Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Läs den här sammanfattningen om den svartklädda vs personen i beige:

https://webcache.googleusercontent.c...&ct=clnk&gl=se

Står även en del om nyckelmannen och om ett vittne som vägrar prata.
Tack för den!
Mycket bra sammanfattning.
Ja rörigt...är det två st personer inblandade eller inte, det är frågan?
De två verkar likna varandra i ålder, längd mm
Det är nästan så man tror det är samma person men med två olika signalement som ljusklädd och mörkklädd som vittnen beskriver.
Knepigt detta.
Citera
2019-09-12, 11:48
Medlem
Citat:
Kom in på det här spåret iom att Sparcus antydde att mördaren hade initialerna BE (ja, det var antagligen för att vilseleda.. men ändå). BE är en person som har diskuterats tidigare i tråden. Han är son till ägaren till den ICA-butik utanför vilken GM dumpade mössan. En teori som diskuterades är att GM kan ha uppehållit sig i ICA-butiken en tid efter morden, om nu hans pappa var den enda som jobbade (verkar bara varit två i personalen som mest och en tisdagsmorgon är väl knappast rusningstid så inte otänkbart att endast ägaren var i butiken då). Enligt ICA-ägaren själv så ska han ha varit i butiken den morgonen eftersom han reagerade på en mystisk kund som köpte vatten. Det här skulle kunna vara ett sätt för ICA-ägaren att gardera sig, ifall det senare skulle framkomma vittnen som påstått sig ha sett sonen i butiken den morgonen. ICA-ägaren skulle då kunna hänvisa till den mystiska kunden och hävda att det var den personen som de såg, och inte sonen.

Nu stämmer ICA-ägarens son BE dåligt med de övriga uppgifterna som Sparcus kom med så det är möjligt att han syftade på en annan person.

Ja eller för att skydda GM och kunna ge honom ett alibi. Kan ju vart så och det fått honom att slippa topsa sig.

Farsan kan ju vräkt ur sig ett signalemente för att förvirra polisen om nu GM är sonen och kom in där och gömde sig.
Citera
2019-09-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparcus
Tack då vet jag att dom inte var på något fritids,om dom hade varit det hade jag haft en fruktansvärd teori,men iom att du säger att dom gick hem så faller min fruktansvärda tanke vad som kan ha hänt,men bra att ni kollar upp om gm jacka kan ha kastats upp på en lastbil som kör förbi
Det vet vi inte helt säkert (om de var på frita eller inte).
Citera
2019-09-12, 14:29
Medlem
Citat:
Om initialerna är BE så antar jag att du inte syftar på ICA-handlarens son som har samma initialer och som har diskuterats tidigare i tråden? För han stämmer ganska dåligt med övriga uppgifter du sagt, som att han jobbat på US.

Jag tror det sparcus menar är att vi ska be, som i engelskans pray, att GM ger sig till känna. Inte menat som några initialer alltså.
Citera
2019-09-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ja, men finns ändå vissa saker som talar för också? Om han nu inte är topsad. Han är inte jätteolik fantombilden, stämmer på frisyr osv, hade anknytning till platsen och dessutom en gamer. En sak jag undrar, när man kollar hans FB-bilder, är varför han typ beskurit högra handen på några av bilderna? Kan vara slump, men ändå lite intressant.

Kollade närmare på bilden du syftar på och den verkar vara beskuren med 12 pixlar. Alla andra bilder han lagt upp i samma format har dimensionerna 960 x 540, medan den bilden är 960 x 528. Rent formmässigt är det en rätt udda beskärning.
Citera
2019-09-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Jag tror det sparcus menar är att vi ska be, som i engelskans pray, att GM ger sig till känna. Inte menat som några initialer alltså.

Förstår men han skrev be i versaler, därför man skulle kunna anta att det även syftar till initialer eller liknande.
Citera
2019-09-12, 17:20
Medlem
Citat:
Kollade närmare på bilden du syftar på och den verkar vara beskuren med 12 pixlar. Alla andra bilder han lagt upp i samma format har dimensionerna 960 x 540, medan den bilden är 960 x 528. Rent formmässigt är det en rätt udda beskärning.

Vilket detektivarbete! Och spännande uppslag. Så den bör vara beskuren på bredden då. Vilken av bilderna är det (du kan ange vilket nummer i mappen ”mobile uploads” den ligger på)?
Citera
2019-09-12, 17:42
Medlem
Citat:
Vilket detektivarbete! Och spännande uppslag. Så den bör vara beskuren på bredden då. Vilken av bilderna är det (du kan ange vilket nummer i mappen ”mobile uploads” den ligger på)?

Det är den åttonde bilden när man klickar på foton. Den när han gör v-tecknet. Bilden är beskuren på höjden, dvs att den är smalare än originalet. Som jämförelse är den del av handen som är med i bild 48 pixlar bred.
Senast redigerad av deathpunk 2019-09-12 kl. 17:53.
Citera
2019-09-12, 17:53
Medlem
Jag funderar lite kring upptäckten av mössan. Det kanske redan har avhandlats i tråden men jag får inte riktigt ihop det. Om GM dumpade mössan i tidningsstället måste det ha skett strax efter mordet, runt kl 08. Tidningarna måste vid det laget redan ha varit levererade till stället eftersom mössan måste ha landat ovanpå dessa. Annars hade den anställde på ICA inte sett mössan när hon gick ut för att hämta tidningarna.

Detta måste också ha skett efter att butiken öppnade kl 09 eftersom ICA-handlaren kopplar ihop det med vad den första kunden hade berättat om dubbelmordet i närheten.

Citat:
– En av mina anställda gick ut för att hämta tidningarna. Hon kom in och berättade att det låg en blå mössa i tidningsstället. Det skulle vara blod på mössan. Det ringde en klocka direkt.

När ICA-handlaren säger tidningarna undrar jag också vilka tidningar det är som avses? Är det ett par exemplar av Metro och i så fall, varför ska de hämtas in i butiken? Eller är det en leverans av morgontidningarna? Brukar inte de levereras via lastkajen? Och är det inte en rätt sen tid att hämta in tidningarna?

Mössan har legat i tidningsstället i minst en timme vid en tid på morgonen då många är i rörelse och dessutom allt som oftast plockade med sig en tidning till bussen eller fikarummet. Till skillnad från idag var Metro riktigt populär att läsa och kunde ta slut rätt fort. Om mössen dessutom var nerblodad borde det också ha hamnat blod på i alla fall det översta exemplaret, vilket den som plockar upp den tidningen omöjligen kan ha undgått.
Citera
2019-09-12, 18:05
Medlem
Citat:
Mössan har legat i tidningsstället i minst en timme vid en tid på morgonen då många är i rörelse och dessutom allt som oftast plockade med sig en tidning till bussen eller fikarummet. Till skillnad från idag var Metro riktigt populär att läsa och kunde ta slut rätt fort. Om mössen dessutom var nerblodad borde det också ha hamnat blod på i alla fall det översta exemplaret, vilket den som plockar upp den tidningen omöjligen kan ha undgått.

Någon får fylla i eller rätta mig om jag har fel men var inte detta typ av tidningsställ i princip splitter-nya? Således inte konstigt om den var orörd fram tills att personalen hittade mössan. Innehållet var en bunt med Metro ja.
Citera
2019-09-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unleashit
Någon får fylla i eller rätta mig om jag har fel men var inte detta typ av tidningsställ i princip splitter-nya? Således inte konstigt om den var orörd fram tills att personalen hittade mössan. Innehållet var en bunt med Metro ja.

Du har rätt. Metro lanserades i Linköping samma vecka som morden. Splitterny företeelse alltså, fast då borde nyfikenheten också vara rätt stor kan man tycka.

https://www.svd.se/elva-orter-far-metro-nasta-vecka
Citera
2019-09-12, 19:12
Medlem
Citat:
Du har rätt. Metro lanserades i Linköping samma vecka som morden. Splitterny företeelse alltså, fast då borde nyfikenheten också vara rätt stor kan man tycka.

https://www.svd.se/elva-orter-far-metro-nasta-vecka

Jepp, samtidigt som majoriteten av folket som är i rörelse så tidigt ska till jobb/skola och kanske inte är så intresserade mer än att transportera sig från A till B.

https://imgur.com/nbvY4F0
Skulle man tänka sig att GM korsar från andra sidan gatan och inte ser den genomskinliga plasten som är på sidorna är det ju inte konstigt att missta det för en soptunna. Om man ser till situationen han var i dvs. Vänder man på det kanske det var oviktigt för honom just då var mössan tar vägen, han vill bara bli av med den utan att behöva dumpa den nedanför fötterna på gatan. Om han trots stressen har en gnutta analytisk förmåga så vet han ju att hans blod redan finns på kniv och offer. Troligtvis så överanalyserar jag, men svårt att låta bli när vi har så lite att gå på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in