Jag funderar lite kring upptäckten av mössan. Det kanske redan har avhandlats i tråden men jag får inte riktigt ihop det. Om GM dumpade mössan i tidningsstället måste det ha skett strax efter mordet, runt kl 08. Tidningarna måste vid det laget redan ha varit levererade till stället eftersom mössan måste ha landat ovanpå dessa. Annars hade den anställde på ICA inte sett mössan när hon gick ut för att hämta tidningarna.
Detta måste också ha skett efter att butiken öppnade kl 09 eftersom ICA-handlaren kopplar ihop det med vad den första kunden hade berättat om dubbelmordet i närheten.
Citat:
– En av mina anställda gick ut för att hämta tidningarna. Hon kom in och berättade att det låg en blå mössa i tidningsstället. Det skulle vara blod på mössan. Det ringde en klocka direkt.
När ICA-handlaren säger tidningarna undrar jag också vilka tidningar det är som avses? Är det ett par exemplar av Metro och i så fall, varför ska de hämtas in i butiken? Eller är det en leverans av morgontidningarna? Brukar inte de levereras via lastkajen? Och är det inte en rätt sen tid att hämta in tidningarna?
Mössan har legat i tidningsstället i minst en timme vid en tid på morgonen då många är i rörelse och dessutom allt som oftast plockade med sig en tidning till bussen eller fikarummet. Till skillnad från idag var Metro riktigt populär att läsa och kunde ta slut rätt fort. Om mössen dessutom var nerblodad borde det också ha hamnat blod på i alla fall det översta exemplaret, vilket den som plockar upp den tidningen omöjligen kan ha undgått.