Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Kanske kan va intressant att ta reda på hur föräldrarna dog...Kanske är en seriemördare vi har att göra med

Eller så dog de av sorg och oro för de visste vad han gjort.
Citera
2020-06-09, 19:54
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Föräldrarna ska ha dött för ett par år sedan bara.

Sannolikt var det också enklare för honom att erkänna efter att båda hans föräldrar gått bort under de senaste åren.

https://www.expressen.se/kronikorer/...atals-mordare/

Hans föräldrar var nog de enda som han hade kontinuerlig kontakt med,som han möjligtvis var beroende av.
Nu när de är döda är det väl egalt vad som händer med honom i framtiden, därav det snabba erkännandet från honom.
Han har förmodligen varit deprimerad över föräldrarnas bortgång och sin livssituation. Men jag tror knappast han fällt en tår, för dem han dödade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Man kan för fan inte se sånt på ett foto. Flashbackare beter sig värre än gamla häxjägare som inbillade sig att de kunde se djävulen i sina offers ögon, eller om de flyter bra när man dränker dem - och sedan skriker de att "I fuckin' love science!". Lol...Kolla t ex Osama bin Ladens ögon - de ser ju ut som Jesus ögon. Möjligen kan man se, om man träffar de i verkligheten och har möjlighet att studera dem utifrån expertkunskaper, hur de ser sig själva.
Jodå, vissa "störningar" kan man se. Cp, mongos, och vissa som har Asperger...
Citera
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Vilka soviala medier/forum var populära innan mordet? Tänker att gm måste ha haft några konton där. Han spelade tydligen CS, kanske ett konto på fragbite?

Lunarstorm hade alla ungdomar/unga vuxna på den tiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
[indent]DN har gäckat polisen i hemstaden Linköping i 16 år.
Hur kan man gå och bära på en så mörk hemlighet under så många år..?

Någon i hans närhet måste ha känt till brottet men i samförstånd valt att hålla tyst om denna obehagliga vetskap.
Ja, hur kunde han? Det är ur det min teori kommer tillsamman med erkänt duktiga krim Åkesson. GM och släkt gav grabben skulden till morden då GM bara skulle tillrättavisa honom men så kom kniven fram och allt gick fel.

Under åren har sedan släkten sagt att det var inte ditt fel men idag kom det som en befrielse att snabbt säga att det var han som dödade båda oavsett vems kniven var. Det ger för mej något jag kan tro på. Annars var det psykspåret men det föll ifrån mer och mer av olika anledningar.
Citera
2020-06-09, 19:55
Medlem
skool-suckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610
Det går fort fram här nu, och jag kanske inte hinner med. Men som en tidigare användare påpekade så pluggade Daniel data, och offrets pappa ägde en databutik. Kan det vara motivet? Daniel sökte kanske jobb i butiken men nekades. Eller något liknande. Kanske finns det ingen koppling alls, men jag önskar att det fanns någon som helst förklaring till varför även om inget rättfärdigar dåden.

Ja, det är tydligt att GM var ute efter pojken och att kvinnan bara råkade komma i vägen. Alltså finns motivbilden i pojken och hans närstående. Databutiken och en missbelåten kund som kännt sig lurad är ett stort spår som förekommot i tråden sedan början för 16 år sedan - till skillnad från övriga teorier har jag alltid funnit den trovärdig. En ung datanörd har framhållits som tänkbar mördare. Motivbilden kommer nog visa sig ligga där
Citera
2020-06-09, 19:55
Medlem
Jag vet ju att vad gäller själva gärningen, så ligger ju bevisbördan på åklagarsidan.

Men spekulativt

Hur funkar det rent juridiskt om mgm och hans försvar skulle hävda att han var under en psykos eller att han var/är psykiskt sjuk och yrkar på rättspsykiatrisk vård istället för fängelsestraff.

Är det då försvaret som måste bevisa psykos eller psykisk sjukdom, eller är det åklagaren som måste bevisa att han inte led av psykos och/eller psykisk sjukdom?
Citera
2020-06-09, 19:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, men vittnesuppgifter säger ju att mördaren varit i området cirka 30 minuter innan mordet. Så säg att han kom till mordplatsen kl 07:30. Och om han bodde dryga milen därifrån så måste han åkt hemifrån typ 07:00? Alltså i princip vaknat, gått upp, käkat corn flakes och åkt iväg för att hugga ihjäl en 8-åring med sådant övervåld att misshandeln utan kniv hade räckt för att döda honom. Statistiskt sett känns det som en ovanlig tidpunkt för ett dubbelmord. Men vi får se.

Det påminner om ett annat mord. Minns inte exakt. En ung man som dödar en ung kvinna i närheten av en tågstation tidigt på morgonen. Jag tror han hade gevär.
Citera
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Kanske kan va intressant att ta reda på hur föräldrarna dog...Kanske är en seriemördare vi har att göra med

Jag tror frågan många ställer sig är varför och om mannen begått fler mord innan och/eller efter dubbelmordet. Är det ngn som vet vad det finns för ouppklarade mordfall i Linköping eller omkring?
Citera
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Ja, det är tydligt att GM var ute efter pojken och att kvinnan bara råkade komma i vägen. Alltså finns motivbilden i pojken och hans närstående. Databutiken och en missbelåten kund som kännt sig lurad är ett stort spår som förekommot i tråden sedan början för 16 år sedan - till skillnad från övriga teorier har jag alltid funnit den trovärdig. En ung datanörd har framhållits som tänkbar mördare. Motivbilden kommer nog visa sig ligga där

Låter inte HELT otroligt faktiskt
Citera
Medlem
MaxWalters avatar
Det är självklart att det är släktforskaren Peter Sjölund som skall ha cred för att detta kriminalfall är på väg att klaras upp.

Kling och Klang har väl under dessa 16 år mest ägnat sig åt inre spaning som bl.a.innebär att man har suttit vid en telefon och hoppats att någon sladderkäring skall ringa och komma med uppgifter som kan lösa fallet.

När detta inte händer suckar man djupt och brukar avskriva ärendet med motiveringen ”spaningsuppslag saknas”. Därefter blir det en ny sväng bort till kaffeautomaten.
Citera
2020-06-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Bara lite nyfiken på hur man inte kan vara i princip säker på att släktforskning tids nog kommer att lösa mordet? Släng upp DNA:t på en stor släktforskningssida och det kommer komma ett hundratal träffar av olika kaliber. Sen återstår att pussla ihop träffarna med högst överensstämmelse och kanske DNA-testa dessa personers släktingar för att se åt vilket håll på släktträdet som träffen pekar. Till slut kommer man komma fram till GM. Det är väl inte raketforskning direkt?
Ja, vad säger man??🌹
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in