om gärningsmannen är utlänning har du förstört ett omfattande medicinskt register utan att nå några som helst resultat, allt till en kostnad av hundratals miljoner kronor?
Citera
2014-09-07, 17:11
Medlem
Readyfreddies avatar
Jag har sett om det här programmet några gånger nu, Veckans Brott från 2010. Rekommenderar verkligen alla att se det, igen om ni sett det förut.

https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Lite tankar om det. Enligt denna GW så är han ganska säker på att GM stått och väntat på M, det är han tack vare att flera vittnen sett en man i det området. Borde inte dessa ha sett färg och/eller längd på jackan? I programmet så säger man klart och tydligt på presskonferens att man letar efter en man i beige knälång jacka. Det verkar vara fler vittnen som sett GM väntandes än som sett själva gärningen, väldigt troligt också eftersom han uppehållit sig vid den platsen längre tid. Det kan också vara den mannen som vägrar erkänna att han var i närheten av mordplatsen. Han är säkert topsad men klarade sig eftersom han inte var med i själva utförandet.
Hur jag än vrider på det så tror jag att, om det var planerat, så var det två individer inblandade.

15:49 börjar samtalet mellan Staaf och GW.
Tycker det är intressant när Staaf säger att "när man inte har en motivbild så krånglar det till saker oerhört mycket".

När man tänker på kända brott som Palmemordet, Anna Lindh, Arboga, Flink, Engla osv så är ju motivet uppenbart för alla. Att ge sig på de personer man gjorde. I efterhand så är ju frågan varför ganska ointressant. Motivet i Linköping var också ge sig på offret/offren.

Som jag ser det borde ett motiv vara ganska ointressant i det här fallet. Kartlägger man offren, deras familjer och personer dom haft kontakt med. Söker personer med hjälp av GM-profil och går ut med ett signalement så tar man ju även den som nu haft ett särskilt motiv.

Det blir extra dumt när polisen tror att det är en galning utan motiv, vars motiv man letar efter.

Motiv är också något privatspanare får ägna sig åt, i brist på annat.
Citera
2014-09-08, 11:41
Medlem
blueyellowlions avatar
Jag ser att det varit mycket diskussioner kring PKU-(felaktigt kallat PUK) registret och vad många inte verkar inse är att man behöver ett namn att gå på i registret. Mijailovic var ju redan någorlunda misstänkt och då hade man ju ett namn, och sedan, om jag förstått saken rätt, så innehåller PKU-registret osekvenserat blod på nåt sätt, så man kan alltså inte heller bara jämföra rakt av med ett DNA man sitter på. Man måste troligen DNA-sekvensera blodet för att kunna göra en eventuell matchning. Och detta skulle väl kosta ytterligare tid och pengar. Ser nu att andra också varit inne på det jag just sa (läste inte hela sidan tidigare) och visst är det så att det skulle kosta en hel del och vara väldigt omfattande arbete.
Senast redigerad av blueyellowlion 2014-09-08 kl. 11:54.
Citera
2014-09-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jag ser att det varit mycket diskussioner kring PKU-(felaktigt kallat PUK) registret och vad många inte verkar inse är att man behöver ett namn att gå på i registret. Mijailovic var ju redan någorlunda misstänkt och då hade man ju ett namn, och sedan, om jag förstått saken rätt, så innehåller PKU-registret osekvenserat blod på nåt sätt, så man kan alltså inte heller bara jämföra rakt av med ett DNA man sitter på. Man måste troligen DNA-sekvensera blodet för att kunna göra en eventuell matchning. Och detta skulle väl kosta ytterligare tid och pengar. Ser nu att andra också varit inne på det jag just sa (läste inte hela sidan tidigare) och visst är det så att det skulle kosta en hel del och vara väldigt omfattande arbete.

Dom kan väl köra GM:s DNA i registret (PKU) och där få träff på GM, han finns med där så gör man på det sättet är han fast, så enkelt är det.
Citera
2014-09-08, 15:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Dom kan väl köra GM:s DNA i registret (PKU) och där få träff på GM, han finns med där så gör man på det sättet är han fast, så enkelt är det.

Fast som sades ovan måste de ha ett namn att utgå från, en misstänkt vars blod då måste finnas i PKU. De kan inte söka på DNA-testresultaten.
Citera
2014-09-11, 12:32
Medlem
Readyfreddies avatar
Sorry: Ångrade mig.
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-09-11 kl. 12:36. Anledning: Ånger
Citera
2014-09-16, 12:06
Medlem
Snart 10 år sedan, smått otroligt att rätt gärningsman inte har kunnat hittas, med tanke på de bevismaterialen som ändå finns.

Ung gärningsman i åldern 13-17 år kommer jag ihåg att GW sa han tror på i Veckans brott. Bör ju ha undersökts. Med tanke på att all frånvaro dateras, om det så handlar om 1 timme eller sjukanmälan, så bör man ju rätt enkelt kunna utesluta folk.

Vet inte om någon har frågat detta tidigare, men är det någon som vet vilket märke mössan hade? Sällsynt mössa eller alldaglig mössa? Polisen har kanske inte gått ut med? Bör i vilket fall som helst ha ett produktnummer, så att leta efter kortköp i Linköping av den specifika möss-sortens produkt-nummer bör ju ha varit/vara ett alternativ.
Om man nu utgår från att mördaren var på väg hem efter dåden som det ju spekuleras om. Då bör man ju självfallet leta efter personer som samma morgon/dag var frånvarande från arbetsplats/skola/föreläsning oavsett ålder, oavsett anledning.
Senast redigerad av herrtanke 2014-09-16 kl. 12:10.
Citera
2014-09-16, 13:10
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Snart 10 år sedan, smått otroligt att rätt gärningsman inte har kunnat hittas, med tanke på de bevismaterialen som ändå finns.

Ung gärningsman i åldern 13-17 år kommer jag ihåg att GW sa han tror på i Veckans brott. Bör ju ha undersökts. Med tanke på att all frånvaro dateras, om det så handlar om 1 timme eller sjukanmälan, så bör man ju rätt enkelt kunna utesluta folk.

Vet inte om någon har frågat detta tidigare, men är det någon som vet vilket märke mössan hade? Sällsynt mössa eller alldaglig mössa? Polisen har kanske inte gått ut med? Bör i vilket fall som helst ha ett produktnummer, så att leta efter kortköp i Linköping av den specifika möss-sortens produkt-nummer bör ju ha varit/vara ett alternativ.
Om man nu utgår från att mördaren var på väg hem efter dåden som det ju spekuleras om. Då bör man ju självfallet leta efter personer som samma morgon/dag var frånvarande från arbetsplats/skola/föreläsning oavsett ålder, oavsett anledning.

Mössan var av märket "Pointer". Hur pass vanlig vet jag inte men enligt andra i tråden - en sådan man kunde köpa på Statoil mm.
Citera
2014-09-16, 19:21
Medlem
Skulle man sätta 5-6 st av dom här inne på flashback som är dom som skrivit mest om detta ämne. Skulle man sätta dom personerna ge dom polisens information, polisens resurser skulle man lätt ha löst detta. Skriver som en kratta just nu men ja tror ni fattar poängen.

Alltså vad händer just nu liksom?? Vad gör poliserna som jobbar med fallet JUST nu? Runkar eller? Måste vara lite mer action. JAG VILL SE MER ACTION!!!!!!!!!!!!

Höj hittelönen till 3mille gw..
Citera
2014-09-16, 20:02
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke

Man vet ju egentligen ingenting om den här gärningsmannen, att börja kolla upp frånvaro hos skolelever i Linköping den aktuella dagen är väl ett näst intill ändlöst arbete. Sen är det ju ingenting som säger att den här personen ens gick i skolan eller kom från Linköping.

Samma sak med inköp av mössan, den kan ha köpts när som helst (flera år tidigare), var som helst i landet. Den kan lika gärna ha betalats kontant som med kort, och den kan lika gärna ha köpts in av någon annan än GM. Det blir ett ändlöst letande, helt enkelt.
Senast redigerad av junaz 2014-09-16 kl. 20:10.
Citera
2014-09-16, 20:23
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azadora
Skulle man sätta 5-6 st av dom här inne på flashback som är dom som skrivit mest om detta ämne. Skulle man sätta dom personerna ge dom polisens information, polisens resurser skulle man lätt ha löst detta. Skriver som en kratta just nu men ja tror ni fattar poängen.

Alltså vad händer just nu liksom?? Vad gör poliserna som jobbar med fallet JUST nu? Runkar eller? Måste vara lite mer action. JAG VILL SE MER ACTION!!!!!!!!!!!!

Höj hittelönen till 3mille gw..

Jag tror jag har kommit fram till några saker som faktiskt kan ta det här fallet framåt. Både polisen i Linköping och herr GW fick ta del av det för ett par veckor sedan. Jag har inte hört något än men vi får se. Att GW inte har så mycket tid att ägna åt privatspanare förstår jag, men jag litar inte på att polisen ens fattar vad jag menar eller är intresserade av att försöka tänka längre.

Hur som helst, stämmer det jag tror så har Linköpingspolisen väldigt mycket att förklara eftersom man relativt enkelt borde ha klarat upp det. Tyvärr tror jag att DNA-fyndet förstörde allting, man slutade anstränga sig.
Crowdsourcing är något man borde utnyttja när man har kört fast, ut med alla vittnesuppgifter och annat material (maskade namn och så förstås) och låt intresserade ta del av det. Vad har man att förlora i fall som det här? Förutom prestige då.

Jag har också tänkt att några personer härifrån hade klarat upp allt snabbt från början och till och med nu tio år senare om vi fick tillgång till allt material.
Citera
2014-09-16, 22:26
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag tror jag har kommit fram till några saker som faktiskt kan ta det här fallet framåt. Både polisen i Linköping och herr GW fick ta del av det för ett par veckor sedan. Jag har inte hört något än men vi får se. Att GW inte har så mycket tid att ägna åt privatspanare förstår jag, men jag litar inte på att polisen ens fattar vad jag menar eller är intresserade av att försöka tänka längre.

Hur som helst, stämmer det jag tror så har Linköpingspolisen väldigt mycket att förklara eftersom man relativt enkelt borde ha klarat upp det. Tyvärr tror jag att DNA-fyndet förstörde allting, man slutade anstränga sig.
Crowdsourcing är något man borde utnyttja när man har kört fast, ut med alla vittnesuppgifter och annat material (maskade namn och så förstås) och låt intresserade ta del av det. Vad har man att förlora i fall som det här? Förutom prestige då.

Jag har också tänkt att några personer härifrån hade klarat upp allt snabbt från början och till och med nu tio år senare om vi fick tillgång till allt material.
Precis, tror man missade viktiga pusselbitar i den inledande, kritiska 48 timmars fasen då de mest avgörande bevis ska samlas in. Man trodde nog att en topsning skulle ge resultat direkt. Detta gav GM ett försprång som idag tyvärr tycks omöjlig att hinna ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in